Inet monterad dator.

Permalänk

Inet monterad dator.

Tjena, Har lite problem med en specialbyggd dator från inet.
Datorn har haft problem sedan start, den har bara varit några timmar i stöten hos mig. Första gången den var på "service" så hittade "teknikern" inget fel. Andra gången påstod han att det var minnen som spökade, vilket inte verkar vara fallet. Jag har påpekat om blackscreens och artifacts från första gången jag felanmälde, samt att ena displayen är gråtonad. Finns det något jag kan göra eller är jag fast i denna loop att skicka tillbaks datorn till denna "tekniker"? Man känner sig lite maktlös.
Har påpekat gång på gång att det är flera med evga 980 som har liknande problem.

Har lite filmer på felet, specs etc står där också ifall någon vet vad man kan göra åt felet.
(dessa filmer och många mer har jag även skickat till teknikern)
https://youtu.be/Y2NqVRZ9Rhs
https://youtu.be/jxE5H-jrCsI
https://youtu.be/yBZdAXeCJhs
Efter förra servicen.
https://youtu.be/_92OmKMJod0

Helst skulle jag vilja ha tillbaks mina pengar, men jag tror det är rätt kört.

Permalänk
Medlem

Om jag inte har helt fel för mig:
En butik har "rätt till" att försöka "reperera" en produkt 3 gånger, om fel inte åtgärdas efter 3 gången så kan man som kund antingen kräva en liknande produkt eller pengarna tillbaka.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Om jag inte har helt fel för mig:
En butik har "rätt till" att försöka "reperera" en produkt 3 gånger, om fel inte åtgärdas efter 3 gången så kan man som kund antingen kräva en liknande produkt eller pengarna tillbaka.

Det är inte helt andra regler när det kommer till en specialbyggd produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fleshmeister:

Det är inte helt andra regler när det kommer till en specialbyggd produkt?

special och special
det är väl en dator med vanliga delar ?
det är vanliga delar som du valt till tjänsten ihopbyggnad

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av erieri02:

special och special
det är väl en dator med vanliga delar ?
det är vanliga delar som du valt till tjänsten ihopbyggnad

Såhär står det iaf på orderbekräftelsen
"ångerrätten gäller inte datorprogram eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits samt specialtillverkad dator av oss.".
Så finns det något man kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fleshmeister:

Såhär står det iaf på orderbekräftelsen
"ångerrätten gäller inte datorprogram eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits samt specialtillverkad dator av oss.".
Så finns det något man kan göra?

men du vil inte ångra köpet du vil häva det för produkten fungerar inte som utlovat det är skillnad
men som ovan skrev ska ''tillvekaren'' ha rätt till att försökt åtgärda felet

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Fick mer svar på mail.

"Det är ju inte ångerrätten du skall åberopa då varan inte fungerar utan reklamation. Du har tre års reklamationsrätt på en vara. Om felet uppstår inom sex månader efter köpet, så anses det vara ett ursprungsfel. Du skall inte behöva bekosta något vid reklamation. Det är till den näringsidkare, som du köpt datorn av du skall vända dig till när inte det fungerar. De har två gånger på sig att åtgärda felet (måste vara samma fel) och blir det samma fel en tredje gång, har du enligt konsumentköplagen, rätt att häva köpet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fleshmeister:

Tjena, Har lite problem med en specialbyggd dator från inet.
Datorn har haft problem sedan start, den har bara varit några timmar i stöten hos mig. Första gången den var på "service" så hittade "teknikern" inget fel. Andra gången påstod han att det var minnen som spökade, vilket inte verkar vara fallet. Jag har påpekat om blackscreens och artifacts från första gången jag felanmälde, samt att ena displayen är gråtonad. Finns det något jag kan göra eller är jag fast i denna loop att skicka tillbaks datorn till denna "tekniker"? Man känner sig lite maktlös.
Har påpekat gång på gång att det är flera med evga 980 som har liknande problem.

Har lite filmer på felet, specs etc står där också ifall någon vet vad man kan göra åt felet.
(dessa filmer och många mer har jag även skickat till teknikern)
https://youtu.be/yBZdAXeCJhs
https://youtu.be/Y2NqVRZ9Rhs
https://youtu.be/jxE5H-jrCsI
Efter förra servicen.
https://youtu.be/_92OmKMJod0

Helst skulle jag vilja ha tillbaks mina pengar, men jag tror det är rätt kört.

Lägg in denna tråd till Inet och se om dom kan hjälpa dig här ifrån på något annat sätt tex att du inte får samma "tekniker" utan en annan som kanske vet bättre.

Permalänk
Medlem

Tror det blir bäst om du skickar in den för reparation 3 gånger och har det inte blivit ordnat så begär att häva köpet. Eftersom det är Inet så borde det inte bli några bekymmer men annars får du ta kontakt med din konsumentombudsmannen i din kommun.

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Lägg in denna tråd till Inet och se om dom kan hjälpa dig här ifrån på något annat sätt tex att du inte får samma "tekniker" utan en annan som kanske vet bättre.

Ja, jag har klagat lite varstans men det är inte mycket till reaktion av inet.

Skrivet av Sasser:

Tror det blir bäst om du skickar in den för reparation 3 gånger och har det inte blivit ordnat så begär att häva köpet. Eftersom det är Inet så borde det inte bli några bekymmer men annars får du ta kontakt med din konsumentombudsmannen i din kommun.

Ja, det är väl inte mycket annat att göra antar jag.

Permalänk
Medlem

Inets "tekniker" verkar mest vara montörer och när det kommer till felsökning
räcker inte kompetensen till.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Inets "tekniker" verkar mest vara montörer och när det kommer till felsökning
räcker inte kompetensen till.

Nä, det verkar tyvärr vara så.

Ett inlägg jag gjorde i en annan tråd verkar bekräfta din tes

"Ja, dom verkar inte kunna eller orka lägga ner mycket energi på kunder. Bad han stresstesta datorn i några dagar första gången jag skickade in den, då jag vela vara säker på att den är stabil samt att jag länkade videos på andra som hade samma problem med grafikkortet. Lär dom inte ha gjort eller kollat.
Nu senast så hade dom hittat ett trasigt minne och det var det som var felet (stresstestat första gången? nej). Vilket det naturligtvis inte var.
Sen påstod även teknikern att han hade försökt få tag i mig. Inget missat samtal eller mail i skräpposten, vilket tyder på att han hade räknat ut att jag visste att den inte var testad som han påstod."

Permalänk
Inaktiv

Nu är inte datorhårdvara min bit, men jag har väldigt svårt att se hur dåliga ramminnen ska kunna orsaka det flimret du har i skärmen? Det är för mig ett tydligt tecken på att det är något med grafikkortet/grafikdrivrutin. Det första de borde göra är att förutom ominstallera grafikkortet att testa ett annat, likaså testa ditt gamla i en annan dator.

Uppstår förresten detta flimret varenda gång?

Men som andra sa, så har butiker enligt praxis 3 försök på sig. (detta är ej skrivet i sten utan mer något som Arn har hittat på) Och sedan anropa reklamationsrätten. http://lawline.se/answers/11103

Och sist självklart ska du ej acceptera en sådan dator då du hela tiden kommer störa dig på den hela tiden.

*edit*
Om man streamar ett os virtuellt genom ett supersegt lina kan man få liknande grafikfel, så det kan vara annat än grafikkortet. Men det är ändå den mest troliga orsaken och det är där man borde testa och byta.

Permalänk
Medlem

Helt klart något skumt med drivrutiner eller grafikkortet.

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Fleshmeister:

Tjena, Har lite problem med en specialbyggd dator från inet.
Datorn har haft problem sedan start, den har bara varit några timmar i stöten hos mig. Första gången den var på "service" så hittade "teknikern" inget fel. Andra gången påstod han att det var minnen som spökade, vilket inte verkar vara fallet. Jag har påpekat om blackscreens och artifacts från första gången jag felanmälde, samt att ena displayen är gråtonad. Finns det något jag kan göra eller är jag fast i denna loop att skicka tillbaks datorn till denna "tekniker"? Man känner sig lite maktlös.
Har påpekat gång på gång att det är flera med evga 980 som har liknande problem.

Har lite filmer på felet, specs etc står där också ifall någon vet vad man kan göra åt felet.
(dessa filmer och många mer har jag även skickat till teknikern)
https://youtu.be/Y2NqVRZ9Rhs
https://youtu.be/jxE5H-jrCsI
https://youtu.be/yBZdAXeCJhs
Efter förra servicen.
https://youtu.be/_92OmKMJod0

Helst skulle jag vilja ha tillbaks mina pengar, men jag tror det är rätt kört.

Ominstallera datorn och återkom om dessa problem återstår ser mjukvarurelaterat ut för mig. Och att en tekniker ska hitta dina mjukvarubuggar är ganska svårt.... dra en backup på viktiga filer och ominstallera.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av andra94:

Ominstallera datorn och återkom om dessa problem återstår ser mjukvarurelaterat ut för mig. Och att en tekniker ska hitta dina mjukvarubuggar är ganska svårt.... dra en backup på viktiga filer och ominstallera.

Nej, det tänker jag inte göra. Det är en fräsch installation. Har inte använt datorn i mer än en timma totalt. Det står dessutom i deras montering/intallations beskrivning. "Vid beställning av operativsystem så måste det vara OEM licens. Vi kommer då installera operativ och senaste och stabilaste drivrutinerna samt updates. Installation av operativsystem samt nödvändiga drivrutiner (om Windows beställs samtidigt).
- Funktionstest"

Kan även påpeka att det lät som att det gick ström igenom hela burken sist innan jag skickade in den, vilket även folk på ts hörde. Så vi kan nog sluta spekulera om drivrutiner/ominstallation.

Permalänk

Fick även svar från hallå konsument på facebook.

"Hej.

Om du köpt datorn av ett företag och det visar sig vara fel på den har du rätt att reklamera, alltså klaga på datorn. I första hand har du rätt att kräva avhjälpande eller en ny likvärdig dator. Om företaget försökt avhjälpa samma fel två gånger och det kvarstår en tredje gång, bör du ha rätt att neka företaget fler reparationsförsök och istället kräva att få en ny dator, alternativt häva köpet. Hör gärna av dig skriftligt till företaget med dina krav, exempelvis via mejl.

Vänligen, Janet"

Permalänk
Skrivet av anon159643:

/.../

*edit*
Om man streamar ett os virtuellt genom ett supersegt lina kan man få liknande grafikfel, så det kan vara annat än grafikkortet. Men det är ändå den mest troliga orsaken och det är där man borde testa och byta.

Menar du artefakter i videoströmmen? Jag kan inte se hur det har med saken att göra eftersom det är nätverksrelaterat (som du själv skriver) och det har inget att göra med de fel TS beskriver.

Jag tror inte att man ska sväva ut för mycket med olika lösningar här. Med tanke på den obefintliga service TS fått så är det bättre att satsa på att häva köpet, å då vill man inte stå å säga "jag testade si och så å provade med blaha blaha" eftersom det öppnar för säljaren att skylla ifrån sig.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

Jag har reklamerat den nu, pratat med teknikern tidigare idag och har skickat in datorn. Han skulle höra av sig på några dagar.
Han erbjöd sig även att skicka upp ett nytt grafikkort åt mig men jag avböjde då det förmodligen hade brutit min garanti, samt att jag känner mig färdig med inet.
Jag kommer uppdatera om hur det går allt eftersom.

Permalänk

Teknikern hörde av sig idag och "godkände" min reklamation då det hade hittat ett fel. Känns bra att jag slipper tjorva med det mera iaf, ska bara skicka in resterande prylar och vänta på pengarna.
Har redan plockat ihop en kundvagn och ska beställa en ny dator, denna gång från ett annat företag och jag ska montera det själv istället. Kanske inte går nå bättre det.

Permalänk
Medlem

Gör om, gör själv-rätt
Dator byggande är i grunden lego för vuxna. Det är fint lite som kan gå fel, om du följer några enkla regler.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fleshmeister:

Teknikern hörde av sig idag och "godkände" min reklamation då det hade hittat ett fel. Känns bra att jag slipper tjorva med det mera iaf, ska bara skicka in resterande prylar och vänta på pengarna.
Har redan plockat ihop en kundvagn och ska beställa en ny dator, denna gång från ett annat företag och jag ska montera det själv istället. Kanske inte går nå bättre det.

Helt rätt, jag tycker du gör ett bra val.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Fleshmeister:

Teknikern hörde av sig idag och "godkände" min reklamation då det hade hittat ett fel. Känns bra att jag slipper tjorva med det mera iaf, ska bara skicka in resterande prylar och vänta på pengarna.
Har redan plockat ihop en kundvagn och ska beställa en ny dator, denna gång från ett annat företag och jag ska montera det själv istället. Kanske inte går nå bättre det.

Fint att det löste sig. Lycka till med nya datorn!

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

@zeleni: Jo, jag har snickrat ihop någon dator förut. Nu var det latheten som slog till, för "mycket" pengar och barnfri. Hade aldrig anat att det skulle bita mig i arslet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fleshmeister:

@zeleni: Jo, jag har snickrat ihop någon dator förut. Nu var det latheten som slog till, för "mycket" pengar och barnfri. Hade aldrig anat att det skulle bita mig i arslet.

enligt mig finns det 2 anledningar till att köpa till ihopmonteringen
1. okunskap
2. lathet

själv hör jag till de som ser halva nöjet i att montera ihop datorn själv då pillandet och skruvandet är roligt
men att ''bojkotta'' Inet för detta känns fel för detta, någon ''defekt'' del eller någon del som inte lirar bra ihop med resten kan hända alla

själv har jag bara köpt delar och fått de som finns i lager skickad direkt och de som inkommer i en andra runda och övriga frågor så har inte någon erfarenhet av deras tekniker

men med det bemötandet jag fått kan jag inget annat än att rekommendera dom
men finns delade uppfattningar om detta

men mycket nöje med din nya dator och lycka till med monteringen

//Erik

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

@erieri02: Det är inte sånt som ska få hända. Kommer hålla mig borta iaf.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det inte bara bytte ut grafikkortet först... Så hade det varit löst... Skönt att det löste sig till slut iaf

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

@Maxizor: Ja, jag förstår inte hur det kunde hända. Var nog inte så mycket energi nerlagt på felsökandet. Nå bara pengarna kommer på kontot så man kan gå vidare med sitt liv.

Permalänk

Fick tillbaks pengarna igår, dock så hade dom dragit av pengar för frakten (300:-). Inte nog med allt tjorv så har dom mage nog att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fleshmeister:

Fick tillbaks pengarna igår, dock så hade dom dragit av pengar för frakten (300:-). Inte nog med allt tjorv så har dom mage nog att göra det.

Sämst... Ta upp det med deras kontakt här, så löser det nog det!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber