Apple svarar om skillnad i batteritid mellan olika Iphone 6S-exemplar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju fortfarande inte OK. Även om det skiljer 1% i prestanda så tycker jag det är dumt. Då ska man ju i så fall betala 99% av priset. Men det är väl inte förvånande att Apple inte ser något problem med sina egna produkter.

Det stämmer säkert om prissättning och efterfrågan bara baseras på batteritid ;).
Fast det stämmer nog bättre med verkligheten om man antar att det finns andra faktorer som spelar in också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det finns inget som säger hur stor ett spann får vara, detta är allt de behöver klara, se det som en minimumgräns så underlättar det:

iPhone 6S:

Samtalstid: Upp till 14 timmar med 3G
Internetanvändning: Upp till 10 timmar med 3G, upp till 10 timmar med 4G LTE, upp till 11 timmar med wifi
HD-videouppspelning: Upp till 11 timmar
Ljuduppspelning: Upp till 50 timmar
Standby-tid: Upp till 10 dagar

iPhone 6S Plus:

Samtalstid: Upp till 24 timmar med 3G
Internetanvändning: Upp till 12 timmar med 3G, upp till 12 timmar med 4G LTE, upp till 12 timmar med wifi
HD-videouppspelning: Upp till 14 timmar
Ljuduppspelning: Upp till 80 timmar
Standby-tid: Upp till 16 dagar

Båda chippen levererar utlovat, alltså finns det inget som är fel...och varför bryr du dig egentligen, du skulle ju aldrig köpa en Apple produkt i alla fall, så du behöver ju inte ens oroa dig.

De friskriver sig rätt bra där. "Upp till".. Jo tjena.. Borde ju i så fall stå "minst" om det skall vara ett minimikrav. Jag är besviken.

Skrivet av anon129243:

Livsmedelsverket bryr sig om kvaliteten på mjölken, inte om hur mycket mjölk som finns i varje förpackning.

Det där är helt fel.
En förpackning får aldrig innehålla mindre än vad som står på den.
Därför överfyller man alltid så man vet att kunden inte får för lite.

Jag vet inte om det är livsmedelsverket som hanterar det men någon form av kontrollorgan måste ju finnas för att se till att vikt och volym på det man köper är inom de tillåtna marginalerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så du menar att du tycker att de som har 97% av prestandan ska nöja sig då det är minimekrav medans de som fått 100% av prestandan haft flyt? Eller 100% mot 103% då beroende på hur man ser det.

Det är ju inte beroende på hur man ser det, det är ju två helt olika saker. En produkt som bara levererar 97% av utlovad prestanda lever inte upp till spec:en till skillnad från en som levererar 100%. Självklart vill man ju ha den där som levererar 103% men har jag betalt och fått en produkt som levererar det som lovades kan jag knappast klaga på leverantören att det är en defekt enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det är ju inte beroende på hur man ser det, det är ju två helt olika saker. En produkt som bara levererar 97% av utlovad prestanda lever inte upp till spec:en till skillnad från en som levererar 100%. Självklart vill man ju ha den där som levererar 103% men har jag betalt och fått en produkt som levererar det som lovades kan jag knappast klaga på leverantören att det är en defekt enhet.

Om jag hade velat ha så hade jag nog gjort så att jag köpt telefonen, kollat vilken cpu det är, utnyttjat 14-dagars ångerrätten om det är fel typ, köpt i nästa butik osv osv till jag fått den med rätt processor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nej men jag tycker du har blivit lurad om den i standardfrekvens presterar annorlunda än en annan processor med samma specifikation. Om frekvensen skiljer är det klart att processorn presterar annorlunda.

Så du menar att du tycker att de som har 97% av prestandan ska nöja sig då det är minimekrav medans de som fått 100% av prestandan haft flyt? Eller 100% mot 103% då beroende på hur man ser det.

Vad jag vet så vet vi inget om prestanda skillnaden, utan bara skillnaden i strömförbrukning.

Sen är det helt naturligt om det skiljer lite i prestanda (är ju två olika företag chippen görs).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Du menar ”tekniknördar” och ”nätadaptrar”?

Han sa faktisk ”avoid holding it that way” inte för att det förminskar problemet, men det är åtminstone lite mera ödmjukt.

Lite praktiska tester TSMC vs. Samsung – men man får komma ihåg att det bara är mellan två exemplar:

https://www.youtube.com/watch?v=pXmIQJMDv68

Haha men ja

Permalänk
Medlem

2-3% är ju inte så farligt egentligen, men frågan är ju hur mycket det skiljer sig om man belastar telefonen med något tyngre, som till exempel ett spel i 3D grafik. Finns det något sådant test?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De friskriver sig rätt bra där. "Upp till".. Jo tjena.. Borde ju i så fall stå "minst" om det skall vara ett minimikrav. Jag är besviken.

Så skriver ju alla tillverkare, om allt? Telia, "Upp till 8Mbit etc". I sak håller jag dock med den poäng du försöker göra, men i dessa skillnader vi talar om här (2-3%) och båda produkterna uppfyller kraven ser jag inte riktigt poängen att diskutera ett fiktivt fall där skillnaden skulle vara upp emot hälften. Men ja, vill man så kan man alltid vända sig till konsumentombudsmannen och se vad de har att säga om det hela. Misstänker att det lär komma mer info kring det framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om jag hade velat ha så hade jag nog gjort så att jag köpt telefonen, kollat vilken cpu det är, utnyttjat 14-dagars ångerrätten om det är fel typ, köpt i nästa butik osv osv till jag fått den med rätt processor.

Själv sitter jag och leker med tanken på om man kommer att kunna sälja vidare sina TSMC-mobiler för en högre peng på andrahandsmarknaden för att sedan shoppa en ny iPhone och behålla mellanskillnaden

Dock inget jag tänker göra själv då jag inte tänkt köpa en 6S (kan inte försvara kostnaden mot vad jag vinner i jämförelse med min fullt fungerande 4S, SEK 7500 för bättre kamera, snabbare processor och bättre skärm? Visst, men BEHÖVER jag det?) men jag tror vi lär få se det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

De friskriver sig rätt bra där. "Upp till".. Jo tjena.. Borde ju i så fall stå "minst" om det skall vara ett minimikrav. Jag är besviken.

Klart de skriver upp till, förvänta dig inte 14 dagars batteritid vid konstant Youtube tittande...eller är det det du förväntar dig?
ALLA skriver upp till, har ALLTID gjort och KOMMER alltid göra.

För att visa några exempel...

[Samsung Galaxy S6 edge+

Surftid (3G) (timmar) Upp till 10
Surftid (LTE) (timmar) Upp till 11
Surftid (Wi-Fi) (timmar) Upp till 12
Videouppspelningstid (timmar) Upp till 15
Ljuduppspelningstid (timmar) Upp till 66
Samtalstid (3G WCDMA) (timmar) Upp till 20

SONY Z3

Samtalstid: upp till 16 timmar
Väntelägestid: upp till 920 timmar
Speltid för musik: upp till 130 timmar
Videouppspelningstid: upp till 10 timmar

HTC One M9

Samtalstid: Upp till 25.4 timmar för 2G/ 21.7 timmar för 3G
Standbytid: Upp till 391 timmar för 2G/ 402 timmar för 3G

Skrivet av Ozzed:

Om jag hade velat ha så hade jag nog gjort så att jag köpt telefonen, kollat vilken cpu det är, utnyttjat 14-dagars ångerrätten om det är fel typ, köpt i nästa butik osv osv till jag fått den med rätt processor.

Du vet att den endast gäller om du beställer via nätet va, inte i när du går till fysisk butik. Du kan även bli återbetalningsskyldig beroende på hur de bedömer den när de får tillbaka den i de fall du har packat upp varan...och vilken är rätt processor då? Du kan ju även få en från TSMC som presterar sämre än någon annans från TSMC, hur gör du då?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Snacka om att göra en höna av en fjäder. Så länge samtliga enheter når upp till utlovad specifikation så är det inget fel. Att vissa får en bättre produkt än andra kanske kan känna surt, men så är det ju nästan alltid. På samma sätt som att en CPU i vissa fall knappt kan överklockas alls medans en annan går att köra mycket snabbare så varierar prestandan även på mobiler. Så länge bägge uppfyller utlovad specifikation så har ingen blivit lurad. Vissa har bara fått bättre än utlovat. Livet är inte rättvist så det är bara att vänja sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

min fullt fungerande 4S, SEK 7500 för bättre kamera, snabbare processor och bättre skärm? Visst, men BEHÖVER jag det?) men jag tror vi lär få se det.

Jag har också en fullt fungerande 4s utan en enda repa eller brist. Dock har den bara 16GB lagrinfsutrymme vilket är alldeles för lite för mig, vilket är en av anledningarna att jag fick min 128GB iPhone 6s idag. Sen är den väldigt långsam mot min nya telefon, två helt olika ligor. Nu i efterhand kan jag inte förstå hur jag klarat mig med min 4S så pass länge. (Sedan releasedagen av 4S).

7500kr skulle inte jag säga, då det är 16GB modellen. Vet inte ens om det skulle räcka för mig farmor på 90 bast Jag skulle räkna med åtminstone 8500kr.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

De friskriver sig rätt bra där. "Upp till".. Jo tjena.. Borde ju i så fall stå "minst" om det skall vara ett minimikrav. Jag är besviken.

Jag vet inte om det är livsmedelsverket som hanterar det men någon form av kontrollorgan måste ju finnas för att se till att vikt och volym på det man köper är inom de tillåtna marginalerna.

Skulle tippa på att konsumentköplagen gäller.
Blir folk sjuka så drabbar det ju staten i slutänden och därför finns det kontrollorgan för det.
Får folk för lite mjölk så år det ju bara personen som drabbas, alltså får folk själva kontrollera.

Men för att inte drabbas av skadestånd eller liknade från ARN så kontrollerar ju tillverka själva sin kvalitet och mängd så att den stämmer överens med vad som står på förpackningen.

Permalänk
Medlem

@xcluzive: Jag har brukat klara mig bra på 16 tidigare, men när jag gick in och kikade använt nu (har en 32GB jag lånar av brorsan) så har jag visst använt upp 17.8GB vilket är en bra bit över det lediga utrymmet som finns på en 16GB... hoppsan! Har dock 2.2GB synkade podcats som jag aldrig ens försökt lyssna på sen jag synkade ner dem samt musik i både Musik och Spotify, så kan nog frigöra en del Jag är urdålig på att göra av med utrymme (inbillar jag mig).

Men ja, 64GB är nog kanske bäst med tanke på video och bilder ur den telefonens kamera. 8500 gör det dock inte bättre, haha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det är ju fortfarande inte OK. Även om det skiljer 1% i prestanda så tycker jag det är dumt. Då ska man ju i så fall betala 99% av priset. Men det är väl inte förvånande att Apple inte ser något problem med sina egna produkter.

Fast om nu den sämsta varianten når upp till minimikraven så är det ju de bättre exemplaren som ska bli dyrare i så fall, enligt ditt resonemang.

Permalänk
Hjälpsam

Ett tips är att dubbelklicka på knappen och släcka alla appar i bakgrunden genom att dra dem till kanten på fönstret.
På så sätt får man ganska skaplig batteritid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

wow.... Apple försöker snacka bort problemet när det är ren fakta....
Sjukt tråkigt att de beter sig på det sättet.

Snackar du om? Apple viftar inte bort någonting, de säger klart och tydligt att skillnaden i batteritid när chippen är i 100% load inte är representativt för skillnaden vid normal användning, vilket absolut stämmer.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Själv sitter jag och leker med tanken på om man kommer att kunna sälja vidare sina TSMC-mobiler för en högre peng på andrahandsmarknaden för att sedan shoppa en ny iPhone och behålla mellanskillnaden

Dock inget jag tänker göra själv då jag inte tänkt köpa en 6S (kan inte försvara kostnaden mot vad jag vinner i jämförelse med min fullt fungerande 4S, SEK 7500 för bättre kamera, snabbare processor och bättre skärm? Visst, men BEHÖVER jag det?) men jag tror vi lär få se det.

Skulle kunna bli nästa flappy bird-bundle grej Går säkert att få några kronor mer om man länkar till videon som har tester och det.

Skrivet av Rajat:

Klart de skriver upp till, förvänta dig inte 14 dagars batteritid vid konstant Youtube tittande...eller är det det du förväntar dig?
ALLA skriver upp till, har ALLTID gjort och KOMMER alltid göra.

För att visa några exempel...

[Samsung Galaxy S6 edge+

Surftid (3G) (timmar) Upp till 10
Surftid (LTE) (timmar) Upp till 11
Surftid (Wi-Fi) (timmar) Upp till 12
Videouppspelningstid (timmar) Upp till 15
Ljuduppspelningstid (timmar) Upp till 66
Samtalstid (3G WCDMA) (timmar) Upp till 20

SONY Z3

Samtalstid: upp till 16 timmar
Väntelägestid: upp till 920 timmar
Speltid för musik: upp till 130 timmar
Videouppspelningstid: upp till 10 timmar

HTC One M9

Samtalstid: Upp till 25.4 timmar för 2G/ 21.7 timmar för 3G
Standbytid: Upp till 391 timmar för 2G/ 402 timmar för 3G

Du vet att den endast gäller om du beställer via nätet va, inte i när du går till fysisk butik. Du kan även bli återbetalningsskyldig beroende på hur de bedömer den när de får tillbaka den i de fall du har packat upp varan...och vilken är rätt processor då? Du kan ju även få en från TSMC som presterar sämre än någon annans från TSMC, hur gör du då?

Ja fast "upp till" är ju inget minimikrav, det är ett maxvärde.

Skrivet av anon129243:

Fast om nu den sämsta varianten når upp till minimikraven så är det ju de bättre exemplaren som ska bli dyrare i så fall, enligt ditt resonemang.

Nej. Om du får betala 100% av priset på en produkt som presterar bättre än en sämre variant som sägs prestera lika är det rimligare att ge prisavdrag för den sämre varianten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skulle kunna bli nästa flappy bird-bundle grej Går säkert att få några kronor mer om man länkar till videon som har tester och det.

Ja fast "upp till" är ju inget minimikrav, det är ett maxvärde.

Nej. Om du får betala 100% av priset på en produkt som presterar bättre än en sämre variant som sägs prestera lika är det rimligare att ge prisavdrag för den sämre varianten.

nja det rimliga är ju att det finns en skillnad i pris vilket prespektiv man väljer är en annan fråga!

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skulle kunna bli nästa flappy bird-bundle grej Går säkert att få några kronor mer om man länkar till videon som har tester och det.

Haha, ja det vore något det. Dyker ju fortfarande upp sådana telefoner på blocket ibland, med helt hutlösa priser. Kan inte tänka mig att någon blir såld, eller någonsin blivit såld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej men jag tycker du har blivit lurad om den i standardfrekvens presterar annorlunda än en annan processor med samma specifikation. Om frekvensen skiljer är det klart att processorn presterar annorlunda.

Varför enbart standardfrekvens? K-modellerna kostar mer just därför att man kan få ut mer prestanda genom överklockning, så det är en del utav produkten. Ändå får jag mindre prestanda för pengarna jämfört med vissa andra, även då det är något jag betalat extra för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ett tips är att dubbelklicka på knappen och släcka alla appar i bakgrunden genom att dra dem till kanten på fönstret.
På så sätt får man ganska skaplig batteritid.

Nej, undvik det... Pausade appar drar inte ström. Vet många som sitter och stänger appar i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Varför enbart standardfrekvens? K-modellerna kostar mer just därför att man kan få ut mer prestanda genom överklockning, så det är en del utav produkten. Ändå får jag mindre prestanda för pengarna jämfört med vissa andra, även då det är något jag betalat extra för.

Fast där handlar det ju ändå om en annan produkt med en funktion som inte finns i den "vanliga" modellen, så i det fallet ser jag inga konstigheter med en prisskillnad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast där handlar det ju ändå om en annan produkt med en funktion som inte finns i den "vanliga" modellen, så i det fallet ser jag inga konstigheter med en prisskillnad.

Precis, en funktion man betalar för som har en stor variation mellan olika CPU:er av samma typ. Jag betalar för den funktionen men likväl är det grisen i säcken över vad jag i slutändan får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Precis, en funktion man betalar för som har en stor variation mellan olika CPU:er av samma typ. Jag betalar för den funktionen men likväl är det grisen i säcken över vad jag i slutändan får.

Jag har för mig att det är ganska identisk maxfrekvens på intels CPU nuförtiden, men visst, en variation finns ju där, men då finns det också uttalat och det finns en medvetenhet hos köparen att det är ett lotteri på ett sätt. Om jämfölrelsen skall stämma så hade man kunnat säga att det är som om Intel i vissa fall låtit Samsung göra deras K-modeller, och att de genomgående klockar 2-3% sämre, eller drar 2-3% mer ström eller vad man nu ska säga som passar. Det är en bättre liknelse. Om det var så så tror jag folk skulle bli besvikna om de se'n kommer hem och ser i CPU-Z att det är ett samdungchip de fått.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Nej, undvik det... Pausade appar drar inte ström. Vet många som sitter och stänger appar i onödan.

Oj då!
Tack för tipset att inte använda mitt tips.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fick min 6s idag. Kollade precis och det är ett Samsung-chip i min. Innan denna telefon hade jag 6:an och det har inte hänt en enda gång att jag varit utan batteri. Jag laddar över natten och kopplar ur telefonen när jag går hemifrån på morgonen. Har jag en intensiv dag på jobbet så ligger det en extra laddare där, men den används i princip aldrig, jag minns inte sist jag använde den. När jag åker långa sträckor i bilen så kör jag telefonen som spotifykälla samt att den är konstant kopplad mot handsfree/navi med bluetooth. Inte heller där har jag haft några batteriproblem. Skulle det vara så att jag behöver ladda i bilen så har jag ett USB-uttag under armstödet fram. Så länge det inte blir märkbart sämre än hur jag har haft det fram tills nu kommer jag fortsätta vara nöjd. Blir det märkbart sämre kommer jag ställa till med ett jävla liv (tror jag) och försöka få byta mot TMSC-modellen. Men, jag tror att detta kommer blåsa över och att det kommer visa sig att man inte märker någon skillnad.

EDIT: Köpt via Telia

EDIT 2: Geekbench 3 CPU score - Single-Core: 2555, Multi-Core 4438 (batteriet har jag inte testat än).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det har ju redan höjts röster för att man ska kunna lämna tillbaka kort med för dålig ASIC Quality och jag tycker det är ett helt rimligt krav. Det är för lätt för företag idag att komma undan med ljusskygga metoder.. Kolla bara på Volkswaagen nu t. ex. Så går det för att folk bara låter företag hålla på med sin skit.

Visst, en felmarginal finns ju alltid med jag tycker att "2-3%" eller 5% som du nämner är allderles för mycket. Det är helt enkelt inte rimligt.

Men OK då.. En samvetsfråga till dig som tycker det är lugnt att de fuskar. Hur många procent sämre produkt är du beredd att betala samma pris för? Var går gränsen innan du tycker det börjar bli drygt?

Men om nu specifikationerna är satta med Samsungtillverkad krets, då får man exakt vad man betalar för, eller lite bättre. Ska de som har TSMC-kretsar debiteras mera i efterhand eftersom de hade turen att få en 'bättre' krets?

Ska du göra en jämförelse med VW ska du ta den där telefontillverkare detekterar testprogram och boostar frekvensen för bättre resultat.

Har du tittat i botten av dricksglas finns det ofta siffror av varierande värde. Vill du även lämna tillbaka de glas med låga värden där?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Nja, jag skulle vilja hålla med där.
Det _är_ sämre batteritid på de telefonerna med Samsung i sig, så är det bara. Jag hade inte accepterat detta ifall jag köpte telefonen. Detta är ett uttalande som Apple vill säga till de som köpt produkten: F*ck you.

Likt nvidia.

Eller som ser man det som att man "riskerar" att få en telefon som är lite bättre än vad man betalat för. Bara för att någon annan får något som funkar bättre än väntat så blir väl inte det du har sämre? Jag utgår från att du tycker att allt hade varit lugnt om de bara hade använt Samsung som leverantör och alla hade fått lika dålig batteriprestanda?

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju fortfarande inte OK. Även om det skiljer 1% i prestanda så tycker jag det är dumt. Då ska man ju i så fall betala 99% av priset. Men det är väl inte förvånande att Apple inte ser något problem med sina egna produkter.

Eller 101% av priset för den som är lite bättre då. Tänk på det mer som att Apple bjuder på lite gratis batteriprestanda till 50% av sina kunder. Ska man bli sur för att de inte bjuder alla då?

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...