kollade mitt konto precis... blev chockad...

Permalänk
Avstängd

kollade mitt konto precis... blev chockad...

Visste jag hade ca 100kr och skulle fixa en annaons här på sc..
Så gick in på swedbank på datan och kollade kontot..höll på att trilla av stolen..
Någon har satt in 25kkr på mitt konto och de står inte vem de är ifrån eller så..
Samt ingen har hört av sig och sagt något .. wtf

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.

Permalänk
Medlem

Kontakta banken. Kan ju vara någon som precis gjort väldigt fel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Du bör ta kontakt med banken och använd inte pengarna. Du kan komma att bli betalningsskyldig om du använder pengarna. Speciellt när du vet att de inte är dina.

Permalänk
Medlem

Läste 25 kr först och tänkte att det var mycket liv för ingenting

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd

ja jo jag vet jag ska kontakta dem, blir imorgon, o självklart rör jag inte pengarna

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.

Permalänk
Skrivet av Thewild:

ja jo jag vet jag ska kontakta dem, blir imorgon, o självklart rör jag inte pengarna

Klokt

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Thewild:
När var detta? En feltransaktion upptäcks vanligen inom 1-2 veckor och banken kommer då kontakta dig. Vad du än gör så spendera inte pengarna. Kontakta banken är meningslöst, de har banksekretes och kan inte se vem pengarna är ifrån. Det är endast den som skickat pengarna fel som kan kontakta sin bank för att få tillbaka pengarna. Om ingen hört av sig inom 3 månader så skulle jag betrakta pengarna som mina, gjorde jag sist detta hände mig fast en mindre summa då.

Permalänk
Avstängd

Kan se att överföringen va gjord igår..

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.

Permalänk
Medlem

Nejnejnej...köp baffadatorn nu på en gång, är inte ditt fel att banken gjorde ett misstag, de har så j++++ mycket ändå!!!

Det måste vara dagens fynd-Diskussionstråden.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Nejnejnej...köp baffadatorn nu på en gång, är inte ditt fel att banken gjorde ett misstag, de har så j++++ mycket ändå!!!

Var försiktig. Moderatorerna på SweC saknar förmåga att förstå sarkasm eller ironi så du kan bli avstängd för att du uppmanar till brott - för det är vad det är oavsett vem som gjort fel.
Jag fick 60 lakan på mitt konto en gång då en privatperson skrivit fel siffra någonstans.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Var försiktig. Moderatorerna på SweC saknar förmåga att förstå sarkasm eller ironi så du kan bli avstängd för att du uppmanar till brott - för det är vad det är oavsett vem som gjort fel.
Jag fick 60 lakan på mitt konto en gång då en privatperson skrivit fel siffra någonstans.

Om de inte förstår att det var ett skämt så är det nog meningen att jag inte ska vara här.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

Förstår inte hur sådant kan hända, jag menar visst om det är cirka 500 kronor, men om man sätter över så stora summor dubbel- och trippelkollar väl alla vettiga människor?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Förstår inte hur sådant kan hända, jag menar visst om det är cirka 500 kronor, men om man sätter över så stora summor dubbel- och trippelkollar väl alla vettiga människor?

Tydligen inte. Jag quadrupelkollar alltid även om det är 1kr, dock inte för att jag bryr mig om den lilla slanten men det är en vanesak. En bra sådan i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Förstår inte hur sådant kan hända, jag menar visst om det är cirka 500 kronor, men om man sätter över så stora summor dubbel- och trippelkollar väl alla vettiga människor?

Precis vad jag skulle skriva, de måste väl kolla?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Varför händer sånt här aldrig mig? ^^

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Är det inte så att om banken gjort fel och råkat sätta in pengar på ditt konto så tar de tillbaka pengarna.

Men om en privatperson eller ett företag gjort överföringen och pengarna väl är inne så kan de inte få tillbaka de?

Annars hade man kunnat blåsa folk hur lätt som helst. Köper en grej på blocket, gör banköverföring och får varan. Sedan kontaktar man banken och säger att man skickade över pengar till fel konto och de tar tillbaka pengarna. Det är väl inte rimligt?

Permalänk
Avstängd

Från PLUS för 2 år sedan. Hur man lyckas med bedriften att sätta in en så stor summa på fel konto är ett mysterium. Men men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Förstår inte hur sådant kan hända, jag menar visst om det är cirka 500 kronor, men om man sätter över så stora summor dubbel- och trippelkollar väl alla vettiga människor?

Personen kanske trippel kollade mot ett papper med fel info?
Kan ju också vara från ett konto där 25k är fikapengar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@xervz: Nej fel, du kan bli dömd för olovligt förfogande. Egendomen blir automatiskt inte din bara för det trillar in på ditt konto.

Det finns mängder av fall där kommuner/banker betalat ut miljonbelopp till helt fel personer, självklart har dem fått pengarna tillbaka. Finns dock fall i historien där mottagaren/företag fått behålla stora fel skickade belopp, men då har dem hävdat godtro-lagen, en lag som är avskaffad sen 2003.

Det samma gäller iprincip om du hittar en väska med en stor summa pengar, den summan blir inte automatiskt din bara för att du fann den. Den kan dock bli din om ägaren inte går att finna, gäller över ett tidsspann.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olovligt_f%C3%B6rfogande

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tydligen inte. Jag quadrupelkollar alltid även om det är 1kr, dock inte för att jag bryr mig om den lilla slanten men det är en vanesak. En bra sådan i alla fall

En bra vana som jag tycker du ska fortsätta med

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Avstängd

En klasskompis till mig fick av misstag datumet inskrivet som saldo så plötsligt hade han drygt 19 990 000 (det var 1999) på kontot. Han ringde banken som korrigerade misstaget och han fick typ 300 som tack för hjälpen. De lär ju upptäckt det efter ett tag i alla fall förstås, men personligen hade jag nog hållit käften stängd och hoppats på det bästa.

Permalänk

Haha va en snubbe på flashback igår som skrev att han råkade sätta in på fel konto
Dock tror jag det var under 10k så va nog inte du

Permalänk
Medlem

Vi hade ett konto i maskiningenjörernas förening när jag pluggade som någon satt in 18000 SEK på.
Vi använde aldrig det kontot bara satte in medlemsavgifter och rörde aldrig pengarna.
När vi skulle byta styrelse och nya skulle skrivas på kontot fick vi världens utskällning av banken att dom försökt kontakta en 2 "generationer" gammal styrelse av föreningen utan lycka för att dom behövde vårat medgivande att ge tillbaka pengarna.
Sen såg dom att vi inte ens kunde kolla kontouttag utan att gå till banken.
Lite pinsamt att banken har så dålig koll men jag och två andra stod på kontot men dom hade inte klarat av att stalka fram våra adresser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@Thewild:
När var detta? En feltransaktion upptäcks vanligen inom 1-2 veckor och banken kommer då kontakta dig. Vad du än gör så spendera inte pengarna. Kontakta banken är meningslöst, de har banksekretes och kan inte se vem pengarna är ifrån. Det är endast den som skickat pengarna fel som kan kontakta sin bank för att få tillbaka pengarna. Om ingen hört av sig inom 3 månader så skulle jag betrakta pengarna som mina, gjorde jag sist detta hände mig fast en mindre summa då.

Absolute inte! Banken kan naturligtvis inte lämna ut namn på vem det var som överförde pengarna till dig och du har ingen anledning att fråga om det heller. Fick 2 miljoner överfört till mitt konto en gång. Det är bara att ringa banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En klasskompis till mig fick av misstag datumet inskrivet som saldo så plötsligt hade han drygt 19 990 000 (det var 1999) på kontot. Han ringde banken som korrigerade misstaget och han fick typ 300 som tack för hjälpen. De lär ju upptäckt det efter ett tag i alla fall förstås, men personligen hade jag nog hållit käften stängd och hoppats på det bästa.

Jag hade öppnat nytt konto att använda så länge och låtit 20 millar stå kvar där till som sagt något. Räcker ju med en månad så har man tjänat en hacka på räntan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag hade öppnat nytt konto att använda så länge och låtit 20 millar stå kvar där till som sagt något. Räcker ju med en månad så har man tjänat en hacka på räntan!

Du kommer inte få ränta. Banken korrigerar detta när pengarna överförs. Flyttar du pengarna kan du göra dig skyldig till brott dessutom.

Permalänk
Avstängd

Jag är inte studerande, jag jobbar, men detta är nu löst, fick veta att de va min kära mormor som fick för sig att slänga pengar till mig

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.

Permalänk
Skrivet av Thewild:

Jag är inte studerande, jag jobbar, men detta är nu löst, fick veta att de va min kära mormor som fick för sig att slänga pengar till mig

Önskar jag hade en lika generös mormor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Skrivet av Thewild:

Jag är inte studerande, jag jobbar, men detta är nu löst, fick veta att de va min kära mormor som fick för sig att slänga pengar till mig

Kan ja få din mormor?

Nä seriöst, snällt av henne helt klart. Hade varit extremt tacksam för en sådan gåva.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Är det inte så att om banken gjort fel och råkat sätta in pengar på ditt konto så tar de tillbaka pengarna.

Men om en privatperson eller ett företag gjort överföringen och pengarna väl är inne så kan de inte få tillbaka de?

Annars hade man kunnat blåsa folk hur lätt som helst. Köper en grej på blocket, gör banköverföring och får varan. Sedan kontaktar man banken och säger att man skickade över pengar till fel konto och de tar tillbaka pengarna. Det är väl inte rimligt?

Det är tyvärr inte så enkelt. Jag blev blåst på Tradera och försökte få pengarna tillbaka. Jag gjorde polisanmälan och sedan ringde jag banken. Jag sade som det var att jag hade blivit lurad, polisanmälan upprättad etc. BAnken sa att de inte kunde göra något då det var polisen som höll i allt nu.
Samtidigt som jag ringde banken så ringde även min sambo banken. (Hennes konto som vi använde).
Hon sa att hon hade skickat fel och att det skulle till någon annan. Hon fick sjukt många frågor om vart pengarna gick (konto-nr) och vart dem skulle. Eftersom det var en transaktion så kunde hon inte få tillbaka pengarna, utan de kunde bara flyttas till den rätta ägaren. Hon satt i telefon i över 2 timmar med banken för att till slut få hem ett par blanketter som skulle fyllas i utförligt med klockslag, datum, kontonummer etc. Sedan skulle hennes bank göra en bedömning om pengarna verkligen hade satts in på fel konto.
Tydligen så går det lättare när banken kan se att det skiljer någon siffra i de två aktuella kontonummer. Sedan så måste hennes bank kontakta banken till "bedragaren" som har våra pengar och be dem gå in och kolla överföringen från deras håll, för att sedan kontakta kontoinnehavaren och säga att de har fått en en regleringssanktion från en annan bank för att höra dennes historia. Då kan personen säga att denne rättfärdigt ska ha fått dessa pengar eller inte.
Detta är en process som kan ta upp till 3 månader, så vi sket i det.

Skrivet av Thewild:

Jag är inte studerande, jag jobbar, men detta är nu löst, fick veta att de va min kära mormor som fick för sig att slänga pengar till mig

Hon behöver inte ett till barnbarn?

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow