Doome BT2022 aktiva högtalare

Permalänk
Avstängd

Doome BT2022 aktiva högtalare

Teknikmagasinets kinesiska nobrand aktiva 2.0 högtalare. Ni som skaffat dem skulle jag vilja höra åsikter ifrån då de tycks helt omöjligt att googla info..

Permalänk
Avstängd

Ok, skaffat dem på vinst och förlust. Mycket nöjd efter bara ett par timmars test. Ska spelas in 48tim enligt instruktionsbladet. Återkommer om det finns intresse.
Riktigt snygga är de också åtminstone piano white versionen Riktigt tunga enheter för sin storlek och byggkvaliteten känns riktigt bra förutom fjärrkontrollen som fungerar bra men känns "billig". Ingen audiofil och expert utan går på vad jag hör utan massa referenser så ta mitt ord med en nypa salt. Personligen njuter jag av ljudet och upptäcker nyanser i musiken jag inte hört med mitt före detta logitech system.

Permalänk
Medlem

Vad har du för logitech-system du jämför med?
Och har du någonting annat du konkret kan jämföra med?

Olika utlåtanden uppskattas alltid!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Vad har du för logitech-system du jämför med?
Och har du någonting annat du konkret kan jämföra med?

Olika utlåtanden uppskattas alltid!

Inser när du frågar att jag jämför med logitechsystem som är några hundralappar billigare t.e.x "Logitech Z523" som dessutom är ett 2.1 paket. Själv kommer jag från ett äldre Logitech 5.1 system som jag inte kommer ihåg namnet på då jag inte befinner mig hemma just nu men befann sig väl i mellanprisklassen av deras 5.1 erbjudanden då det köptes för några år sedan.
Jämfört med dem så låter Doome BT2022 helt suveränt i mina öron. Som sagt högtalarna jag jämför med är inte alls lika (inte 2.0)
Är i alla fall mycket nöjd än så länge. Men skulle gärna höra fler utlåtanden fast jag förstår att inte så många har dem..

Permalänk
Medlem

Äger dessa sedan dryga året tillbaka. Är väldigt nöjd med vad priset gav mig. Mina står uppe på köksskåp i ett ganska stort ekande kök. Därmed sväljs mycket av basen tyvärr. Använder EQ på luren för att manipulera lite. Dessutom blir det inte någon bra nivå på var ljudet hamnar i höjd för lyssnaren, men trots detta levererar dem bra resultat. Kan dessutom spela högt! Möjlighet till att koppla in aktiv sub finns på baksidan.

R

Permalänk
Avstängd

Bytte ut min "toslink" mot "3.5 till RCA" och tycker att de fick nytt liv. Mycket nöjd. Är det bara placebo eller? Tycker definitivt att jag hör skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Bytte ut min "toslink" mot "3.5 till RCA" och tycker att de fick nytt liv. Mycket nöjd. Är det bara placebo eller? Tycker definitivt att jag hör skillnad.

Kanske ditt ljudkort är bättre än det som sitter inbyggt,viktigaste är att man väljer det som passar bäst.
Om man nu ska göra en riktig jämförelse får det vara ett blindtest under kontrollerade former.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Bytte ut min "toslink" mot "3.5 till RCA" och tycker att de fick nytt liv. Mycket nöjd. Är det bara placebo eller? Tycker definitivt att jag hör skillnad.

I min värld så borde det vara tvärtom, men så länge det låter så bra som möjligt så är det väl bra. Själv har jag bara kört med BT. Därmed har jag nog inte fått ut full möjlighet med systemet gissar jag, iom att BT versionen inte är av typen 4.0 där riktigt hög kvalitet är möjlig.

R

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Kanske ditt ljudkort är bättre än det som sitter inbyggt,viktigaste är att man väljer det som passar bäst.
Om man nu ska göra en riktig jämförelse får det vara ett blindtest under kontrollerade former.

Jo förmodligen är det väl så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DJHogi:

I min värld så borde det vara tvärtom, men så länge det låter så bra som möjligt så är det väl bra. Själv har jag bara kört med BT. Därmed har jag nog inte fått ut full möjlighet med systemet gissar jag, iom att BT versionen inte är av typen 4.0 där riktigt hög kvalitet är möjlig.

R

Provade min lur mot BT en gång men blev besviken, inte provat efter det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Provade min lur mot BT en gång men blev besviken, inte provat efter det..

Blir väldigt sugen på att prova med kabel när du säger så där. Dock står de uppe på köksskåp så kommer inte bli aktuellt i den här lyan. Får se i framtiden! Gött att veta att det finns potential kvar. Upplevde du basen som mer djupgående också? Eller var det bara högre kvalitet rakt igenom?

R

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DJHogi:

Blir väldigt sugen på att prova med kabel när du säger så där. Dock står de uppe på köksskåp så kommer inte bli aktuellt i den här lyan. Får se i framtiden! Gött att veta att det finns potential kvar. Upplevde du basen som mer djupgående också? Eller var det bara högre kvalitet rakt igenom?

R

Mycket bättre kvalitet rakt igenom. Prova.

Permalänk
Medlem

Någon som har provat att koppla in en subwoofer? Finns uttag för en aktiv men står inte med i specifikationen.

R

Permalänk

Någon som vet om det går att stänga av den automatiska avstängningen? De går i standby efter 10 min om det inte är någon insignal, sen måste man plocka fram fjärren för att starta dom, mycket irriterande. Dessutom, har någon hittat någon funktionalitet på tryckknappen på volymratten utöver BT-anslutning? Ställa in bas och diskant ifall man tappar bort fjärren t.ex.?

Permalänk
Skrivet av retro123:

Teknikmagasinets kinesiska nobrand aktiva 2.0 högtalare. Ni som skaffat dem skulle jag vilja höra åsikter ifrån då de tycks helt omöjligt att googla info..

Alltid kul att höra om lite udda högtalare :)logitech brukar det inte talas gått om

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Alltid kul att höra om lite udda högtalare :)logitech brukar det inte talas gått om

De låter bra enligt mig men som jag befarade så säckade fjärren ihop efter ett tag och kvittot är slängt. De går in i sleep mode och kan bara väckas med att stänga av dem där bak på powerknappen och starta om.. jag har haft kontakt med andra ägare av dem här på swec som har haft samma problem. Låter relativt bra gör de men att sträcka sig bakom dem och stänga av och sätta på var tionde minut om de varit inaktiva är outhärdligt. Köp något annat.

Permalänk
Medlem

Införskaffade dessa i november och kör dem med en aktiv sub från xtz. Låter mycket bra med tanke på priset man får ge.
Fjärren funkar utmärkt för mig och har aldrig felat, men inget som säger att den inte kommer gå sönder så jag lever på hoppet.
Det enda jag egentligen stör mig på är att de inte sparar volymen jag hade på när jag lyssnade senast utan de startar i en "default-volym" som är jäkligt hög om jag inte sänkt på utsignalen.
På det hela är jag faktiskt grymt nöjd och de levererar helt okej tryck även utan separat sub.

Köpte detta på prov då jag flyttade ihop med tjejen till ny lägenhet och inte fick/hade behov av att ta med mitt 20k hembio med golvare och allt som hör till. Låter såklart inte så bra som mitt förra, men har man ont om plats alt. inte vill ha stora golvare, reciever etc. så funkar de riktigt bra som extra tv-ljud, småfestdunk och filmförhöjare.

Visa signatur

Hej jag heter Patrik och jag är eBay-narkoman

Permalänk
Avstängd

Vill bara säga att vilken superbra support teknikmagasinet har, sände mig en ny fjärrkontroll fast jag inte har kvitto kvar för ett tag sedan, tyvärr fick jag samma fel på den efter ett tag. Mycket möjligt att jag är extra otursdrabbad men hur som helst mailade jag teknikmagasinets support/service igår igen och beskrev problemet, har som sagt inte ens kvitto kvar även om jag så klart inte kunnat köpa de någon annanstans då jag antar att de är teknikmagasinets eget brand. Hur som helst så sänder de mig ytterligare två stycken fjärrar "utifall att"
Det är så man får nöjda kunder!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av WarSpaz:

Införskaffade dessa i november och kör dem med en aktiv sub från xtz. Låter mycket bra med tanke på priset man får ge.
Fjärren funkar utmärkt för mig och har aldrig felat, men inget som säger att den inte kommer gå sönder så jag lever på hoppet.
Det enda jag egentligen stör mig på är att de inte sparar volymen jag hade på när jag lyssnade senast utan de startar i en "default-volym" som är jäkligt hög om jag inte sänkt på utsignalen.
På det hela är jag faktiskt grymt nöjd och de levererar helt okej tryck även utan separat sub.

Köpte detta på prov då jag flyttade ihop med tjejen till ny lägenhet och inte fick/hade behov av att ta med mitt 20k hembio med golvare och allt som hör till. Låter såklart inte så bra som mitt förra, men har man ont om plats alt. inte vill ha stora golvare, reciever etc. så funkar de riktigt bra som extra tv-ljud, småfestdunk och filmförhöjare.

Intressant att höra att de fungerar bra med aktiv sub. Är själv sugen på att komplettera för att för bättre understöd i de djupa tongångarna. I dagsläget pressar jag på extra EQ bas vilket de kanske inte gör att de uppnår bästa möjliga ljud och ibland låter lite ihåligt. Väldigt nöjd med dem i stort. Haft dem i 2 år nu.

R

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Äntligen verkar fjärren fungera efter så mycket problem. De har dessutom fått helt nytt liv med NAD D1050, visst att hitta bättre aktiva högtalare går men prisvärdare än dessa blir nog väldigt svårt om man inte gör ett rejält hopp upp i prisklasser m.a.o. 2-3k minst. Avråder heller inte någon att skaffa dem pga mina problem med fjärren, dels så verkar jag vara ganska ensam om de problemen dels så är teknikmagasinets support suverän, bara att beskriva problemet så har de sänt nya fjärrar med vanligt brev, trots att kvitto fattas.. Tre stycken nu hur otroligt det än låter..;)

Permalänk
Medlem

Ny fråga!

Provade just att koppla in en 3,5mm mellan min telefon och högtalaren i hopp om att högtalaren skulle vakna när jag började spela musik. Till min besvikelse gjorde den inte det. Har inte optisk sladd eller RCA att testa detta med. Är det någon som vet om det går att påverka detta så högtalaren "vaknar" när signal mottags?

Min bakgrund i detta är att jag vill koppla in en Google Chromecast Audio.

/R

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DJHogi:

Ny fråga!

Provade just att koppla in en 3,5mm mellan min telefon och högtalaren i hopp om att högtalaren skulle vakna när jag började spela musik. Till min besvikelse gjorde den inte det. Har inte optisk sladd eller RCA att testa detta med. Är det någon som vet om det går att påverka detta så högtalaren "vaknar" när signal mottags?

Min bakgrund i detta är att jag vill koppla in en Google Chromecast Audio.

/R

Tror inte det går. Synd då de verkligen är prisvärda om man tänker på ljudkvaliteten de presterar. Finns tyvärr andra saker som gör att man inte kan rekommendera dem till andra. Alla fjärrarna har helt slutat fungera för mig nu. Måste sträcka mig bakom dem och stänga av/sätta på om de inte använts på tio minuter. Synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Tror inte det går. Synd då de verkligen är prisvärda om man tänker på ljudkvaliteten de presterar. Finns tyvärr andra saker som gör att man inte kan rekommendera dem till andra. Alla fjärrarna har helt slutat fungera för mig nu. Måste sträcka mig bakom dem och stänga av/sätta på om de inte använts på tio minuter. Synd.

Tack för svaret. Lite synd ja, kommer nog medföra att de kasseras i framtiden snabbare än de egentligen behöver kasseras.
Ang din fjärr så borde du rimligtvis få en ny på garantin? Eller har 2 år passerat?

R

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@retro123: måste vara fel om din hantering om du förbrukat 4 fjärrkontroller?
Hur ser dessa ut egentligen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DJHogi:

Tack för svaret. Lite synd ja, kommer nog medföra att de kasseras i framtiden snabbare än de egentligen behöver kasseras.
Ang din fjärr så borde du rimligtvis få en ny på garantin? Eller har 2 år passerat?

R

Skickades från m.sweclockers.com

Har fått fyra stycken hemskickade av teknikmagasinet trots att jag inte sparat kvittot, big thumbs up till deras kundsupport! Tyvärr har det inte hjälpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Dom är identiska.

Det är inte bara när det gäller vanliga studio-monitorer det där görs, utan det är väldigt spritt.
Ett exempel.

Företag X tillverkar åt företag B, som sätter på sin logga, och åt företag A som sätter på sin logga.
Företag B sätter 7000:- på enheterna, för att deras logga syns på dom, medans företag A sätter 2300:-
Det förekommer bland-annat i PA-högtalarbranschen, för att inte tala om mobiltelefonbranschen.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Dom är identiska.

Det är inte bara när det gäller vanliga studio-monitorer det där görs, utan det är väldigt spritt.
Ett exempel.

Företag X tillverkar åt företag B, som sätter på sin logga, och åt företag A som sätter på sin logga.
Företag B sätter 7000:- på enheterna, för att deras logga syns på dom, medans företag A sätter 2300:-
Det förekommer bland-annat i PA-högtalarbranschen, för att inte tala om mobiltelefonbranschen.
/Lifooz

Kan vara så.
Kan även vara så att man använder samma design (inte bara utseende utan kretskort osv), men man använder andra toleranser.

Hos elektroniska komponenter finns nästan alltid en avvikelse. En billigare komponent har en högre procentuell avvikelse. Således kan det bli en spridning i kvaliteten.
Vidare finns det olika sätt att tillverka t.ex. kondensatorer. Det går alltså att använda olika komponenter till samma design som ibland kan motivera en skillnad o pris. Och ibland inte såklart.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Kan vara så.
Kan även vara så att man använder samma design (inte bara utseende utan kretskort osv), men man använder andra toleranser.

Hos elektroniska komponenter finns nästan alltid en avvikelse. En billigare komponent har en högre procentuell avvikelse. Således kan det bli en spridning i kvaliteten.
Vidare finns det olika sätt att tillverka t.ex. kondensatorer. Det går alltså att använda olika komponenter till samma design som ibland kan motivera en skillnad o pris. Och ibland inte såklart.

Det har du rätt i, i detta fall kan högtalarna som TS hittade ha just en smula sämre kondingar och större avvikelse än dom andra som han senare länkade för 4000:-
Kan dra ytterligare ett exempel där jag för några år sedan, såg likadana PA-högtalare som mina, det andra företaget tog sammanlagt 32000:- för ett par, medans mina kostade 6000:- per par. Slutsteg och resten av högtalarna ser identiska ut med varandra, då kan man verkligen fråga sig var skillnaden ligger.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Det har du rätt i, i detta fall kan högtalarna som TS hittade ha just en smula sämre kondingar och större avvikelse än dom andra som han senare länkade för 4000:-
/Lifooz

Kan vara så, eller inte..;)