Google Nexus 5X och Nexus 6P

Permalänk
Medlem

Google Nexus 5X och Nexus 6P

Sådär ja, två nya Nexus enheter är presenterade, och jag är i alla fall väldigt sugen på en Nexus 6P!

Nexus 6P Hands-on från The Verge

Nexus 5X hands-on från The Verge

Många som verkar vara ledsna över att Qi-laddning inte finns, och visst, det är tråkigt, men för egen del är det inget jag använder än, och jag är nöjd med fast-charging

Vad tycker ni? Någon som bara väntar på att köp-knappen ska dyka upp?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Sådär ja, två nya Nexus enheter är presenterade, och jag är i alla fall väldigt sugen på en Nexus 6P!

Nexus 6P Hands-on från The Verge

Nexus 5X hands-on från The Verge

Många som verkar vara ledsna över att Qi-laddning inte finns, och visst, det är tråkigt, men för egen del är det inget jag använder än, och jag är nöjd med fast-charging

Vad tycker ni? Någon som bara väntar på att köp-knappen ska dyka upp?

Kikade lite på dem. Sitter på en Note 4 för tillfället och ångrar det köpet, den är på tok för stor för att vara bekväm. Lutar åt 5x om det blir en nexus den här gången, men de har blivit så dyra tycker jag. Kanske blir nån av kinamodellerna som börjat sprida ut sig på europeiska marknaden istället.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Nexus 6P verkar riktigt bra

Permalänk
Medlem

Letar efter en ersättare för min Iphone5, som börjar tappa stinget, lutar starkt mot en Nexus 5X.

Permalänk
Medlem

Var lite smått sugen på att byta från nuvarande Nexus 5 till något nytt. Men då trådlös laddning uteblivit så har suget försvunnit.

Hade allt annat varit frid och fröjd hade man kanske tagit sig en funderare på att köpa nytt. Men samma mängd(2gb) och typ av ram som för 2 år sedan, onödigt stor för att bara vara 5.2, bara en högtalare i fronten, skapligt dyr, 16gb år 2015, ingen ois som på gamla och som sagt ingen trådlös laddning vilket man kan förstå till viss del på 6P då det är metall och även fast tekniken för trådlös laddning med detta finns har det väl inte letat ut sig på marknaden än. Men 5X är ju av plast så den som tog detta beslut kan dra åt [censur].

Man får se hur mycket bättre batteritiden blir på existerande telefoner, de snackade runt 30% på gamla Nexus 5 vilket spär på att man blir inte blir direkt sugen på något nytt.

Skulle jag fått bestämma skulle jag tagit gamla Nexus 5 och satt dit stereohögtalare i fronten i stil som på sonytelefonerna, minst 3gb ram, 32gb minne och såklart uppgraderat innanmätet samt gjort telefonjäveln platt på baksidan så kameralinsen ligger jäms med baksidan vilket med lätthet skulle gjort att det fick plats med ett minst 3000mAh stort batteri.

Man får hoppas att de fått sitt förnuft tillbaka nästa år.

Permalänk
Medlem

Var lite sugen på 6P, men priserna i EU är inget annat än löjliga.
Det är som vi ska betala US billigare priser, det är ju löjligt stor skillnad mellan US och resten av världen typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Var lite sugen på 6P, men priserna i EU är inget annat än löjliga.
Det är som vi ska betala US billigare priser, det är ju löjligt stor skillnad mellan US och resten av världen typ.

+1. Priserna är helt galna.

Permalänk

Nästa köp får bli när dollarkursen gått ner 25% 😐

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt intresserad i 64GB Nexus P6 dels för att den har nyare hårdvara och framför allt 64GB utrymme. Tycker de stora telefon tillverkarna borde skämmas för att fortfarande sälja 16GB och att man ska betala runt 10% eller mer av priset på telefonen för att få mera utrymme

Skrivet av JimmieSan:

Var lite sugen på 6P, men priserna i EU är inget annat än löjliga.
Det är som vi ska betala US billigare priser, det är ju löjligt stor skillnad mellan US och resten av världen typ.

Annars så är de för att dollarn är dyr och i EU/Sverige betalar vi mer moms och räknar in det i priset.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Båda telefonerna är fruktansvärt fula tycker jag. Nexus 5 är fortfarande snyggast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Stämmer det att det inte går att byta batteri på 5x?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Var sugen på en 6P tills priserna kom, tycker den känns ganska dyr för vad man får. Samma gäller priset för 5X som jag dessutom tycker att de tummat lite väl mycket på specen för 2GB ram osv...

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Stämmer det att det inte går att byta batteri på 5x?

Låter otroligt om det inte skulle gå. Aldrig hört talas om någon telefon där de använt något lim som är som stål eller liknande för att sätta fast batteriet.
Eller menar du löstagbart? Det lär det inte ha. Däremot som sagt är det ju rätt stor chans att det är som på gamla Nexus 5 där man bara lossar baksidan och sen kommer man åt och byta batteriet genom att lossa lite saker.
Så utan att veta något så lär alltså inte baksidan vara löstagbar som på gamla samsungmobiler osv utan den sitter med clips som gör att den går att ta bort ändå men med lite mer svett och tårar.

Permalänk

6P har ju bättre specifikationer men det kostar ju också. 5X är ett bättre för ekonomin men man får självklart inte lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Låter otroligt om det inte skulle gå. Aldrig hört talas om någon telefon där de använt något lim som är som stål eller liknande för att sätta fast batteriet.
Eller menar du löstagbart? Det lär det inte ha. Däremot som sagt är det ju rätt stor chans att det är som på gamla Nexus 5 där man bara lossar baksidan och sen kommer man åt och byta batteriet genom att lossa lite saker.
Så utan att veta något så lär alltså inte baksidan vara löstagbar som på gamla samsungmobiler osv utan den sitter med clips som gör att den går att ta bort ändå men med lite mer svett och tårar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3341561
Utbytbart batteri
Nej

Kan vara så att det står fel där men gör mig fundersam. Verkar mycket konstigt ja.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Varför är det konstigt?
Typ dom flesta nya mobiler idag har inte utbytbara batterier.
Ja du KAN byta batteri, men du bryter nog även mot garantin om du skulle få för dig att försöka öppna dom själv.

Därav är det Nej på Utbytbart batteri, vill man byta så får man lämna in den precis som på Sony, Iphone, Samsung nu etc etc.

Non-removable battery som typ dom flesta idag som sagt.
http://www.gsmarena.com/lg_nexus_5-5705.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Varför är det konstigt?
Typ dom flesta nya mobiler idag har inte utbytbara batterier.
Ja du KAN byta batteri, men du bryter nog även mot garantin om du skulle få för dig att försöka öppna dom själv.

Därav är det Nej på Utbytbart batteri, vill man byta så får man lämna in den precis som på Sony, Iphone, Samsung nu etc etc.

Non-removable battery som typ dom flesta idag som sagt.
http://www.gsmarena.com/lg_nexus_5-5705.php

Det är sannslöst dåligt och konstigt med tanke på hur snabbt batterier åldras. ~30% av kapaciteten förlorar du på bara ett år.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är sannslöst dåligt och konstigt med tanke på hur snabbt batterier åldras. ~30% av kapaciteten förlorar du på bara ett år.

Folk vill ha snygga mobiler, då tar tillverkarna bort den funktionen.
Du vet, Iphone hypen

Tycker inte direkt batteritiden blir märkbart sämre under bara 1 år heller, så inte så stor betydelse.

Sen med fast charge som kommer mer och mer så är det mindre problem för många.
Finns ju mobiler fortf med removable battery så Bara välja en sådan om man tvunget vill ha det.

Sen är det väl knappast en surprise på N5x,N6p heller då Nexus aldrig haft det

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Finns ju mobiler fortf med removable battery så Bara välja en sådan om man tvunget vill ha det.

Sen är det väl knappast en surprise på N5x,N6p heller då Nexus aldrig haft det

Min Samsung Galaxy Nexus lever fortfarande tack vare utbytbart batteri, även om det inte är jag som använder den nu.

Så jo, Nexus-serien har haft utbytbart batteri.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Min Samsung Galaxy Nexus lever fortfarande tack vare utbytbart batteri, även om det inte är jag som använder den nu.

Så jo, Nexus-serien har haft utbytbart batteri.

Du missuppfattade det där rätt rejält eller hur.
Vi pratade om NEXUS mobilerna som tråden handlar om, samt läs det igen så ser du att jag pratade om Nexus5x, Nexus6p

Vi pratade inte om Samsung Galaxy Nexus på något sätt.

Permalänk
Medlem

Köper en Nexus 5x när den kommer ned till 3500 för 32 gb. För högt prissatt här i Sverige...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Folk vill ha snygga mobiler, då tar tillverkarna bort den funktionen.
Du vet, Iphone hypen

Tycker inte direkt batteritiden blir märkbart sämre under bara 1 år heller, så inte så stor betydelse.

Sen med fast charge som kommer mer och mer så är det mindre problem för många.
Finns ju mobiler fortf med removable battery så Bara välja en sådan om man tvunget vill ha det.

Sen är det väl knappast en surprise på N5x,N6p heller då Nexus aldrig haft det

30% sämre på ett år, mer efter 1,5 år. Då bytte jag batteri själv och märkte en stor förbättring. Tyckte i övrigt spec är bra nog, kunde funnits en variant med mer än 32 gig på 5x just det här med batteriet stör mig nästan mest. Osäkert på vad för mobil det blir nu.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

30% sämre på ett år, mer efter 1,5 år. Då bytte jag batteri själv och märkte en stor förbättring. Tyckte i övrigt spec är bra nog, kunde funnits en variant med mer än 32 gig på 5x just det här med batteriet stör mig nästan mest. Osäkert på vad för mobil det blir nu.

Haft samma onscreen time med min s4a när den var ny som typ 2 år senare.
Behövs nog betydligt mer vetenskapligt test för något sådant.
Samt test av flera olika modeller etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Du missuppfattade det där rätt rejält eller hur.
Vi pratade om NEXUS mobilerna som tråden handlar om, samt läs det igen så ser du att jag pratade om Nexus5x, Nexus6p

Vi pratade inte om Samsung Galaxy Nexus på något sätt.

Skrev du inte "då Nexus aldrig haft det" angående löstagbart batteri?

Visa signatur

i7 6700K - Sapphire R9 390X - Corsair 16GB - BenQ 2420Z 1080P 144Hz | iPhone 6S+ | Philips Fidelio X2 med ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Någon som vet om telefonerna kommer säljas hos några av de svenska operatörerna?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Folk vill ha snygga mobiler, då tar tillverkarna bort den funktionen.
Du vet, Iphone hypen

Tycker inte direkt batteritiden blir märkbart sämre under bara 1 år heller, så inte så stor betydelse.

Sen med fast charge som kommer mer och mer så är det mindre problem för många.
Finns ju mobiler fortf med removable battery så Bara välja en sådan om man tvunget vill ha det.

Sen är det väl knappast en surprise på N5x,N6p heller då Nexus aldrig haft det

Nexus One, Nexus S och Galaxy Nexus alla hade removable battery

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Någon som vet om telefonerna kommer säljas hos några av de svenska operatörerna?

Har inte läst något om det ännu. Men jag bryr mig mindre om det, då jag alltid köper telefoner separat o aldrig med abonnemang. Jag vet dock att iallafall Tele2 tog in Nexus 6. OnT: Troligtvis så skaffar jag en Nexus 6p med antingen 32 eller 128 beroende på hur dyr den blir med 128GB. Vad jag har läst så har huawei sagt att 64GB inte kommer att säljas i Sverige, vilket jag tycker är konstigt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har inte läst något om det ännu. Men jag bryr mig mindre om det, då jag alltid köper telefoner separat o aldrig med abonnemang. Jag vet dock att iallafall Tele2 tog in Nexus 6. OnT: Troligtvis så skaffar jag en Nexus 6p med antingen 32 eller 128 beroende på hur dyr den blir med 128GB. Vad jag har läst så har huawei sagt att 64GB inte kommer att säljas i Sverige, vilket jag tycker är konstigt

Angående 64GB så verkar dom inte ha skrivit det i runsten än. Hade mailkontakt med Huawei och dom ska diskutera huruvida dom ska sälja den här eller inte.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Angående 64GB så verkar dom inte ha skrivit det i runsten än. Hade mailkontakt med Huawei och dom ska diskutera huruvida dom ska sälja den här eller inte.

Okej. Jag skulle bli glad om 64GB finns som val. 128GB tycker jag är overkill, men samtidigt så är 32 lite för lite tycker jag nu när man kan filma i 4K och så

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Nexus One, Nexus S och Galaxy Nexus alla hade removable battery

Där ser man.
Kollade bara ifrån N4, då det var den mest relevanta senaste
Och var väl i den rundan dom började med det efter Iphone.
Idag har dom flesta flagships det, och kommer bli mer och mer antagligen.