Installera Windows på nytt till en SSD

Permalänk
Medlem

Installera Windows på nytt till en SSD

Hej, jag ska beställa nya komponenter till min dator. Jag ska använda chassit och en hårddisk med hårddisktyp HDD från min gamla dator. Windows 8.1 är installerat på den HDD'n, jag ska köpa mig en SSD och jag vill hellre ha Windows installerat på SSD'n istället för HDD'n.
Jag äger en Windows 8.1 skiva och en produktnyckel som jag tänkte använda men jag vill inte tömma hela HDD'n eftersom jag har alla mina spel och grejer installerade på den (mitt internet är segt xD, orkar inte installera om allt från början bara i värsta fall). Fungerar det att jag installerar Windows 8.1 på den nya SSD'n utan att behöva städa ur HDD'n? Eller om man bara helt enkelt kan ta bort bara operativsystemet från HDD'n.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

När du installerar program kommer installationen att lägga in poster i Windows registry.
Dessa är många och svårligen flyttbara - rekas inte.

Så, du måste efter att ha installerat Win ominstallera alla program.

Alternativet till ominstallation är att klona systempartitionen från HDD->SDD

Permalänk
Medlem

@jookeer: Klonar man då allting som är på Hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zypher33:

@jookeer: Klonar man då allting som är på Hårddisken?

Ja, helst. Systempartitionen är viktigast (så klart). I mån av utrymme kan du ta de andra partitionerna oxå.

Finns massor med trådar om detta redan tidigare - tveksam det behövs fler - SÖK!

Permalänk

@zypher33:

Investera i en sådan här och gör det enkelt : https://www.netonnet.se/art/komponenter/installationmoddning/...

Eller krångla till det lite för att komma ner i pris och beställ valfri sata-adapter ifrån valfri sida:

USB 3.0 till SATA-adapter

Och hämta hem valfritt gratis kloningsprogram ifrån nätet:

EZ Gig IV Cloning Software

Acronis True Image

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Köper du en Samsung EVO-SSD ingår kloningsprogram med disken.
Du monterar disken i datorn och startar datorn som vanligt.
Installera Samsungs mjukvara och klona din HDD till SSD med hjälp av programmet medan Windows körs.
När kloningen är klar startar du om datorn och väljer att starta från SSDn. Om du vet hur du ställer om BIOS och vilken disk den skall starta från som förstaval är det en enkel procedur. När du väl startat på din SSD och ser att allt fungerar kan du radera (formatera) din HDD och använda den till vad du nu vill använda den till.

Mjukvaran som medföljer Samsungs EVO-SSD fungerar bättre än väntat. Jag har gjort detta och det fungerade klockrent. Hur enkelt som helst.

Permalänk
Medlem

@Marathonkillen: Oh! Nice jag hade tänkt att köpa en sådan. Tack så mycket

Permalänk
Medlem

@Marathonkillen: När man klonar får man välja vilka filer som ska klonas över till SSD'n? Den hårddisken jag har nu har 500 gb utrymme medans SSD'n har 250 gb vilket då betyder att jag inte kan klona allting då min nuvarande hårddisk nästan är full.

Permalänk
Medlem

@Marathonkillen: När man klonar måste man formatera hårddisken efteråt? jag vill ha kvar allting på disken förutom OS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av zypher33:

@Marathonkillen: När man klonar måste man formatera hårddisken efteråt? jag vill ha kvar allting på disken förutom OS

Du kan inte vara selektiv vid formatering. Allt eller inget.

Permalänk
Medlem

@zypher33: Räcker med att du manuellt tar bort det du inte vill ha kvar.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vem jag ska tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zypher33:

Nu vet jag inte vem jag ska tro

Alltså om du vill ha kvar OS på din gamla HDD så får du helt enkelt köra vanliga avinstallationer på alla program du inte vill ha kvar och ta bort filmer/bilder/musik manuellt.
Du kan inte bara formatera vissa saker på hårddisken!
Formatering innebär att man blåser allt som finns inklusive OS -> allt eller inget!

Så du kan ju formatera din gamla HDD och lägga in OS igen som då blir helt cleant. För du får alltid bort mer skräp då det brukar ligga kvar gamla gömda filer efter de flesta program fast man gör en avinstallation.

Sen får du också tänka på att om du bara har nyckel till en windowskopia kan du inte använda samma nyckel till 2 kopior samtidigt, dvs både på din gamla HDD och din ny SSD samtidigt för då antar jag att den får lite frispel.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Skrivet av zypher33:

@Marathonkillen: När man klonar får man välja vilka filer som ska klonas över till SSD'n? Den hårddisken jag har nu har 500 gb utrymme medans SSD'n har 250 gb vilket då betyder att jag inte kan klona allting då min nuvarande hårddisk nästan är full.

Om din nuvarande disk är nästan full och den är på 500GB föreslår jag att du sparar allt som du kan spara till en extern disk.
Det du kan spara är musik, foton, film, dokument med mera. Allt som inte har med operativsystem och program (spel, office, med mera) att göra sparar du till en extern disk.
När du kopierat över allt till en extern disk (eller annan intern fysisk disk för den delen), försäkrat dig om att allt du kopierat också med kopierat, tar du bort det från din systemdisk.
Du utför detta så långt att du har mindre än 220GB använt på disken för att vara säker på att kloningen går bra.

Kan du inte kopiera något till en annan disk föreslår jag att du kopplar bort din nuvarande disk från datorn.
Installera SSDn och installera Windows och alla program manuellt.
När du är klar kan du koppla in din nuvarande disk igen.
Därefter kan du ta bort allt som har med operativsystemet att göra på din nuvarande disk.

Se bara till att du inte tar bort något som du vill ha kvar.

Permalänk
Medlem

Tack för svar nu vet jag exakt hur jag ska göra