Apple sjösätter 4K-upplöst Imac 21,5 tum nästa vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Det största problem med Linux är att jag har inte tid att hålla på med det, Jag värde sätter min fritid. Jag behöver ett OS som fungerar direkt efter installation. När jag kommer hem vill jag använda min dator, inte administrera den (får nog av det på jobbet). Jag har ingen lust att läsa HOWTO för att göra det enda eller andra eller googla mig fördärvad varje gång jag ska köpa ett nytt tillbehör. Sedan så tycker jag att GNOME ser ut och fungerar som ett misslyckat OSX och KDE inte mycket bättre och det som verkligen driver mig till vansinne är de superfula default fonterna alla Linux Dist verkar använda.

Men vad är det med Linux som inte skulle fungera direkt efter installation? Ubuntu är rätt bloatat med drivrutiner, så man ska nog har en smula otur om något som inte är allt för exotiskt inte fungerar. Däremot kan det vara sämre med tillhörande mjukvara för inställningar etc. Och, jag håller med, de flesta desktop environments lämnar en del att önska gällandes en eller flera av estetik, funktionalitet och enhetlighet.

Jag är dock väldigt nyfiken på hur det skulle fungera med skalning av fonter etc med 4k monitor. Någon som har testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Håller inte med för fem öre, enligt mig är mjukvaran mest intressant, hade man kunnat köpa OS X löst och slänga in på valfri laptop/stationär så hade jag gjort det alla dagar i veckan. OS X sopar banan av alla andra OS i mitt tycke (för desktop use). Och då jobbar jag med Windows, har alla mina hemservrar i Linux och kör OS X på laptopen!

Vettigaste inlägget hitintills. Instämmer med allt som sagts här. Gnome3 är fail utan dess like, inte ens Windows 8 slår gnomes fail. Unity är det enda användbara "moderna" gränssnittet, har höga förhoppningar på Unity8. Det funkar direkt efter installation och ser vettigt ut, arbetsflödet är också vettigt.

Ja, ja du tänker SÅ! Jo det är klart att du kunde klämma in bättre grafikkort, processorer mm för mindre pengar. Det går väl att tom hitta bättre skärmar om du vill. Jag tänkte väl mest på deras laptops, även om en ultrabook inte går av för hackor numera heller.
Men som sagt, rent konkret vet jag inte varför OSX är så bra. Programsviten kan ju vara bra men varför är OSX bättre än hela GNU/linux katalogen eller windows med alla sina program?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luminous:

Ja, ja du tänker SÅ! Jo det är klart att du kunde klämma in bättre grafikkort, processorer mm för mindre pengar. Det går väl att tom hitta bättre skärmar om du vill. Jag tänkte väl mest på deras laptops, även om en ultrabook inte går av för hackor numera heller.
Men som sagt, rent konkret vet jag inte varför OSX är så bra. Programsviten kan ju vara bra men varför är OSX bättre än hela GNU/linux katalogen eller windows med alla sina program?

Det är helt enkelt, i mitt tycke, mer välarbetat. Oberoende av vilka program du använder får du enligt mig ett bättre workflow. Ta tex, tabbar i Finder (Utforskaren) det är något som Mac haft länge, möjligheten att scrolla ej aktiva fönster, samma sak. Att installera om en ny mac (detta gäller även linux/bsd) tar typ 20 min och sedan en omstart så har man alla senaste uppdateringar, gör man samma sak med en windows 7 dator som de flesta har på arbetsplatsen, ja då får man gott vänta en halv arbetsdag ungefär. Windows 10 har blivit mycket bättre på den punkten med lämnar en del att önska. Jag känner mig mer begränsad och låst i Microsoft ecosystem, tex på Macen kan man logga in med iCloud men man kan nästan lika gärna skippa det, man kan ladda ner appar ändå. Varje gång jag vill ladda ner en app från microsoft försöker det kränga på mig att hela operativet ska loggas in med den mailen.

Men det absolut största problem som jag ser det är avsaknaden av vettiga, simpla "everyday" program som fungerar bra.
Har prisar jag högst Mail och Calendar, men även Anteckningar i OS X. Du kan enkelt ha 10 olika mailadresser i Mail utan att det blir en jävla gegga, lika med Calendar. Detta har jag inte sett i något annat mailprogram.

En annan funktion är att iMessage och vanliga SMS kommer till datorn, detta sparar jag oerhört mycket tid på, så jag slipper knappa på telefonen. Detta är ju ganska personligt dock, det fungerar inte för personer som använder android.

Glömde nämna några bra saker om Windows som jag saknar i Mac, speciellt från Windows 10 kan man mycket enkelt dra fönster till halva skärmen eller en fjärdedel av skärmen, det funkar verkligen grymt och sparar massa tid. Senaste El Capitan har detta men man måste då gå in i fullscreen och i allmänhet är det ganska unket och buggigt. MS-office är även hästlängder bättre än Macs motsvarighet, som tur är gör det även klienter till Mac som inte bara är bra utan i mitt tyckte bättre än de för Windows. Go figure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Jag är dock väldigt nyfiken på hur det skulle fungera med skalning av fonter etc med 4k monitor. Någon som har testat?

Beror väl på vilka program... här är från näst senaste patchen till Corel Aftershot.

Citat:

If you are running AfterShot or AfterShot Pro 2.1.2.10 or earlier, this update includes major improvements to AfterShot’s underlying technology framework. These improvements help us deliver support for high-resolution displays

Antar att dom flesta mjukvaruföretag håller på och anpassar sina program om dom inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem

@spda242:
Jag värderar min frihet högre än min tid, men jag respekterar din synvinkel. Jag kör bara öppen källkod och skyr proprietär mjukvara som pesten.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.