Permalänk

FX-8320 Galna temps utan klockökning

Hej!

Tänkte överklocka min 8320 så jag körde ett prime 95 test (Custom - 90% ram) och temperaturen ligger enligt moderkortet på ca 70c stabilt.

Det finns olika temperaturer att avläsa, vilken borde jag läsa? Känns orimligt att det skulle vara på 70c utan klock med den kylaren jag har, samt alla fläktar i chassit. Känns inte heller som att det är särskilt varmt i chassit

https://gyazo.com/29cf8f1d8edf34c00826cc54793f6e16 - Screenshot på HWMonitor

Mina specs är följande:

- 7970
- FX-8320 (Har tänkt att överklocka den)
- Noctua NH-u12s
- Fractal Design Define S (6st Chassifläktar)
- M5A99X EVO R2.0
- Corsair 750W Bronze 80 plus

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk

låter ju inte helt åt helvete. du kör stock kylare va?

edit glöm det.

kör du motstånd på fläktarna. sen så har jag för mig det är package temps som gäller för cpun. core tempen är lite udda.

Permalänk

@SwedenVirre:

Enligt mina specs har jag en NH-u12s :P, Jag tycker det låter konstigt att den skulle ligga på 70C utan klock under stress.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Skrivet av Whitesound:

@SwedenVirre:

Enligt mina specs har jag en NH-u12s :P, Jag tycker det låter konstigt att den skulle ligga på 70C utan klock under stress.

Kolla vad jag skrev nedan

Permalänk

@SwedenVirre:

Förstår inte riktigt vad du menar med "motstånd" men det låter iallfall rimligare om det är package temperaturen man ska avläsa.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Skrivet av Whitesound:

@SwedenVirre:

Förstår inte riktigt vad du menar med "motstånd" men det låter iallfall rimligare om det är package temperaturen man ska avläsa.

alltså motstånd på fläkten för att få ner varvtalet noctua brukar skicka med sånna.

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren, den där går alldeles för varmt. Du ska inte vara över 62 grader med en FX CPU. Kolla även andra mätprogram om du inte litar på angiviningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk

@SwedenVirre:

Ingen aning, satte bara dit kylaren och fläkten och körde på, med kylpaste såklart

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk

@Nimrood:

Men vilken av de temperaturerna är det jag ska avläsa? Det är ju 2 olika CPU temperaturer som skiljer sig med hela 20C!

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk

Det är package du skall titta på, cpu är tempen på sockeln

Permalänk

@Gurkanfilen:

Tackar

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Skrivet av Whitesound:

@SwedenVirre:

Ingen aning, satte bara dit kylaren och fläkten och körde på, med kylpaste såklart

Hur mycket kylpasta tog du då? Låter väldigt för höga temperaturer för att ha den kylaren och oklockad. Antingen fel monterad eller för mycket kylpasta låter det som.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

@Deathstalker:

Problemet var att jag läste på fel temp, skulle läsa på package men jag läste på CPU

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk

@Whitesound så här ser det ut för mig efter ca 10 min i prime 95 med en noctua nh u12p HWmonitor