ubuntu 14.04 apt-get install apache2-dev .... funkar ej

Permalänk
Medlem

ubuntu 14.04 apt-get install apache2-dev .... funkar ej

Tjena,

Jag är knappast bra på linux och jag försöker installa apche2-dev modulen för den behövs för något jag pysslar med.

Den säger detta:

Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
Some packages could not be installed. This may mean that you have
requested an impossible situation or if you are using the unstable
distribution that some required packages have not yet been created
or been moved out of Incoming.
The following information may help to resolve the situation:

apache2-dev : Depends: libapr1-dev but it is not going to be installed
Depends: libaprutil1-dev but it is not going to be installed
Depends: debhelper (>= 9) but it is not going to be installed
E: Unable to correct problems, you have held broken packages.

Googlade lite men blev knappast klokare, någon som vet hur jag kan fixa detta? (Har testat köra apt-get update och apt-get upgrade och det har inte hjälpt.)

Permalänk

Den säger till dig vad som är fel?

apache2-dev : Depends: libapr1-dev but it is not going to be installed

installera libapr1-dev först sen prova igen

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

@AquaRelliux: Jag trodde hela poängen med att installera med apt-get är att det är färdiga paket så den drar ner rubbet och installerar det så det funkar?

Testar köra manuellt på dependencies så får vi se

Permalänk
Medlem

så enkelt jag är nu level 2 av 100 i linux

tack

Permalänk
Medlem

Hela idén med apt är just att undvika dependency hell. Men du har gjort något udda med ditt system, och apt håller nu på en rad gamla paket, som den inte vill automatiskt göra något åt.
"E: Unable to correct problems, you have held broken packages."

Du kan försöka rätta till problemet genom att installera nyare versioner av de paket som den håller på, men beroende på vad du gjort för att hamna i denna situation så kan du hamna i en sämre situation. Om du säg installerat paket från en gammal PPA så kan den kräva gamla versioner av vissa paket, som krockar med andra paket från Ubuntus repo, som kräver nyare versioner av samma paket. Och då kan programmet eller vad det nu är från din PPA sluta att fungera.

Testa att köra "sudo apt-get upgrade", så bör den skriva ut en lista på paket som den egentligen vill installera, men inte tänker försöka installera. Du kan sedan försöka installera de manuellt en i taget (genom "sudo apt-get install xxx" för paket xxx), och se vad den säger. Var försiktig om den då vill avinstallera en massa paket för att kunna installera det nya paketet.
Ibland kan man behöva låta den avinstallera en rad paket, som man sedan får manuellt installera igen, för att få med en hel våg av nya paket. Men ibland kan man hamna i en situation där det kan vara svårt att få tillbaka systemet till hur det borde vara. Och om du då är ovan med apt så kan det vara svårt för dig att lösa det.

Potentiellt kan det vara bättre för dig att säg vänta till nästa stabila (LTS) utgåva av Ubuntu (16.04), och då installera om systemet, eller möjligtvis testa en uppgradering (men det brukar också kunna innebära lite problem ibland). Och efter det vara lite försiktigare med ditt system, men konstiga PPA, eller copy pasta terminalkommandon från forum och liknande.
Och eventuellt då även passa på att testa något annat, som exempelvis Linux Mint. (Jag är lite bitter mot Ubuntu efter lite för mycket erfarenheter av instabilitet och dålig mjukvara).