Microsoft introducerar Lumia 950 och 950 XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Så har jag tänkt i över tre år nu. Har det inte blivit någon förbättring till sommar 2016 så skiter jag i WP.

Jag är lite nyfiken på vilka appar du saknar? Som jag skrivit innan i tråden bytte jag precis från wp till android och jag har inte installerat någon app som inte fanns till wp än. Är det något jag missar eller är det du som har speciella krav?

Edit: Ok, hearthstone har jag installerat men har bara startat och provat i stort sett.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mithras:

Hade dock varit störtskönt att se dem faktiskt trycka in "äkta" vattenkylning i en telefon, mest för skojs skull

Ja en 240 radiator med inbyggd telefon har varit sjukt kul att se.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Jag är lite nyfiken på vilka appar du saknar? Som jag skrivit innan i tråden bytte jag precis från wp till android och jag har inte installerat någon app som inte fanns till wp än. Är det något jag missar eller är det du som har speciella krav?

Edit: Ok, hearthstone har jag installerat men har bara startat och provat i stort sett.

Sonos, Snapchat, DisneyMoviesAnywhere, Nordea OCH Swedbank OCH HSBC OCH Chase OCH Amex samt andra kortappar, ICA, SF Bio är några av de jag saknar.

Det finns alternativ till Sonos, men det är ganska oanvändbart. Snapchat har aktivt plockat bort Windows appar, Nordea, BoA och Chase Manhattan hadde appar engång i tiden men hänvisar nu till webben. Swedbank, HSBC, Amex och andra kreditkortsbolag jag är kund hos har aldrig haft någon Windows Phone app. ICA och SF Bio har tidigare lovat att det kommer men...

Problemet har absolut blivit mindre med åren, men kolla på de sista flugorna inom appvärlden, det är inte många som har funnits till WP, och har de väl kommit har det gärna varit när det hela dött ut (Angry Birds för exempel).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Är det någon som hört något mer om dual SIM? Kommer den versionen till Sverige?
Är hjärtligt trött på att bära runt både privat och jobbtelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag är lite nyfiken på vilka appar du saknar? Som jag skrivit innan i tråden bytte jag precis från wp till android och jag har inte installerat någon app som inte fanns till wp än. Är det något jag missar eller är det du som har speciella krav?

Edit: Ok, hearthstone har jag installerat men har bara startat och provat i stort sett.

Nordea stängde ner sin app för ett tag sedan pga. för få användare (den som finns nu är rent utsagt usel, sämsta skitet någonsin),
Snapchat går inte att använda mer eftersom de stängde ner 3parts appar och finns ingen officiell app
Instagrams officiella app har varit i beta-stadiet hur länge som helst och har aldrig blivit bra (nu använder jag inte instagram så mycket men ändå)
Viaplay har ingen app alls, går inte att titta på min älskade fotboll när jag inte är hemma

Detta var direkt från huvuvdet, kommer inte på någon mer direkt nu men vet att det inte är sällan då jag tänker "fan den appen måste jag ha....nä vänta....bara tillgänglig på iOS och Android....happ....skit i den appen då....." För att inte tala om hur många officiella appar som finns men som fungerar otroligt dåligt.

Förstår inte riktigt hur MS tänker när de vill lyckas på telefonmarknaden men vägrar ge incitament till programmerarna att faktiskt skapa appar för dem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Även om man skulle vilja köpa en Windows Phone, så saknas det ju fundamentala appar, t.ex bankappar. Swedbank sade att dom hade någon "cross-platform" lösning på gång 2015, men som man hittills inte sett röken av.

Nej, går helt enkelt inte att köpa när fundamentala appar saknas. Och apputvecklarna inte vill utveckla eftersom användarbasen är för liten. Klockrent...

Permalänk
Medlem

Det verkar som att min övergång till WP var betydligt mjukare än för många andra. För mig saknades ingen så kallad app & när jag velat ha någonting har det vid tidpunkten funnits att tillgå i Store; Handelsbanken, Nordnet, BankID, Swish, XE Currency, Amazon Kindle, HERE Drive+, Facebook Messenger, Plex, Netflix, Solitaire. Det finns även en rad användbara appar i Store som är utvecklade av Microsoft Mobile.

Generellt tror jag inte att en app för WP lanseras automagiskt, det skall förmodligen till ett antal förfrågningar och feedback från vinstgenererande klienter. Jag har hört av mig till utvecklarna bakom Nordnet angående en fristående app för Shareville, och där arbetade en trevlig herre som faktiskt hade ögonen på Universal Windows Platform (UWP) appar.

Jag tror att dessa UWP appar kommer att förändra hur vi uppfattar vad en "app" och vad en "hemsida" är, särskilt som olika enheters traditionella användningsområden fortsätter flyta samman.

Skrivet av Mithras:

[...] Förstår inte riktigt hur MS tänker när de vill lyckas på telefonmarknaden men vägrar ge incitament till programmerarna att faktiskt skapa appar för dem.

Nu är inte jag programmerare, men uppfattar det dock som att Microsoft tydligt har ställt 1) UWP API:er, 2) utvecklingsmjukvara, samt 3) marknad till förfogande för den pågående lanseringen av crossdevice-plattformen Windows 10. Det är alltså möjligt att utveckla "en till alla"-appar, och motsvarigheten till Androids Google Play finns i alla Windows desktop, mobil, platta – allt. Hur många miljoner potentiella sälj är det? Här bör finnas möjlighet att tidigarelägga pensionen rejält för den som tidigt är med och kapitaliserar behoven som finns (eller skapas). Det är till och med så en annan har varit och tittat på mjukvarorna samt youtubat how to's för att uppskatta inlärningskurvan. Nisch bransch med öppet mål är fina grejor.

För existerande verksamheter såsom banker et al finns framgent inget försvar till att inte finnas till Windows10+, världens största plattform(?).

Det återstår att se huruvida UWP drar upp Microsoft’s marknadsandel för telefoner på sikt.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Nu är inte jag programmerare, men uppfattar det dock som att Microsoft tydligt har ställt 1) UWP API:er, 2) utvecklingsmjukvara, samt 3) marknad till förfogande för den pågående lanseringen av crossdevice-plattformen Windows 10. Det är alltså möjligt att utveckla "en till alla"-appar, och motsvarigheten till Androids Google Play finns i alla Windows desktop, mobil, platta – allt. Hur många miljoner potentiella sälj är det? Här bör finnas möjlighet att tidigarelägga pensionen rejält för den som tidigt är med och kapitaliserar behoven som finns (eller skapas). Det är till och med så en annan har varit och tittat på mjukvarorna samt youtubat how to's för att uppskatta inlärningskurvan. Nisch bransch med öppet mål är fina grejor.

För existerande verksamheter såsom banker et al finns framgent inget försvar till att inte finnas till Windows10+, världens största plattform(?).

Det återstår att se huruvida UWP drar upp Microsoft’s marknadsandel för telefoner på sikt.

Vad Windows har gjort med W10 är inte alls det jag syftar på. De har funnits på telefonmarknaden i flera år, och inte gjort ett skit för att det ska vara enklare för programmerare att utveckla för WP7 och sedan 8. Ett exempel är ju att jag själv ville testa och utveckla till WP8, bara för att inse att det kostar faktiskt pengar att få göra det. Då sket jag fort som fan i det och vände mig till Android isället...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av grödan:

Är det någon som hört något mer om dual SIM? Kommer den versionen till Sverige?
Är hjärtligt trött på att bära runt både privat och jobbtelefon.

Tveksamt, och dyker den upp i Sverige blir det väl till ett högre pris än standard-modellen.
Dual-sim varianten finns dock i Frankrike, till samma pris som enkel-sim i Tyskland. Amazon bör ha dem tillgängliga för pre-order om ett par veckor.

Skrivet av Mithras:

Vad Windows har gjort med W10 är inte alls det jag syftar på. De har funnits på telefonmarknaden i flera år, och inte gjort ett skit för att det ska vara enklare för programmerare att utveckla för WP7 och sedan 8. Ett exempel är ju att jag själv ville testa och utveckla till WP8, bara för att inse att det kostar faktiskt pengar att få göra det. Då sket jag fort som fan i det och vände mig till Android isället...

Hur kostar det pengar exakt? Visst, det fanns tidigare en årskostnad för att vara registrerad som utvecklare, men den togs bort i fjol sommar. Avgiften var förövrigt, som kommersiell aktör, identisk vad det kostade att utveckla för Apple - var man hemmapulare var avgiften typ $10. Men som sagt, nu finns det ingen avgift så...

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Hur kostar det pengar exakt? Visst, det fanns tidigare en årskostnad för att vara registrerad som utvecklare, men den togs bort i fjol sommar. Avgiften var förövrigt, som kommersiell aktör, identisk vad det kostade att utveckla för Apple - var man hemmapulare var avgiften typ $10. Men som sagt, nu finns det ingen avgift så...

Har inte tittat tillbaka sedan dess, så jag vet inte vad som har hänt under tiden. Att avgiften är borta är väl skönt - men såvitt jag kan läsa mig till så är det fortfarande 70-30 som gäller för vinsten - dvs. samma som på Android. Varför skulle man utveckla till WP när Android har en otroligt större kundbas? Hade MS varit verkligt övertygade om att de vill ta över telefonmarknaden hade de 1) aldrig satt dit en avgift till att börja med och 2) Sett till att utvecklarna får mer i fickan än hos Android

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vad Windows har gjort med W10 är inte alls det jag syftar på. De har funnits på telefonmarknaden i flera år, och inte gjort ett skit för att det ska vara enklare för programmerare att utveckla för WP7 och sedan 8. Ett exempel är ju att jag själv ville testa och utveckla till WP8, bara för att inse att det kostar faktiskt pengar att få göra det. Då sket jag fort som fan i det och vände mig till Android isället...

Okej. Min uppfattning är att redan för tidigare versioner av Windows Phone har Microsoft gjort mera än "ett skit" genom att tillhandahålla utvecklingsverktyg samt grundliga guider och annat användbart, samt att detta i och med crossdevice-W10 har kompletterats med tydligare UWP API:er och bättre ingångar för publicering till den numera gigantiska marknaden Store.

Vidare kommer Visual Studio i en "Visual Studio Community"-version som är en integrerad utvecklingsmiljö för att skapa grejor till Windows, iOS, och Android i ett svep. Så att säga. Att programmerare historiskt har skippat Windows kan ha sina varierande anledningar, men så kommer det sannolikt inte att förbli.

Vid detta, vad gäller Windows, finns även Microsoft App Studio där i princip vem som helst kan börja fiddla med koderiet. Detta är inte helt obetydligt sett till hur succéartade appar för andra plattformar i princip blev till genom lek, med koncept såsom slunga iväg förbannade fåglar etc. (The Angry Birds Movie)

Att vissa utvecklingsverktyg är förenade med vissa kostnader när det kommer till att kapitalisera är inga direkta konstigheter. Dessa är dock avgiftsfria för enskilda utvecklare, projekt med öppen källkod, akademisk forskning, och yada yada.

Det är för övrigt inte min mening att låta som en "fanboy" även om jag inser att mina skriverier i denna tråd kan uppfattas visa på sådana tendenser. Jag menar bara att Microsoft har skapat sig en fin hävstång i och med W10, vilket bland annat föregicks av passage via initialt ilskna Metro-användare osv. Nu har Microsoft plötsligt ett OS-gränssnitt med både platta- och desktopläge, och vi har att se vad det innebär för telefonernas kommande uppdateringar till version 10; en notering i promovideon samt i marknadsföringen allmänt - telefonen med W10 paras med tillbehör och agerar desktop.

Det blir allt färre som minns tillbaka på fenomenet Surfplatta och dess lanseringar där man fick nya funktioner med Froyo, Kit Kat eller Ice Cream Sandwich samt allt vad det heter. Plattan är nu... som vilket datamaskin med Windows som helst och det får man i någon mening anse är att ha hävt sig in på marknaden och förbi. Vad med Telefonerna? Om UWP slår igenom kommer "allt" för W10 vara crossdevice vilket således innebär att brist på applikationer för W10-telefoner, det försvinner som argument. Det kan givetvis bli så att hävstången inte når riktigt så långt och slår in på telefonerna, men det tycks bli en tidsfråga i och med försöket med UWP. Exempelvis köptes inte Nokia av Microsoft för att det var roligt.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Okej. Min uppfattning är att redan för tidigare versioner av Windows Phone har Microsoft gjort mera än "ett skit" genom att tillhandahålla utvecklingsverktyg samt grundliga guider och annat användbart, samt att detta i och med crossdevice-W10 har kompletterats med tydligare UWP API:er och bättre ingångar för publicering till den numera gigantiska marknaden Store.

Vidare kommer Visual Studio i en "Visual Studio Community"-version som är en integrerad utvecklingsmiljö för att skapa grejor till Windows, iOS, och Android i ett svep. Så att säga. Att programmerare historiskt har skippat Windows kan ha sina varierande anledningar, men så kommer det sannolikt inte att förbli.

Vid detta, vad gäller Windows, finns även Microsoft App Studio där i princip vem som helst kan börja fiddla med koderiet. Detta är inte helt obetydligt sett till hur succéartade appar för andra plattformar i princip blev till genom lek, med koncept såsom slunga iväg förbannade fåglar etc. (The Angry Birds Movie)

Att vissa utvecklingsverktyg är förenade med vissa kostnader när det kommer till att kapitalisera är inga direkta konstigheter. Dessa är dock avgiftsfria för enskilda utvecklare, projekt med öppen källkod, akademisk forskning, och yada yada.

Det är för övrigt inte min mening att låta som en "fanboy" även om jag inser att mina skriverier i denna tråd kan uppfattas visa på sådana tendenser. Jag menar bara att Microsoft har skapat sig en fin hävstång i och med W10, vilket bland annat föregicks av passage via initialt ilskna Metro-användare osv. Nu har Microsoft plötsligt ett OS-gränssnitt med både platta- och desktopläge, och vi har att se vad det innebär för telefonernas kommande uppdateringar till version 10; en notering i promovideon samt i marknadsföringen allmänt - telefonen med W10 paras med tillbehör och agerar desktop.

Det blir allt färre som minns tillbaka på fenomenet Surfplatta och dess lanseringar där man fick nya funktioner med Froyo, Kit Kat eller Ice Cream Sandwich samt allt vad det heter. Plattan är nu... som vilket datamaskin med Windows som helst och det får man i någon mening anse är att ha hävt sig in på marknaden och förbi. Vad med Telefonerna? Om UWP slår igenom kommer "allt" för W10 vara crossdevice vilket således innebär att brist på applikationer för W10-telefoner, det försvinner som argument. Det kan givetvis bli så att hävstången inte når riktigt så långt och slår in på telefonerna, men det tycks bli en tidsfråga i och med försöket med UWP. Exempelvis köptes inte Nokia av Microsoft för att det var roligt.

Återigen, det handlar inte om vad de kommer att göra med W10. Jag håller med dig, det dom har gjort nu med W10 ser lovande ut. Det handlar om vad de inte har gjort tidigare. dvs hur det såg ut för W7p och W8p.

Det är just för att W10 ser så otroligt lovande ut som jag faktiskt håller mig kvar i WP, för att se om det blir bra eller inte. Annars hade jag gått över till Android för ca 6 månader sedan.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

5,2 tum för den mindre modellen är alldeles för stort. Kommer det ett flaggskepp från Microsoft som har mindre skärm än så? Måste säga att man är lite taggad att byta ut sin z3compact om några månader isåfall.

Jo, jag skulle gärna se en lite mindre kompaktare modell, men med samma specifikationer. Tyvärr så verkar marknaden gå emot allt större telefoner (tycker även Apple gått åt fel håll här). Annars så får det bli 5,2-tummaren. Vet någon om den har micro-SD som den större XL-modellen?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Designarvet från Nokia lever kvar i hårdvaran i alla fall. Men så fort jag ser operativsystemets fyrkanter så känner jag bara "nope". Det är fortfarande det fulaste operativsystemet på marknaden IMO.

Smaken är som sagt olika. Personligen så tycker jag det är det överlägset snyggaste. iOS (nyare versioner) kommer på andra plats, och Android allra sist i botten för mig (i ett estetiskt och formgivningsmässigt perspektiv).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Har inte tittat tillbaka sedan dess, så jag vet inte vad som har hänt under tiden. Att avgiften är borta är väl skönt - men såvitt jag kan läsa mig till så är det fortfarande 70-30 som gäller för vinsten - dvs. samma som på Android. Varför skulle man utveckla till WP när Android har en otroligt större kundbas? Hade MS varit verkligt övertygade om att de vill ta över telefonmarknaden hade de 1) aldrig satt dit en avgift till att börja med och 2) Sett till att utvecklarna får mer i fickan än hos Android

Utveckla din Android-app och anpassa sedan projektet i Android Studio för att bygga för Windows Mobiles Androidkörverk där det saknas saker som Googles tjänster och play services, med Microsofts (tilläggs-) verktyg, detta som kallades Project Astoria från början. Det är ju en Androidruntime inbyggt i Windows 10 Mobile.

Vill man skriva C# ska man nog ta en titt på alternativa verktyg som Xamarin. Då kan du skriva till iOS, Android och Windows Phone/Mobile direkt från ett gemensamt projekt.

Eftersom Windows Runtime fortfarande inte är så kraftfull som det gärna vill målas upp och eftersom de flesta redan har Android-kod så kommer de ju främst att omvandla dessa med Microsofts verktyg istället för att behöva skriva till 3-4 olika plattformar. De kan skriva/bygga mot Microsofts androidlager istället.

Frågan är väl mer om Microsoft ska skriva UAP/UWP WinRT-program istället för skräpet de inte underhållit och inte uppdaterat särskilt mycket, i princip alla deras mobilappar för WP8.1 är fortfarande silverlightprogram. Och om de kommer att göra detta när det inte finns något behov av en motsvarighet för Store på skrivbordet. För tredje part på skrivbordet handlar det nog mer om varför man ska utveckla för Windows Runtime om man redan utvecklar för Win32.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Smaken är som sagt olika. Personligen så tycker jag det är det överlägset snyggaste. iOS (nyare versioner) kommer på andra plats, och Android allra sist i botten för mig (i ett estetiskt och formgivningsmässigt perspektiv).

Jag vet att "geek-skaran" redan är storm förtjust i blinkande plattor. Varför vet jag inte men whatever. För mig som designer är det bara stela färgelement med text och lite nytillkommen genomskinlighet. Bli inte förvånad om Microsoft släpper det här designkonceptet om några år framöver. Det har redan herrans många år på nacken och på marknaden som helhet har dess svala mottagande på sin höjd petat BlackBerry på några marknadsandelar. Knappast något att hurra för.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag vet att "geek-skaran" redan är storm förtjust i blinkande plattor. Varför vet jag inte men whatever. För mig som designer är det bara stela färgelement med text och lite nytillkommen genomskinlighet.

Har ingen statistik på det, men min uppfattning är tvärt om.

Gamers och nördar gillar ofta 3D och blinkande effekter, medans de som är någorlunda intresserade av estetik (konst, design, formgivning, arkitektur, etc) oftare gillar lite stramare och striktare design och formgivning.

Dock, undatag finnes alltid, och helt OK att du har en annan smak. Vore trist om alla tycker lika.

Skrivet av KTL:

Bli inte förvånad om Microsoft släpper det här designkonceptet om några år framöver. Det har redan herrans många år på nacken och på marknaden som helhet har dess svala mottagande på sin höjd petat BlackBerry på några marknadsandelar. Knappast något att hurra för.

All design utvecklas över tiden, men det är inte bara Metro/Modern som går på detta, utan både websidor, allmän grafik, och inte minst andra system som iOS (version 7 och senare) har anammat denna designtrend.

Skeumorfism och billig 3D känns verkligen 90/00-tal...

Dessutom tror jag att du har helt fel i din analys ovan.

Tror personligen att det största hindret för Microsofts framgångar med Windows på telefoner är att de var för sena till marknaden. Svårt att vara nummer tre på marknaden - se bara på persondatorer där Windows och OS X dominerar, men Linux aldrig för sitt genombrott. Detta leder till att marknaden oftast nöjer sig att utveckla applikationer för de två största plattformarna.

Dvs, för de flesta jag känner så gillar de grymt mycket både den grafiska formgivningen, informationen/nytänket på hemskärmen och flytet i Windows-telefoner, men det största hindret för de flesta är att de saknar någon typ av applikation (eller är rädda för att det skall göra det).

Så, till skillnad ifrån dig, så är apputbudet, och marknadsföring, det som jag tror Microsoft mest behöver att förtsätta jobba med. Däremot så tror jag aldrig att Windows går om iOS, men kan ju med tiden ha chans att närma sig lite i marknadsandelar.

Android, som även de på många ställen anammat den nya stilrena och strikatare formgivningstrenden (men som aldrig har någon konsekvent design - väldigt rörigt GUI - och förstår inte hur någon estet eller gränssnittsintresserad någonsin kan tycka annat än att Android är klart sämst på just denna punkten), kommer nog för alltid att vara klart dominerande telefonplattformen. Tror inte något kan ändra på det.

BlackBerry?

Räknar inte ens med det. Finns det ens kvar som system?

Är det inte bara lösa appar på andra system? Hade för mig att jag läst att de gått över till Android på sina egna telefoner, och att det är högst osäker framtid om de ens kommer att forsätta göra egna telefoner.

Men ser aldrig några sådana mobiler tycker jag. Någonsin. Iaf inte på allmänna platser som köer i butiker, allmänna kommunikationer, etc.

Känner faktiskt inte en enda person i Sverige som har en BlackBerry, så måste erkänna att jag har absolut noll koll på de... så får redan nu be om ursäkt om jag har fel ovan, och om det trots allt fortfarande finns kvar med egen hårdvara, och eget OS.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Kan någon vänlig själv berätta för mig det är ju ingen x86 processor . Vad blir flaskhalsen här så eftersom det ska vara fulla windows 10... Kan jag inte köra x86 program . Vill nån kunnig själ reda ut detta för mig mvh Alex

Permalänk
Skrivet av parsifal119:

Kan någon vänlig själv berätta för mig det är ju ingen x86 processor . Vad blir flaskhalsen här så eftersom det ska vara fulla windows 10... Kan jag inte köra x86 program . Vill nån kunnig själ reda ut detta för mig mvh Alex

Vaddå fulla Windows 10? Det är Windows 10 Mobile - samma kärna som desktop varianten (eller IoT, Xbox, Server för den delen) men UXet är givetvis fortfarande annorlunda.

Och nej, du kan så klart inte köra x86 program på dem då de inte har x86 processorer. Det pratas dock friskt om en Atom-SoC baserad telefon som kommer till våren, då kan du köra x86 tills du faller omkull, varför man nu skulle vilja göra det.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av parsifal119:

Kan någon vänlig själv berätta för mig det är ju ingen x86 processor . Vad blir flaskhalsen här så eftersom det ska vara fulla windows 10... Kan jag inte köra x86 program . Vill nån kunnig själ reda ut detta för mig mvh Alex

Utvecklare får satsa på Universella appar som ska kunna köras på alla devices som kör Windows.