dual Sim - förslag på abonemang

Permalänk
Medlem

dual Sim - förslag på abonemang

Hej!

Jag har köpt en ZTE Blade L3 som har stöd för dual-sim. Jag köpte i första hand telefonen eftersom att jag behövde en billig och uppgraderad Android att utveckla mot. Jag inser dock att Dual-sim funktionaliteten kanske skulle kunna nyttjas för att kombinera 2 abonnemang till ett fördelaktigt pris. Så Jag letar alltså efter 2 olika abonnemang, ett som har så många samtal som möjligt utan mobil data och ett som i stort sett endast har mobil data, dessa två skall ha optimerade priser för sina ändamål, jag söker alltså en kombination som blir billigare i jämförelse mot erbjudandena som både har mobil data och samtal inkluderade.

kan även nämna att jag är student och därför ofta kan ta del av diverse studenterbjudanden.

Alla förslag uppskattas, tveka inte att komma med idéer!

Permalänk
Avstängd

@esoneson: Danska 3 har billig surf, men att ringa till det kan bli jobbigt iom att du har ett danskt nummer. Fri roaming inom sverige, och mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dasdre:

@esoneson: Danska 3 har billig surf, men att ringa till det kan bli jobbigt iom att du har ett danskt nummer. Fri roaming inom sverige, och mycket billigare.

Dock så måste du ha danskt personnummer för att kunna ta ett abonnemang från 3 DK

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

@jnsson: Finns hallon i Danmark? I så fall finns det kontantkort.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av esoneson:

Hej!

Jag har köpt en ZTE Blade L3 som har stöd för dual-sim. Jag köpte i första hand telefonen eftersom att jag behövde en billig och uppgraderad Android att utveckla mot. Jag inser dock att Dual-sim funktionaliteten kanske skulle kunna nyttjas för att kombinera 2 abonnemang till ett fördelaktigt pris. Så Jag letar alltså efter 2 olika abonnemang, ett som har så många samtal som möjligt utan mobil data och ett som i stort sett endast har mobil data, dessa två skall ha optimerade priser för sina ändamål, jag söker alltså en kombination som blir billigare i jämförelse mot erbjudandena som både har mobil data och samtal inkluderade.

kan även nämna att jag är student och därför ofta kan ta del av diverse studenterbjudanden.

Alla förslag uppskattas, tveka inte att komma med idéer!

Problemen du kommer få av detta...

A) om någon försöker nå dig på ett nummer osv
B) finns inget abonnemang som ger mkt surfa till bra pris men kolla tele2 för hela abonnemanget beroende på hur mkt surfa vi pratar om

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Kör på typ hallon eller vimla sen skaffar du ett gratis abonnemang utöver de kommer inte ihåg namnet just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Problemen du kommer få av detta...

A) om någon försöker nå dig på ett nummer osv
B) finns inget abonnemang som ger mkt surfa till bra pris men kolla tele2 för hela abonnemanget beroende på hur mkt surfa vi pratar om

Skulle gärna se ett förtydligande av punkt a, vet inte hur det är med TS mobil men det finns ju mobiler där båda sim korten är "aktiva" samtidigt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Funkar det att köra "mobilt bredband" med ett av SIM-korten?
Har själv köpt en Lenovo K3 Note på Tradera och funderar på om det går att kombinera mitt Telia kontankort med något data-abonnemang på andra SIM-kortet. Kanske wifog?

Som jag fattat det är båda SIM-korten aktiva samtidigt. Man ska alltså kunna ta emot samtal på två separata telefonnummer till exempel. Fast blir väl jobbigt om det ringer på båda samtidigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dasdre:

@jnsson: Finns hallon i Danmark? I så fall finns det kontantkort.

Inte vad jag vet. Dock så kan du med Hallon använda nätet 3 DK utan extra kostnad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Mobil Kontantkort mobilabonnemang hitta det som passar dig bäst!

Mobil Kontantkort mobilabonnemang hitta det som passar dig bäst!
Hallon ser ut att passa men det beror på ditt totala behov vad som är bäst

Comviqs mini är men de har haft student erbjudandet för 95:- fri sms och samtal surf 0,5M nu såg jag bara 2M alternativ för 145:- men det borde komma 95:- alternativ igen inte, om du även behöver mobil så öppnar det fler alternativ när det brukar vara billigare med mobilerna när de ingår i ett abonnemang.

http://abonnemang.pricerunner.se/pr/mobiltelefoni/jamfor.php#...

http://www.mobilabonnemang.nu/jamfor/medium/low/medium/defaul...

Om du har en mobil med två SIM-kort så ökar valmöjligheten, exempel ha extra surf via det andra och få lite extra när det kostar lika mycket, och ha extra tekning genom utnyttja två operatörer.
http://www.telia.se/privat/telefoni/abonnemang-kontantkort/pr...
Du får Årskort Säker mobil när du laddar ett halvårskort eller ett årskort.
Säker Mobil är en tjänst hjälper dig att skydda din mobil och surfplatta från virus,
trojaner och intrång på samma sätt som du skyddar din dator. Du kan dessutom hitta,
låsa och radera innehållet i din mobil eller surfplatta om du skulle tappa bort den.
1. Googla pris generatorer jämföra Mobil Kontantkort mobilabonnemang
2. Forum när du har ett hum och villa ha ett tips.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@esoneson:

Telenor kontantkort för samtal och Hallon för mobildata?

699kr för 6 mån hos Telenor (http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/kontantkort/fastp...)
Samt 149kr per månad hos Hallon för 20GB (http://www.hallon.se/partner/extradata)

Då får du totalt 22GB data per månad för 265kr/månad. Inte mycket till besparing mot att köpa Hallon-abb med 22 GB med andra ord. Det ger 22GB för 299kr/mån och du slipper köra två operatörer.

Permalänk

Jag har fått en Sony M4 aqua dual sim på jobbet. Funderar på att köra mitt privata i den telefonen. Men då har jag en fråga på hur det fungerar.

Kommer jag kunna ta emot samtal SMS/MMS på båda nummer samtidigt? När jag ringer eller smsar får jag välja då vilket nummer jag ska skicka med?
Kan inte testa just nu eftersom mitt privata är Micro och inte nano.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har fått en Sony M4 aqua dual sim på jobbet. Funderar på att köra mitt privata i den telefonen. Men då har jag en fråga på hur det fungerar.

Kommer jag kunna ta emot samtal SMS/MMS på båda nummer samtidigt? När jag ringer eller smsar får jag välja då vilket nummer jag ska skicka med?
Kan inte testa just nu eftersom mitt privata är Micro och inte nano.

Du kommer kunna ta emot samtal på båda, dock inte samtidigt, då det är en dual stand-by. Pratar du med någon på Sim 1 och någon ringer dig på sim 2 så kommer denna att få en upptagen ton. Båda är dock aktiva samtidigt så du kommer kunna se täckning/signalstyrkan på båda hela tiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Du kommer kunna ta emot samtal på båda, dock inte samtidigt, då det är en dual stand-by. Pratar du med någon på Sim 1 och någon ringer dig på sim 2 så kommer denna att få en upptagen ton. Båda är dock aktiva samtidigt så du kommer kunna se täckning/signalstyrkan på båda hela tiden

Okej när jag ringer då? Vill kunna välja eftersom jag inte vill ringa och smsa privata grejer med jobb simkortet.
Beställer nog ett sim och testar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej när jag ringer då? Vill kunna välja eftersom jag inte vill ringa och smsa privata grejer med jobb simkortet.
Beställer nog ett sim och testar.

Det är lite upp till mjukvaran, så kan inte svara på det. Kom också ihåg att dom flesta dual-sim telefoner bara har stöd för 3G på det sim, som man har sagt ska använda internet från, vilket kan bli ett litet problem om du har 3 som operatör

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det är lite upp till mjukvaran, så kan inte svara på det. Kom också ihåg att dom flesta dual-sim telefoner bara har stöd för 3G på det sim, som man har sagt ska använda internet från, vilket kan bli ett litet problem om du har 3 som operatör

Okej får testa och återkomma. Enligt spec har denna 4 g i alla fall

Edit det fungerar så att jag kan ta emot samtal sms osv från båda nummer. När jag ska ringa skicka osv får jag välja sim ett eller två. Man väljer även vilket sim som står för surf i en meny. Så det fungerar ganska smidigt. Och den har 4g

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har precis köpt one +2 och kör idag med tele2. Jag vill gärna ha ett till sim kort för att maxa mottagningen. Va 17 ska jag välja? Tele 2 använder väl qomviq och telias nät har jag för mig. Vad är vättigast att komplettera med?

Permalänk
Skrivet av Hygglo:

Har precis köpt one +2 och kör idag med tele2. Jag vill gärna ha ett till sim kort för att maxa mottagningen. Va 17 ska jag välja? Tele 2 använder väl qomviq och telias nät har jag för mig. Vad är vättigast att komplettera med?

Vad vill du åt? "maxa mottagning" antar jag är att du alltid vill kunna ringa? Du får kika lite på täckningskartor över områdena du rör dig mest i. Men jag har fått för mig att Telia är bäst när det kommer till GSM men sist jag använde deras så fick jag knappt 3g så "surfa" var ingen höjdare...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb