Permalänk
Medlem

Ny kylning av grafikkort

Hejsan!

Ska först och främst säga att jag inte är så kunnig på datorer så ha tålamod Jag köpte ett begagnat Gainward GeForce 670 GTX 2gb av en bekant till mig. Jag märkte ganska fort att grafikkortet gick upp i ganska hög temp (75-80) när jag spelade spel och 30-35 grader när jag inte gjorde något speciellt på datorn. Problemet då är att fläkten får jobba hårt och tycker den lever om alldeles för mycket, har prövat att ändra fläkt hastigheten men fortfarande för högljudd för min smak. Ska även tillägga att jag har bytt kylpastan och blåst rent den.
Nu till min fråga: Vad skulle man kunna göra för att få ner både temp och ljudnivå för en hyfsad peng?

Permalänk
Keeper of the Bamse

En ny kylare går på över 500 spänn och är inte skitlätt att byta, särskilt som du säger att du inte är så kunnig.

Gainwards 670 ser ut att ha nästan referenskylare, vilka är rätt högljudda. Dock så "ska" kortet bli 75-80 grader varmt vid spelande.

Min rekommendation är att köpa ett par hörlurar för pengarna istället

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej jag förstår! Drar nog ut på det lite och köper nytt kort istället inom snar framtid.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jagoob:

Många kort ligger uppåt 70+ när man kör tyngre spel. Hur ser ventilationen ut i övrigt i lådan, är det bra blås in och ut?

Sen låter kort med referensdesign ofta mer som det skrevs ovan (som har en radialfläkt som suger in luft och blåser ut i bakkant på kortet ut ur lådan direkt)

Ser kortet ut såhär ungefär, så är det den högljudda typen:

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Okej. Ja kylningen i chassit är nog inte det bästa, kanske ska införskaffa några fler chassifläktar. Precis sådär ser kortet ut.

Har detta chassi:

och har bara 1 fläkt i detta chassi (baksida högt upp)