Häva köp av Volkswagen Touareg

Permalänk
Medlem

Vi har beställt en Skoda TDI som ska hämtas ut på måndag och vi känner oss riktigt osäkra på hur vi ska hantera situationen. Känns inte roligt längre att betala 240 000 för en bil under detta omständigheter. Enligt WV ska inte EU6 motorerna vara riggade, men vad är chansen att de har lyckats få ner NOx värden till 0,08g/km om de låg så pass mycket över EU5 standarden? Känns som det borde fuskas i de nya motorerna också dock kanske inte på samma sätt?

Jag hittade denna undersökning från 2014 där det framgår att de verkliga NOx utsläppen är i snitt 7 ggr högre i EU6 motorerna än den lagliga gränsen. Finns även länk till hela rapporten lägst ner på sidan.

http://www.greencarcongress.com/2014/10/20141012-icct.html

Tyvärr känns det svårt att häva bilköpet om det inte är konstaterat att just denna bil är riggad. Dock så borde man försäkra sig om att leverantören tar tillbaka bilen om det framkommer att även EU6 motorerna har problem. Samt att de ska täcka eventuella merkostnader i form av skatter och besiktningar. Det vi är mest oroad över är andrahandsvärdet på bilen och hur ska detta hanteras? VW och Skoda står inte högt i kurs för mig just nu och inget jag kommer glömma snabbt + att dieselbilar verkar inte vara så miljövänliga som de försöker framställas. Dessa två faktorer kommer garanterat påverka andrahandsvärdet för en TDI från VW-koncernen.

Permalänk
Medlem

Om du kan häva den gör det. För visst finns risken att den TDI motorn är drabbad och skatten kommer då ligga på en annan nivå. Men frågan är om tex vägverket kan eller får ta del av informationen om vilka bilar är drabbade utan får helt enkelt förlita sig på sina tester för den motorn. Men att andrahandvärdet blir påverkat är jag tveksam till. Det är ändå en VW vi talar om.

Om du ändå vill ha en bil till v44 så har jag en touareg hybrid -10 mörkgrå som jag funderar på att sälja Drar 0.9 i blandad körning samt skatten ligger på låga två tusen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Piece of Cake:

Detta har ingenting med det som jag frågade om att göra.
Visst, det stämmer. Men du generaliserade mycket mer än så. Eftersom du knappt svarat på nånting jag skrev så gav det inte mig något. Det är upp till dig om du har lust att förklara och hänvisa till källor som bekräftar det du påstår. Annars blir det inte trovärdigt för mig.
Visst, vår bil ska ha det. Men i så fall ställer den om sig rätt fort baserat på det jag skrev om mig och mamma. Inte en chans att den ställer in sig på nåt och stannar där för alltid.

@casuaL Hörde på TV igår att 3,0 TDI-motorn också misstänks för fusket och ska undersökas. Tänkte att du skulle vilja veta det.

Känns som jag har besvarat det mesta men du får förklara vad du undrar över.

Finns mer information på nätet. https://www.flashback.org/t1307301

Permalänk
Medlem

Snacka om att VW inte bryr sig om miljön??? Endast dessa bilar släpper ut 3 ggr mer skit än alla i Sverige.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150926/sa-har...

Så att idag köpa en VW visar att man tycker att miljöfrågan är oviktig. Så jag förstår dig att glädjen med att köpa en ny VW är borta. Själv så hade jag varit extremt irriterad om jag varit i din situation och jag hade visat det tydligt för säljaren om det inte går att häva köpet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

För att få perspektiv se Cowspiracy. Går du vegan kan du med utmärkt samvete skaffa en V12a som drar 5 liter per mil

Vet inte vad jag skulle gjort. Om du planerat ha den ett par år sen sälja är väl en annan sak än om du tänkt köpa och slita ut den själv? Tror inte VW kommer kånka.

Konsumenter glömmer rätt fort skulle jag tro de som köper suvar tänker väl inte på miljön i första hand heller.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Känns som om de som styr och ställer suttit och trott att biltillverkarna pratat sanning hela vägen. Börjar kännas som specifikationer på de flesta saker tex. ssd-hastighet, dynamisk kontrast, hifi-watt

Hade man bara haft en organisation som gjort opartiska tester med samma fördelar för alla bilar och mätt utsläpp av diverse partiklar under normal körning hade man inte kunnat fuska.

Jag hade inte köpt en bil av ett företag som håller på med att fuska. Man vet inte om det är mer saker som kanske inte står rätt till. Det känns inte bra att känna som som en miljöbov heller när det finns andra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Visst, vår bil ska ha det. Men i så fall ställer den om sig rätt fort baserat på det jag skrev om mig och mamma. Inte en chans att den ställer in sig på nåt och stannar där för alltid.

Nej, inte för alltid. Det vore inte speciellt adaptivt då

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@casuaL:

Hej.

Det är ju inte bilens förbrukning som ändrats, det är bara att de ljugit om den i tester.
Så det är fortfarande en modern motor i en modern bil, tillverkad av en känd och erkänd biltillverkare. Jag gissar att du inte har något att vara orolig för. Jag kan bara se till mig själv och hade jag gärna ägt en volkswagen? Ja, absolut.

Jo. Vad de gör är att när bilen märker att den är i ett test så sänker den effekten och där med utsläppen. Om VW uppdaterar mjukvaran för att klara avgaskraven så får du väsentligt mycket lägre motoreffekt.

Tar de bara bort "fusket" så går bilen inte igenom besiktningen och får körförbud = värdelös bil.

Så.. Jag hade nog varit försiktig med dessa bilar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Subaru Forester?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hade man bara haft en organisation som gjort opartiska tester med samma fördelar för alla bilar och mätt utsläpp av diverse partiklar under normal körning hade man inte kunnat fuska.

Det går alltid att fuska... ett tag i alla fall.

"Du kan lura halva folket hela tiden eller hela folket halva tiden, men aldrig hela folket hela tiden."
Abraham Lincoln.

Först måste man enas om mätmetod(er) som är tillräckligt realistiska, därefter behövs flera av varandra oberoende institut som kan granska varandras resultat. Tror dock inte det spelar någon större roll i slutändan. Bilindustrin kan inte trolla med knäna hur länge som helst för ouppnåeliga gränsvärden. Politikerna måste börja inse att de kan inte samla billiga poäng på slagkraftig retorik utan att erbjuda hållbara alternativ. Vem f-n har råd med en Tesla?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av truespin:

Vi har beställt en Skoda TDI som ska hämtas ut på måndag och vi känner oss riktigt osäkra på hur vi ska hantera situationen. Känns inte roligt längre att betala 240 000 för en bil under detta omständigheter. Enligt WV ska inte EU6 motorerna vara riggade, men vad är chansen att de har lyckats få ner NOx värden till 0,08g/km om de låg så pass mycket över EU5 standarden? Känns som det borde fuskas i de nya motorerna också dock kanske inte på samma sätt?

Jag hittade denna undersökning från 2014 där det framgår att de verkliga NOx utsläppen är i snitt 7 ggr högre i EU6 motorerna än den lagliga gränsen. Finns även länk till hela rapporten lägst ner på sidan.

http://www.greencarcongress.com/2014/10/20141012-icct.html

Tyvärr känns det svårt att häva bilköpet om det inte är konstaterat att just denna bil är riggad. Dock så borde man försäkra sig om att leverantören tar tillbaka bilen om det framkommer att även EU6 motorerna har problem. Samt att de ska täcka eventuella merkostnader i form av skatter och besiktningar. Det vi är mest oroad över är andrahandsvärdet på bilen och hur ska detta hanteras? VW och Skoda står inte högt i kurs för mig just nu och inget jag kommer glömma snabbt + att dieselbilar verkar inte vara så miljövänliga som de försöker framställas. Dessa två faktorer kommer garanterat påverka andrahandsvärdet för en TDI från VW-koncernen.

Skatten kommer inte ändras, den baseras på utsläpp av koldioxid, men det var kvävedioxider som VW hade fuskat med. Om CO2 nivåerna inte påverkas ska skatten inte ändras. Förutsatt att politikerna inte ändrar reglerna men det vet man ju aldrig.

Den största risken är att bilens styrenhet uppdateras med lägre effekt och/eller högre bränsleförbrukning för att minska NOx nivåerna. Men det beror lite på vilken teknik de har i din modell.

Hur andrahandsvärdet ändras vet man ju aldrig men förtroendet lär ju minska å andra sidan är det nog många som tänker att man kanske kan fynda en VW och med mer intressenter brukar ju priserna gå upp vilket kanske kompenserar förlorat förtroende.

Jag skulle vara mer försiktig med att köpa en VAG-koncern bil av 2017 års modell (de som kommer ut nästa år). Tänker att risken är stor att de stressar fram en lösning som inte håller i längden med ökat slitage och högre service/reparationskostnader som följd. Men det är ju bara spekulationer från min sida.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Känns som jag har besvarat det mesta men du får förklara vad du undrar över.

Finns mer information på nätet. https://www.flashback.org/t1307301

Som jag skrev i mitt första inlägg. Jag ser inte hur ekonomisk körning skulle försämra prestandan. Men eftersom du länkade den där tråden på flashback så kanske du med "ekonomiskt" ville säga "mesigt". I så fall håller jag med. Man sänker ju bränsleförbrukningen genom att gasa på tills man når önskad hastighet än att ligga och "puttra" på högsta växeln tills man når önskad hastighet en halvtimme senare. Så gör vi aldrig även om vi kör ekonomiskt.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, inte för alltid. Det vore inte speciellt adaptivt då

Nej precis, men Alle22 pratade ju om att bilen skulle lära sig över en flerårsperiod.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Elbilar till salu i Sverige:

http://www.laddaelbilen.se/elbilar/batteribilar-6379377

Försäljningsstatistik från Norge där elbilar har 23% av marknaden:

http://evobsession.com/electric-cars-now-23-of-new-car-sales-...

Flera stora tillverkare kommer med volymmodeller om 2-3 år, om de inte redan finns sådana (se ovan). Skiftet har börjat med Tesla som får stor publicitet men det kommer att rulla vidare. Bilar med förbränningsmotorer kan vara svårsålda om några år. Redan nu är elbilar lönsamma om du tar med bränslekostnaden för bilens hela livslängd. I takt med att batteripriserna sjunker så bara ökar lönsamheten.

Problemet med elbilar är dels batterier och vart man ska ladda den (finns igen el där jag parkerar bilen idag). Kommer ju vara svårt att köpa en begagnad elbil just för man behöver troligen köpa nytt batteri till den och det är inte billigt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Tycker att ni skall plocka ut era beställda bilar och framför allt lägga beställningar på nya. Så får ni ta en eventuellt ekonomisk smäll istället för att det skapas en definitiv finansiell kris för oss alla.

Är så glad att jag blev dåligt bemött av två olika VAG ÅF när jag skulle beställa ny bil i vintras. Ena säljaren var bakfull och ville inte ta emot kunder. Den andra blev mycket otrevlig när jag ville veta deras projektion av andrahandsvärdet på objektet jag räknade på. Just nu känns hans reaktion nästan lite skrämmande...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Problemet med elbilar är dels batterier och vart man ska ladda den (finns igen el där jag parkerar bilen idag). Kommer ju vara svårt att köpa en begagnad elbil just för man behöver troligen köpa nytt batteri till den och det är inte billigt.

Har du inget bra ställe att ladda bilen på så är det bara att beklaga sorgen, då kan du inte skaffa dig en elbil. Ett hårt och bistert öde men förmodligen rättvist.

Allvarligt talat, du har helt rätt men jag räknar med att i takt med att elbilar blir mer vanliga kommer det också att poppa upp trefas-uttag lite överallt.

Batteriets livslängd vet jag uppriktigt sagt inte så mycket om. Det ger sig hur bra dom lyckas. Vad jag vet är att priserna på batterier sjunker med 10-15% per år:

http://arstechnica.com/science/2015/07/electric-vehicle-batte...

Problemet är att det rimligen ger uselt andrahandsvärde på begagnade elbilar när nya elbilar snabbt sjunker i pris. Det går att räkna hem kalkylen på en lyxbil som Tesla där batterikostnaden inte är så stor men en billig bil med dyrt batteri är svår att räkna hem. Det blir som med datorer, det lönsammaste är alltid att vänta.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Har du inget bra ställe att ladda bilen på så är det bara att beklaga sorgen, då kan du inte skaffa dig en elbil. Ett hårt och bistert öde men förmodligen rättvist.

Allvarligt talat, du har helt rätt men jag räknar med att i takt med att elbilar blir mer vanliga kommer det också att poppa upp trefas-uttag lite överallt.

Batteriets livslängd vet jag uppriktigt sagt inte så mycket om. Det ger sig hur bra dom lyckas. Vad jag vet är att priserna på batterier sjunker med 10-15% per år:

http://arstechnica.com/science/2015/07/electric-vehicle-batte...

Problemet är att det rimligen ger uselt andrahandsvärde på begagnade elbilar när nya elbilar snabbt sjunker i pris. Det går att räkna hem kalkylen på en lyxbil som Tesla där batterikostnaden inte är så stor men en billig bil med dyrt batteri är svår att räkna hem. Det blir som med datorer, det lönsammaste är alltid att vänta.

Självklart, inte så jag inte tror att jag aldrig kommer kunna ladda bilen i min närhet. Blir Elbilar mer populära, så lär det ju dyka upp här med Är rätt dumt att det inte är el framdraget över huvudtaget (om man vill köra elvärmare t.ex).

Batterier hur bra dom än görs, måste isoleras ifrån kylan och även ha värmeslingor som drar ström när bilen står stilla. Dessutom problemet med brand, så riskabelt att ladda bilen vid längre tids parkering.

Men elmotorerna håller ju riktigt länge (om dom inte installerar dåliga lager i dom).På jobbet håller på med renovering ibland på på elmotorer (lagerbyten och rengöring, sällan elmotorer bara går sönder utan är snarare styrelektronik som pajar). Nej inte till bilar då, utan till maskiner som man tillverkar delar till bland annat bilar. Men motorerna skiljer troligen lite åt (oftast infästningar som är stora skillnaden till drivningen).

Sen vad jag sett hur dom monterar batterierna, behövs en lyft eller verkstad göra jobbet (lyftas på plats underifrån på bilar jag sett). Dessa batterier väger bra mycket dessutom, så svårt att själv byta batterier smidigt (100kg minst).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Detta har ingenting med det som jag frågade om att göra.
Visst, det stämmer. Men du generaliserade mycket mer än så. Eftersom du knappt svarat på nånting jag skrev så gav det inte mig något. Det är upp till dig om du har lust att förklara och hänvisa till källor som bekräftar det du påstår. Annars blir det inte trovärdigt för mig.
Visst, vår bil ska ha det. Men i så fall ställer den om sig rätt fort baserat på det jag skrev om mig och mamma. Inte en chans att den ställer in sig på nåt och stannar där för alltid.

@casuaL Hörde på TV igår att 3,0 TDI-motorn också misstänks för fusket och ska undersökas. Tänkte att du skulle vilja veta det.

Tack för infon. Missade det programmet. Om du tittar på mitt första inlägg så står det att programvaran inte ska finnas i Euro 6 motorerna. Vilket det är på Touaregen som är beställd. Detta kommer dock från VW, kan man lita på det när förtroendet är kört i botten?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart, inte så jag inte tror att jag aldrig kommer kunna ladda bilen i min närhet. Blir Elbilar mer populära, så lär det ju dyka upp här med Är rätt dumt att det inte är el framdraget över huvudtaget (om man vill köra elvärmare t.ex).

Batterier hur bra dom än görs, måste isoleras ifrån kylan och även ha värmeslingor som drar ström när bilen står stilla. Dessutom problemet med brand, så riskabelt att ladda bilen vid längre tids parkering.

Men elmotorerna håller ju riktigt länge (om dom inte installerar dåliga lager i dom).På jobbet håller på med renovering ibland på på elmotorer (lagerbyten och rengöring, sällan elmotorer bara går sönder utan är snarare styrelektronik som pajar). Nej inte till bilar då, utan till maskiner som man tillverkar delar till bland annat bilar. Men motorerna skiljer troligen lite åt (oftast infästningar som är stora skillnaden till drivningen).

Sen vad jag sett hur dom monterar batterierna, behövs en lyft eller verkstad göra jobbet (lyftas på plats underifrån på bilar jag sett). Dessa batterier väger bra mycket dessutom, så svårt att själv byta batterier smidigt (100kg minst).

Att byta batterier känns inte som en höjdare. Teslans batteri tror jag ligger på 300 kg. Jag räknade på ett batteri för tung lastbil och det hamnar på 2 ton vilket iofs är ungefär vad dagens motor + växellåda + bränsletank väger. Även om priset faller så är det inte säkert att nyare batterier kan ersätta de utslitna. Kanske blir det så att livslängden beror på hur man hanterar batteriet och att kapaciteten gradvis försämras. Då hamnar man som köpare i situationen att man måste lita på tillverkarens siffror för livslängd och det kan bli svårt.

Generellt sett ska ändå elbilar blir mycket mera underhållsfria när förbränningsmotorn och allt runt den inte längre behövs.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Att byta batterier känns inte som en höjdare. Teslans batteri tror jag ligger på 300 kg. Jag räknade på ett batteri för tung lastbil och det hamnar på 2 ton vilket iofs är ungefär vad dagens motor + växellåda + bränsletank väger. Även om priset faller så är det inte säkert att nyare batterier kan ersätta de utslitna. Kanske blir det så att livslängden beror på hur man hanterar batteriet och att kapaciteten gradvis försämras. Då hamnar man som köpare i situationen att man måste lita på tillverkarens siffror för livslängd och det kan bli svårt.

Generellt sett ska ändå elbilar blir mycket mera underhållsfria när förbränningsmotorn och allt runt den inte längre behövs.

Jo så är det ju. För det ska fungerar på begagnad marknaden med elbilar bör det inte bli allt för dyrt att fixa nytt och även enkelt byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KirillK:

Om du kan häva den gör det. För visst finns risken att den TDI motorn är drabbad och skatten kommer då ligga på en annan nivå. Men frågan är om tex vägverket kan eller får ta del av informationen om vilka bilar är drabbade utan får helt enkelt förlita sig på sina tester för den motorn. Men att andrahandvärdet blir påverkat är jag tveksam till. Det är ändå en VW vi talar om.

Om du ändå vill ha en bil till v44 så har jag en touareg hybrid -10 mörkgrå som jag funderar på att sälja Drar 0.9 i blandad körning samt skatten ligger på låga två tusen.

du måste skrivit fel inte kan en hybrid dra 0,9L/mil du måste mena 0,6 eller?? ( VID "LAGLIG" KÖRMIMG MAX 10km ÖVER HASTIGHETEN ANTAR JAG ATT DU MENAR)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Tack för infon. Missade det programmet. Om du tittar på mitt första inlägg så står det att programvaran inte ska finnas i Euro 6 motorerna. Vilket det är på Touaregen som är beställd. Detta kommer dock från VW, kan man lita på det när förtroendet är kört i botten?

Återstår att se. Skulle tro att det kommer fram inom den närmsta tiden om några fler bilar är drabbade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

du måste skrivit fel inte kan en hybrid dra 0,9L/mil du måste mena 0,6 eller?? ( VID "LAGLIG" KÖRMIMG MAX 10km ÖVER HASTIGHETEN ANTAR JAG ATT DU MENAR)

Det är en touareg och inte en polo Officiellt drar den 0.8/mil. Men kör du mjukt och nyttjar nedförsbackarna så kommer du ner i dessa siffror. Det är ändå en bensin motor som gör 0-100 på 6 sekunder med 2.5ton att dra. Jag är väldigt imponerad av räckvidden på bensinen känns verkligen som att köra en diselbil fast lite roligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det går alltid att fuska... ett tag i alla fall.

"Du kan lura halva folket hela tiden eller hela folket halva tiden, men aldrig hela folket hela tiden."
Abraham Lincoln.

Först måste man enas om mätmetod(er) som är tillräckligt realistiska, därefter behövs flera av varandra oberoende institut som kan granska varandras resultat. Tror dock inte det spelar någon större roll i slutändan. Bilindustrin kan inte trolla med knäna hur länge som helst för ouppnåeliga gränsvärden. Politikerna måste börja inse att de kan inte samla billiga poäng på slagkraftig retorik utan att erbjuda hållbara alternativ. Vem f-n har råd med en Tesla?

Inget som säger att man inte kan göra en oberoende källa och ett fabrikstest. Fusk brukar visa sig snabbare om man gör fler tester, med olika faktorer. Räcker ju med att fabriken testar själva, men en av de oberoende är på plats, och allt filmas.
Sen tar man exakt samma bil, efter dess tester, som tas till oberoende testfirmas lab och kör sitt race.

På så sätt är det samma bil, som kommer tvingas ha samma mjukvara och samma system, som testas två gånger i olika tester.

Sen håller jag med dig att Tesla är dyra, men de håller på att jobba på en gen 3 som ska vara mer prisvänlig. Dock finns det alternativ, problemet är just att bil tillverkarna kommer undan med sånt här skit, så de spenderar inte tid eller pengar på att utveckla det.

Tesla utvecklade hela sin bil från grunden, just för att optimera den för el-drift. Detta ger enorma fördelar som krockskydd i en klass som får Volvo att verka farlig, samtidigt som det ger bra med lastutrymme och räckvidd.

Toyota tex har gjort sitt hybrid system modulärt, och anpassningsbart efter behov. De har just nu allt från lilla Yaris till Rav4 som hybrid modeller, och Lexus har stora familje-sedaner och sin SUV som hybrid sedan nått år tillbaka.

Det går mao att göra snåla och vettiga bilar som verken behöver laddstolpe, eller special bränsle, som ändå drar betydligt mindre än motsvarande "vanlig" bil. Att de sen jobbar med rena el-bilar, vätgas eller andra lösningar är bra. Alla kommer inte bli den perfekta lösningen, men vi behöver satsa och testa dem för att veta det.

Så om inte politikerna tvingar dem att göra något, så hade vi fortfarande suttit på bilar som dricker 1,5-2l milen som gamla Volvo...

Skrivet av Broken-arrow:

Problemet med elbilar är dels batterier och vart man ska ladda den (finns igen el där jag parkerar bilen idag). Kommer ju vara svårt att köpa en begagnad elbil just för man behöver troligen köpa nytt batteri till den och det är inte billigt.

Tror att vår utvecklingen hade kommit längre om vi hade tillåtit modifiering av befintliga bilar till el-bilar på ett smidigt sätt. Idag är det löjligt hur mycket man måste byta. Detta hade drivit upp intresset mer och kanske gjort mer vanliga batteripaket mer vanliga.
Hybridbilar lider inte av batteriets ålder så illa. Jo du får lite försämring, men det finns 10+ år gamla Priusar idag som fortfarande kör på original batteriet.

Så det enda problemet med det jag ser är sk "rena el-bilar". Och där kunde tillverkarna och ev 3:e part företag, ordna ett typ av leasing avtal på dem. Detta gör att du kan använda batteriet som vanligt, och när det är slut så har du redan avtal och får det utbytt. Man hade även kunnat då får 3:e part paket tillverkade, vilket hade bättrat priser och möjligheter.

Detta kräver dock att man typ standardiserar paketen, vilket hittills endast Tesla verkar ha gjort. Tesla kör med standard 18500 eller liknande celler, en enkel säkringstråd till varje batteri som sätts i standardiserade paket som ska klara 600A uttag, på huvudsäkring.

Dvs de kör med laptop batterier, som är vanliga och tillverkas i bulk. Enskild säkring för varje cell gör att om du får en defekt cell så kortsluts det och bränner den lilla säkringen vilket kopplar bort den skadade cellen, så resten av paketet kan användas utan att användaren ens märket något. Jäkligt smart lösning faktiskt.

Hela kittet har sedan bra isolering och värmare utanför så paketet fungerar oavsett kyla eller inte, samt sitter skyddat.

Med tanke på hur extremt billig el vi har idag, hade det nästan lönat sig att köpa en begagnad bil och konvertera den till el idag. Inkl montering av laddare mm. Men reglerna är för bråkiga i detta land, så vi sitter och hoppas att någon tillverkare ska göra det åt oss :=/

Skrivet av Broken-arrow:

Jo så är det ju. För det ska fungerar på begagnad marknaden med elbilar bör det inte bli allt för dyrt att fixa nytt och även enkelt byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet ligger som jag sa, inte i batterierna i sig själv. De finns att köpa, till rimliga priser. (Jämför då mot avgasreningen, kamremmar och div andra dyra byten du ska göra i en bensin/dielsel bil.)

Problemet är att inget är standardiserat. Alla elbilar har sin eget paket, med egen designad säkerhet, med egna styrkontroller och därför krav för att det ska kunna användas. Detta är felet vi måste rätta till.

Ordnar man fram ett lämpligt antal batteripaket, typ som du har med bilbatteri (start) idag. Så kan man också göra enklare och smartare bytessystem och få ner priserna. Men så länge marknaden är så ung som den är, så kommer det vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tesla utvecklade hela sin bil från grunden, just för att optimera den för el-drift. Detta ger enorma fördelar som krockskydd i en klass som får Volvo att verka farlig, samtidigt som det ger bra med lastutrymme och räckvidd.

Det var ett långt svar på ett kort inlägg
Jag vet inte vilken krocktest du syftar på men tror att du, liksom många andra, drar felaktiga slutsatser av resultatet. För det första säger resultatet från NHTSA bara vad som händer vid t.ex. en frontalkollision i ~65km/h, inget annat - båda bilar klarar sig med marginal (Både Lotus Engineering och Volvo kan vara stolta!).
Hur bilen uppträder och hur passagerarna mår vid en verklig kollision i den dubbla hastigheten framgår däremot inte och anledningen är enkel: När man passerar 70 km/h kör man redan med livet som insats oavsett bil.

Med vad talar emot Teslas resultat? Låt mig resonera lite. Styvare bilar (Tesla) absorberar inte rörelseenergi i samma utsträckning som bilar med deformationszoner (Volvo). Detta innebär större påfrestningar på passagerare och då specifikt de inre organen krossas vid kollision. Vid verkliga olyckor har det visat sig att trots att kupén är intakt och passagerarna tillsynes ser relativt oskadade ut vet räddningspersonalen att liver rinner ut rakt framför dem.
Hur det förhåller sig med den saken kan bara tiden utvisa men jag skulle inte dra snabba växlar från en statisk test innan vi har statistik från just verkliga olyckor. Innan dess är det bara PR.

Trivia: Minns när Volvo slog sig på bröstet för att ha vara bland de, om inte, säkraste bilarna fick se sig slagna av SAAB 9000 i verkliga olyckor. SAAB hade ironiskt nog säkerhet sist på dagordningen dessuotm. Det är skillnaden mellan test och verklighet

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det var ett långt svar på ett kort inlägg
Jag vet inte vilken krocktest du syftar på men tror att du, liksom många andra, drar felaktiga slutsatser av resultatet. För det första säger resultatet från NHTSA bara vad som händer vid t.ex. en frontalkollision i ~65km/h, inget annat - båda bilar klarar sig med marginal (Både Lotus Engineering och Volvo kan vara stolta!).
Hur bilen uppträder och hur passagerarna mår vid en verklig kollision i den dubbla hastigheten framgår däremot inte och anledningen är enkel: När man passerar 70 km/h kör man redan med livet som insats oavsett bil.

Med vad talar emot Teslas resultat? Låt mig resonera lite. Styvare bilar (Tesla) absorberar inte rörelseenergi i samma utsträckning som bilar med deformationszoner (Volvo). Detta innebär större påfrestningar på passagerare och då specifikt de inre organen krossas vid kollision. Vid verkliga olyckor har det visat sig att trots att kupén är intakt och passagerarna tillsynes ser relativt oskadade ut vet räddningspersonalen att liver rinner ut rakt framför dem.
Hur det förhåller sig med den saken kan bara tiden utvisa men jag skulle inte dra snabba växlar från en statisk test innan vi har statistik från just verkliga olyckor. Innan dess är det bara PR.

Trivia: Minns när Volvo slog sig på bröstet för att ha vara bland de, om inte, säkraste bilarna fick se sig slagna av SAAB 9000 i verkliga olyckor. SAAB hade ironiskt nog säkerhet sist på dagordningen dessuotm. Det är skillnaden mellan test och verklighet

Okej, överdrivet, vet. Volvo är säkra, ingen tvekan om det. Men de är inte ledaren längre... (vet... det svider)

Tror du behöver läsa på lite mer om Teslas design och krocktester. De har designat hela chassit runt säkerhetstänk. De har ingen motor fram, ingen brandvägg eller något som är i vägen. Utan hela fronten, sidorna och bakre delen är rena super designade deformeringszoner in i minsta detalj. Det är mao extremt mycket "mjukt" aluminium som deformerar och absorberar denna energi. Det enda i den bilen som är styvt, är batterierna, som sitter under hela bilen. Detta är något ingen förbränningsmotor någonsin kan göra. motorblocket och allt där i är motor rummet kommer alltid vara problemet, och de kommer alltid vara vad som sätter gränsen på hur bra det kan hantera det, frontalkrock sett. Tittar man på sido krockar så är där inget som säger att en tillverkare inte kan göra det lika bra, det är helt upp till designen på chassit och bilen, och där har de jobbat hårt från dag 1 som sagt.

De har inte nog tagit både i EU och i USA högsta betygen på samtliga krocktester de har gjort, utan även tagit rekorden i antal delmoment de har haft bäst på, både i klass och jämfört mot alla klasser. Model S är den mest säkra bilen i världen, om vi ska ens bry oss om dessa tester, gjorda i olika länder, olika riggar, och olika krav.

Med det sagt, så har du en viktig poäng som jag kan hålla med dig om... vi vet inte hur det blir i verkliga olyckor. Där är inte nog med info där än... vilket både är bra och dåligt. (Bra för förarna/passagerarna, dåligt för vår diskussion)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Okej, överdrivet, vet. Volvo är säkra, ingen tvekan om det. Men de är inte ledaren längre... (vet... det svider)

Tror du behöver läsa på lite mer om Teslas design och krocktester. De har designat hela chassit runt säkerhetstänk. De har ingen motor fram, ingen brandvägg eller något som är i vägen. Utan hela fronten, sidorna och bakre delen är rena super designade deformeringszoner in i minsta detalj. Det är mao extremt mycket "mjukt" aluminium som deformerar och absorberar denna energi. Det enda i den bilen som är styvt, är batterierna, som sitter under hela bilen. Detta är något ingen förbränningsmotor någonsin kan göra. motorblocket och allt där i är motor rummet kommer alltid vara problemet, och de kommer alltid vara vad som sätter gränsen på hur bra det kan hantera det, frontalkrock sett. Tittar man på sido krockar så är där inget som säger att en tillverkare inte kan göra det lika bra, det är helt upp till designen på chassit och bilen, och där har de jobbat hårt från dag 1 som sagt.

De har inte nog tagit både i EU och i USA högsta betygen på samtliga krocktester de har gjort, utan även tagit rekorden i antal delmoment de har haft bäst på, både i klass och jämfört mot alla klasser. Model S är den mest säkra bilen i världen, om vi ska ens bry oss om dessa tester, gjorda i olika länder, olika riggar, och olika krav.

Med det sagt, så har du en viktig poäng som jag kan hålla med dig om... vi vet inte hur det blir i verkliga olyckor. Där är inte nog med info där än... vilket både är bra och dåligt. (Bra för förarna/passagerarna, dåligt för vår diskussion)

Vad jag vet (såg en tesla monteras batteri i), din sitter framför bakre hjulparet hela paketet .

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@casuaL: Jag vill råda ett mellanting. Behåll bilen men pruta ner priset med värdeminskning som argument.

Som jag har förstått det är det enbart när bilen har stått på tomgång en stund som den sänker/förbättrar avgasvärdena. När bilen står still liksom, inget som mig veterligen försämrar prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej, överdrivet, vet. Volvo är säkra, ingen tvekan om det. Men de är inte ledaren längre... (vet... det svider)

Tror du behöver läsa på lite mer om Teslas design och krocktester. De har designat hela chassit runt säkerhetstänk. De har ingen motor fram, ingen brandvägg eller något som är i vägen. Utan hela fronten, sidorna och bakre delen är rena super designade deformeringszoner in i minsta detalj. Det är mao extremt mycket "mjukt" aluminium som deformerar och absorberar denna energi. Det enda i den bilen som är styvt, är batterierna, som sitter under hela bilen. Detta är något ingen förbränningsmotor någonsin kan göra. motorblocket och allt där i är motor rummet kommer alltid vara problemet, och de kommer alltid vara vad som sätter gränsen på hur bra det kan hantera det, frontalkrock sett. Tittar man på sido krockar så är där inget som säger att en tillverkare inte kan göra det lika bra, det är helt upp till designen på chassit och bilen, och där har de jobbat hårt från dag 1 som sagt.

De har inte nog tagit både i EU och i USA högsta betygen på samtliga krocktester de har gjort, utan även tagit rekorden i antal delmoment de har haft bäst på, både i klass och jämfört mot alla klasser. Model S är den mest säkra bilen i världen, om vi ska ens bry oss om dessa tester, gjorda i olika länder, olika riggar, och olika krav.

Med det sagt, så har du en viktig poäng som jag kan hålla med dig om... vi vet inte hur det blir i verkliga olyckor. Där är inte nog med info där än... vilket både är bra och dåligt. (Bra för förarna/passagerarna, dåligt för vår diskussion)

Nu har ju Tesla motor fram men låt oss inte märka ord

Självklart hävdar Tesla att deras bil är bygg kring ett säkerhetstänk, något annat vore ju otänkbart i detta tidevarv. Precis som VW säger att det värnar om miljön när de konstruerar motorer. Så mycket litar jag på tillverkarna. Att läsa på om Teslas design och krocktester är därmed meningslöst utan tillgång till oredigerad rådata.

Precis som växellådor är anpassade för att klara emissionskraven är även bilar anpassade att klara krocktester. Betygssystemet rent generellt är dessutom rätt vilseledande då extrautrustning som inte alla väljer till när de köper bilen ger extrapoäng vare sig de är aktiva eller passiva. Även krocktesterna behöver reformeras, inte bara utsläppen. Men jag tappar tråden...

Hursom, vill förtydliga mig. Det är just den stela bottenplattan med de bultade sätena som är den springande punkten i mitt resonemang. Fronten kan vara mjuk som smör men när det styva batteripaketet tar stopp fortplantas kraften till de påbyltade stolarna - det kommer ske någonstans när farten överskrider de 40 mph som testerna utförs i. Det är min reservation och vad som blir intressant att se (utan att vara morbid) resultatet på. Lyckas Tesla är det bara att gratulera.

Funderar på en elbil själv nu... men de låter ju inget

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu har ju Tesla motor fram men låt oss inte märka ord

Självklart hävdar Tesla att deras bil är bygg kring ett säkerhetstänk, något annat vore ju otänkbart i detta tidevarv. Precis som VW säger att det värnar om miljön när de konstruerar motorer. Så mycket litar jag på tillverkarna. Att läsa på om Teslas design och krocktester är därmed meningslöst utan tillgång till oredigerad rådata.

Precis som växellådor är anpassade för att klara emissionskraven är även bilar anpassade att klara krocktester. Betygssystemet rent generellt är dessutom rätt vilseledande då extrautrustning som inte alla väljer till när de köper bilen ger extrapoäng vare sig de är aktiva eller passiva. Även krocktesterna behöver reformeras, inte bara utsläppen. Men jag tappar tråden...

Hursom, vill förtydliga mig. Det är just den stela bottenplattan med de bultade sätena som är den springande punkten i mitt resonemang. Fronten kan vara mjuk som smör men när det styva batteripaketet tar stopp fortplantas kraften till de påbyltade stolarna - det kommer ske någonstans när farten överskrider de 40 mph som testerna utförs i. Det är min reservation och vad som blir intressant att se (utan att vara morbid) resultatet på. Lyckas Tesla är det bara att gratulera.

Funderar på en elbil själv nu... men de låter ju inget

Ljud är lätt att fixa, dock lär inte många gilla dig sen (rejält högtalare och förstärkare, välj valfritt motorljud med raka rör. Sen bara dra volymen på max, finns möjlighet att ljudet även följer hur mycket du gasar med)

Så ja en 240 utan grenrör lär ju låta som en lätt vindbrus, i jämförelse med din elbil

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu har ju Tesla motor fram men låt oss inte märka ord

Självklart hävdar Tesla att deras bil är bygg kring ett säkerhetstänk, något annat vore ju otänkbart i detta tidevarv. Precis som VW säger att det värnar om miljön när de konstruerar motorer. Så mycket litar jag på tillverkarna. Att läsa på om Teslas design och krocktester är därmed meningslöst utan tillgång till oredigerad rådata.

Precis som växellådor är anpassade för att klara emissionskraven är även bilar anpassade att klara krocktester. Betygssystemet rent generellt är dessutom rätt vilseledande då extrautrustning som inte alla väljer till när de köper bilen ger extrapoäng vare sig de är aktiva eller passiva. Även krocktesterna behöver reformeras, inte bara utsläppen. Men jag tappar tråden...

Hursom, vill förtydliga mig. Det är just den stela bottenplattan med de bultade sätena som är den springande punkten i mitt resonemang. Fronten kan vara mjuk som smör men när det styva batteripaketet tar stopp fortplantas kraften till de påbyltade stolarna - det kommer ske någonstans när farten överskrider de 40 mph som testerna utförs i. Det är min reservation och vad som blir intressant att se (utan att vara morbid) resultatet på. Lyckas Tesla är det bara att gratulera.

Funderar på en elbil själv nu... men de låter ju inget

Tesla har motorn bak i ursprungspaketet. De har tillbehörspaket för motor fram, men ingen växellåda och allt sitter under sätena. Så det är fortfarande extremt små saker vs en förbränningsmotor.

Ang "batterizonen" så är den en bra fråga, men de har fått bra resultat i sidokrockar också. Så det skulle vara om du krockar underifrån som du får problem.... hf du nu gör det. Men visst, jag förstår ditt resonemang.

Det är lite roligt med el-drift... du kan skrämma skiten ut personer
Smyg upp på parkeringsplatsen, sen bara står där... de glor ner i telefonen och nästa går in i dig... precis då trycker du tutan

Helt ärligt, el-bilen är för A-B imho. Jag skulle också sakna ljudet av att trampa på som i en Tesla. Men vridet är helt enormt kul att leka med. Även i min ynka Auris är vridet från el-motorn nog för att jag ska gå från 0 till att flyga över korsningen innan de andra har fått i 1:an.