Datorn försvann från reparatör till butik.

Permalänk
Medlem

Datorn försvann från reparatör till butik.

Hejsan!

Jag köpte en dator från webb-butik som jag hämtade i butik. Den gick sedan sönder och jag lämnade i den på lagning efter ca 1-2 veckors användande. De sa då i butik att det brukar ta 3-4 veckor att få tillbaka datorn. Det har nu gått 7 veckor, nästan 8.

Jag har under de senaste veckorna ringt för att se vad som har hänt och har fått väldigt luddiga svar från telefonsupporten varje gång, samt blivit lovad att bli uppringd men aldrig fått tillbaka något samtal.

Efter att jag tröttnat på att sitta i telefonkö så åkte jag in för att snacka med dom i butiken och fråga vad som egentligen hänt med min dator så fick jag nästan direkt en förfrågan att häva köpet. Jag frågade inte ens efter det utan jag undrade bara när datorn kommer.

Jag sa då att jag ville ha den vara jag köpt och om dom inte kunde få fram den så får dom ge mig en ny.
Detta sa killen i butiken inte var möjligt då de inte har datorn i sortimentet och han menar på att det inte går att få fram den.
Jag kollade efter att jag lämnat butiken och den finns i andra butiker.

Har inte jag rätt som konsument att få den vara jag betalade för.
Anledningen till att jag inte ville reklamera direkt är eftersom vet inte finns i samma prisklass någon annan stans.

Vad kan jag göra i detta läget, känns ju som att man kommer bli överkörd om man inte är lite förberedd innan jag åker in till dom nästa gång.

Mvh, Daddale

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr att dom har rätt att erbjuda en liknande eller ersätta kostnaden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Bör i teorin räknas som stöld ifall butiken inte kan återlämna din ägodel? och de bör i sånna fall ersätta varan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Nej det räknas inte som stöld när man frivilligt lämnar något till någon. Även om personen vägrar att lämna tillbaka det så är det ändå inte stöld.
Just i det här fallet så har företaget rätt att häva köpet om det innebär ökade kostnader för dom att ta fram en likadan vara. Är det en kedja så brukar man dock försöka hjälpa till så be att få prata med en ansvarig och förklara vänligt ditt ärende. Ibland går det inte och då får man som kund acceptera detta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Om de inte har möjlighet att ordna en likadan/likvärdig vara så har du rätt att utföra ett s k täckningsköp. Det innebär att du införskaffar en likadan/likvärdig vara hos ett annat företag, och om det blir dyrare så skall det förstnämnda företaget (de som inte kunde fixa en likadan/likvärdig vara) stå för mellanskillnaden. Du är dock skyldig att utföra täckningsköpet med omsorg, så du kan t.ex. inte välja att köpa varan där den är som dyrast om billigare alternativ finns.

Skrivet av killawife:

Just i det här fallet så har företaget rätt att häva köpet om det innebär ökade kostnader för dom att ta fram en likadan vara.

Det räcker inte med ökade/högre kostnader för att säljaren skall ha rätt att häva köpet, det krävs oskäligt höga kostnader (eller annat hinder som gör det praktiskt omöjligt).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Definiera Oskäligt. Ett företag kan definiera det som de vill och det är isåfall ARN som avgör. I just detta fallet skulle de högst troligen säga att företaget har rätt att häva köpet.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Definiera Oskäligt. Ett företag kan definiera det som de vill och det är isåfall ARN som avgör. I just detta fallet skulle de högst troligen säga att företaget har rätt att häva köpet.

Vet du något som inte vi andra vet? Varför är du så säker på att ARN skulle gå på företagets linje? Ser inte hur informationen hittills i tråden ger stöd till något så tvärsäkert uttalande.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av killawife:

Definiera Oskäligt. Ett företag kan definiera det som de vill och det är isåfall ARN som avgör. I just detta fallet skulle de högst troligen säga att företaget har rätt att häva köpet.

Ett par tusen för en laptop är ingen omöjlighet att butiken behöver stå för. Dubbla priset för en 5k kr laptop skulle jag bedömma som oskälligt. Sedan är ju prisskillnaden som bedöms oskälig markant olika beroende på produkt.

Skall du häva köpet så skall du åberopa §30 och §33 i konsumentköplagen. Täckköp, dvs du får pengarna tillbaka du har betalat + mellanskillnaden för att köpa samma modell eller likvärdig hos butik där den finns i lager.

Edit: Typo

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vilket företag rör det sig om? Det låter ju helt befängt att man inte är mer angelägen att rätta till sin dundertabbe.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ett par tusen för en laptop är ingen möjlighet att butiken behöver stå för. Dubbla priset för en 5k kr laptop skulle jag bedömma som oskälligt. Sedan är ju prisskillnaden som bedöms oskälig markant olika beroende på produkt.

Skall du häva köpet så skall du åberopa §30 och §33 i konsumentköplagen. Täckköp, dvs du får pengarna tillbaka du har betalat + mellanskillnaden för att köpa samma modell eller likvärdig hos butik där den finns i lager.

Ett par tusen för en laptop i prisskillnad skulle med allra största säkert ARN säga att butiken behöver stå för, det skulle inte se som oskäligt, Snackar vi dubbla priset, ja då börjar vi komma in i de områden som börjar vara oskäligt.

Mitt bästa råd till TS är att snacka med dom i butiken och säg att du vet om din rätt att göra ett täckningsköp hos någon annan, att du vill ha en produkt som motsvarar den du köpte - och med tanke på att du har fått vänta så extremt lång tid så är det inte oskäligt på något sätt att du till och med får en bättre produkt som plåster på såren.

Bara presentera företaget med två val, antingen så kommer ni överens om en ersättningsprodukt eller så vill du nyttja din rätt att göra ett täckningsköp hos någon annan återförsäljare.

För att kunna vara lite mer precis så skulle det vara väldigt intressant att veta vad det var för dator och hur mycket som du har betalat för den.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@ollesbolle: Tror du läste lite fort, du skrev exakt samma sak som mig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Definiera Oskäligt. Ett företag kan definiera det som de vill och det är isåfall ARN som avgör. I just detta fallet skulle de högst troligen säga att företaget har rätt att häva köpet.

I ett tidigare fall (https://lagen.nu/arn/1999-4494) fick en butik som inte kunde ordna en likadan/likvärdig vara ersätta kunden med 895kr för en vara denne köpt för 447,50kr utan att det sågs som oskäligt. Det är 100% mer än kunden betalade, men naturligtvis skulle inte 100% vara skäligt om det rör sig om betydligt större summor. Att sätta en exakt gräns är svårt oavsett om det rör sig om procent eller kronor.

Tror inte butiken fått rätt att häva köpet om det rört sig om mindre än 20% extra (om det handlar om en dator inom det prisspann de flesta datorer ligger).

Eftersom konsumentköplagen inte direkt ger säljaren rätt att häva köpet vid reklamation om kunden inte går med på det, utan att företaget då måste förlita sig på en skälighetsbedömning, så borde företag som av praktiska skäl vill häva köp bemöta kunden med en skopa ödmjukhet istället för att agera som om de hade rätten på sin sida.

Skrivet av DavidtheDoom:

@ollesbolle: Tror du läste lite fort, du skrev exakt samma sak som mig.

Tror du skrev lite fort..."Ett par tusen för en laptop är ingen möjlighet att butiken behöver stå för. Dubbla priset för en 5k kr laptop skulle jag bedömma som oskälligt."...skall väl stå omöjlighet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PeCe:

Tror du skrev lite fort..."Ett par tusen för en laptop är ingen möjlighet att butiken behöver stå för. Dubbla priset för en 5k kr laptop skulle jag bedömma som oskälligt."...skall väl stå omöjlighet.

Helt rätt, tokigt det kan bli!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Tack så mycket för hjälpen alla!
Det hela har löst sig nu och vi kom fram till en lösning.

Jag blev tidigare idag uppringd utav butiken i fråga då denna person som har hand om något inom kundservice och kundnöjdhet hade sett denna tråd jag skapade.
Han hade då kopplat min tråd med ärendet och forskat vidare i det som hänt.
Han bad om ursäkt och tyckte inte att jag blivit rätt behandlad utav killen i butiken och så att det var väldigt dåligt att jag aldrig blev uppringd.

Det slutade med att jag fick nästa version utav datorn till inköpspris.

Blev ca 20-25% jag fick lägga in för att få denna och fick 15-20% i rabbat då. Baserat på priset jag betala för första datorn.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com