Permalänk
Medlem

Datorn byter primär skärm automatiskt

Hej!
Jag har 3 st skärmar inkopplade i min dator just nu (2st datorskärmar + 1 tv). När jag ska se film lägger jag ju över den till tvn och stänger av mina andra skärmar för att slippa ljuset de ger ifrån sig. Men om jag stänger av min primära skärm så blinkar de andra till och sen blir den någon av de andra min nya primära skärm. Om jag nu startar den första skärmen igen så blir den direkt primär.

Detta problem började för någon dag sedan, innan dess har det fungerat felfritt, den har alltså aldrig bytt automatiskt. Någon som vet vad jag kan ha gjort och vad jag kan göra för att fixa till detta?

*Ber om ursäkt för dålig film, var tvungen att ha mobilen så långt bak så jag inte kunde se displayen för att kunna nå skärmen samtidigt, så den blev som den blev*

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 2500 Mobo: MSI Z87-G55
Cpu: Intel Core i5 4690K @3,9GHz Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Gpu: Gigabyte AMD Radeon R9 290X Ram: Crucial Ballistix Sport XT 8GB
SSD: Kingston HyperX FURY 240GB HDD: 1TB WD Blue PSU: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/8a9...

Kolla om AMDs kontrollpanel har en inställning som säger byt skärm till primär om skärm är avstängd.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/8a9...

Kolla om AMDs kontrollpanel har en inställning som säger byt skärm till primär om skärm är avstängd.

Det enda jag hittade var
"Display Detection Option

Select how AMD Catalyst Control Center will detect display devices:

*Detect whenever AMD Catalyst Control Center is opened.
*Use manual detection only (I must click the Detect Displays button)"

Där har jag valt alternativ nummer 2.

Av det jag fick fram i tråden du länkade så är detta en "Feature" i win7, men har aldrig haft detta tidigare. Kan det ha med att jag uppdaterade mina grafikdrivrutiner kanske? Tror detta uppstod i samband med att jag uppgraderade de för att kunna spela nya Star Wars...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 2500 Mobo: MSI Z87-G55
Cpu: Intel Core i5 4690K @3,9GHz Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Gpu: Gigabyte AMD Radeon R9 290X Ram: Crucial Ballistix Sport XT 8GB
SSD: Kingston HyperX FURY 240GB HDD: 1TB WD Blue PSU: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Har för mig att brorsans TV började göra på liknande sätt när han uppdaterat några drivrutiner. Blev till slut tvungna att tejpa för en av "pinnarna" på HDMI kontakten för att lösa det. kommer inte ihåg vilken men du hittar det säkert om du googlar.

Visa signatur

Stationära:Chassi:Cooler Master ATCS 840|Moderkort:ASUS P6X58D Premium|CPU:Intel Core i7 920@4.0 GHz|Kylning:Corsair H80+2xNoctua NF-S12B FLX 120mm|Ram:Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 3x2GB+3x4GB@9-9-9-24|SSD: Crucial MX100@512GB|Grafikkort:Asus Radeon R9 280X DCII_TOP/3GB|Nätagg: Corsair HX 850W PSU|Tillbehör: Corsair VengeanceK70MX Brown |Skärm: LG 24"+ViewSonic 19"|Laptop:UX32VD-R4002H|Telefon:SonyZ3c

Permalänk
Medlem
Skrivet av traian:

Har för mig att brorsans TV började göra på liknande sätt när han uppdaterat några drivrutiner. Blev till slut tvungna att tejpa för en av "pinnarna" på HDMI kontakten för att lösa det. kommer inte ihåg vilken men du hittar det säkert om du googlar.

Läste också om det, men nu är det DVI-kabel jag använder mig av...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 2500 Mobo: MSI Z87-G55
Cpu: Intel Core i5 4690K @3,9GHz Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Gpu: Gigabyte AMD Radeon R9 290X Ram: Crucial Ballistix Sport XT 8GB
SSD: Kingston HyperX FURY 240GB HDD: 1TB WD Blue PSU: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

@Shokzy: går det o byta till HDMI till TVn? då kanske du kan få det att funka.

Visa signatur

Stationära:Chassi:Cooler Master ATCS 840|Moderkort:ASUS P6X58D Premium|CPU:Intel Core i7 920@4.0 GHz|Kylning:Corsair H80+2xNoctua NF-S12B FLX 120mm|Ram:Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 3x2GB+3x4GB@9-9-9-24|SSD: Crucial MX100@512GB|Grafikkort:Asus Radeon R9 280X DCII_TOP/3GB|Nätagg: Corsair HX 850W PSU|Tillbehör: Corsair VengeanceK70MX Brown |Skärm: LG 24"+ViewSonic 19"|Laptop:UX32VD-R4002H|Telefon:SonyZ3c