Permalänk
Avstängd

Sitter min h110 radiator rätt?

Som rubriken undrar jag om min radiator sitter rätt, köpte min dator färdig monterad från iner utav komponenter jag valt, men ser nu på andras builds där fläktarna sitter mellan radiator och chassit som bilden jag bifogar. Men mina sitter på insidan och blåser utåt.. Vad är rätt?
http://cdn.eteknix.com/wp-content/uploads/2014/08/DSC_6867.jp...

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.

Permalänk
Medlem

@Thewild:

Det som är viktigast är att fläktarna suger in sval luft utifrån, om de sitter "bakom" blir det att de drar igenom det och om de sitter framför putter de in luften (pushNpull). Ska väl inte påverka jätte mycket, viktigast är att luften kommer IN genom radiatorn.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd

Ja luften går genom radiatorn, dammar den lite då och då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.

Permalänk
Medlem

@Thewild:

Alltså att den sugs utifrån och in är liksom det viktiga, var lite otydlig Att luften kommer utifrån!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd

Ja de förstod jag och ja de gör den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Thewild:

Alltså att den sugs utifrån och in är liksom det viktiga, var lite otydlig Att luften kommer utifrån!

Det där är dock inte alltid så välplanerat i alla chassien. Tex i mitt R2 så går det inte att göra så, utan att få in fullt med damm i burken. Radiatorn sitter bak och blåser ut den redan "varma" luften. Testa båda vägarna dock och temp. skillnaden är inte enorm, så länge man har bra insug fram så man får in kall luft i burken, den hinner inte bli varm så snabbt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Jag kör också ut varm luft ur toppen i mitt H440 chassi genom radiatorn för att slippa damm.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Thewild:

Som rubriken undrar jag om min radiator sitter rätt, köpte min dator färdig monterad från iner utav komponenter jag valt, men ser nu på andras builds där fläktarna sitter mellan radiator och chassit som bilden jag bifogar. Men mina sitter på insidan och blåser utåt.. Vad är rätt?
http://cdn.eteknix.com/wp-content/uploads/2014/08/DSC_6867.jp...

Ja den verkar sitta rätt men man ser inte riktigt om det är insug eller utsug men skulle rekommendera insug där framme då varmluft stiger och det är chans att grafikkortet inte får tillräckligt med luft.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Om du har radiatorn så där så borde det väl vara bäst att köra fläktarna så den drar luften genom radiatorn och ut i framkant, jag hade nog i alla fall inte blåst in luft genom radiatorn för att få varmluft i lådan, det tipset jag kan ge om du kör luften ut i framkant så se till att det inte sitter något dammfilter i vägen för utluften den kommer enbart hindra luften att komma ut. Personligen hade jag nog iofs valt att trycka ut luften igenom radiatorn istället för att suga luften igenom den

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FlashTec:

Om du har radiatorn så där så borde det väl vara bäst att köra fläktarna så den drar luften genom radiatorn och ut i framkant, jag hade nog i alla fall inte blåst in luft genom radiatorn för att få varmluft i lådan, det tipset jag kan ge om du kör luften ut i framkant så se till att det inte sitter något dammfilter i vägen för utluften den kommer enbart hindra luften att komma ut. Personligen hade jag nog iofs valt att trycka ut luften igenom radiatorn istället för att suga luften igenom den

Push vs Pull har ingen prestanda skillnad, varken i luftflöde eller prestanda.
Att köra Pull är mer praktiskt för avdammningen av radiatorn är mycket lättare. (Dammet fastnar inte bakom fläktarna som måste monteras ned för att man ska nå dammet).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andra94:

Ja den verkar sitta rätt men man ser inte riktigt om det är insug eller utsug men skulle rekommendera insug där framme då varmluft stiger och det är chans att grafikkortet inte får tillräckligt med luft.

Termisk stigkraft sker inte i ett chassi med luftrörelser påtvingat av fläktar, endast om det är ett helt passivt system kan man förlita sig på att den varma luften stiger.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Push vs Pull har ingen prestanda skillnad, varken i luftflöde eller prestanda.
Att köra Pull är mer praktiskt för avdammningen av radiatorn är mycket lättare. (Dammet fastnar inte bakom fläktarna som måste monteras ned för att man ska nå dammet).

Jo jag har hört det många gånger att det inte spelar någon roll men jag köper det inte till 100%, I push så måste fläktarna ha lättare att få tag på luften och när fläktarna väl fått tag på luften så finns det bara en väg för luften att ta vägen och det är igenom radiatorn och sedan ut ur chassit medans i pull så måste luften först hitta in i radiatorn vilket försvåras av olika saker som finns i chassit som leder till att luften kan styras iväg i sin riktning mot radiatorn när väl luften hittat in i radiatorn är det inga problem för då måste den in genom fläkten och ut ur chassit. Har man däremot fri väg genom chassit från där luften kommer in till där den ska ut så spelar det mindre roll. Detta är bara min egna teori och inget jag kan styrka på något sätt men för min hjärna känns det mest logiskt.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Bästa är att ha fläktar på båda sidor om radiatorn men ger inte stor skillnad. Efter mina expriment så i en välventilerad låda finns bara enstaka grader att tjäna mellan push/ pull, båda och mellan intake/exhaust.
Jag har min så den blåser ut luft ur chassiet och vid gaming skiljer det ett par grader i cpu temp. Jag resonerade som så att då man spelar är grafikkortet mest högljutt och därför ville jag inte ha radiatorn som intake och sen få varmare luft till grafikkortet.
Smaken är som baken....

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk

Det är inte ts dator på bilden. Han skriver ju att han har fläktarna på insidan av radiatorn inte på utsidan mot chassiväggen

Visa signatur

Main: i9 13900K | Asus Z790 Hero | RTX 4090 Founders | Meshify 2 C | H100i Elite LCD | 64GB Dominator Platinum RGB | Thor 1200W | 2x 980 PRO NVMe | Asus OLED PG42UQ | ROG Claymore Core | Logitech G903
Simrig: i9 13900K | Asus Z690 Hero | RTX 4090 Gainward Phantom | Corsair 5000T | H150i Elite LCD | 64GB Vengeance RGB | Thor 1200 | 980 PRO NVMe | 3x MSI G273QF

Permalänk
Avstängd

Oj tack för alla svar, som sagt min h110 suger luften genom radiatorn utifrån. Sen har jag en top fläkt som suger ut och en bakrefläkt som suger ut. Mitt grafikkort är av ref kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FlashTec:

Jo jag har hört det många gånger att det inte spelar någon roll men jag köper det inte till 100%, I push så måste fläktarna ha lättare att få tag på luften och när fläktarna väl fått tag på luften så finns det bara en väg för luften att ta vägen och det är igenom radiatorn och sedan ut ur chassit medans i pull så måste luften först hitta in i radiatorn vilket försvåras av olika saker som finns i chassit som leder till att luften kan styras iväg i sin riktning mot radiatorn när väl luften hittat in i radiatorn är det inga problem för då måste den in genom fläkten och ut ur chassit. Har man däremot fri väg genom chassit från där luften kommer in till där den ska ut så spelar det mindre roll. Detta är bara min egna teori och inget jag kan styrka på något sätt men för min hjärna känns det mest logiskt.

Luft kan betraktas som en neutonisk vätska och flödet blir således detsamma vare sig man suger genom radiatorn eller blåser genom, motståndet är detsamma.

I riktigt tunga applikationer så använder man oftast pull för man får ett jämnare lufttryck över hela ytan då inget fläktnav sitter direkt mot en stor del av radiatorn ytan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin