Köpa dator på faktura med gamla betalningsanmärkningar?

Permalänk

Köpa dator på faktura med gamla betalningsanmärkningar?

Hej!

Datorn min har gett upp för gott, och jag har jobbat som datatekniker i 4 år så jag vet att det inte är någon
mening att ge sig in i reparationsvärlden.

Nu är det som så att jag precis börjat knega igen och det innebär ingen lön på 2 månader, och vem klarar
sig utan en dator så länge? inte ens min farmor!

Problemet för mig är att ett ex till mig satte mig i skulder för 10 år sen som jag hackat av, finns väl några små
tusenlappar kvar på något ställe.

Finns det någon som helst möjlighet för mig att ta en dator på faktura? typ "köp nu betala om 3 månader" eller dylikt,
med betalningsanmärkningar? eller på något annat sätt överhuvudtaget?

tacksam för svar!

Mvh

Permalänk
Medlem

Det låter osannolikt, och skulle någon tillåta det skulle räntan vara astronomisk.

Du har ingen smartphone eller platta du kan klara dig med tills du får lön?
Köpa någon billig begagnad dator som går att reparera?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av limpanofdoom:

Hej!

Datorn min har gett upp för gott, och jag har jobbat som datatekniker i 4 år så jag vet att det inte är någon
mening att ge sig in i reparationsvärlden.

Nu är det som så att jag precis börjat knega igen och det innebär ingen lön på 2 månader, och vem klarar
sig utan en dator så länge? inte ens min farmor!

Problemet för mig är att ett ex till mig satte mig i skulder för 10 år sen som jag hackat av, finns väl några små
tusenlappar kvar på något ställe.

Finns det någon som helst möjlighet för mig att ta en dator på faktura? typ "köp nu betala om 3 månader" eller dylikt,
med betalningsanmärkningar? eller på något annat sätt överhuvudtaget?

tacksam för svar!

Mvh

Oerhört svårt. Har själv haft betalningsanmärkning och köp på avbetalning avslås i princip alltid då. Det är idiotiskt, om du ursäktar mig nu, att köpa på avbetalning när man fortfarande har en skuld. Använd mobilen så länge och betala dom sista tusenlapparna. Då har du 5 år tills bet. anmärkningen försvinner.

Permalänk

Vet mycket väl hur det fungerar efter man blivit av med bet. anmärkningarna etc, problemet är att jag spelar eSport på ganska hög nivå, vilket gör att jag inte kan försvinna ett par månader, skulle helst behövt ha en dator igår. och billigare varianter fungerar inte heller i mitt syfte, hade precis en diskussion med klarna efter att ha slängt ihop ett ganska kraftigt paket på komplett, men de godkändes såklart inte, pratade med klarna och dom sa att då jag bara använt fakturabetalning på 2 små ordrar (under tusenlappen) så vågar dom ej höja till sådana belopp, provade o sänka o sänka och till slut gav jag upp när de inte ens accepterade 5000kr.

behöver VERKLIGEN få en lösning på detta, men som ni säger så antar jag att det är rökt, får ge upp min karriär och finna nöje i att plocka svamp eller nåt.. (fml)

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpanofdoom:

Vet mycket väl hur det fungerar efter man blivit av med bet. anmärkningarna etc, problemet är att jag spelar eSport på ganska hög nivå, vilket gör att jag inte kan försvinna ett par månader, skulle helst behövt ha en dator igår. och billigare varianter fungerar inte heller i mitt syfte, hade precis en diskussion med klarna efter att ha slängt ihop ett ganska kraftigt paket på komplett, men de godkändes såklart inte, pratade med klarna och dom sa att då jag bara använt fakturabetalning på 2 små ordrar (under tusenlappen) så vågar dom ej höja till sådana belopp, provade o sänka o sänka och till slut gav jag upp när de inte ens accepterade 5000kr.

behöver VERKLIGEN få en lösning på detta, men som ni säger så antar jag att det är rökt, får ge upp min karriär och finna nöje i att plocka svamp eller nåt.. (fml)

Men om du spelar på den nivån, så har ni väl sponsorer? Eller låna pengar någon annan stans.
Sen har du alltid http://www.bluestep.se/privatlan.aspx , de lånar till vem som helst, men jag kan tänka mig att ränta är inte gynnsam.
Men om du tänker ha lånet i några månader, så kommer det inte kosta mycket pengar oavsett.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Hedersmedlem

Passar bättre under Konsumenträtt eftersom det inte handlar om köpråd av dator utan enbart finansieringen av den.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

@zeleni:

Jag tror Zeleni har det bästa förslaget här, om du verkligen måste låna pengar : Bluestep och andra som inte bryr sig om betalningsanmärkelser. Däremot så kan räntan vara hög, och att betala snarast är ju att rekommendera. Vänner och anhöriga då, som kan vara betydligt mer resonabla och t.om. skippa ränta och förståelse om en månad är lite knaper?

Permalänk
Medlem

@limpanofdoom:

Men vänta nu, om du tex. har börjat jobba nu i början av oktober - får du ingen lön förrän in slutet av november då? Vad är det för risigt avtal du har? De flesta arbetsgivare har ju löneutbetalning i slutet av varje månad, och de är inte heller ovanligt med förskottslön, dvs full lön oavsett om du börjat den 1:a eller den 15:e.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

@limpanofdoom:

Men vänta nu, om du tex. har börjat jobba nu i början av oktober - får du ingen lön förrän in slutet av november då? Vad är det för risigt avtal du har? De flesta arbetsgivare har ju löneutbetalning i slutet av varje månad, och de är inte heller ovanligt med förskottslön, dvs full lön oavsett om du börjat den 1:a eller den 15:e.

Fast det är om arbetsgivaren kan lita på dig, eller har jag fel där?
Varför han får lön i November är väll för att han började jobba i oktober och får sin lön i efterskott?

Kan ha helt fel också men detta var den uppfattningen jag fick.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Att fråga en vän om att låna hans burk 2 månader? Hade jag haft en spel inbiten vän hade jag lånat ut min dator är jubara 2 månader. Allt med lån av pengar e ju shit. Möjligen av familj...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Fast det är om arbetsgivaren kan lita på dig, eller har jag fel där?
Varför han får lön i November är väll för att han började jobba i oktober och får sin lön i efterskott?

Kan ha helt fel också men detta var den uppfattningen jag fick.

När och hur lön utbetalas brukar regeleras i anställningsavtalet, och normalt sett hanterar arbetsgivaren inte sina anställda olika utifrån huruvida hen anser att man kan lita på arbetstagaren.

Jo, så uppfattade jag det också. Jag antog också att det var i enlighet med det anställningsavtal han har - och då är det enligt min mening ett skitavtal. Märk väl - det kan ju vara en bra arbetsgivare ändå, men just att avvakta med löneutbetalning i två månader är riktigt risigt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

När och hur lön utbetalas brukar regeleras i anställningsavtalet, och normalt sett hanterar arbetsgivaren inte sina anställda olika utifrån huruvida hen anser att man kan lita på arbetstagaren.

Jo, så uppfattade jag det också. Jag antog också att det var i enlighet med det anställningsavtal han har - och då är det enligt min mening ett skitavtal. Märk väl - det kan ju vara en bra arbetsgivare ändå, men just att avvakta med löneutbetalning i två månader är riktigt risigt.

Jag tänker mig att TS har börjat jobba denna månad och därav så är utbetalningen i slutet på november. Dock är det bara min uppfattning, är det 2 månader eftersläpad utbetalning så håller jag med om att det är ett "skitavtal" eller hur du nu kallade det.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Skrivet av Llhweiir:

När och hur lön utbetalas brukar regeleras i anställningsavtalet, och normalt sett hanterar arbetsgivaren inte sina anställda olika utifrån huruvida hen anser att man kan lita på arbetstagaren.

Jo, så uppfattade jag det också. Jag antog också att det var i enlighet med det anställningsavtal han har - och då är det enligt min mening ett skitavtal. Märk väl - det kan ju vara en bra arbetsgivare ändå, men just att avvakta med löneutbetalning i två månader är riktigt risigt.

Det är ganska vanligt med efterskottslön för visstidsarbeten - med andra ord, om man inte har en tillsvidareanställning (eller en provanställning med intention att leda till tillsvidareanställning). Om man då just börjat jobba så är det nästan 2 månader till nästa lön. Det betyder inte att det är ett "skitavtal", utan något som finns reglerat och är standard i ganska många kollektivavtal.

Sen att jag kan ha personliga åsikter som säger att det är ett dåligt upplägg då det drabbar personer som har det lite tufft ekonomiskt på et ganska negativt sätt - men det betyder inte att avtalet i sig är oseriöst/dåligt eller liknande, utan att veta så skulle jag tippa på att det är ett standardavtal som förljer kollektivavtalet för området där TS arbetar.

Permalänk
Medlem

@Mightybjorn:

Ja, jag kanske skulle välja mina ord bättre... Mitt ordval kommer nog av att jag jobbar på en facklig organisation, och börjar bli heligt less på hur arbetsgivare behandlar dina anställda... Du anar inte hur vanligt det är att arbetsgivare kör fulingar och försöker göra sig av min anställda mer eller mindre från en dag till en annan, eller behandlar anställda illa på andra sätt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Är det inte enklast att prata med familj eller någon nära om du kan få låna pengar?
Om du spelar på en sådan hög nivå att du faktiskt har ett behov utav att köpa en ny dator, och de i din närhet vet om att det är något du håller på med på din fritid. Då bör väll det går att kunna få låna pengar? Förutsatt att det finns ekonomi för att tillåta det.

Tycker du ska ta ett banklån endast om det blir din absolut sista utväg för att kunna få en ny dator.

För Övrigt så antar jag att det är Cs eller Dota du spelar.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpanofdoom:

Vet mycket väl hur det fungerar efter man blivit av med bet. anmärkningarna etc, problemet är att jag spelar eSport på ganska hög nivå, vilket gör att jag inte kan försvinna ett par månader, skulle helst behövt ha en dator igår. och billigare varianter fungerar inte heller i mitt syfte, hade precis en diskussion med klarna efter att ha slängt ihop ett ganska kraftigt paket på komplett, men de godkändes såklart inte, pratade med klarna och dom sa att då jag bara använt fakturabetalning på 2 små ordrar (under tusenlappen) så vågar dom ej höja till sådana belopp, provade o sänka o sänka och till slut gav jag upp när de inte ens accepterade 5000kr.

behöver VERKLIGEN få en lösning på detta, men som ni säger så antar jag att det är rökt, får ge upp min karriär och finna nöje i att plocka svamp eller nåt.. (fml)

Om du spelar på elitnivå så är en dator avdragsgill om du har det som huvudsakliga taxerbara inkomst.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesbolle:

Det är ganska vanligt med efterskottslön för visstidsarbeten - med andra ord, om man inte har en tillsvidareanställning (eller en provanställning med intention att leda till tillsvidareanställning). Om man då just börjat jobba så är det nästan 2 månader till nästa lön. Det betyder inte att det är ett "skitavtal", utan något som finns reglerat och är standard i ganska många kollektivavtal.

Sen att jag kan ha personliga åsikter som säger att det är ett dåligt upplägg då det drabbar personer som har det lite tufft ekonomiskt på et ganska negativt sätt - men det betyder inte att avtalet i sig är oseriöst/dåligt eller liknande, utan att veta så skulle jag tippa på att det är ett standardavtal som förljer kollektivavtalet för området där TS arbetar.

Absolut, det kan det vara... Jag menar inte att avtalet i sig är felaktigt eller oseriöst - det kan mycket väl vara helt i sin ordning...

Börjar omvärdera mitt ordval - skulle kanske var lite mer diplomatisk som du och kallat det "dåligt upplägg".

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

hade alternativet att låna en dator av en vän eller dylikt funnits, eller att låna pengar av familj, så hade denna tråden inte existerat, denna tråden finns enbart p.ga att den ända utväg som skulle funnits vore ifall jag hade kunnat ta ett lån, vad det gäller räntor och annat skiter jag i, det är brådis och det är viktigt.

Dock hade jag tydligen något som blockade eventuellt lån hos Bluestep också, så nu sitter jag på pottan ordentligt.

satans betalningsanmärkningar..

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av limpanofdoom:

Hej!

Datorn min har gett upp för gott, och jag har jobbat som datatekniker i 4 år så jag vet att det inte är någon
mening att ge sig in i reparationsvärlden.

Nu är det som så att jag precis börjat knega igen och det innebär ingen lön på 2 månader, och vem klarar
sig utan en dator så länge? inte ens min farmor!

Problemet för mig är att ett ex till mig satte mig i skulder för 10 år sen som jag hackat av, finns väl några små
tusenlappar kvar på något ställe.

Finns det någon som helst möjlighet för mig att ta en dator på faktura? typ "köp nu betala om 3 månader" eller dylikt,
med betalningsanmärkningar? eller på något annat sätt överhuvudtaget?

tacksam för svar!

Mvh

Vad sitter i nuvarande burk och vad är det som händer när den startar ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av limpanofdoom:

hade alternativet att låna en dator av en vän eller dylikt funnits, eller att låna pengar av familj, så hade denna tråden inte existerat, denna tråden finns enbart p.ga att den ända utväg som skulle funnits vore ifall jag hade kunnat ta ett lån, vad det gäller räntor och annat skiter jag i, det är brådis och det är viktigt.

Dock hade jag tydligen något som blockade eventuellt lån hos Bluestep också, så nu sitter jag på pottan ordentligt.

satans betalningsanmärkningar..

Om du nu har betalningsanmärkningar så ta då inte och dra på dig ett till lån och riskera ytterligare anmärkningar. Det är även sällan en dator helt dör utan hopp att fixa, vad är felet?

Permalänk

återigen, jag har jobbat som datatekniker i 4 år, största delen på reklamationsavdelning, felsökning m.m.., den är över, kaaanske med lite tur att mitt GTX770 lever men resten är smällt.

Och vad det gäller anmärkningar och så, nu har jag ju som sagt jobb etc, därför jag allmänt ville ta det på faktura men det fick jag ju inte nu så, får väl hitta nån exklusiv datorbutik och smälla en ruta och ang. eSport så har jag inte sponsring för dator, det är headset o lite annat sånt smått jag kan ta del av typ, får inte gå in på detaljer egentligen men ja.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av limpanofdoom:

återigen, jag har jobbat som datatekniker i 4 år, största delen på reklamationsavdelning, felsökning m.m.., den är över, kaaanske med lite tur att mitt GTX770 lever men resten är smällt.

Och vad det gäller anmärkningar och så, nu har jag ju som sagt jobb etc, därför jag allmänt ville ta det på faktura men det fick jag ju inte nu så, får väl hitta nån exklusiv datorbutik och smälla en ruta och ang. eSport så har jag inte sponsring för dator, det är headset o lite annat sånt smått jag kan ta del av typ, får inte gå in på detaljer egentligen men ja.

Vart är du lokaliserad? Inte broski som du lirar med som kan undvara 1k styck? Och om du berättar mer vad som hände så kanske det bara var nätagget som small eller något annat litet? Om du absolut tror den är heldöd så skicka den till mig så ska jag nog lista ut vad som e felet

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

alla komponenter är smällda, det ända jag har en svag aning som kan leva är grafikkortet, har varit nere på mitt gamla jobb och kikat lite och det är stendött, och vad du menar med broski som kan undvara 1k styck förstår jag inte riktigt vad du menar med.

men igen, hade de funnits möjligheter att låna av vän(ner) / familj hade jag ju givetvis tagit det via den vägen, men just nu vore det ända som hade kunnat rädda mig varit ett lån av något slag, ränta skiter jag som sagt i, men det gick i graven då bluestep nekade direkt så ja, det är väl bara o tacka för mig helt enkelt

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av limpanofdoom:

alla komponenter är smällda, det ända jag har en svag aning som kan leva är grafikkortet, har varit nere på mitt gamla jobb och kikat lite och det är stendött, och vad du menar med broski som kan undvara 1k styck förstår jag inte riktigt vad du menar med.

men igen, hade de funnits möjligheter att låna av vän(ner) / familj hade jag ju givetvis tagit det via den vägen, men just nu vore det ända som hade kunnat rädda mig varit ett lån av något slag, ränta skiter jag som sagt i, men det gick i graven då bluestep nekade direkt så ja, det är väl bara o tacka för mig helt enkelt

Syftade på de du spelade med (antar att ni känner varandra riktigt bra), https://www.easycredit.se/sa-gar-det-till/smslan-med-betalnin... sök på smslån med 3mån avbet eller liknande så borde du nog kunna få ett lån.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av Llhweiir:

Absolut, det kan det vara... Jag menar inte att avtalet i sig är felaktigt eller oseriöst - det kan mycket väl vara helt i sin ordning...

Börjar omvärdera mitt ordval - skulle kanske var lite mer diplomatisk som du och kallat det "dåligt upplägg".

ne förstår att det itne var illa ment på så sätt, ville egentligen bara förklara - då jag uppfattade det som att du aldrig hade hört talas om efterskottslön på sådant sätt tidigare, men om du jobbar för en facklig organisation så antar jag att du är mer än välbekant med upplägget.

Att det idag finns väldigt många stora, seriösa företag (som dessutom jobbar produktivt tillsammans med facket där man använder sig av detta upplägg för sina visstidsanställda - att kollektivavtal som har några mindre fördelaktiga punkter i sig, och att ett företag följer dessa punkter så innebär det inte att det är ett oseriöst företag på något sätt.

Sen så förstår jag din frustration och skulle kunna snacka mycket om just detta ämne - men det här är inte rätt forum för det samtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Oerhört svårt. Har själv haft betalningsanmärkning och köp på avbetalning avslås i princip alltid då. Det är idiotiskt, om du ursäktar mig nu, att köpa på avbetalning när man fortfarande har en skuld. Använd mobilen så länge och betala dom sista tusenlapparna. Då har du 5 år tills bet. anmärkningen försvinner.

Nja, 5 år gäller för företag och det är oavsett om den är betald eller inte.

De flesta anmärkningar försvinner efter 3 år. Det spelar ingen roll om du har betalat eller inte.
Däremot så kan du ha ett skuldsaldo hos Kronofogden som också är en form av anmärkning. Detta syns på kreditupplysningarna och då får man nej. I bästa fall så har du gjort betalningsplaner med alla vilket då kan innebära att de inte fortsätter att förnya ärendet hos KF. En del slutar att förnya ändå eftersom att det kostar pengar och bolaget ser att du inte kommer att kunna betala i vilket fall, då skickar inkassobolaget påminnelser direkt till dig, för att förlänga preskriptionstiden och skulden ligger då där och bara ökar. Skuldsaldot till det bolaget syns inte då. Sen, när du råkar få in lite pengar, då hugger alla inkassobolag samtidigt för att få del av slantarna du möjligtvis tjänar utöver existensminimum men sköter du betalningsplanerna så kan inkassobolagen nöja sig med det och hoppa över omvägen och kostnaderna via KF.

Om du har ett skuldsaldo eller anmärkningar så kan du se det via appen Tink under "ID-koll".

Edit: Vid skuldsanering gäller lite annat. Då kan man se i registret att man är beviljad skuldsanering fram till att den är avslutad, dvs vanligtvis 5 år senare.

Permalänk
Medlem

Tips från coachen: Om du känner att du vill ta ett lån även om din situation ser ut som den gör så rekommenderar jag att ta ett privatlån där du kan samla alla dina krediter och skulder. Sen tar du lite extra i lån för en dator.

Kolla Bluestep privatlån. De accepterar betalningsanmärkningar.

Permalänk
Medlem

Lendo samarbetar med en del bolag som tillåter enstaka anmärkningar men räntan blir därefter. Det blir bara en kreditupplysning om du söker via Lendo och ansökan prövas hos flera banker. Du kan ju testa.

Det går dock inte om man har ett skuldsaldo hos KF.

Permalänk
Medlem

Om det går att ta smslån är det nog enda alternativet, men min förhoppning är att de också göra kreditupplysning numera. Men bara om du är hundratio procent på att kunna betala tillbaka.

Det jag kan komma på är någon lokal butik som lånar ut en dator till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpanofdoom:

alla komponenter är smällda, det ända jag har en svag aning som kan leva är grafikkortet, har varit nere på mitt gamla jobb och kikat lite och det är stendött, och vad du menar med broski som kan undvara 1k styck förstår jag inte riktigt vad du menar med.

men igen, hade de funnits möjligheter att låna av vän(ner) / familj hade jag ju givetvis tagit det via den vägen, men just nu vore det ända som hade kunnat rädda mig varit ett lån av något slag, ränta skiter jag som sagt i, men det gick i graven då bluestep nekade direkt så ja, det är väl bara o tacka för mig helt enkelt

som några anda sa

vars är du bosatt ?

ha du tur kanske finnas någon vänlig själ här på Swec. i din närhet som kan låna grejer för att få rullning på burken du har och och även om du jobbat som tekniker så kan man inte veta hur mycket som rykt innan man felsökt allt grundligt

är bara gissningar tills man testat

så hur mycket ha du felsökt ?

kör du Intel eller AMD Mitx/ATX vad lirar du ?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads