Hur mycket pengar fick ni i era unga dagar?

Permalänk
Medlem

Fick inte månadspeng utan det var lite då och då. Ville jag gå på bio så sade jag det och fick 100kr t.ex.. (detta var alltså på tidigt 90tal och man kunde gå på bio för 50 spänn). Minns att jag aldrig fick mitt studiebidrag (var på 600-750kr på den tiden) och var lite sur över det men förmodligen fick jag i realiteten ut mycket mer än så utan att riktigt inse det.

Medelklassfamilj i Stockholms södra förorter med 2 föräldrar och 3 barn.

Visa signatur
Permalänk

Är 15 och får 200 kr / månad. Har dock inga utgifter (som kläder mobil osv.) och behöver jag pengar till bio eller liknande aktiviter får jag det.

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Så som jag fattat så ligger barnbidraget på ca 1k, 200kr av dom går till mig (månadspeng), sen betalar föräldrarna in en liten del till mitt sparkonto.. Men vart fan tar resten av pengarna vägen, lägger dom resten av bidraget i sina plånböcker eller? :') De har inte köpt mycket till mig på sistonde så pengarna kan då inte va slut så snabbt..

Jag kanske låter bortskämd men ska man ta o fjäska åt sig en större peng eller hela bidraget? Det är ju mindre än 1 år till gymnasium och då kanske man flyttar hemifrån så det är väl dags att lära sig hantera pengar nu?..

Du vet att du kostar pengar va? Du äter väl mat varje dag, behöver kläder, du bor någonstans etc
Detta är vad barnbidraget ska täcka:

"Ur ett nationalekonomiskt perspektiv så är målet med barnbidraget att jämna ut den ekonomiska statusen mellan familjer med barn och familjer utan barn. Barnbidraget skall alltså i första hand täcka de omkostnader som kommer med barn. Exempelvis mat, försäkringar och olika typer av avgifter."

I 1§ i lag (1947:529) om allmänna barnbidrag står det att bidraget är för barnets uppehälle och uppfostran. Det kan alltså i princip gå till allt som har med barnets uppehälle eller uppfostran att göra. Det är inte så, som vissa barn vill få sina föräldrar att tro, att de själva skall få utnyttja hela bidraget till nöjen, kläder och liknande. Bidraget kan också gå till att köpa mat, betala hyra och dylikt.

Att dina föräldrar ens har råd att spara undan pengar på ett konto till dig från barnbidraget får mig bara ännu mer att vilja att barnbidraget ska behovsprövas precis som med bostadsbidraget.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Fick då man behövde till viktiga saker.
Annars så började ja jobba när jag var 14
Jobbade helger, kvällar och nätter då det behövdes samtidigt som jag gick i gymnasiet så får fick man en fin extra slant förutom studiebidraget.

Sen din fråga om vart resten av pengarna försvinner kommer du märka när du flyttat hemifrån

Permalänk

Är 17 och får i princip allt från mina föräldrar. Aldrig haft veckopeng eller något liknande. Om jag ska gå ut med vänner/tjejen är det bara att be om pengar och tex märkeskläder köper mamma utan att jag ber om det (extremt modemedveten). Dock så hjälper jag och min syster till extremt mycket hemma, och jag hjälper till hos pappa när det behövs. Detta görs utan direkt ersättning. Att jag presterar bra i skolan är också krav (naturvetenskap i gymnasiet och har A/B i princip allt)

Vet inte om det är bra, det är nice att få allt man vill typ, och samtidigt känna att man förtjänat det. Dock vet jag inte hur jag kommer klara mig som student. Kan inte hantera pengar ordentligt och spara vilket kan skapa problem när ens ekonomiska situation blir knaper. Men försökt att bli mer sparsam på sistone.

Personligen tycker jag att du ska hjälpa till hemma och bli rar ett tag, sedan förhandla din måndaspeng. I mitt fall är mycket av vad jag får typ en "prestationbonus"

Vill tillägga att jag inte är en bortskämd skitunge. Har hjälpt till hemma hela mitt liv och när jag var gammal nog hos pappas företag. De två senaste somrarna har jag jobbat väldigt mycket utan ersättning hos farsan.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Huuuj, tänkte höra med er hur mycket pengar (månadspeng/barnbidrag) ni får av era föräldrar Är i dagens läge 15 bast och får 200kr per månad vilket är riktigt snålt, vill polarna äta pizza eller gå på bio så får man alltid tacka nej eftersom alla pengar ryker på sånt skit.. Så som jag fattat så ligger barnbidraget på ca 1k, 200kr av dom går till mig (månadspeng), sen betalar föräldrarna in en liten del till mitt sparkonto.. Men vart fan tar resten av pengarna vägen, lägger dom resten av bidraget i sina plånböcker eller? :') De har inte köpt mycket till mig på sistonde så pengarna kan då inte va slut så snabbt..

Jag kanske låter bortskämd men ska man ta o fjäska åt sig en större peng eller hela bidraget? Det är ju mindre än 1 år till gymnasium och då kanske man flyttar hemifrån så det är väl dags att lära sig hantera pengar nu?..

Måste bara kolla om jag fattar rätt, du har ett år kvar till gymnasiet och pratar om att flytta hemifrån på grund av det? Är det standard att tonåringar flyttar hemifrån vid den åldern nu för tiden? Även om du får barnbidrag hur ska du ha råd med mat, hyra, el med mera?

Som folk redan nämnt så tror även jag att du tar del av resten av ditt barnbidrag redan och för den delen så är väl egentligen rent kast barnbidraget ämnat för dina föräldrar för att underlätta att ta hand om dig och att du får en del av det är på grund av att dina föräldrar är snälla då dom lika gärna inte kunde gett dig någonting alls av det hela.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Hade inte några rika föräldrar över huvud taget utan låg/medelinkomst, mor och far var separerade.
13 år, 300 kr. 14 år 400 kr osv upp till 18 då jag fick hela studiebidraget.

Nu är jag 20 och har jobb.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Fick 200kr/månaden fram tills jag var 17 tror jag det var. Fick dock någon tusenlapp när jag fyllde år och på julafton. Så hade råd med bio/pizza ändå ibland.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Måste bara kolla om jag fattar rätt, du har ett år kvar till gymnasiet och pratar om att flytta hemifrån på grund av det? Är det standard att tonåringar flyttar hemifrån vid den åldern nu för tiden? Även om du får barnbidrag hur ska du ha råd med mat, hyra, el med mera?

Som folk redan nämnt så tror även jag att du tar del av resten av ditt barnbidrag redan och för den delen så är väl egentligen rent kast barnbidraget ämnat för dina föräldrar för att underlätta att ta hand om dig och att du får en del av det är på grund av att dina föräldrar är snälla då dom lika gärna inte kunde gett dig någonting alls av det hela.

Ang att flytta hemifrån så nej tror inte det är standard. Jag fick stå i kö länge så flyttade då jag var 24 (snart 26 nu)
Dock så fick jag en bra lägenhet med väldigt bra hyra där tele och internet ingår.

Så det var värt väntan!

Permalänk
Avstängd

@ScaniaTuktarN: så du köper maten/kläderna, tandkrämen osv själv, eller dina föräldrar?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter väldigt snålt. Själv hade jag barnbidraget sen högstadiet och endast till nöjen. Kläder och mat stog mor och far. 200 kr är en biobiljett och en bussbiljett.

Jag tycker det är rimligt att en 15 åring får 1000 kr i månaden för endast nöjen. Förstår verkligen inte detta exempelvis
"du måste fatta att mat kostar fettmycket o i sverige så är det extra dyrt, det kommer du att fatta allt detta när du flyttar hemifrån, så lär dej att ha koll på ditt budget innan du flyttar ut"

Det är inte ett barns (ungdom) amsvar att fixa mat eller kläder på det viset som en vuxen ni verkar inte ha begrepp vissa här.

Visa signatur

Cooltek w2, Seasonic 520w, i7 4790k, Crucial 16 gb & GTX 980 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Måste bara kolla om jag fattar rätt, du har ett år kvar till gymnasiet och pratar om att flytta hemifrån på grund av det? Är det standard att tonåringar flyttar hemifrån vid den åldern nu för tiden? Även om du får barnbidrag hur ska du ha råd med mat, hyra, el med mera?

Standard är det inte men många flyttar istället för att pendla.
Hade en i min klass på gymnasiet som fick lägenhet (med hyran osv betald) av kommunen för han bodde flera mil från skolan.
De hade typ 20 lägenheter för sånt här så folk slapp åka buss 1h enkel resa.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

200 kr låter lite lite, men man måste ju ta hänsyn till familjens ekonomi i stort.

Har du frågat VARFÖR du får 200 kr och inte mer? Jag tror inte föräldrarna försöker snåla eller blåsa dig, det kan helt enkelt vara så att de inte har råd mer mer nu eller att de inte förstår vilka utgifter du förväntar dig ha under en månad. Ni får väl prata om det...

Låter bra att de sparar pengar till dig i vilket fall, det har varit några gynnsamma år att placera pengar i fonder, min dotter på 6 år har redan närmare 100k på sitt sparkonto så det lär väl vara en slant som sitter där och väntar på hennes myndighetsdag, med lite tur har du väl också en ordentlig summa pengar som kan hjälpa dig med studier/boende etc. när det väl beger sig och då kommer du tycka det var bra att de sparade pengarna.

Permalänk
Medlem

Tror jag fick runt 200:- i den åldern, men de betalade kläder, lördagsgodis, bio någon gång ibland, bokklubb/tidningsprenumeration etc. När jag sedan började gymnasiet fick jag hela barnbidraget som då blev studiebidrag och jag tror det låg på 740:- eller något. Då fick jag dock börja betala allt själv. Eller allt och allt, visst köpte mamma och pappa godis till hela familjen ibland osv, men helt klart var att jag fick klara mer på egen hand då.

Sedan blev det också sommarjobb vid 16 och vid 18 extrajobb. Men det var enklare då inbillar jag mig. Både att få jobb och så var det färre "basprylar" som kostade så mycket. Nu "måste" ungdomar nästan ha mobiltelefon, dator för skolarbete osv. Det jag sparade till var en Amiga 500, ny freestyle, snygg klocka (Casio), tomma kassetter och en bra cykel. Jag märker ju på min sjuåring vad han redan har i teknikväg, helt galet men så jobbar ju båda hans föräldrar inom IT så det blir en del iPads och datorer "över" så det finns att "ärva" tack och lov.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk

fick inte en spänn förrän ja börja gymnasiet då tog jag över hela bidraget men då som sagt fick ju både kläder och eget krubb också falla in i budgeten så gick nog snarare back på det övertagandet än att få pengar över.

så va nöjd och vill du ha mer kash skaffa nått hjärndött kneg som lagerarbetare/ bra å ha extrapersonal i nån fabrik eller hyllplockare på Ica i helgerna och efter skolan typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

I gymnasiet fick jag hela barnbidraget och jobbade extra som hockeydomare, hade sammanlagt ca 2500 i månaden.
Betalade i stort sett allt utom hyra och mat.
Önskade mig framförallt pengar på födelsedag/julafton.
Sommarjobbade i stort sett varje sommar.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag låg på 40 spänn i veckan från det att jag var 11-12 tills dess att det blev studiebidrag i stället för barnbidrag (16 års ålder, 1998), men det kan även ha dröjt tills dess att jag började gymnasiet (född tidigt på året, så felmarginal på ett halvår där ...). Hade något extra tillägg också på grund av taskig ekonomi hemmavid (morsan var ensamstående sjukpensionär) som jag inte fick behålla dock.

Året jag fyllde 18 blev det till att pynta för bredbandet (inte för att jag fyllde 18, utan för att det först var då jag skaffade en dator att koppla upp ). Sista året på gymnasiet jobbade jag närmare halvtid extra och då blev det till att börja betala för sig hemmavid. Minns inte riktigt hur mycket jag betalade, men jag vill minnas att det var runt 1500 inklusive uppkopplingen.

Ska villigt erkänna att jag inte lusläst tråden, så jag vet inte hur ekonomin ser ut hemma hos dig (TS), men jag skulle nog kunna medge att 200 spänn i månaden är lite i lägsta laget, givet att du inte får extrastålar här och där till det ena och det andra, samt att ekonomin i hushållet tillåter mer.

Men som sagts tidigare, börja med att ta upp diskussionen med föräldern/föräldrarna på rätt sätt.
Exempel på fel sätt: "Men alla andra får si och så mycket", "pengarna räcker inte till" eller "jag vill/kräver/måste <insert valfri fortsättning här>".
Exempel på rätt sätt: "Finns det rum i ekonomin för en höjning av månadspengen? Om inte: varför? Om så är fallet: vad kan jag bidra med för att ta del av denna potentiella höjning?"

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av håcke:

Jag tycker det låter väldigt snålt. Själv hade jag barnbidraget sen högstadiet och endast till nöjen. Kläder och mat stog mor och far. 200 kr är en biobiljett och en bussbiljett.

Jag tycker det är rimligt att en 15 åring får 1000 kr i månaden för endast nöjen. Förstår verkligen inte detta exempelvis
"du måste fatta att mat kostar fettmycket o i sverige så är det extra dyrt, det kommer du att fatta allt detta när du flyttar hemifrån, så lär dej att ha koll på ditt budget innan du flyttar ut"

Det är inte ett barns (ungdom) amsvar att fixa mat eller kläder på det viset som en vuxen ni verkar inte ha begrepp vissa här.

Som flera tidigare har skrivit så är inte barnbidraget barnens pengar. Syftet är att täcka en del av dom utgifter ett barn medför, så som mat, kläder, hygienartiklar och liknande.
Sen är det helt klart viktigt att ungdomar får lära sig ekonomiskt ansvar, till en början genom att få månadspeng och senare genom att arbeta.

1000kr i månaden för endast nöjen låter väl mycket för en 15-åring, men alla familjer gör nog så gott dom kan utifrån sin ekonomiska situation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag var 14-15 (1999) så sommarjobbade jag, och det var dessa pengar jag sedan fick spendera resten av året.

När jag fyllde 16 och började få studiebidrag så fick jag förvalta det själv. Samt pengar från sommarjobb/extra jobb. Inga extra pengar från föräldrar, förutom kläder och typ, schampoo och liknande.

Efter 18 fick jag betala allting själv. Förutom hyra, mat och så vidare.

Sen när jag började jobba vid 20 så fick jag börja betala hyra, en summa som varje månad täckte mat, el, logi och liknande.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är väldigt tråkigt att se. Märker själv av det när man kollar på familjer i min ålder och äldre att det verkar mer och mer som att det har blivit ett krig mellan föräldrar vem som kan skämma bort sina ungar mest. Tyvärr får ju detta till följd att barnen som har föräldrar med tillräckligt med vett som inte deltar i denna skiten att känna sig fattiga och att dom inte får tillräckligt.
Springer ju runt mer eller mindre ungar som iprincip precis slutat använda napp med en ny iPhone. När dom blir äldre håller dom på med mängder av sporter (Bra att aktivera sig, men man kanske inte behöver gå på fotboll, ishockey, handboll och tennis samtidigt). Sen får dom en helt ny moppe att glida runt med, självklart betalar föräldrarna all bensin till den osv.
Så till stor del tror jag verkligen att det är föräldrarna till dessa barn som gör att barnen blir bortskämda, och att de som inte har föräldrar som deltar i denna "tävling" känner sig fattiga och utanför.

Har inte orkat läsa allt som TS har skrivit i tråden. Men jag tror säkert att han själv inser att han kostar pengar varje månad och att 200 kr i månaden är 200 kr mer än vad dom barn som inte får något alls har.
TS kommer vara glad den dagen han ska börja ta ansvar för sin egen ekonomi och ha ett eget boende att hans föräldrar inte har skämt bort honom. Barn till föräldrar som skämmer bort dom får oftast betydligt svårare att klara sig själv. Har vänner som trotts att dom jobbade inte kunde ta hand om sin egen ekonomi. Dom är idag mellan 23-26 år och har mer eller mindre precis börjat klara sig själva efter flera års arbete. Har tagit tid för dom att inse att dom pengarna som finns på kontot är vad dom har, när dom är slut så finns inget mer och det ska räcka enda till nästa lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av håcke:

Jag tycker det låter väldigt snålt. Själv hade jag barnbidraget sen högstadiet och endast till nöjen. Kläder och mat stog mor och far. 200 kr är en biobiljett och en bussbiljett.

Jag tycker det är rimligt att en 15 åring får 1000 kr i månaden för endast nöjen. Förstår verkligen inte detta exempelvis
"du måste fatta att mat kostar fettmycket o i sverige så är det extra dyrt, det kommer du att fatta allt detta när du flyttar hemifrån, så lär dej att ha koll på ditt budget innan du flyttar ut"

Det är inte ett barns (ungdom) amsvar att fixa mat eller kläder på det viset som en vuxen ni verkar inte ha begrepp vissa här.

Fast barnbidraget är till för att hjälpa familjen täcka en del av de nödvändiga utgifter det krävs med barn; mat, kläder osv.
Att man ska kräva att få alla dom pengarna för att kunna gå på bio och godis på rasterna är i mina öron fel. Han är 15år och fullt kapabel till att jobba för pengar som han vill ha till nöjen.

Och nej, du har rätt det är inte ett barns ansvar att fixa mat och kläder till sig själv, det betyder ännu mer att barnbidraget ännu mindre är ämnat att gå i fickan på barnet då det är tänkta till just mat och kläder mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

När jag var liten (född -73 så vi pratar 80-90 talet här) då fick jag 30 kronor i veckan. Då skulle 15 kr ner i spargrisen och mamma köpte kläder och annat till mig så mina 15 kr skulle räcka till godis och bio.
När jag började högstadiet så fick jag sen barnbidraget/studiebidraget på 750 kr men då köpte jag kläder och allt sånt själv plus att jag sparade en del. Hade tur att få lite sommarjobb från året man blev 15 också så där kom det in lite pengar och sen blev det lite kvälls och helgjobb inom resturangbranshen när man blev 17 eller så. Har aldrig fått vare sig telefoner eller datorer från mina föräldrar men ibland kanske de betalade en del av saken man bara ville ha men det mesta sparde man ihop till själv. Betalade även 500 kr i månaden hemma när man fick ett jobb men det var inte så länge då jag flyttade hemifrån och efter det så skulle jag aldrig i min värld fråga mina föräldrar efter pengar. Ska man bo själv så ska man klara sig själv också.

Tycker synd om dagens barn och framförallt föräldrarna. Idag anser barnen att de ska ha ny telefon, cyklar, mopeder och en ordentlig speldator och förståss en platta. Skulle de sen också hålla sig ifrån alkohol och tobak så får de även ett körkort.
Snacka om bortskämda barn och tycker synd om dessa stackare när de kommer ut i vuxenlivet och plötsligt ska ta hand om allt själva.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag fick barnbidraget men behövde köpa kläder själv. Föräldrarna köpte fortfarande typ vinterskor och vinterjacka osv men utöver det stod jag för alla kläder. Innan dess hade jag typ 500 kr i månadspeng och behövde inte köpa några kläder, så jag gick nog back på att ta barnbidraget men det var roligare att bestämma själv.

Brukade även tjäna lite extrapengar på att hjälpa till med saker som städning av hela huset osv.

Permalänk
Medlem

På 70-80 talet så jobbade jag med att sälja tidningar dörr till dörr minns jag, typ DN. Ibland fick man en femkronors-sedel och fick behålla växeln, då blev man glad! :). Tror inte jag fick något av föräldrarna, hade det knapert, men fick lördagsgodis minns jag.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyroshrimp:

@ScaniaTuktarN: Jag fick inte en krona vid din ålder, om det hände att några kompisar ville gå på bio eller liknande så fick jag ju oftast pengar till det, annars var det kanske 500kr vid födelsedag som gällde, kunde väl få sammanlagt en 1200kr per år i genomsnitt och då räknar jag med pengar jag kunde fått från familj o släktingar vid födelsedagar och sånt, däremot gick barnbidraget till mat och kläder (Iofs så köptes det inte mycket kläder till mig) och hyra och sånt, samt alkohol till morsans missbruk då.
Kan lova dig att det läggs mer pengar på dig än du kan tro, har på senare år börjat inse hur mycket mat och andra nödvändigheter kostar och just nu, 8 år senare, lever jag på ca 300-400kr per vecka jag får från mormor men farsan som jag bor hos har inte längre råd att försörja mig ordentligt med mat, både jag och farsan har kronofogden på oss och jag har precis fått en betalningsanmärkning, jag söker försörjningsstöd men det blev avslag senast för jag hade skrivit in mig på arbetsförmedligen försent. Kontaktade min handläggare tidigare idag och hon skulle ringa upp mig under dagen sa hon... Inte hört ett jävla skit från henne...
Jag har fan gått ner ca 5 kilo på 5 veckor för jag faktiskt svälter, vilket är lite sjukt i vårat välfärdssamhälle. x)
Jag försökte dessutom få komma på någon allmän hälsokontroll men jag har inte RÅD att kolla om jag är sjuk och sånt, kostar 120kr vilket jag absolut inte kan lägga på någon hälsokontroll för då har jag ingen mat på några dagar.

Så för att sammanfatta det hela så tycker jag du borde vara nöjd över eran ekonomiska situation, det kunde varit värre! Och snart börjar du ju få studiebidrag istället för barnbidrag och då går pengarna direkt till dig istället, sen får du väl prata med dina föräldrar hur ni gör med dem pengarna, jag fick behålla halva bidraget. Du kommer säkert få behålla hela.

Om du på riktigt inte har 120 kr över att lägga på en hälsokontroll, skicka mig ditt nummer i PM så swishar jag över det.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NybbTronio:

10 000 för hur länge? Ut o plocka bara?

Nu är jag dålig insatt i dagens priser, men jag har grannpojkar hemma som gör detta. På min tid drog jag ej hem 10 000kr på svampar och bär, men det beror på att pengarna var mer värda då och fick en begagnad bruksbil för denna summa.
Men kantareller, blåbär och hjortron är något som många som har gott om fritid kan dra in mycket pengar på och i princip alla kan plocka dem utan vara rädd att förväxla med något, det skulle i sådant fall vara om man råkade få med sig en älg i svamppåsen. -Älgar finns ofta vid kantarellerna och det är lätt att plocka fel.

Så mitt budskap är att för friska ungdomar som ofta behöver ut och röra sig mer så är det ofta enkelt att samtidigt tjäna lite mer pengar. När man blir äldre och får mindre fritid så blir det svårare, dessutom är pengarna för oss äldre inte lika mycket värt.
10 000kr extra för någon i högstadiet är garanterat skitmycket pengar, det är det allt för oss andra också, men det förändrar ej vår livssituation så mycket.

Permalänk
Medlem

En annan när man var i din ålder fick arbeta om man ville ha något min moped la jag mesta av mina pängar på som jag drog in på att åta mig arbete höstarna var fina lingon o blåbär hjortron gav en regäl slant.
Fick lära mig att allt kosta inget är gratis..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

På 80-talet fick jag några småslantar då och då men inte hela bidraget som vissa polare. Dock fick jag kläder osv och vissa underhållningssaker (NES t ex) i present.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

500kr fick jag från 13-15, samt att jag sålde GT, så det blev väl runt 1000kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu är jag dålig insatt i dagens priser, men jag har grannpojkar hemma som gör detta. På min tid drog jag ej hem 10 000kr på svampar och bär, men det beror på att pengarna var mer värda då och fick en begagnad bruksbil för denna summa.
Men kantareller, blåbär och hjortron är något som många som har gott om fritid kan dra in mycket pengar på och i princip alla kan plocka dem utan vara rädd att förväxla med något, det skulle i sådant fall vara om man råkade få med sig en älg i svamppåsen. -Älgar finns ofta vid kantarellerna och det är lätt att plocka fel.

Så mitt budskap är att för friska ungdomar som ofta behöver ut och röra sig mer så är det ofta enkelt att samtidigt tjäna lite mer pengar. När man blir äldre och får mindre fritid så blir det svårare, dessutom är pengarna för oss äldre inte lika mycket värt.
10 000kr extra för någon i högstadiet är garanterat skitmycket pengar, det är det allt för oss andra också, men det förändrar ej vår livssituation så mycket.

då jag plockade fick jag ihop 3-8k i månaden med 3/5 timmars jobb 5/7 ggr veckan beroende på vilka bär jag plockade och om man hittade ett ''perfekt'' ställe men då sålde jag dom som rensat och ansåg att det var fina pengar i den åldern
så under en sommar fick man ihop 10-20 000:- som räckte under resterande tid av året om man nu inte hade något man verkligen ville ha

var sådär 10-15 år sedan

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads