E-reader för många format för lång resa.

Permalänk

E-reader för många format för lång resa.

Finns det någon bra E-reader som funkar för många bokformat.

Kindle har man ju läst en del om men vad jag förstår så funkar den främst med Amazons böcker... det ska visserligen gå att i datorn konvertera om dessa så de funkar på andra och vise versa... Typ ladda hem en .pdf och läsa i en kindle.

Men nu ska jag ut och resa länge och långt. Jag kommer i princip aldrig ha tillgång till en dator och inte till någon surfplatta.
Jag vill därför köpa en bra e-reader med eink (tror jag det heter) så jag kan läsa böcker och ha låååång batteritid.

Är det någon bra e-reader modell som är öppen för många olika format och verkligen är bra?

Permalänk
Medlem

Kobo Glo HD är mycket bra, och klarar av alla vanliga format. Det finns även en del billigare läsplattor om man kollar på prisjakt, men ingen jag har någon erfarenhet av och kan rekommendera. Du kan kolla på MobileReads forum om du vill, där diskuteras allt som har med läsplattor att göra.

Många läsplattor klarar förresten av PDF, men PDF är inget bra format för läsplattor. I en PDF så har varje sida ett bestämt utseende, vilket gör att de inte fungerar så bra på de relativt små skärmarna som läsplattor använder. I t.ex. EPUB så är texten istället flödande, så att läsplattan själv kan välja hur mycket text den vill visa per sida. Så undvik helst PDF, och använd EPUB, MOBI eller något annat ebok-format istället.

Permalänk
Medlem

Kindle vill ha böcker från Amazon men det är enkelt att konvertera böcker till rätt format. Du hämtar hem Calibre som du importerar in dina böcker i och sedan är det bara att föra över dom till Kindlen och låta Calibre konvertera till rätt format. Jag har plockat böcker från en mängd olika källor och aldrig misslyckats. Även biblioteksböcker funkar med lite lirkande.

Som perost påpekar så funkar dock pdf dåligt på de flesta läsare.

Kan varmt rekommandera Kindle Paperwhite.

http://calibre-ebook.com/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Kindle med calibre-konvertering eller kindle med Amazons E-mail konvertering när du har tillgång till wifi.

PDF fungerar asdåligt på e-readers då det inte är free-flow-text.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Kinde fungerar riktigt bra. Med convertern har den käkat allt jag stoppat i den. Sjukt smidigt att plattan hämtar böckerna över wifi.

Permalänk
Medlem

Kinde är ett självklart val.

Permalänk

Nja kindle känns inte som ett självklart val alls när jag måste ha en dator under resan för att kunna läsa böcker i formatet ePUB. Detta verkar vara det format de flesta böcker jag sett i svenska affärer/biblotek använder.

Så köper jag en Kindle är det värdelöst om jag också måste ha en dator/telefon/surfplatta och konvertera om böckerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Nja kindle känns inte som ett självklart val alls när jag måste ha en dator under resan för att kunna läsa böcker i formatet ePUB. Detta verkar vara det format de flesta böcker jag sett i svenska affärer/biblotek använder.

Så köper jag en Kindle är det värdelöst om jag också måste ha en dator/telefon/surfplatta och konvertera om böckerna.

Inför en resa laddar man kindeln med 100 böcker och har inget som helst behov av en dator.
Eller så köper man böcker från Amazon och får dem levererade via wifi.

Permalänk
Hjälpsam

Kindle + Calibre är det jag kör med och är tokigt nöjd.

Har alltid min Kindle med mig, och läser varje dag

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI