AMD:s framtida processorer "Bristol Ridge" och "Stoney Ridge" listas i BIOS

Permalänk
Melding Plague

AMD:s framtida processorer "Bristol Ridge" och "Stoney Ridge" listas i BIOS

Det är inte enbart arkitekturen Zen som står för AMD:s nyheter 2016. Nu listas processorfamiljerna Bristol Ridge och Stoney Ridge i ett referens-BIOS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hänger inte helt med, men ska dom släppa två cpu arkitekturer samma år?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
99:e percentilen

Förstår inte alls.

Skrivet av SweClockers:

Det är inte enbart arkitekturen Zen som står för AMD:s nyheter 2016. Nu listas processorfamiljerna Bristol Ridge och Stoney Ridge i ett referens-BIOS.

Bristol Ridge huserar likt Kaveri Refresh fyra processorkärnor, som tar steget från tredje generationens Bulldozer (Steamroller) till Excavator, vilket borgar för högre prestanda och lägre strömförbrukning.

Ni skriver som att Bristol Ridge och Zen inte hör ihop på något sätt, men illustrerar detta med en bild där Bristol Ridge anges ha "up to 4 'Zen' CPU Cores":

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Förstår inte alls.

Ni skriver som att Bristol Ridge och Zen inte hör ihop på något sätt, men illustrerar detta med en bild där Bristol Ridge anges ha "up to 4 'Zen' CPU Cores":

http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/37618?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMzc2MTgiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI3YjY1MTVmODY1ODcxYjI1MjczNjJmMWY5YTY2ZGNkZCJ9

Jag är också förvirrad, och dessutom strider det mot tidigare uppgifter som har publicerats här.
Som jag inte orkar leta efter nu...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag råkade ladda upp fel bild i artikeln! Nu ska allt vara i sin ordning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag råkade ladda upp fel bild i artikeln! Nu ska allt vara i sin ordning.

Fy.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

varför ens göra nya procs i bulldozer serien? Hur tänkte dom där?
Släpp det bara och koncentrera varenda anställd på zen.
Failar dom med zen så är det slutet för AMD de kan inte komma ur det

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Spawnbadboy:

varför ens göra nya procs i bulldozer serien? Hur tänkte dom där?
Släpp det bara och koncentrera varenda anställd på zen.
Failar dom med zen så är det slutet för AMD de kan inte komma ur det

Kommer gissningsvis släppas tidigare än Zen, proceZen är ju också på 28nm inte den på 16 nm som kommer att användas till Zen.
Sockel AM3+ är inte det som gäller för AMD i dag det är FM2+ och det är där det händer något nytt vad gäller kretsar och CPU:r.
Jag har själv en lite enklare spelrigg baserad på FM2+ och den fungerar fint.

Såg nyss detta.
https://www.komplett.se/product/784116/datorutrustning/pakete...
Inget kraftpaket men fullt kapabel uppgradering för bara 2000kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Stoney Ridge? 2kärnor Excavator?

Tar nog hellre 4st small core Puma+ eller carrizo-L.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Alltså jävla bra att amd släpper ut nya produkter, desto mera tävling med intel desto bättre, fast kanske int på alla nivåer, men fan endå att de ska va 28nm?...

Visa signatur

CPU I5 4690K@4.8GHz|GPU Asus R9 280X |MB Gigabyte Gaming-5

RAM 16gb Crucial Ballistix 1600Mhz CL9 | PSU SilverStone 750W

Case Fractal Arc XL | CpuCooler Cooler Master Nepton 280L

Keyboard Razer Blackwidow Ultimate | Mouse Razer Naga & Logitech G9X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zecture:

Alltså jävla bra att amd släpper ut nya produkter, desto mera tävling med intel desto bättre, fast kanske int på alla nivåer, men fan endå att de ska va 28nm?...

De släpper ut det sista på 28nm medan det nya är på väg. Vi får tålmodigt vänta på de krympta grejerna, men förhoppningsvis kan Svensson köpa en APU eller två under tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Kommer gissningsvis släppas tidigare än Zen, proceZen är ju också på 28nm inte den på 16 nm som kommer att användas till Zen.
Sockel AM3+ är inte det som gäller för AMD i dag det är FM2+ och det är där det händer något nytt vad gäller kretsar och CPU:r.
Jag har själv en lite enklare spelrigg baserad på FM2+ och den fungerar fint.

Såg nyss detta.
https://www.komplett.se/product/784116/datorutrustning/pakete...
Inget kraftpaket men fullt kapabel uppgradering för bara 2000kr.

Brutalt bra pris.

Får hopas inte bara prestanda CPUer kommer ut, är mer intresserad av mellan/låg och hoppas dessa får bra 4k stöd för en htpc jag tänkt bygga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Stor AMD fanboy men den här månaden så tänker till och med jag byta till Intel. Det har varit på gång länge nu men nu är äntligen både pengar och ny teknik tillgängliga samtidigt så jag passar på att köpa en begagnad i3 ivy bridge och tillhörande moderkort för en massiv uppgradering under tusenlappen.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Ny sockel! Det var på tiden.

Det är väl bra att AMD fräschar upp sitt sortiment?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qwzxqwzx:

Stor AMD fanboy men den här månaden så tänker till och med jag byta till Intel. Det har varit på gång länge nu men nu är äntligen både pengar och ny teknik tillgängliga samtidigt så jag passar på att köpa en begagnad i3 ivy bridge och tillhörande moderkort för en massiv uppgradering under tusenlappen.

Vad använder du din nuvarande processor till? Den är inte snabbare än en gammal Intel Q6600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad använder du din nuvarande processor till? Den är inte snabbare än en gammal Intel Q6600.

en i3 3225 presterar bättre/likvärdigt en q9550@3.4ghz och dessutom drar mycket mindre ström.

Så jo en äldre i3a (ivy bridge) är snabbare än q6600

http://www.tomshardware.com/reviews/ivy-bridge-wolfdale-yorkf...

Försöker inte trasha 775 cpuerna.. de gör jävligt bra ifrån sig än idag. Men tyvärr så har de blivit omkörda utav de nyare pentium cpuerna..

Edit: ah förlåt om jag missförstodd dig! Du menade att 5300k inte är snabbare än q6600? Det stämmer nog väldigt bra.

mvh

Permalänk
Medlem

@anon114264: gaming. CS , wow, CoD LoL, SWTOR

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

en i3 3225 presterar bättre/likvärdigt en q9550@3.4ghz och dessutom drar mycket mindre ström.

Så jo en äldre i3a (ivy bridge) är snabbare än q6600

http://www.tomshardware.com/reviews/ivy-bridge-wolfdale-yorkf...

Försöker inte trasha 775 cpuerna.. de gör jävligt bra ifrån sig än idag. Men tyvärr så har de blivit omkörda utav de nyare pentium cpuerna..

mvh

Jag har en q9550 i 3.4ghz.
Lirar witcher 3.
Allt förutom håret är på Max och då får jag ut 30-40fps
Tror jag har näst högst på shadows
Tror inte en i3 klarar av samma

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad använder du din nuvarande processor till? Den är inte snabbare än en gammal Intel Q6600.

Snarare som en e6600 alltså den tvåkärniga istället för den fyrkärniga.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag har en q9550 i 3.4ghz.
Lirar witcher 3.
Allt förutom håret är på Max och då får jag ut 30-40fps
Tror jag har näst högst på shadows
Tror inte en i3 klarar av samma

Du skojar ang att en i3a inte skulle klara av det hoppas jag?

Permalänk
Medlem

@criscros: endast de bästa i3 orna är bättre

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Stor AMD fanboy men den här månaden så tänker till och med jag byta till Intel. Det har varit på gång länge nu men nu är äntligen både pengar och ny teknik tillgängliga samtidigt så jag passar på att köpa en begagnad i3 ivy bridge och tillhörande moderkort för en massiv uppgradering under tusenlappen.

Är det inte bättre om du uppgraderar till en kraftigare AMD till det moderkort du har? Borde inte det bli billigare och framför allt enklare? Med tanke på att det bara är i3 du siktar på vid bytet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Gibbe: bästa prollen för mitt moderkort är 5800k och är ungefär lika bra som en i3 så jag tror nog att jag tar och byter till Intel så kan jag uppgradera till en i7 om ytterligare 2-3 år sen när den är seg så klockar jag den så håller det 1-2 år till för mig. Jag anser att det är bättre än att köpa 5800k och klocka den och nöja mig till zen. Tänker nog inte köpa amd förens de släpper det som kommer efter zen om de inte konkar innan.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

@Gibbe: bästa prollen för mitt moderkort är 5800k och är ungefär lika bra som en i3 så jag tror nog att jag tar och byter till Intel så kan jag uppgradera till en i7 om ytterligare 2-3 år sen när den är seg så klockar jag den så håller det 1-2 år till för mig. Jag anser att det är bättre än att köpa 5800k och klocka den och nöja mig till zen. Tänker nog inte köpa amd förens de släpper det som kommer efter zen om de inte konkar innan.

Jag vill nog hävda att det är bättre att haffa en 5800k och överklocka den och puttra på till Zen och sedan ge dina pengar till konkurrensbidrag Du ska ju inte ens uppgradera till en i7 på 2-3 år skriver du, så helt onödigt att lägga pengar och besvär på att gå över till Intel i3 nu. Vänta istället ett år och spara dina pengar under tiden, så kan du bestämma dig då när det verkligen gäller.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

konkurrensbidrag

Det var just en snygg omskrivning.

Problemet med marknaden är att folk har en fri vilja, vilket kan uppfattas som orättvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det var just en snygg omskrivning.

Problemet med marknaden är att folk har en fri vilja, vilket kan uppfattas som orättvist.

Precis, och en del av oss använder den fria viljan till att upprätthålla konkurrensen på den här marknaden

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Precis, och en del av oss använder den fria viljan till att upprätthålla konkurrensen på den här marknaden

Ja, det är ni fria att göra, men det kommer antagligen inte att fungera.

Jag älskade 3Dfx, men deras undergång berodde på extremt dåliga designval och inte en Nvidia-konspiration, trots att de sedermera blev uppköpta av just Nvidia. Alla "konkurrensbidrag" hade varit pengar i sjön, eftersom deras problem inte grundade sig på penningsbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, det är ni fria att göra, men det kommer antagligen inte att fungera.

Jag älskade 3Dfx, men deras undergång berodde på extremt dåliga designval och inte en Nvidia-konspiration, trots att de sedermera blev uppköpta av just Nvidia. Alla "konkurrensbidrag" hade varit pengar i sjön, eftersom deras problem inte grundade sig på penningsbrist.

Det motsäger inte det faktum att konkurrens gynnar utvecklingen och är bra för konsumenten.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Det motsäger inte det faktum att konkurrens gynnar utvecklingen och är bra för konsumenten.

Det är inte närvaron av en konkurrent (?) som får det att funka, utan att konkurrerenten attraherar tillräckligt många kunder till sina produkter. Samma problem för AMD såväl som 3Dfx. Det är dock jäkligt sorgligt att AMD är ett sånt dåligt skött företag, men svåra kristider brukar ofta råda bot på sådant, precis som det gjorde för t.ex. Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

@criscros: endast de bästa i3 orna är bättre

Det står tydligt ivybridge i3an och då antar jag de bästa i3orna från IB,haswell och skylake.

Så ja de bästa i3orna vilket jag också menade.

Hoppas på reviews för skylakes nya cpuer snarast.

Mvh