mATX, tankar kring luftflöde och fläktplacering

Permalänk
Medlem

mATX, tankar kring luftflöde och fläktplacering

Tjena!
Känner mig lite osäker, men ändå inte (?) på mina fläktplaceringar.

Relevanta Specs:
Skylake i7 6700k
ASUS Strix 980ti
EVGA P2 850w PSU
Fractal design Arc mini R2 chassi.
Fractal design Kelvin S24 sluten vattenkylning
2x Fractal design Silent series R2 120mm i front
1x Fractal design Silent series R2 120mm i baken
2x Fractal design Dynamic series GP-12 120mm på radiatorn

Jag upplever att min cpu ligger lite högre i temp än de flesta andra. Utan OC så tempar jag strax under de som överklockat sin skylake med liknande kylare.

Jag förstår att, i ett mATX med ett 980ti utan blowout fläkt så stiger temperaturen en del i chassit. Det tänkte jag på när jag placerade fläktarna som jag gjorde. Någon som anser att jag är helt ute och cyklar?
(Jag vet att jag kan prova mig fram också, men då jag är rätt lat av mig så tänkte jag fråga här först )

Så här ser det ut nu. Jag blåser alltså in luft ovanifrån från radiatorn i chassit, som sedan ska blåsas ut igen av den bakre fläkten. Det är väl bättre än att blåsa uppvärmd luft ut ur chassit genom radiatorn?

Om jag har det varmt i chassit, påverkar den värmen min vattenkylda cpu nämnvärt? Kan jag således dra nytta av att köra en mer effektiv fläkt på utblås i chassit (den längst bak alltså)?

Permalänk
Medlem

Jag skulle sätta fläktarna på vattenkylningen på utblås istället för intag. Hjälp varmluften som stiger att komma ut ur chassit.

Visa signatur

Intel i7 9900k 5,0GHz | G. Skill 32Gb 3800MHz | Asus Maximus X Hero
EVGA 1080 FTW | Corsair AX 860i

Permalänk
Medlem

Jag hade inte velat blåsa in varm luft i chassit.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Men luften i chassit blir ju rätt varm av mitt grafikkort, kommer jag inte få ökad cpu temp om jag blåser varm luft på radiatorn? Alltså värmer upp det som ska svalka vattnet.

Permalänk
Medlem

flytta den bakre fläkten till golvet, ta bort överflödiga HDD-vaggor och flytta ner din disk till botten. Ändra luftflöde enligt gröna pilar för positivt lufttryck samt optimal temperatur överlag.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt så fläktarna drar ut luft. Alltså byt plats på radiator och fläktar samt byta riktning på fläktarna

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk

@pwntato:

Behåll CPU-fläktarna som de är. Som andra sagt: kall luft är såklart bättre att kyla med.

Jag har själv 2 st 980Ti Strix i SLI: och håller på att byta ut lådan till en bättre ventilerad, just för att de här korten går rätt varma. Har du möjlighet, så installera fler insugsfläktar eller sätt de du har på 12V istället för 5V och skaffa en fläktcontroller.

Enligt många så är det bästa en låda med många insugsfläktar så att du får ett konstant övertryck inne i lådan: luft som sugs in i lådan hittar alltid ut igen, då det finns en massa glipor och hål i chassit. Hur väl vetenskapligt underbyggd den åsikten är vet jag inte..... men det är så jag själv tänkt köra den.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem

Just nu värmer du grafikkortet och övriga komponenter mycket mer än om du vänder på fläktarna i taket och blåser ut. Glöm inte att du redan har ett inblås fram som ger kall luft till grafikkortet. Den varma luften som produceras av grafikkortet kommer att påverka CPU:n minimalt då den blåses ut av fram- och bak fläktarna i chassit. Vänd på fläktarna i taket så får du se en större skillnad i temperaturer!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Men luften i chassit blir ju rätt varm av mitt grafikkort, kommer jag inte få ökad cpu temp om jag blåser varm luft på radiatorn? Alltså värmer upp det som ska svalka vattnet.

testa
du vet inte skillnaden hur stor/eller liten den är förän du provat
cpu,n kan bli lite varmare (eller kanske svalare) då det blir mer luft som förflyttas men grafikkortet blir garanterat svalare

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Jag har en fläktkontroller till chassifläktarna. Den som är inbyggd i Arc mini r2 dvs.

Jag börjar med att testa att köra fullt ös på insug i fronten, efter att jag flyttat ner hdd:n ett snäpp och tagit bort de tomma vaggorna. Märker jag ingen skillnad där så testar jag även att vända på fläktarna.

I nuvarande läge (som på bilden) Så har GPU 74c under stresstestet i AIDA64. Alltså stress på enbart GPU. Då går CPU upp från 25-30 till 30-35. Då är utsåg och insåg på full flås

Permalänk
Medlem

Fractal själva rekommenderar dessa. Jag kör ju på den högra varianten. Det känns som den vänstra inte främjar temperaturen längre ner i lådan direkt...

Permalänk
Medlem

Temperaturen på grafikkortet är opåverkad under stresstest på cpu Så luften från radiatorn värmer nog inte övriga komponeneter så mycket. Problemet är snarare att Grafikkortet värmer cpu.

Skrivet av Icte:

Just nu värmer du grafikkortet och övriga komponenter mycket mer än om du vänder på fläktarna i taket och blåser ut. Glöm inte att du redan har ett inblås fram som ger kall luft till grafikkortet. Den varma luften som produceras av grafikkortet kommer att påverka CPU:n minimalt då den blåses ut av fram- och bak fläktarna i chassit. Vänd på fläktarna i taket så får du se en större skillnad i temperaturer!

Permalänk
Medlem

Även jag hade vänt på radiatorfläktarna så att de blåser ut luften istället.

Permalänk
Medlem

Om du blåser in friskluft med din radiator så beror din CPU-temp inte på din fläktplacering öht.
Den beror på något helt annat.
Kanske dåligt applicerad kylpasta. Eller något helt annat.
Hur du än möblerar om dina fläktar kommer du inte att sänka din CPU-temp.

Och oavsett, den kylningen är mer än nog att kyla din processor utan några som helst problem.

Jag hade personligen vänt på fläktarna för det gör mig rent av nipprig att dumpa in varmluft in i chassit på det viset, även om det rent objektivt är det klart bästa sättet att kyla processorn på så blir det för mig bara fel.

Men din processor har betydligt mer överdimensionerad kylning än ditt grafikkort.
När du spelar bör grafikkortsfläktarna få jobba betydligt mindre om du vänder på radiatorfläktarna.
Din CPU-temp kanske går upp någon grad men vad gör det?

Dessutom, alla andra komponenter på moderkortet osv får också lägre temperatur om du vänder på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Temperaturen på grafikkortet är opåverkad under stresstest på cpu Så luften från radiatorn värmer nog inte övriga komponeneter så mycket. Problemet är snarare att Grafikkortet värmer cpu.

Jaså!

Men då rekommenderar jag att du antingen byter ut ditt grafikkort mot ett med en referenskylare som blåser luften bakåt ut ur chassit istället för mot CPU:n, skaffat ett vatten block till GPU:n och kyler den med vatten eller att du skruvar upp hastigheten på fläktarna som drar in luft genom radiatorn (eller bytet mot ett par starkare fläktar, Noctua NF-P12 är riktigt bra!)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ja det lutar nog åt byte av fläktar nu efter lite experiment. Jag upplever att trots chassits ringa storlek så är de främre fläktarna för klena. Testar nog även att montera bort hdd buren helt för att sätta hdd i 5,25" platsen istället och därmed få direkt flås mot grafikkortet från fläktarna.

Skrivet av Icte:

Jaså!

Men då rekommenderar jag att du antingen byter ut ditt grafikkort mot ett med en referenskylare som blåser luften bakåt ut ur chassit istället för mot CPU:n, skaffat ett vatten block till GPU:n och kyler den med vatten eller att du skruvar upp hastigheten på fläktarna som drar in luft genom radiatorn (eller bytet mot ett par starkare fläktar, Noctua NF-P12 är riktigt bra!)!

Permalänk
Medlem

Den där placeringen verkar bara oerhört dum, varmluft stiger och vill ut ur chassit, nu vill du tvinga ner det i burken igen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Den där placeringen verkar bara oerhört dum, varmluft stiger och vill ut ur chassit, nu vill du tvinga ner det i burken igen.

Det där med att varm luft stiger är mycket överdrivet när vi pratar kylning av datorchassin.
Det lilla tryck som varmlufts lägre densitet ger är i princip försumbart i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Ja det lutar nog åt byte av fläktar nu efter lite experiment. Jag upplever att trots chassits ringa storlek så är de främre fläktarna för klena. Testar nog även att montera bort hdd buren helt för att sätta hdd i 5,25" platsen istället och därmed få direkt flås mot grafikkortet från fläktarna.

Bra idé! Rekommenderar starkt Noctua fläktar, även fram i chassit! Här finns en överblick över vilka 120 mm fläktar som passar bäst i olika platser i chassit:

http://www.noctua.at/main.php?show=which_fan_is_right_for_me&...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kräks tyvärr på utseendet av Noctuas fläktar. Jag har fönster dessutom. Kan meddela att jag nog lyckats hitta bästa lösningen i mitt fall.

Fläktarna på radiatorn är kvar som de var. Förstår inte varför jag ska blåsa varmluft från mitt 980ti på radiatorn..
Flyttade ner HDD längst ner.
Ökade flåset på främre fläktarna med fläktkontrollern. Satte den bakre i pwm läge för att hålla ljudnivån på någorlunda nivå.

Ska jag lösa "problemet" helt så får jag nog antingen byta till 980ti reference (ej aktuellt), eller byta till ett större chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Förstår inte varför jag ska blåsa varmluft från mitt 980ti på radiatorn..

Därför att alternativet är att blåsa varmluft ifrån processorn på alla andra komponenter i hela datorn, moderkortet, chipset, minnen, grafikkortet osv.

Men om du nu tycker att några graders lägre temperatur på din processor är viktigare än det så gör du som du vill.

Och som sagt, vad är ditt problem egentligen?
Du blåser friskluft utifrån direkt på radiatorn som kyler processorn, om du tycker din processortemperatur är för hög så handlar det antagligen om dålig applicering av kylpasta eller något liknande.
Eller en defekt pump.

Eller eventuellt att du har ganska för mycket övertryck i chassit så att fläktarna inte kan dra igenom optimalt med luft, då kan du minska varvtalen på frontfläktarna och maxa fläkten i bakkant och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem

Jag måste erkänna att min teori ang. att köra insug i taket var sämre än den mer givna utsugsplaceringen. Vände på fläktarna och vips så fick jag bättre temp på både grafikkort och cpu. Monterade även in en fläkt längst ner i chassit.
Se bild

Permalänk
Avstängd

Känns ju som att dina temps inte är något att lägga energi på?
Är ju knappast så att varken cpu eller gpu brinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Känns ju som att dina temps inte är något att lägga energi på?
Är ju knappast så att varken cpu eller gpu brinner

Helt rätt, men alltid kul att nå bättre resultat

Permalänk

@pwntato:

Hmm, det här var intressant. Satt och meckade en stund i morse och vände på fläktarna; har inte hunnit spela ännu, men det ska bli intressant att se vad det ger.

EDIT: körde ett firestrike idag, och tempen var vid ett enstaka tillfälle uppe i 70 grader på ett av korten, men höll sig för det mesta mellan 60 och 65. Tror det är ett par grader lägre än tidigare. Behåller nog samma setup

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"