Skärmar med AMD Freesync får bredare frekvensspann med mjukvaruhack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför är jag inte förvånad över att läsa om hur AMDs teknik behöver hackas för att fungera likvärdigt?

Jag betalar hellre mer för att få en färdig produkt.

Ganska sorgligt då nVidia är duktiga på att ta bort funktioner från sina färdiga produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag säger inte att det enbart är deras fel, men att de gjort val som fått konsekvenser för användarna, vilket i sin tur påverkat och kommer påverka kundernas vilja att betala.
Hur kom PhysX till? Gissningsvis genom att en större mängd ingenjörer fick ut en massa timmar i lön. Varför ska Nvidia ge bort det gratis till folk som inte vill betala för deras produkter med den funktionaliteten, och hur är det "fult gjort"?

Det vore som att kunder hos biltillverkare A köper en förfinad databox från biltillverkare N, avsedd för N-bilar, och sen klagar när biltillverkare N sätter käppar i hjulen genom att uppdatera databoxarna så att de bara fungerar i N-bilar.

PhysX kom till genom att de köpte Agea och stoppade sedan support för deras instickkort för fysik.

Och vill du ha jämförelse så är det som du köper två bilar i familjen och plötsligt slutar Volvo starta för att du har en Mercedes i garaget. Du har redan betalt för kortet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Åh, herregud vilken fantastiskt överjävlig svengelska. Rättfärdiga är ordet du letar efter.

Resten av inlägget håller jag med om.

Skulle nog säga justifiera men rättfärdiga fungerar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

* NVidia disables dedicated PhysX cards if the main GPU isn't also NVidia
Varför ska Nvidia ge bort något gratis?

Vaddå gratis - om jag köper ett NVidia kort för att få PhysX har jag väl betalat för mig, eller? Bara för att det inte är mitt primära grafikkort så har jag fortfarande betalat för den PhysX-kapacitet som finns på NVidia-kretsen. Det är denna och enbart denna inställning som får mig att se rött när någon säger grönt

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Tyckte det lät väldigt konstigt. Till mitt försvar så hade jag precis sovit 4h pga rubbad dygnsrytm, är förvånad att jag inte skrev mer fel. Har läst texter jag har skrivit när jag var trött och sett oavslutade meningar, stycken med en mening och en väldans massa stavfel. Så relativt är detta framgång för mitt trötta skrivande!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är förståeligt att skriva fel emellanåt. Speciellt om man är trött. Brukar inte rätta folk egentligen.

Skrivet av havoc:

Skulle nog säga justifiera men rättfärdiga fungerar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, om man vill prata som en 1600-talist.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Det är förståeligt att skriva fel emellanåt. Speciellt om man är trött. Brukar inte rätta folk egentligen.

Tog verkligen inte illa upp Tycker det bara är roligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag säger inte att det enbart är deras fel, men att de gjort val som fått konsekvenser för användarna, vilket i sin tur påverkat och kommer påverka kundernas vilja att betala.
Hur kom PhysX till? Gissningsvis genom att en större mängd ingenjörer fick ut en massa timmar i lön. Varför ska Nvidia ge bort det gratis till folk som inte vill betala för deras produkter med den funktionaliteten, och hur är det "fult gjort"?

Det vore som att kunder hos biltillverkare A köper en förfinad databox från biltillverkare N, avsedd för N-bilar, och sen klagar när biltillverkare N sätter käppar i hjulen genom att uppdatera databoxarna så att de bara fungerar i N-bilar.

Man ska inte glömma att PhysX stängdes av i drivrutin om ett AMD/ATI kort var primärt, sen om man inhandlat ett Nvidia kort just för att köra PhysX ihop med AMD/ATI kort var inte intressant. Det fungerade ändå inte!

M.a.o. man hade betalat för att kunna köra köra PhysX...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Tog verkligen inte illa upp Tycker det bara är roligt.

Nej, trodde inte det. Tyckte det var roligt jag med.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Detta är ju inte ens ett mjukvaruhack, det är ju ändring av två vanliga konfigurationsfiler.
Men väl så intressant ändå

- EDID som talar om monitorns egenskaper såsom frekvensområde och färgområde
Mer än halva ändringen hanterar ändring till EDID ver 1.4 då editorn som används sparar som ver 1.3, och då även ändring av checksumman..
- INF filen för monitorn som windows använder.

Hur många gånger har man inte hackat INF filer eller windows register, om det nu ska kallas för att hacka...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

* Crysis 2 - intentionally over-tessellating the environment
Ja detta är ju en speltillverkare det gick mindre bra för också. Hur är Nvidia ansvariga för deras designval?
* NVidia intentionally tessellates water under the level in Crysis 2 to slow down older NVidia (and AMD) cards
Samma som ovan, hur är Nvidia ansvariga?

Förmodligen så har de använt Tessellation i förfrågan(read: Mutning) av Nvidia, då det inte finns någon logisk anledning att göra det i dessa fall även ur en utvecklares synvinkel. Vi vet redan att Nvidia gimpar sina egna kunder med arkitekturer som Keppler bla, där vissa spel blir oerhört mycket segare om du inte råkar sitta på absolut senaste GPU'n, så varför inte medvetet köra över AMD kunder då också?

Skrivet av Sveklockarn:

Jaja, Linus är så upprörd och pekar finger åt att dumma Nvidia inte ger dem källkoden längre. Varför skulle dom?

Det är ren idioti att inte ge ut källkoden. Inte nog med att du sätter dig på dålig fot med Linux-utvecklare, du hamnar på andra sidan stängslet med hela Steam och deras SteamOS satsning - Vilket faktiskt är den största portalen idag till PC gaming

Skrivet av Sveklockarn:

* Reverses gravity for AMD users on games that use PhysX
* NVidia disables dedicated PhysX cards if the main GPU isn't also NVidia

Varför ska Nvidia ge bort något gratis?

Nu är ju inte frågan om att ge bort något gratis, utan det är faktumet att man gimpar användare totalt från en produkt. PhysX ligger redan i koden, det är inte så svårt att bara inte använda den biten. Borderlands 2 har som exempel en jättefin toggle för just PhysX, där de varnar AMD användare om de försöker slå på den att det kan ge oönskade effekter.

Edit: Sedan om du har ett PhysX-kort så har du ju redan gett pengar till Nvidia för just rätten till funktionen med. Du har rätteligen redan betalat för en produkt med en funktion som står på lådan, du helt enkelt inte får. Det står inget på lådan i spec-sheet om att PhysX kräver att du kör alla kort från Nvidia, även om du ska köra ett dedikerat PhysX kort bara.

Är som att köpa en Volvo, men råkar du köra in den i en Saab verkstad då sprutar det olja ur avgasröret och bilen självantänder. Sedan hävdar Volvo att det är deras rätt att göra vad de vill, då du skrivit på avtalet när du köpte bilen, dock i efterhand att du redan betalat bilen (Förklaring: Vi har inte ens något val att godkänna en EULA/TOS innan köp som det ser ut idag - Exakt det som gjorde att Blizzard har förlorat 2 gånger i Tysk EU domstol mot Honorbuddy, faktumet att du inte får tillgång att läsa & godkänna en mjukvaru EULA/TOS innan köpet redan är gjort).

Skrivet av Sveklockarn:

* Long history of proprietary lock-ins
Det finns ingen fri lunch.

Men det finns något som heter monopol och att **** sina egna kunder samt konkurrenter för att hämma utvecklingen!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så varför körde folk såna konfigurationer då?

Skrivet av Sveklockarn:

Som främst byggde på att folk inte begriper hur grafikminne fungerar. Wow, du fick mig.

sent svar, och inte för att man ska bry sig om gillningar och så, men kika de andra inläggen så ser du hur många du har imot dig i det här.

folk kör såna konfiguationer för att nyttja physx utan att tappa prestanda, en grej jag nästan kan garantera här är att om physx var AMD's ksulle de med största sannolikhet inte stänga ner nvidia, nvidia däremot hittar på såna "hyss"

3.5 skandalen berode väl dels på att folk inte hade full koll på hur grafikminne fungerar, men nvidia hade också ljugit om uppgifterna, det var inte bara minnet, för det var 4gb på kortet, utan det saknades andra grejer också.

ut min synvinkel är AMD consumer friendly som kör med öppna standarder och stänger inte in tekniker medans nvidia gör tvärtom och jag förstår verkligen inte hur man som konsument kan föredra det företag som beter sig så.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

sent svar, och inte för att man ska bry sig om gillningar och så, men kika de andra inläggen så ser du hur många du har imot dig i det här.

Efter mitt första inlägg så agerade jag djävulens advokat på ett par grejer där, så jag är inte överdrivet bekymrad.

Skrivet av Laggzor:

3.5 skandalen berode väl dels på att folk inte hade full koll på hur grafikminne fungerar, men nvidia hade också ljugit om uppgifterna, det var inte bara minnet, för det var 4gb på kortet, utan det saknades andra grejer också.

Nä, det var förkastligt att göra så såklart, oavsett skälet. Jag irriterar mig extremt mycket på folk som sitter är upprörda över vad de läst på Reddit, medan de samtidigt saknar tillräckliga grundkunskaper för att avgöra om det de läser är sannolikt eller osannolikt. En slags pöbelmentalitet, om man så vill. Den uppkommer i alla möjliga sammanhang när somliga "känner sig lurade" utan att ha den blekaste aning vad de snackar om.

Skrivet av Laggzor:

ut min synvinkel är AMD consumer friendly som kör med öppna standarder och stänger inte in tekniker medans nvidia gör tvärtom och jag förstår verkligen inte hur man som konsument kan föredra det företag som beter sig så.

Någon gång måste man få betalt, annars blir det välgörenhet, och det överlever inget företag på i längden.

Mitt resonemang är att om jag kan betala mig fri så gör jag det, min fritid är värd tillräckligt mycket för det. Att något ges bort gratis brukar tyvärr vara ett säkert tecken på att det är något som inte går att ta betalt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Att något ges bort gratis brukar tyvärr vara ett säkert tecken på att det är något som inte går att ta betalt för.

Hmm.. Om det bara kunde stämma
Windows 10 har dom flesta fått gratis...
Linux är gratis, om det nu inte är för företag m.m. och då betalar dom för support...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Windows 10 har dom flesta fått gratis...

Japp, men att det inte är lika med att det är kostnadsfritt kan du väl hålla med om?

Skrivet av Bengt-Arne:

Linux är gratis, om det nu inte är för företag m.m. och då betalar dom för support...

Tills Linux börjar utveckla sig självt så är det nog någon som betalar, t.ex. utvecklarna själva.

Frågan är hur stor andel av användarna som skulle vara villiga att betala för Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Japp, men att det inte är lika med att det är kostnadsfritt kan du väl hålla med om?
Tills Linux börjar utveckla sig självt så är det nog någon som betalar, t.ex. utvecklarna själva.

Frågan är hur stor andel av användarna som skulle vara villiga att betala för Linux?

Linux är ju ett community work = frivilligt deltagande gällande utveckling i grunden, att sen Ubuntu som ex. valt att ha anställda är ju ett frivilligt val.
Och visst har linux utvecklat sig själv från början sen Linus Benedict Torvald lade ut det första utkastet, det som utvecklarna får igen är ju annat än pengar såsom kunskap och känslan att vara delaktig och även i vissa fall kunna påverka. Sen kan det ju även användas i ett CV...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

det som utvecklarna får igen är ju annat än pengar såsom kunskap och känslan att vara delaktig och även i vissa fall kunna påverka. Sen kan det ju även användas i ett CV...

Även om vi kallar det investering så är det en kostnad tills någon uppbär lön av kunskaperna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Även om vi kallar det investering så är det en kostnad tills någon uppbär lön av kunskaperna.

Oavsett så tror jag inte att många av dom som håller på med open source eller för den delen open hardware ser det som en kostnad, då dom ser det mer som en hobby.
Hur många lägger inte 10-tusentals kronor på en hobby, där är det en investering som inte är tänkt att ge avkastning i form av pengar.
Allt mäts inte i pengar, däremot så är pengar många gånger ett nödvändigt ont i dom fallen.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hjälpsam

"Vinsten" är naturligtvis någon typ av reklam och ett bättre renommé, se bara i detta forum alla uppskattande ord, denna fria teknik har fått.
Smutskastande av AMD:s öppna standarder, ligger naturligtvis i Nvidias intresse, som konsument bör man värna sina egna intressen inte Nvidias, det får de göra själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Smutskastande av AMD:s öppna standarder,

Om du menar att jag gör det så är du ute i ogjort väder.

Jag påpekar bara det självklara att ett företag som betalar lön till sina anställda inte kan bedriva välgörenhet genom att ge bort tusentals och åter tusentals timmar av kodning helt kostnadsfritt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Om du menar att jag gör det så är du ute i ogjort väder.

Jag påpekar bara det självklara att ett företag som betalar lön till sina anställda inte kan bedriva välgörenhet genom att ge bort tusentals och åter tusentals timmar av kodning helt kostnadsfritt.

Det var inte speciellt riktat mot dig, även om jag tycker du är onödigt kritisk och kategorisk i dina inlägg om detta.
Varför kan inte företag ge bort det, om det fungerar som reklam, och om det gynnar dem på andra sätt.

AMD var tvugna att kontra Nvidias G_sync, att sälja ett slutet system till ett antal tillverkare hade varit svårt och kostsamt, kundbasen skulle också bli ganska liten för dessa skärmar.

Med ett fritt system fanns chansen att Intel skulle hoppa på tåget, vilket de också gjort, chansen var också större att fler skärmtillverkare skulle nappa, vilket de gjort.

Redan i dag är Freesync betydligt vanligare än G-sync, om ett år eller två kommer antagligen G-sync vara dött, en ganska lyckad kontring enligt mig.

Titta i länkarna nedan och räkna själv på antalet G-sync monitorer kontra de med Freesync, betänk också att Freesync är mycket nyarare än vad G-sync är, G-sync är kört på lite sikt.
https://en.wikipedia.org/wiki/G-Sync
https://en.wikipedia.org/wiki/FreeSync

AMD:s kontring med ett fritt stöd för 3D har också varit lyckad, i dag har de 3D-monitorer som säljs, nästan uteslutande stöd för den fria standarden

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Redan i dag är Freesync betydligt vanligare än G-sync, om ett år eller två kommer antagligen G-sync vara dött, en ganska lyckad kontring enligt mig.

Hur ger det AMD intäkter då, om Freesync är kostnadsfritt?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Hur ger det AMD intäkter då, om Freesync är kostnadsfritt?

Det ger dom intäkter på det sättet att de inte tappar lika mycket kunder till Nvidia, kunder som kräver en funktion som G-sync eller Freesync.
Hade de inte gjort något alls, hade argumentet "köp inte AMD, köp Nvidia de har G-sync" varit mycket vanligt på olika forum.
Hade de försökt ta betalt och låsa in tekniken, hade den inte fått lika stor spridning.

De har även försökt kontra PhysX, med Bullet fysik och stöd till denna via OpenCL, inte speciellt framgångsrikt för spel, men skapligt till andra tilllämpningar.

edit
http://fireuser.com/blog/opencl-based_bullet_physics_engine_c...
https://en.wikipedia.org/wiki/Bullet_(software)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Om du menar att jag gör det så är du ute i ogjort väder.

Jag påpekar bara det självklara att ett företag som betalar lön till sina anställda inte kan bedriva välgörenhet genom att ge bort tusentals och åter tusentals timmar av kodning helt kostnadsfritt.

Det finns mängder av företag som bedriver välgörenhet och ger bort enorma summor pengar till bättre behövande och det finns många företag som har en helt annan mentalitet till standarder än vad nVidia har. Att låsa in användare i äganderätt-driven mjukvara som inte är baserade på några reella fysiska begränsningar utan är enbart mjukvarudrivna är vidrigt.

Att nVidia lägger resurser på att skapa kodning som Hairworks och liknande som de sedan, troligen gratis, ger bort till spelutvecklarna är inget annat än konkurrensfientligt. Gör nu skillnad på att konkurrensutsätta, till exempel att sälja en bättre produkt till ett lägre pris och konkurrensfientligt när man utnyttjar och använder sig av en tredje part för att tvinga användare till att använda din hårdvara. Det är t.ex. ingenting som säger att inte AMD hade kunnat driva hairworks bättre än vad nVidia gör men det får vi ju aldrig veta eftersom det är mjukvarulåst. Alltså kan du som konsument inte bedöma vilket som är det bättre alternativet. Tänk om nVidia ägde DirectX eller OpenGL och började skjuta till kapital till spelutvecklare för att använda deras låsta API. Då hade vi inte kunnat spela vilka spel som helst på den hårdvaran vi som konsument förtjänar våra pengar utan hade varit tvunga att köpa nVidia för att kunna få spel Batman t.ex.

Det är dit vi är på väg om inte vi konsumenter slår vakt om våra egna intressen och säger ifrån att denna typ av konkurrensfientlig verksamhet inte är acceptabel. Vi som konsumenter ska vara ytterst uppmärksamma på dessa metoder och kritisera dom obstinat. Allt sker i små steg, glöm inte det.

För vad som händer om nVidia lyckas skapa absolut monopol på marknaden kommer enbart innebära uppblåsta priser och långsam nyutveckling och det gynnat inte någon utom nVidia.

Det ger ingenting att ge sig ut på korståg för att försvara ett företag och att dra det gamla slitna uttrycket som att företag inte bedriver välgörenhet är bara tröttsamt. Alla vet att företag behöver tjäna pengar men vad alla också borde veta är att AMD går på knäna och nVidia går som tåget och gör enorma vinster. Det är ingenting i marknadsekonomin som mår bra av att företag får absolut monopol.

För egen del så har jag köpt nVidia de två senaste uppgraderingarna för att dom helt enkelt levererar mest prestanda för pengarna, inte för att jag tror att nVidia är guds gåva till PC-spelaren och att jag tror att AMD är oförmögna att innovera.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt