Flytta /home till ny SSD - Arch Linux

Permalänk
Medlem

Flytta /home till ny SSD - Arch Linux

Sprang förbi Webhallen och köpte en Samsung 850 EVO som jag tänkte dra in i NUC:en. Systemdisken i den är en PCIe SSD på 256GB och nu vill jag sätta in denna som lagring och undrar väl kort och gott hur jag flyttar min befintliga /home till nya SSD:n (som kommer bli /dev/sdb utan att lämna några spår från /home på systemdisken?
Eller är det smidigare att ominstallera Arch kanske? Tänkte kryptera /home när jag ändå håller på och joxar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

1. Logga in som root, utan att någon användare är inloggad.
2. Döp om /home: "mv /home /home.old".
3. Skapa en ny tom /home: "mkdir /home".
4. Ändra /etc/fstab till att montera valfri partition på SSDn i /home.
5. Montera /home: "mount /home".
6. Flytta över allt från /home.old till /home.
7. Ta bort /home.old när du känner dig säker på att allt fungerar som det ska.

Kryptering har jag ingen koll på, kolla Arch-wikin.

Permalänk
Hedersmedlem

Du skulle kunna använda den här delen av Arch Wiki: Encrypting_a_non-root_file_system.

Som jag föreställer mig det skulle du kunna:

  • logga in som root och följa instruktionerna i Wikin

  • när det är klart kopiera över all data

  • när du är säker på att saker och ting fungerar använda t ex shred för att radera gamla home

Så länge du endast krypterar en icke-root mapp och du behåller gammal data tills du är klar bör du klara dig bra även om du skulle behöva börja om från början. Skapa kopior av alla konfigurationsfiler du ändrar så att du enkelt kan rulla tillbaka om något oförutsett händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

1. Logga in som root, utan att någon användare är inloggad.
2. Döp om /home: "mv /home /home.old".
3. Skapa en ny tom /home: "mkdir /home".
4. Ändra /etc/fstab till att montera valfri partition på SSDn i /home.
5. Montera /home: "mount /home".
6. Flytta över allt från /home.old till /home.
7. Ta bort /home.old när du känner dig säker på att allt fungerar som det ska.

Kryptering har jag ingen koll på, kolla Arch-wikin.

Skrivet av KimTjik:

Du skulle kunna använda den här delen av Arch Wiki: Encrypting_a_non-root_file_system.

Som jag föreställer mig det skulle du kunna:

  • logga in som root och följa instruktionerna i Wikin

  • när det är klart kopiera över all data

  • när du är säker på att saker och ting fungerar använda t ex shred för att radera gamla home

Så länge du endast krypterar en icke-root mapp och du behåller gammal data tills du är klar bör du klara dig bra även om du skulle behöva börja om från början. Skapa kopior av alla konfigurationsfiler du ändrar så att du enkelt kan rulla tillbaka om något oförutsett händer.

Tack för svar. Jag installerade om helt och hållet. /dev/sda var tidigare min PCIe SSD M.2 men när jag slängde in den vanliga 2.5" 850 EVO så blev den inte /dev/sdb utan /dev/sda så systemet bootade inte ens.
Tydligen är SATA0 prio över PCIe i BIOS/UEFI på Intel NUC:en. Så jag installerade om Arch och nu har jag allt på plats. Säkerhetskopierade alla filer till Nasen manuellt innan och nu fungerar allt.
Dock sitter jag med /dev/sdb som systemdisk. Det spelar ingen roll antar jag.

$ lsblk NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINT sda 8:0 0 465.8G 0 disk └─sda1 8:1 0 420G 0 part /home sdb 8:16 0 238.5G 0 disk ├─sdb1 8:17 0 512M 0 part ├─sdb2 8:18 0 16G 0 part [SWAP] └─sdb3 8:19 0 222G 0 part /

Edit: Läste om en workaround som några fått ta till med denna NUC. Vänta med att sätta in SATA-disken och ställa Hot plugable i BIOS/UEFI och medan datorn är igång sätta in SATA-disken, då får den /dev/sdb som sig bör. Men orka

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K