Nvidia rullar ut Geforce Driver 358.50 WHQL för Star Wars: Battlefront

Permalänk
Melding Plague

Nvidia rullar ut Geforce Driver 358.50 WHQL för Star Wars: Battlefront

Lagom till den öppna betan av Star Wars: Battlefront optimerar Nvidia drivrutinerna. Samtidigt tillägger grafikmakaren att ett Geforce GTX 970 krävs för en behaglig upplevelse i Full HD med High-inställningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Installerade dessa igår och spelat runt 3 timmar sedan dess (inte battlefront), märkte inga problem men varken bättre eller sämre prestanda.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

"Att spelet behöver särskild handpåläggning stärks av Nvidia själva, som gör gällande att ett Geforce GTX 970 "endast" räcker för 60 fps i Full HD med Medium-inställningar på banan Walker's Assault med 40 spelare."

Detta uttalande känns som fullständig bullshit, vad jag vet så är medium något som utvecklarna definiterat som medium, inte någon standard för grafik?

Uttalandet kan såklart vara helt sant, men isf tycker jag man får lägga till något i stil med att medium är likvärdigt med... säg medium i battlefield 4. Utan det kan medium betyda den bästa grafik vi någonsin sett, endast klådd av high i samma spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

"Att spelet behöver särskild handpåläggning stärks av Nvidia själva, som gör gällande att ett Geforce GTX 970 "endast" räcker för 60 fps i Full HD med Medium-inställningar på banan Walker's Assault med 40 spelare."

Detta uttalande känns som fullständig bullshit, vad jag vet så är medium något som utvecklarna definiterat som medium, inte någon standard för grafik?

Uttalandet kan såklart vara helt sant, men isf tycker jag man får lägga till något i stil med att medium är likvärdigt med... säg medium i battlefield 4. Utan det kan medium betyda den bästa grafik vi någonsin sett, endast klådd av high i samma spel...

OM du kollar vart citatet kommer från så ser att det är från en sida som specifikt handlar som starwars battlefront.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

@Narien:

Det är komplett bullshit att ett 970 krävs för medium inställningar. Under Alphan så kördes betan på över 60 FPS på min 780 burk med ultra inställningar. Om de nu inte har gjort något som förstört prestandan så grovt så borde det nästan vara likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolkittens:

@Narien:

Det är komplett bullshit att ett 970 krävs för medium inställningar. Under Alphan så kördes betan på över 60 FPS på min 780 burk med ultra inställningar. Om de nu inte har gjort något som förstört prestandan så grovt så borde det nästan vara likadant.

..eller dragit upp grafiken till betan och sedan gör det även till den fulla releasen.

Var det inte i Battlefield 4 som ultra var samma som medium/high? Samma studio, samma motor så det vore inte så konstigt om detta är fallet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

http://www.geforce.com/whats-new/articles/star-wars-battlefro...

Citat:

Based on our own testing, Electronic Arts' recommendation of a GeForce GTX 970 will give gamers 60 frames per second and above at 1920x1080, with High detail settings, in the Walker Assault's 40-player battles.

Står lite skillnad nu när jag läste det på deras sida

Permalänk

@kevve1:

battlefield 4 så flöt det betydligt bättre under release än hur det var i Betan då ett 780 hade problem att hålla uppe FPS:en. Vi får helt enkelt vänta på resultaten. Betan är öppe om 5 min

Permalänk
Medlem

Antingen snackar Nvidia skit för att sälja fler 970 kort eller så kommer grafiken bumpas upp rejält vid release. @TheMadPanda fick ju 75-85 FPS med 970 och 3570k och det var i ultra preset 1080p...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolkittens:

@kevve1:

battlefield 4 så flöt det betydligt bättre under release än hur det var i Betan då ett 780 hade problem att hålla uppe FPS:en. Vi får helt enkelt vänta på resultaten. Betan är öppe om 5 min

Det kanske stämmer. I så fall får vi väl hoppas att både prestanda och grafik kan lyftas ett steg upp i releasen för SWBF också då.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

I ren BF-anda, så är det förmodligen inte speciellt stor skillnad mellan medium och high och ultra. I BF3 såg allt över low likadant ut imo. Det viktigaste är texturerna och kantutjämning, överdrivna ljuseffekter är bara störande. Aldrig gillat HBAO i BF-spelen tex. Kör man i upplösningar runt 1440p och över lär man inte behöva någon kantutjämning heller.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Reyintaz:

http://www.geforce.com/whats-new/articles/star-wars-battlefro...
Står lite skillnad nu när jag läste det på deras sida

Spännande, för på sida vi länkar till står samma stycke ordagrant förutom just detaljen om Medium. Lägger till det i nyheten och uppdaterar när/om vi får ett konkret svar av Nvidia!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Spännande, för på sida vi länkar till står samma stycke ordagrant förutom just detaljen om Medium. Lägger till det i nyheten och uppdaterar när/om vi får ett konkret svar av Nvidia!

Vi väntar spänt på en liten prestandagenomgång från swec Så får lite fakta.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

G-sync användare - notera detta (från release notes)

Windows 10 Issues
[358.50, G-SYNC, GM200] Huge performance drop observed when any application is run in G-SYNC windowed mode.
[200143562] This issue can be circumvented by running applications in full-screen mode.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@BrottOchStraff Vi har tyvärr ingen möjlighet att göra någon prestandagenomgång i samband med betatestet, men det finns i planerna att göra en utförlig i samband med den skarpa lanseringen!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tycker det kör väldigt bra, bättre än bf4 i prestanda. Kör 1440p high med riggen i signaturen på drop zone och får ca 40-60

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Jag spelar Battlefront med PC:n i sign. 1080p, maxade (Ultra) inställningar och 80+ fps hela tiden

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av philipborg:

Antingen snackar Nvidia skit för att sälja fler 970 kort eller så kommer grafiken bumpas upp rejält vid release. @TheMadPanda fick ju 75-85 FPS med 970 och 3570k och det var i ultra preset 1080p...

Jag hade 75-85 på en öppen bana med mitt SSC från evga. Grabbengrå har ett 970 från gigabyte och hade cirka 10 fps lägre, så beror nog en del på evgas överklockning. Kan klocka mitt ytterligare 150mhz och få ut fler fippsar, men körde default för att lättare kunna jämföra.

De fps jag skrev där var de jag såg ingame när vi spelade och dom kan ha varit längre vid andra tillfällen.

Kan kolla lite nogrannare när jag kör nästa gång. Kan också meddela att det fanns gått om minne över till gränsen på 3,5GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Spännande, för på sida vi länkar till står samma stycke ordagrant förutom just detaljen om Medium. Lägger till det i nyheten och uppdaterar när/om vi får ett konkret svar av Nvidia!

Klickade på länken ni hade i artikeln, står samma.
http://www.geforce.com/games-applications/pc-games/star-wars-...

Cache relaterat?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Nu har Nvidia bekräftat att det är "High" som avses och inte "Medium"!

@Reyintaz Kan vara så att Nvidia korrigerade det efter att jag frågade. Hur som haver, nu står det rätt i nyheten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Jag hade 75-85 på en öppen bana med mitt SSC från evga. Grabbengrå har ett 970 från gigabyte och hade cirka 10 fps lägre, så beror nog en del på evgas överklockning. Kan klocka mitt ytterligare 150mhz och få ut fler fippsar, men körde default för att lättare kunna jämföra.

De fps jag skrev där var de jag såg ingame när vi spelade och dom kan ha varit längre vid andra tillfällen.

Kan kolla lite nogrannare när jag kör nästa gång. Kan också meddela att det fanns gått om minne över till gränsen på 3,5GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, mycket möjligt att du dippar ner till 60 ibland utan fabriks OC. Men faktum kvarstår att du körde ultra och dem säger att 60FPS i medium high är vad man får utav 970... Har svårt att se att den skarpa lanserings versionen kommer vara så mycket mer krävande.

EDIT: Nvidia ändrade sig Nu låter det inte lika mysko längre.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Jonathanknet:

Baserat på de där resultaten står sig Radeonkorten bra i denna titel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Nu har Nvidia bekräftat att det är "High" som avses och inte "Medium"!

@Reyintaz Kan vara så att Nvidia korrigerade det efter att jag frågade. Hur som haver, nu står det rätt i nyheten.

Mycket möjligt. Är ju inte varje dag man får chansen att säga att Jacob har fel och jag har rätt, så vart tvungen o passa på

Permalänk
Avstängd

Kommer inte uppdatera drivrutinen, helt onödigt för jag är inte intresserad av Battlefield 4 mod som detta spel tydligen är. Ser inte på något sätt snyggt ut. Uppenbart dåligt optimerat när dom kommer med hutlösa krav som om det gällde grafiskt mycket snyggare än Battlefield 4.

Permalänk
Medlem

Har dom fixat "driver stopped responding and was recovered" problemet. Tror jag ligger på 348 driver tack vare detta fel..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk

Funkar SLI i betan?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Kommer inte uppdatera drivrutinen, helt onödigt för jag är inte intresserad av Battlefield 4 mod som detta spel tydligen är. Ser inte på något sätt snyggt ut. Uppenbart dåligt optimerat när dom kommer med hutlösa krav som om det gällde grafiskt mycket snyggare än Battlefield 4.

Varför inte prova spelet innan du snackar skit, betan är trots allt GRATIS...

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Funkar SLI i betan?

Japp!

Permalänk
Medlem

Kan inte ens installera dessa drivisar, men det verkar inte vara nån större förlust att döma av alla som har problem med dem.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index