Microsoft avtäcker den bärbara hybriddatorn Surface Book

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jävlar vad häftigt med grafikkort i tangentbordsdelen Personligen kan jag däremot aldrig tänka mig endaste tillfälle där jag skulle använda den som en trettontums surfplatta. För stor! På tok för stor. Och blir det en laptop på heltid så är gimmicken värdelös och jag kan lika gärna köpa en riktig laptop.

Håller helt med. HP har redan provat just 13" i samma formfaktor:

Vi hade inne den för test på jobbet men funktionen var ju fullständigt värdelös. Tung och otymplig som surfplatta och ingen av testarna lyfte bort skärmen mer än en gång. Surface Book lär ju dock inte vara förhållandevis tung men jag ställer mig ändå tveksam till själva upplägget.
Som ren laptop dock; very nice!

Permalänk
Medlem

Japp. Ifall satan läser denna tråden så var snäll och skicka mig ett PM. Jag är redo att sälja min själ nu.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Konsolgrävare

Surface Book klarar av SD kort med UHS-II Performance som tex
Sandisk Extreme PRO SDXC UHS-II.
Read Speed: up to 280 MB
Write Speed: up to 250 MB

Inte så vanligt med UHS-II support så det är trevligt!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Vill ha! Men tyvärr så är priset för högt för att jag skulle kunna tänka mig äga en sån. Däremot till jobbet vore det najs men även där är nog prisklassen aningen för hög.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Såg riktigt bra ut till man ser vikten på 1.5 kg. Nej tack.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Såg riktigt bra ut till man ser vikten på 1.5 kg. Nej tack.

Du får väl träna lite om du inte orkar med 1,5KG. Knappast som att det är mycket för en "hybrid" av denna storlek och kvalitétsmaterialet dom använder i den.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Du får väl träna lite om du inte orkar med 1,5KG. Knappast som att det är mycket för en "hybrid" av denna storlek och kvalitétsmaterialet dom använder i den.

Sjysst att du tror dig veta någonting alls om min fysik och varför jag vill ha lättare datorer.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Jag tycker 1.5 kilo är lätt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Sjysst att du tror dig veta någonting alls om min fysik och varför jag vill ha lättare datorer.

Är inte 1.5 kg en relativt lätt vikt för en dator med en dGPU? Den är t o m lättare än din nuvarande på 1.7 kg

Permalänk
Medlem

256GB/8GB/dGPU varianten är man riktigt jävla sugen på. Fan att det inte går att preordra i EU än...

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Ni som missade det livestreamade eventet missade verkligen mycket coolt. Nu tänker jag sluta vänta och köpa min första Surface sedan Surface 2 (ja RT). Eller ja... Köpa och köpa, tvinga min chef snarare

Skickades från m.sweclockers.com

Det var det mest inspirerande event jag sett, häftigt på precis alla sätt. Microsoft har verkligen förändrat sig och talet av Nadella på slutet gör att man stärks i uppfattningen att detta verkligen är ett nytt Microsoft, med ett mycket tydligt fokus, som Nadella också verkligen lyckas förmedla.

Jag blev absolut påverkad av detta och fick ett sug att möjligen välja W10 trots allt. Det känns som att Microsoft helt plötsligt leder och vem vill bli akterseglad? Apples senaste var som ett PRO-möte i jämförelse och Microsoft har framförallt lyckats ta fram en hel rad riktigt attraktiva produkter och inga halvmesyrer.

Att telefonkillen fick mig att tänka på min favoritpolis Batista från Dexter var en extra bonus. Vilken bredd (!) på presentatörerna, ett stort plus!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Tänk typ tåg/flyg med möjlighet att hänga upp och kolla på film. Eller varför inte använda som anteckningsenhet tillsammans med penna, blir ju typ som ett A4...? Finns en del situationer då en platta faktiskt fyller ett syfte, framför allt anteckningsgrejen var helt underbar för mig med min surface pro när jag fortfarande var student.

anteckningar tar jag ytterst gärna med ett tangentbord. Lenovo yoga-lösningen hade också funkat i flygplansscemariot men man hade sluppit ha ett tungt skärmlock och kunnat ha all hårdvara samlat under tangentbordet. Nee, gimmick. men blir intressantare när hårdvaran tillåter dem gå ner i storlek.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Det känns som dem verkligen har hittat produkter som marknaden vill ha nu. Vettigt pris, och bra funktion. Det gillar vi!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Det var det mest inspirerande event jag sett, häftigt på precis alla sätt. Microsoft har verkligen förändrat sig och talet av Nadella på slutet gör att man stärks i uppfattningen att detta verkligen är ett nytt Microsoft, med ett mycket tydligt fokus, som Nadella också verkligen lyckas förmedla.

Jag blev absolut påverkad av detta och fick ett sug att möjligen välja W10 trots allt. Det känns som att Microsoft helt plötsligt leder och vem vill bli akterseglad? Apples senaste var som ett PRO-möte i jämförelse och Microsoft har framförallt lyckats ta fram en hel rad riktigt attraktiva produkter och inga halvmesyrer.

Att telefonkillen fick mig att tänka på min favoritpolis Batista från Dexter var en extra bonus. Vilken bredd (!) på presentatörerna, ett stort plus!

Just Nadellas tal har jag allmänt svårt för. Mest buzz-words och klyschor som inte säger någonting enligt mig. Men ja, eventet var riktigt bra Här är en 9-minuters summering för den som inte sett:

http://www.theverge.com/video/2015/10/6/9466381/microsoft-win...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Detta blir min nästa dator.

Månde kan det framöver erbjudas bättre grafikdel genom att hel sonika byta ut tangentbordsdelen?

För beräkningskraften i CPU:n kommer hålla längre än GPU:n beroende på användningsområde.

Permalänk
Medlem

Varken denna eller Surface Pro kommer ha 4g?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Är batteriet i själva plattan så om man tar bort den från tangentbordet så tappar vi inte batteritid?

Det sitter batteri både i plattan (annars skulle den inte funka så bra) och i tangentbordet.

Skrivet av Hymer:

Varken denna eller Surface Pro kommer ha 4g?

Verkar inte så. Både Pro och Book marknadsförs som laptop-ersättare och dom brukar ju inte ha 4G.
Surface 3 finns med 4G, dock inte i Sverige än.

Tyvärr verkar det dröja bra länge innan Surface Book kommer till Sverige!

Permalänk
Skrivet av All3z:

Tyvärr, men profilen på den här datorn kan vara det fulaste jag någonsin skådat i hela mitt 19-åriga liv.

Du stavade fel på "14-åriga"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Reckie:

Drar iväg en hel del i pris och om databladet med en vikt på dryga 1,5kg stämmer så är det inte långt kvar upp till t.ex. nya XPS15 från Dell med två tum större skärm. Förmodligen ska man ha ett uttalat behov av just en sådan här dator för att helt kunna motivera det. Fast ibland kan man kanske köpa prylar för att det är snygga och bra.

Det finns en stor fördel med Surface Book: 3:2 skärm. Har själv en XPS15, bästa laptopen jag någonsin haft (körde ett par MBP innan) och den lär får hänga med något år till. Men 15" är klumpigt, storleken är många gånger ett större problem än vikten (som är ~2.0kg så en bit från 1.5kg).

Har testat Surface Pro 3, älskar 3:2 skärmen men tangentbordet och framförallt touchpad är inte på en nivå där så man kan använda det som enda maskin (ska bli spännande att testa nya touchcover, ändå svårt att tro att det matchar tangetbordet i XPS eller Surface Book).

En Surface Book kommer tack vare sin 3:2 skärm kännas större än vad den är när man sitter och jobbar på den, skulle gissa att känslan är närmare en 15" laptop med 16:9 skärm än vad den är en 16:9 13". Surface Book lär definitivt ligga i toppen på min lista när det är dags att pensionerna nuvarande maskin!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det finns en stor fördel med Surface Book: 3:2 skärm. Har själv en XPS15, bästa laptopen jag någonsin haft (körde ett par MBP innan) och den lär får hänga med något år till. Men 15" är klumpigt, storleken är många gånger ett större problem än vikten (som är ~2.0kg så en bit från 1.5kg).

Har testat Surface Pro 3, älskar 3:2 skärmen men tangentbordet och framförallt touchpad är inte på en nivå där så man kan använda det som enda maskin (ska bli spännande att testa nya touchcover, ändå svårt att tro att det matchar tangetbordet i XPS eller Surface Book).

En Surface Book kommer tack vare sin 3:2 skärm kännas större än vad den är när man sitter och jobbar på den, skulle gissa att känslan är närmare en 15" laptop med 16:9 skärm än vad den är en 16:9 13". Surface Book lär definitivt ligga i toppen på min lista när det är dags att pensionerna nuvarande maskin!

Area i tumkvadrat, tre värdesffror:

  • 13,3″ 16:9.......75,6

  • 14″ 16:9..........83,8

  • 13,5″ 3:2.........84,1

  • 15,6″ 16:9.......104,0

Höjd i tum, tre värdesiffror:

  • 13,3″ 16:9.......6,52

  • 14″ 16:9..........6,86

  • 13,5″ 3:2.........7,49

  • 15,6″ 16:9.......7,65

I area motsvarar den alltså en 14″ i 16:9, men höjden som egentligen är mest relvant är nästan som en 15,6″ i 16:9. Högre bildförhållanden åt folket! Hoppas jag räknade rätt nu...

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MakeCoke:

...
I area motsvarar den alltså en 14″ i 16:9, men höjden som egentligen är mest relevant är nästan som en 15,6″ i 16:9. Högre bildförhållanden åt folket! Hoppas jag räknade rätt nu...

Exakt är just det jag fetmarkerade som får 3:2 skärmarna att "kännas" större än vad de är, i alla fall när man sitter och programmerar

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av KTL:

Det här var det enda riktigt intressanta från presentationen! Resten är gimmicks och produkter för smala marknader. Men den här kommer det verkligen att jagas efter, fick till och med mig som skyr winplattor som pesten att rycka på ögonbrynen!

Att det går att koppla loss skärmen, who gives a shit? Det är som laptop den här skiner och attraherar långt fler köpare än plattorna.

Smala marknader? Continuum på Mobile är långt ifrån en smal marknad vill jag tro, inte för att jag ser mig själv använda det för att knacka fram powerpoint presentationer (dock vore det inte alls dumt att använda telefonen för att göra den faktiska presentationen - bättre än min nuvarande 7" tablet), men continuum öppnar en ny värld för extremt många människor som idag inte har råd till någon dator (alltså, personer som äger en smartphone men ingen eller en väldigt gammal PC).

Att kunna koppla loss skärmen på Surface Book ser jag själv som väldigt användbart, dock beställde jag en SP4 istället, då "tablet" delen av Surface Book inte har något kickstand.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Kommer beställas till det egna företaget.

Den uppfyller de kriteriersom jag tycker är viktiga:

  • Battertid som gör den användbar under längre flygningar.

  • Användbarhet som en riktig arbetsdator under resor genom ett riktigt tangentbord.

  • Bra och högupplöst skärm och ett grafikkort som kan driva den.

  • Prestanda som gör att man kan köra krävande applikationer (och även gejma om man behöver koppla av lite på hotell eller dylikt)

  • Touchskärm med penna som gör att man kan sitta och korrläsa och notera i dokument. En funktion jag verkligen saknat då man sällan har möjlighet skriva ut för att anteckna eller korrläsa dokument när man reser.

Det är en högt prissatt produkt om man ska ha prestanda och utrymme men det är trevligt att se att den är riktad mot just produktivitet och företag. Jag har haft problem med de produkter som försöker hitta en prispunkt och istället inte levererar det jag vill se.

Permalänk
Medlem

Galet dyr. Det får min macbook pro 13" att framstå som billig.

Permalänk
Medlem

Denna ska tydligen inte lanseras i Sverige.

http://feber.se/pc/art/336136/microsoft_har_inga_planer_att_/

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Precis, just nu finns det inga planer på att lansera Surface Book i Sverige.
Sedan får man se vad som händer framöver.

Permalänk
Medlem

@Hymer:
Ja det gör ju valet enkelt då. SP4...

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Då blir det att köpa en beggad surface pro 3 nu och köpa en surface book när den kommer.....

Permalänk
Medlem

Oj oj oj oj, äntligen den produkt jag väntat på sedan första surface pro. Den var väldigt dyr dock om man vill ha dGPU och stor SSD.

Nån som tror det är möjligt att köpa separat SSD och sätta i?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Så stört, bästa som hänt på hårdvarufrånten sen brödrosten och så står Sverige över? Kanske ingen ide att sälja brödrostar längre heller, ta bort dem från butikshyllorna pronto!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere