Jobb i framtiden, vilken utbildning bör man satsa på?

Permalänk
Medlem

Jobb i framtiden, vilken utbildning bör man satsa på?

Hej,

Går runt med lite ångest över framtiden, vet inte alls vad jag ska bli/jobba.
Målet är uppenbarligen att tjäna pengar, inget lowballande 20-30k, utan lite mer än medelmåttet.
Jag låter förmodligen som en okunning snorunge, men hittar inget annat sätt att uttrycka mig på.

Såååå, min fråga är:
Vad borde jag satsa på? Snittar C med några B, jag funderar på något inom kodning, hurdan är lönerna där?
Kom gärna med förslag osv, vad är värt att satsa på/utbilda mig till?

Tack på förhand

§3.1
Permalänk
Medlem

Du vill ha mycket betalt, men med dina betyg som guide så verkar du inte vilja jobba för det. Tyvärr går det inte riktigt ihop. Försök att höja betygen först. Sedan satsa stenhårt på din utbildning och visa "framfötterna".

Permalänk
Medlem

Det ända betyget från skolan hjälpte mig med var att jag hade klarat gymnasiet. Sen var det min sociala kompetens och villighet att lära mig som gav mig porten in till IT jobb. Du behöver oftast börja jobba på typ helpdesk eller liknande för arbetserfarenhet. pluggar du kodning, fixa certificate/intyg på att du har kunskapen, men det är svårt att ta sig in utan kontakter.

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem

"lowballande 20-30k" ja du låter som en bortskämd unge snarare om du anser det vara lite.

I alla fall, vad är det för kod du tänkte dig? Typ webbutveckling? Spelprogrammering? Annan typ av programmering? Ett tips är att inte bry sig alldeles för mycket om att lönen ska vara riktigt fet. Många yrken kräver lång erfarenhet innan man börjar få dessa fetare löner alltså kommer det inte direkt 40k in på kontot efter första lönen.

Men det finns sidor för att ta reda på ungefärliga löner, t.ex: http://www.lonestatistik.se/

Permalänk
Hedersmedlem

@AlvinG00

Vänligen förtydliga rubriken, se §3.1:

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Hur gammal är du?

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Du vill ha mycket betalt, men med dina betyg som guide så verkar du inte vilja jobba för det. Tyvärr går det inte riktigt ihop. Försök att höja betygen först. Sedan satsa stenhårt på din utbildning och visa "framfötterna".

Ligger mycket i det här. Jag själv hade inte bästa betygen när jag gick ut gymnasiet men ämnena runt det jag brinner för och är intresserad av var däremot höga (bild, media, grafik) vilket gjorde att man fort tog sig till vidareutbildning. Skulle snarare gå ifrån lönefokuset/jobb till att fråga, vad brinner du för? Vad gör du själv eller med andra som du aldrig lägger ner? Här hittar du vad du kanske borde satsa på. Jag säger kanske för att framtiden inte är mejslad i sten, den kan förändras

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

För mig har det alltid varit viktigare att jobba med något jag tycker om än att tjäna massor med pengar.
Om det innebär att jobbet man tycker om gör så att man tjänar massor med pengar är det ju självklart ett plus!

Tyvärr tjänar jag bara ("bara" i TS värld) 28.000kr efter skatt.

Permalänk
Medlem

Det är inte alls troligt att du kan få 40 tusen bara för att du ha studerat. För att få högre lön måste man ha erfarenhet samt ta mer ansvar. Så du kan inte räkna med att få så mycket i lön när du precis har börjat arbeta.

Satsa på en utbildning som du tycker är rolig och försök sedan göra karriär inom ditt yrke.

Permalänk
Medlem

Det finns 1 yrke där du lugnt kan tjäna över 40.000 i månaden utan tidigare utbildning eller erfarenhet. Och det är som säljare på provision. Dock kommer det krävas några månaders träning och du kommer få kämpa väldigt hårt.

Några saker som är säkra om framtiden:

1. Datorn kommer vara viktig, och jobb med datorer kommer finnas.
2. Marknader och branscher kommer förändras, flera gånger, snabbare än någonsin. Det är dem som är bäst på att förändra sig som kommer att klara sig bäst.
3. Säljare (framförallt säljkompetens) kommer alltid behövas och vara välbetalt.

Har du en teknisk utbildning kommer du att kunna byta riktning på karriären när det passar. Plugga någonting du tycker är roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Du vill ha mycket betalt, men med dina betyg som guide så verkar du inte vilja jobba för det. Tyvärr går det inte riktigt ihop. Försök att höja betygen först. Sedan satsa stenhårt på din utbildning och visa "framfötterna".

Att få höga betyg är behöver inte vara det viktigaste för att få bra lön, det är inte så lätt som jobba hårt -> få hög lön.
Det spelar mycket större roll vad man utbildar dig till, du behöver ha tillräcklig höga betyg för att komma i på det du vill plugga och sen också ha lärt dig tillräckligt mycket för att klara den utbildningen.

Edit: Här är en sida med lite statistik för olika utbildningar:
http://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/#yrkeskategorier
(man ska dock vara försiktig med medellöner, kan skilja en del på medel och medianlön)

Permalänk
Medlem

Mjukvarutestare. Finns jobb, prognoser säger att det kommer finnas ännu mer jobb framöver. Kort utbildning, skaplig lön och samtidigt möjlighet att klättra till testledare vilket ger en ganska bra löneökning. Kanske inte världens roligaste jobb men arbetslös eller fattig lär du knappast vara.

Inom systemutveckling är lönerna bra, ingångslöner på runt 28k i mellanstora städer. Men har du inget intresse för programmering, och med intresse menar jag att du sitter och kodar hemma för att lära dig mer, så kommer du få det tufft.