Värt att satsa på en Intel SSD som snart går "över tiden"?

Permalänk
Medlem

Värt att satsa på en Intel SSD som snart går "över tiden"?

Tjena!

Har en gammal Intel 320 80GB från 2011 som jag funderar på att stoppa i tjejens laptop. Men lite osäker om det är något att satsa på. Intel uppger att den skall klara fem år och 10TB skrivning. Min är uppe i 4,5 år och 9,5TB skrivning, alltså gränsfall för vad Intel garanterar. Vad tror ni?

Tack på förhand!

Mvh

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Gränsfall tycker jag. Skulle nog satsa på en bra 120GB, finns ju bra o någorlunda billiga sådana.
80GB fylls på ganska snabbt idag också.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Om det är som du säger med mängden skriven data hade jag köpt nytt. Men man kan också resonera och säga att man installerar om ifall disken pajar och spara pengar. Men man förlorar också tid. Men det finns folk som installerar om datorn en gång i kvartalet ändå - så för dem är det skit samma

Permalänk
Medlem

Ta en titt på detta test. Där finns bland annat en Intel 335 med, som är specad för 20 GB/dag i 3 år = 22 TB. Den klarade av 700 TB innan den gav upp.

Så ladda ner något program som kan läsa SMART-data från SSDn, t.ex. HD Tune eller nåt, och kolla vad Media Wearout Indicator står på. Det värdet räknar ner från 100 till 1, och indikerar hur sliten SSDn är. Är värdet i närheten av 1 så kanske du inte vill använda den, annars är det bara att köra på (och använda backup så klart, men det gäller ju oavsett).

Permalänk
Entusiast

Jag skulle kört på den tills den dör totalt.
SSD's kan leva väldigt olika länge.

Argumentet att disken kan dö när som helst för att den gammal/är använd är ett ganska dåligt argument då man ska ha en backup på sina viktiga filer oavsett om man har en ny eller gammal disk.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

personligen hade jag kört på den. eftersom den är så liten lär bara systemet + något roligt program ligga på den.
se bara till att hon sparar alla filmer och bilder på den andra hårddisken som sitter i

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Entusiast

@Gardell:
Jag har kört på min 320 120GB sedan.. 2010 eller 2011, kommer inte ihåg på rak arm. Hur som, jag har skrivit 13,23TB och läst 10,42TB till min enhet, fungerar fortfarande ypperligt och visar inga som helst tecken på slitage varken via benchmark eller vardagligt användande.

Jag skulle ha kört slut på disken om jag satt i din sits, den kan mycket väl hålla ett bra tag till.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem

320 kommer hålla mycket länge. Finns ingen anledning att pensionera. Är ni oroliga kör Intel Toolbox så får ni direkt besked om hur den mår.

Jag har skrivit 20TB till min, 100% fortfarande enligt toolbox, inga andra fel heller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Där finns bland annat en Intel 335 med, som är specad för 20 GB/dag i 3 år = 22 TB. Den klarade av 700 TB innan den gav upp.

Precis, de baserar sin garanti på att den klarar minst 22 TB, det innebär ju inte att enheten slutar fungera efter det.

On topic så är 80 GB förvisso en väldigt liten enhet, men det går ju att installera Windows och lite diverse program utan problem. Om det är en gammal dator som primärt används för surf etc. så skulle jag inte tvekat att göra bytet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Tjena!

Har en gammal Intel 320 80GB från 2011 som jag funderar på att stoppa i tjejens laptop. Men lite osäker om det är något att satsa på. Intel uppger att den skall klara fem år och 10TB skrivning. Min är uppe i 4,5 år och 9,5TB skrivning, alltså gränsfall för vad Intel garanterar. Vad tror ni?

Tack på förhand!

Mvh

lagra inget viktigt på datorn och kör på den kanske håller i 5 år framöver! har en SSD intel SSD i min flickväns dator från 2012 och den rullar fint

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tack för alla skitbra svar!

Har kollat upp den med Intel Toolbox nu och media wearout är på 97, drive health på fullt (good) och estimated life remaining är på 97% (antar att det är baserat på media wearout). En quick diagnostic scan gick finfint också. Den har ju förövrigt aldrig krånglat det minsta.

Tjejen ska bara ha Windows och nödvändiga program på den och komplettera med en extern disk för stora och viktiga filer. Hon kommer inte lagra särskilt mycket, så 80GB räcker för henne om det räckt för mig. Hon lär inte skriva särskilt mycket till disken heller då hon väldigt sällan ändrar eller gör något. Det lär bli typ Windows updates och browserhistorik.. typ.

Så då kör vi på den så får vi se helt enkelt, verkar ju ganska lovande trots allt!

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis, de baserar sin garanti på att den klarar minst 22 TB, det innebär ju inte att enheten slutar fungera efter det.

On topic så är 80 GB förvisso en väldigt liten enhet, men det går ju att installera Windows och lite diverse program utan problem. Om det är en gammal dator som primärt används för surf etc. så skulle jag inte tvekat att göra bytet.

Jo... när det gäller Intel kan det mycket väl göra det.

De har ofta riggat dem till att låsa sig efter X mängd skrivningar och sedan gå in i läs endast läge. Har sett en del skriv-till-döds tester som bekräftar detta.

Minns inte om det är 2x garantivärdet eller TBW värdet de går efter, men de har någon sådan låsning. När media wearout är slut så låser den iaf sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gardell:

Tjena!

Har en gammal Intel 320 80GB från 2011 som jag funderar på att stoppa i tjejens laptop. Men lite osäker om det är något att satsa på. Intel uppger att den skall klara fem år och 10TB skrivning. Min är uppe i 4,5 år och 9,5TB skrivning, alltså gränsfall för vad Intel garanterar. Vad tror ni?

Tack på förhand!

Mvh

Det där är väl ingenting? min gamla OCZ agility3 på 60gb har en bra bit över 25tb skrivet till den och över 300st strömavbrott, och den har ca 97% lifetime kvar enligt toolboxen och funkar klockrent fortfarande.
Du behöver inte vara orolig, ingen vet egentligen hur länge SSDer håller, allt är ju relativt.
Kör tills den dör.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo... när det gäller Intel kan det mycket väl göra det.

De har ofta riggat dem till att låsa sig efter X mängd skrivningar och sedan gå in i läs endast läge. Har sett en del skriv-till-döds tester som bekräftar detta.

Minns inte om det är 2x garantivärdet eller TBW värdet de går efter, men de har någon sådan låsning. När media wearout är slut så låser den iaf sig.

Men gäsp! Fram med en länk eller vira av dig aluminiumfolien!

Permalänk
Medlem

Kör, har ju knappast något att förlora om den endast är OS disk.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men gäsp! Fram med en länk eller vira av dig aluminiumfolien!

Du... håll ton.

The 335 Series' flash was almost entirely intact when the SMART warning hit. Only one reallocated sector had been logged up until that point, and it appeared way back at the 300TB mark, so it didn't inspire the warning. Instead, the slow decline of the media wearout indicator (MWI) was responsible.

http://techreport.com/review/26523/the-ssd-endurance-experime...

Det är deras media wearout indicator.
När den når 1, så dödar den sig själv.

Har sett en Intel 320 göra det samma. Intel har byggt denna funktionen.

Intel's 335 Series failed much earlier, though to be fair, it pulled the trigger itself. The drive's media wear indicator ran out shortly after 700TB, signaling that the NAND's write tolerance had been exceeded. Intel doesn't have confidence in the drive at that point, so the 335 Series is designed to shift into read-only mode and then to brick itself when the power is cycled.

http://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experime...

De flesta SSDer fortsätter att fungera tills de helt enkelt "dör", men intels dödar sig själva.
Hade varit en kanon funktion faktiskt om den inte hade brickats efter 1 omstart...

Eftersom TS disk hade 97 där så lär han dock ha gott om liv kvar innan detta sker.

Men innan du fräser skit i ett svar nästa gång. Kolla själv upp lite fakta, för det är vad jag vill basera mina svar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kolla själv upp lite fakta, för det är vad jag vill basera mina svar på.

Precis, där talar vi om hundratals terabyte, medan du jagar upp TS trots att enheten inte ens nått 10 TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis, där talar vi om hundratals terabyte, medan du jagar upp TS trots att enheten inte ens nått 10 TB.

Jag svarade inte TS.
TS har inte ens kommenterat något, så bli inte EMO för någon annan.

Jag svarade dig på att jag vet att Intels är gjorda för att sluta fungera och du sa just att de inte "slutar fungera". Jag kom inte ihåg om det var garantin eller mediawearout dock, vilket nu är klargjort. Sen om det är 10TB eller 100-tals TB gör det inte mindre sant.

Oavsett så skrev jag också i svaret ovan att TS inte behövde oroa sig för sin disk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gardell:

Tack för alla skitbra svar!

Har kollat upp den med Intel Toolbox nu och media wearout är på 97, drive health på fullt (good) och estimated life remaining är på 97% (antar att det är baserat på media wearout). En quick diagnostic scan gick finfint också. Den har ju förövrigt aldrig krånglat det minsta.

Tjejen ska bara ha Windows och nödvändiga program på den och komplettera med en extern disk för stora och viktiga filer. Hon kommer inte lagra särskilt mycket, så 80GB räcker för henne om det räckt för mig. Hon lär inte skriva särskilt mycket till disken heller då hon väldigt sällan ändrar eller gör något. Det lär bli typ Windows updates och browserhistorik.. typ.

Så då kör vi på den så får vi se helt enkelt, verkar ju ganska lovande trots allt!

Tänk på att den nya disken som du köper för att lagra viktiga filer på inte är ett dugg säkrare än din gamla SSD.
Kör alltid backup på sånt som är viktigt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG