KD överger decemberöverenskommelsen, vad blir resultatet?

Permalänk
Medlem

@Huzzbutt: Intressant att du väljer citera och sedan ändrar texten i citatet till motsatt.

Tycker det påvisar vad du är för person och din förmåga att föra en diskussion.
Personer som dig är det inte lönt att diskutera med eftersom du anser att allt du säger är korrekt och att alla andra har fel, vilket du även påvisar med alla dina inlägg i denna tråden.

Så tack och hej, ha ett skönt liv i din egen lilla värld medans vi övriga lever i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man kan samarbeta mellan blocken på olika sätt, DÖ är ett sätt. Passivt stöd från SD fanns inte på kartan då enligt SD själva.

Det testades aldrig så vi kan inte veta vad som hade hänt när det väl kom till kritan. Jag är dock medveten om vad SD sa om hur de skulle agera.

Skrivet av snajk:

Några få i partitopparna som var valda av partiet för att vara deras representanter, det är så representativ demokrati fungerar, och därför var det partiet som gick in i överenskommelsen.
Folket har lagt sina röster på partier och på det sättet representerar partiernas vilja folkets vilja. Personerna som är valda blev valda som en del av ett parti. Igen så är det så representativ demokrati fungerar.

Jag håller helt enkelt inte med om att partipiskan måste finnas och att det är partitoppens ord som gäller. Väldigt många har aktivt röstat fram en viss kandidat till riksdagen. Jag nöjer mig med att vi har olika syn på vad som är demokratiskt eller ej.

Skrivet av snajk:

Det beror förstås på ens perspektiv. Vi får se om det är tillräckligt många som håller med dig som inte redan bestämt sig för SD så att de kan hålla näsan över ytan i nästa val.

Håller med. Det blir intressant att se.

Skrivet av snajk:

Ja ja. Vi förstår att du är väldigt anti-vänster... Omval och nya budgetprocesser kostar pengar men framför allt urholkar det förtroendet för den demokratiska processen, det är skadligt, någon procent hit eller dit i skatteavdrag är marginellt.

Jag anser att nyval mm visar på att den demokratiska processen fungerar. Sen är nyval inget jag önskar just nu. Innehållet i rödgrönas budget anser jag inte bara röra sig om några procent hit eller dit, men lämnar den diskussionen då det inte ligger i skop för vad tråden handlar om.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

På vilket sätt är de saker du nämner självklarheter? För att du tycker det? Ganska säker på att det inte finns gemensam konsensus som säger att det är så.
Här är exempelvis lite statistik från SCB på antalet anmälda våldsbrott, ja befolkningen har blivit större men inte i samma takt som anmälningarna ökat.
http://i.imgur.com/YSvWo1O.jpg
Så du anser alltså att människor anmäler långt mycket mer idag? Varför skulle människor anmäla brott om de inte skett i större grad idag än förr?
Huruvida jag har studerat eller ej är föga relevant men sannolikt på högre eller samma nivå som dig, tack för mig och nog med semi-offtopic.
Bonus:
Här har du en källa på att BNP per capita går sådär också http://www.svd.se/ny-varning-skenet-bedrar-om-svensk-ekonomi
I och med inflation och det ekonomiska system och den tekniska utveckling vi har så är i princip alla i världen "rikare än någonsin" för man har fler kronor som är värda mindre.

Som sagt, hade du haft något att komma med så hade du kommit med det. Men istället försöker du återigen att motbevisa faktumet att brottsligheten har minskat med anmälningsstatistik. Två vitt skilda ting.
Att BNP per capita inte växt i takt med befolkningen motsäger inte det faktum att Sverige är rikare idag än vad det någonsin har varit. Att den rådande regering hämtar hem aktieutdelning hos statliga bolag är väl ganska självklart? Det är så man gör när man äger kapital.

Skrivet av MacAllan:

@Huzzbutt: Intressant att du väljer citera och sedan ändrar texten i citatet till motsatt.
Tycker det påvisar vad du är för person och din förmåga att föra en diskussion.
Personer som dig är det inte lönt att diskutera med eftersom du anser att allt du säger är korrekt och att alla andra har fel, vilket du även påvisar
Så tack och hej, ha ett skönt liv i din egen lilla värld medans vi övriga lever i verkligheten.

Du får givetvis ha en åsikt om mig men jag anser att det framgick klart och tydligt att jag roddat i din text då jag inledde mitt svar med "ftfy" = " fixed that for you".
I min erfarenhet så gäller att om du hade haft något att komma med förutom ditt påhopp: för det var det det var; så hade du valt att lyfta det istället för att skylla ifrån dig.

Som sagt:

  • Sverige är rikare än vad det någonsin har varit.

  • Brottsligheten minskar.

  • Vi har en bättre ekonomi än våra grannländer.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

En stor vinst för demokratin

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Som sagt, hade du haft något att komma med så hade du kommit med det. Men istället försöker du återigen att motbevisa faktumet att brottsligheten har minskat med anmälningsstatistik. Två vitt skilda ting.
Att BNP per capita inte växt i takt med befolkningen motsäger inte det faktum att Sverige är rikare idag än vad det någonsin har varit. Att den rådande regering hämtar hem aktieutdelning hos statliga bolag är väl ganska självklart? Det är så man gör när man äger kapital.
Som sagt:

  • Sverige är rikare än vad det någonsin har varit.

  • Brottsligheten minskar.

  • Vi har en bättre ekonomi än våra grannländer.

Har du någon rimlig källa på ditt resonemang då? Låg procent uppklarade brott kan ex leda till att man inte för över brottet från anmälningsspalten till "ja, det hände faktiskt spalten". På vilket sätt är detta trovärdigare?

BRÅ: "Långt ifrån alla brott kommer med i statistiken. Inte heller är alla anmälda händelser brott. Dagligen begås en stor mängd brott som aldrig anmäls till polisen. Detta brukar kallas för mörkertalet, eller den dolda brottsligheten. Å andra sidan finns det bland de anmälda brotten händelser som efter utredning inte visar sig vara brott."

Problematiken går åt bägge håll.

Uganda är också rikare än någonsin, betyder det att Uganda är paradiset på jorden när det kommer till välfärd och livsstandard?

Permalänk
Medlem

lär väl inte hända nåt? förutom att de röstar ner enstaka punkter i budgeten... som när mp + alliansen regerade. nyval vore självmord för alliansen. rip dyrus

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Har du någon rimlig källa på ditt resonemang då? Låg procent uppklarade brott kan ex leda till att man inte för över brottet från anmälningsspalten till "ja, det hände faktiskt spalten". På vilket sätt är detta trovärdigare?
BRÅ: "Långt ifrån alla brott kommer med i statistiken. Inte heller är alla anmälda händelser brott. Dagligen begås en stor mängd brott som aldrig anmäls till polisen. Detta brukar kallas för mörkertalet, eller den dolda brottsligheten. Å andra sidan finns det bland de anmälda brotten händelser som efter utredning inte visar sig vara brott."
Problematiken går åt bägge håll.
Uganda är också rikare än någonsin, betyder det att Uganda är paradiset på jorden när det kommer till välfärd och livsstandard?

Om du läser alla praktiskt taget alla BRÅ publikationer rörande anmälda brott så ser du också att de lyfter fram att anmälningsfrekvensen ökat kraftigt. Vad jag emellertid grundar min åsikt på är att påståendet att brottsligheten minskar är att vi somras såg hur kriminologer och andra hävdade detta i media och de har ännu inte blivit motbevisade. Du försöker men du använder dig av fel data och försöker hänvisa till en brasklapp som varken säger det ena eller det andra förutom att anmälda brott inte ska förväxlas med faktiska brott.

Om det bästa argumentet du har mot att Sverige är rikare än vad det någons varit är en löjeväckande jämförelse med Uganda så är det dags för dig att tänka om.

  • Sverige är rikare än vad det någonsin har varit.

  • Brottsligheten minskar.

  • Vi har en bättre ekonomi än våra grannländer.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

@Huzzbutt

Rikare, med en allt mer nedsatt offentlig sekto, större klyftor och segregerade områden. 50+ no go zoner där brandkår, ambulans och poliser blir angripna. Statliga företag säljs ut.
Brottsligheten, ja vissa brott har minskat. Exempelvis att du skulle bli utsatt för brott i hemmet. Men risken är också större att du blir utsatt för brott utanför ditt hem.

Något vi är bra på i det här landet är att smussla med statistik... Hur ser verkligheten ut, fråga poliser, anställda i vården, lärare osv och sluta läsa aftonbladet...

Citat raderat
Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Om det var någon risk för inbördeskrig i Sverige orsakat av flyktignar från stridande parter så borde vi nog ha sett det under 90-talet då vi tog emot flyktingar från hela det forna Jugoslavien.

Trots att du känner att det är moraliskt förkastligt att flyktingarna inte stannar i första bästa land, precis som Larsioni så är verkligheten en annan. I den faktiska världen så är Bosnien ett många gånger fattigare land än de flesta Europeiska länder, att hävda att Bosnien ska ta emot fler flyktingar för att det ligger närmst är blott känslan.

Som jag tidigare påpekat och som du vet så håller inte ditt resonemang, det är en gammal skröna som ofta berättas i Sverige men den blir inte sannare för det. Det är även osanning att vi idag raserar vår välfärd, vår välfärd har aldrig varit bättre, mer välutbyggd mer effektiv än den är idag. De trista sanningen för dig Larsioni är att du får stå för dina egna åsikter själv för verkligheten ger dig inte stöd.

Bara en liten undran här, bara för att Sverige då ses som en välfärdsstat är det då ett krav att vi tar emot flest flyktingar per capita (sagt av löfven tidigare i veckan så det får jag väl se som fakta) och ger det flyktingarna rätt att bryta mot dublinförordningen som är en hörnsten i EUs flyktingpolitik, Tar mig rätten att citera Wikipedia här:

"Dublinförordningen reglerar vilken medlemsstat inom Europeiska unionen som ansvarar för att handlägga ansökan om asyl, och utgör en hörnsten i unionens asylpolitik och är en viktig del i området med frihet, säkerhet och rättvisa."

Löfven tycker ju till och med att det är rätt att fortsätta flyktingströmmen in i landet även om vi så ska trycka in dom i tältläger för att det är fullt överallt. Redan idag så protesterar ju flyktingar i detta land över hur dom får bo, vad händer om vi sätter stackarn i tältläger. Folk har alltså flytt från krig, kommit hit och klagar sen över att det är fel färg på tapeterna typ.

Fler och fler krigsdrabbade personer kommer till det här landet, personer som lider bland annat av PTSD samtidigt som platserna för psykvård minskar, låter det som en sund utveckling?

Regeringen hittar fler och fler sätt att dra in pengar för att kunna ta hand om flyktingar, bland annat höjd fordonsskatt, låter det rimligt? Enligt mig så är en höjd fordonsskatt förenligt med bättre vägar.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Rikare, med en allt mer nedsatt offentlig sekto, större klyftor och segregerade områden. 50+ no go zoner där brandkår, ambulans och poliser blir angripna. Statliga företag säljs ut.
Brottsligheten, ja vissa brott har minskat. Exempelvis att du skulle bli utsatt för brott i hemmet. Men risken är också större att du blir utsatt för brott utanför ditt hem.

Något vi är bra på i det här landet är att smussla med statistik... Hur ser verkligheten ut, fråga poliser, anställda i vården, lärare osv och sluta läsa aftonbladet...

Något vi är riktigt bra på i det här landet är att börja dribbla med uppgifter så fort statistiken inte visar det som stämmer med vår politiska uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Okej, men vilka aspekter av svensk politik är det då som SD inte tar ställning till och som gör att du kan kalla det för ett enfrågeparti?

"Medan andra har en grund i att i bästa fall vara ond mot människor och god mot ekonomin." Mer hjälp i närområdet resulterar i fler hjälpta människor. Det tycker iaf jag är jävligt mycket människovänligare än att hjälpa ett extremt fåtal och sopa resten under mattan.

SD borde egentligen inte kunna inbilla någon att de inte är ett en-fråge-parti. Mitt största problem med dem är just att de inte står upp för att de är just det.

Jag följer så mycket som jag hinner med att följa av riksdagsarbetet. Jag väljer medvetet att lyssna lika mycket på alla partiers företrädare då jag inte tycker jag har rätt att uttala mig annars. Och tro mig. SD har ETT svar på ALLA frågor. Minskad invandring. Siffrorna de får fram med den ekvationen använder de till att "lösa" allting annat.

Notera också att jag skrev [i bästa fall] vilket underförstått betyder att SD's politik inte är bra för någonting.

Till sist vill jag säga att INGET parti anser att Sverige hjälper bäst om alla flyttar hit. Ingen tycker att det skulle vara en dålig idé att hjälpa människor på plats. Och nu vet inte jag alla siffror men Sverige är inte direkt sämst i världen på bistånd.

SD går inga omvägar för att hjälpa krigsdrabbade i deras hemländer. De är fördomsfulla och känner sig hotade av det främmande. De hittar syndabockar att skylla deras egna tillkortakommanden på. De, om några, vill sopa resten under mattan och leva i en bubbla. Något människovärde ser de inte i någon från Irak eller Somalia.

SD har dock med tiden lärt sig hur de ska framställa sig utåt. Och det är inte konstigt alls att de lockar väljare. Alla partier gör i princip samma sak på den punkten. Skillnaden är att SD föder hat på ett sätt som inget annat parti gör.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

SD borde egentligen inte kunna inbilla någon att de inte är ett en-fråge-parti. Mitt största problem med dem är just att de inte står upp för att de är just det.

Jag följer så mycket som jag hinner med att följa av riksdagsarbetet. Jag väljer medvetet att lyssna lika mycket på alla partiers företrädare då jag inte tycker jag har rätt att uttala mig annars. Och tro mig. SD har ETT svar på ALLA frågor. Minskad invandring. Siffrorna de får fram med den ekvationen använder de till att "lösa" allting annat.

Notera också att jag skrev [i bästa fall] vilket underförstått betyder att SD's politik inte är bra för någonting.

Till sist vill jag säga att INGET parti anser att Sverige hjälper bäst om alla flyttar hit. Ingen tycker att det skulle vara en dålig idé att hjälpa människor på plats. Och nu vet inte jag alla siffror men Sverige är inte direkt sämst i världen på bistånd.

SD går inga omvägar för att hjälpa krigsdrabbade i deras hemländer. De är fördomsfulla och känner sig hotade av det främmande. De hittar syndabockar att skylla deras egna tillkortakommanden på. De, om några, vill sopa resten under mattan och leva i en bubbla. Något människovärde ser de inte i någon från Irak eller Somalia.

SD har dock med tiden lärt sig hur de ska framställa sig utåt. Och det är inte konstigt alls att de lockar väljare. Alla partier gör i princip samma sak på den punkten. Skillnaden är att SD föder hat på ett sätt som inget annat parti gör.

Du har med andra ord ingen aning om vad ett enfrågeparti är och allt du har att komma med är trötta floskler om att SD skulle vara rädda för invandrare. Det var det jag misstänkte. När såna extrema mängder resurser läggs på invandring är det inte konstigt att det är en aspekt av svensk politik som har oerhörd påverkan på resten av samhället.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Huzzbutt:
  • Sverige är rikare än vad det någonsin har varit.

  • Brottsligheten minskar.

  • Vi har en bättre ekonomi än våra grannländer.

Är det sant?

Tittar man på listan över Europas rikaste ligger Norge före Sverige oavsett hur man mäter. Norge får ändå räknas som grannland, eller? Enligt denna "price level ratio" så är även Danmark rikare än Sverige även om skillnaden är hårfin. Mäter man BNP per capita verkar vi däremot klå våra danska grannar.

I listan över världens rikaste länder "toppade" Sverge formen med en 4:e plats 1970, vi har backat sedan dess (verkar ligga på en 17:e plats enligt ett par sökningar). Så hur är vi rikare än någonsin?

Du verkar också vara lite oense med Olle Krantz, professor i ekonomisk historia vid Umeå universitet, angående den ekominska effekten det hade för Sverige att stå utanför andra världskriget. Ska man tro det som står här toppade Sveriges ekonomi inte 1970 utan redan 1950, vilket i.o.f.s. skulle kunna förklara varför flera länder som faktiskt deltog i kriget kom ikapp oss på 70-talet.

Notera att jag inte hävdar att länkar ovan är sanningen, men förklara gärna varför de är felaktiga om du anser det.

Och bara för protokollet: jag anser definitivt att Sverige ska hjälpa till så mycket det bara går vad det gäller krisen i Syrien, det inkluderar naturligtvis att vi låter så många vi kan få komma hit. Det som fångade mitt intresse är mer det du skriver och vad du får den informationen ifrån, för den stämmer inte med vad jag "hört" och läst.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Känns som att alla vi i Sverige har blivit blåsta att tro att allt ont är immigranternas fel. Själv tycker jag att det är stora mäktiga företag som håvar in pengar till avkastning utan att ge tillbaks till samhället och i många fall till och med myglar sig undan att skatta. Stora banker etc. Svensk politik har ju böjt sig för företagen sedan 70-talet? Kolla dokumentären om lönesänkarna t. ex. Sen att staten valt att sälja av alla företag lär ju inte hjälpa i dagens vinstdrivande samhälle?

Lovar att nästan bakom alla krig, så ligger det starka ekonomiska intressen. De rikaste 5% i världen som äger nästan allt..
Finns så mycket värre bovar än invandrare. Hela debatten är skev. Tyvärr finns det inte längre någon inom svensk politik man har något förtroende för.

OBS, en del av detta är ju rena spekulationer

Permalänk
Datavetare

Oh, angående vad vad tråden egentligen handlar om: jag tror resultat blir att det rullar på som innan därför att ingen förutom SD har något att vinna på att det blir extraval.

Kanske lika bra då det måste vara enklare för oppositionen att låta bli att orsaka regeringskris men ändå agera "riktig" opposition när man slipper DÖ. Problemet med DÖ verkar vara att den var extremt dåligt förankrad internt inom oppositionspartierna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Att tro att SD är lösningen på alla problem är naivt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Har läst det mesta här.. Det mesta är ENLIGT MIN MENING meninglösa diskussioner och kommentarer. Men jag märker ju som resten av media att mycket handlar om invandringen och flyktingpolitiken.
Här är lite vad jag själv tycker... Hur jag helt enkelt tycker politiken ska styras. Läs den meningen en gång till innan du hoppar på mig med massa uttalanden. Fuck it, jag skriver den åt dig. Det här är vad JAG TYCKER. Läste du rätt? bra

Jag är en kurd, 19 år, född i Sverige och bott här hela mitt liv. Mina föräldrar har sitt ursprung från Kurdistan. Vilket betyder att det är mitt folk som mördas, blir våldtagna, halshuggna, varje dag. Det går inte en dag utan att något barn dör, eller att någon får se sina kära dö framför ögonen.
Många av mina släktingar har tyvärr dött i kriget mot ISIS. Många av dem har jag aldrig träffat (endast varit i kurdistan 2ggr) men ändå, det är mitt kött och blod.

Det här med att hjälpa folk på plats, den diskussionen är död enligt mig. Det finns ingen plats, vad är det för plats du snackar om? Pratar du om ruinerna i staden kobane? Där hus är helt förstörda, sjukhusen inte längre är i drift och där de flesta har flytt. Hur ska det hjälpa att pumpa in pengar? Säg att ni skulle kunna ge regeringen där oändligt mycket pengar. Hur f*n hjälper det? Pengar skapar inte magiskt ett bra samhälle när man har ISIS som är ren ondska som även sprider sig som kackerlackor. Det här med att vi hjälper folk här eller där, den diskussionen är slut, PUNKT. Folk behöver hjälp, människor behöver hjälp att överleva, inte ekonomiskt eller psykiskt, det handlar om ren överlevnad, att inte dö, att inte bli halshuggen. Att trycka handflatan i folks ansikten och säga "stopp, åk tillbaka dit ni kom från. Men ni behöver inte oroa er, vi pumpar in massa pengar" Det är omänskligt. Jag tänker inte använda ordet rasism. Du kan för all del inte tycka om eller hålla med om vissa andras kulturer, men vi snackar om ren jäkla omänsklighet nu. Rasism går att bota, genom kunskap. Omänsklighet går inte att bota. Beter man sig omänskligt så är man självisk och ond. Och det är precis det SD är, de är själviska, onda och omänskliga.

Jag ser även mycket diskussioner kring invandrarna här samt brottslighet och socialbidrag osv osv. Här tycker jag att samtliga partier har gjort fel. Det har spårat ur, rejält. Det handlar inte om att stoppa invandringen, det handlar om att lösa problemen vi har idag med invandringen.
Allt för många förblir arbetslösa, utan utbildning och utan erfarenheter. Jag tycker såhär, kommer man till ett land så ska man se till att man blir en del av folket/landet och inte en börda. Med det menar jag inte att man behöver ta åt sig alla svenska traditioner osv, utan att man tar ett ansvar som individ. Skaffar man sig en utbildning så kan man även öppna egna företag, skaffa jobb osv. Kommer man hit och vägrar anstränga sig efter ett antal år så tycker jag man ska bli utvisad. Spelar ingen roll om du kommer hit från krig eller nån annan stans. Kommer man till ett land som hjälpt dig att överleva så får man även hjälpa landet att överleva.

Jag skulle kunna skriva i flera timmar till men jag kände mest att jag behövde få ut lite efter att läst en massa bullshit här. Fakta hit och dit, invandrare här eller där, det spelar ingen roll längre. Människor behöver hjälp, och det är vår plikt att som medmänniskor hjälpa dem.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Du har med andra ord ingen aning om vad ett enfrågeparti är och allt du har att komma med är trötta floskler om att SD skulle vara rädda för invandrare. Det var det jag misstänkte. När såna extrema mängder resurser läggs på invandring är det inte konstigt att det är en aspekt av svensk politik som har oerhörd påverkan på resten av samhället.

Det är lätt att fastna i vi och dom. Och du väljer att placera mig i "dom", som "inte ser verkligheten" och "bara kommer med gammalt tjat om SD".

Faktum är att alla trötta floskler du hör om SD sannolikt är helt korrekta.

Nu faller det förstås SD i händerna att de kan översätta deras främlingsfientlighet till ekonomi pga att Sverige på kort sikt får utgifter. Men man får inte glömma att SD inte grundar sig i någon ekonomisk tanke. De är nationalister. De ser Sveriges kultur och sammanhållning som hotad och skyller samhällsproblem som tex brottslighet, på invandring med mera med mera.

Det går inte att komma ifrån att de som röstar på SD's politik är rasister. Och därtill har de sedan vunnit vanliga väljare genom populism eller okanaliserat missnöje.

Jag är motståndare till SD av de enkla anledningarna att de inte bedriver någon konstruktiv seriös politik i riksdagen, är ett populistiskt en-fråge-parti och därför är en parasit i systemet samt att de grundar sig i en galen fantasi/ideologi.

Vad är extrema resurser? Vi har väldigt stora utgifter i det här landet på flera områden. Det blir en väldig räkneoperation om vi ska ta reda på om invandring tillför eller kostar resurser i slutändan. Jag har faktiskt ingen aning.

Det kan mycket väl vara så att SD's variant på invandring skulle bli billigare även på väldigt lång sikt. Men jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara någon avgörande stor faktor. Jag tror det finns betydligt mer pengar att tjäna genom att arbeta på andra frågor.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Den som studerat vet att källhänvisning inte behövs för att yttra självklarheter som att Sverige är rikare idag än vad det någonsin variteller att vår ekonomi är bättre eller som du själv faktiskt säger: att vår sjukvård är bättre.
Sverige har blivit säkrare och brottsligheten har minskat, hade du kunnat presentera något emot detta så antar jag att du gjort det, jag antar också att du är väl medveten om att anmälningsstatistiken inte har med saken att göra.

Du kan inte motivera dina åsikter utifrån fakta, för fakta säger emot dig. Är det så att du vill grunda dina åsikter på fakta trots detta så får du helt enkelt byta dina åsikter till några som är förankrade i verkligheten.

Då vet vi. Okej allihopa då kan vi sluta diskutera med denna människa som uppenbarligen inte har någon koppling till verkligheten överhuvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Har läst det mesta här.. Det mesta är ENLIGT MIN MENING meninglösa diskussioner och kommentarer. Men jag märker ju som resten av media att mycket handlar om invandringen och flyktingpolitiken.
Här är lite vad jag själv tycker... Hur jag helt enkelt tycker politiken ska styras. Läs den meningen en gång till innan du hoppar på mig med massa uttalanden. Fuck it, jag skriver den åt dig. Det här är vad JAG TYCKER. Läste du rätt? bra

Jag är en kurd, 19 år, född i Sverige och bott här hela mitt liv. Mina föräldrar har sitt ursprung från Kurdistan. Vilket betyder att det är mitt folk som mördas, blir våldtagna, halshuggna, varje dag. Det går inte en dag utan att något barn dör, eller att någon får se sina kära dö framför ögonen.
Många av mina släktingar har tyvärr dött i kriget mot ISIS. Många av dem har jag aldrig träffat (endast varit i kurdistan 2ggr) men ändå, det är mitt kött och blod.

Det här med att hjälpa folk på plats, den diskussionen är död enligt mig. Det finns ingen plats, vad är det för plats du snackar om? Pratar du om ruinerna i staden kobane? Där hus är helt förstörda, sjukhusen inte längre är i drift och där de flesta har flytt. Hur ska det hjälpa att pumpa in pengar? Säg att ni skulle kunna ge regeringen där oändligt mycket pengar. Hur f*n hjälper det? Pengar skapar inte magiskt ett bra samhälle när man har ISIS som är ren ondska som även sprider sig som kackerlackor. Det här med att vi hjälper folk här eller där, den diskussionen är slut, PUNKT. Folk behöver hjälp, människor behöver hjälp att överleva, inte ekonomiskt eller psykiskt, det handlar om ren överlevnad, att inte dö, att inte bli halshuggen. Att trycka handflatan i folks ansikten och säga "stopp, åk tillbaka dit ni kom från. Men ni behöver inte oroa er, vi pumpar in massa pengar" Det är omänskligt. Jag tänker inte använda ordet rasism. Du kan för all del inte tycka om eller hålla med om vissa andras kulturer, men vi snackar om ren jäkla omänsklighet nu. Rasism går att bota, genom kunskap. Omänsklighet går inte att bota. Beter man sig omänskligt så är man självisk och ond. Och det är precis det SD är, de är själviska, onda och omänskliga.

Jag ser även mycket diskussioner kring invandrarna här samt brottslighet och socialbidrag osv osv. Här tycker jag att samtliga partier har gjort fel. Det har spårat ur, rejält. Det handlar inte om att stoppa invandringen, det handlar om att lösa problemen vi har idag med invandringen.
Allt för många förblir arbetslösa, utan utbildning och utan erfarenheter. Jag tycker såhär, kommer man till ett land så ska man se till att man blir en del av folket/landet och inte en börda. Med det menar jag inte att man behöver ta åt sig alla svenska traditioner osv, utan att man tar ett ansvar som individ. Skaffar man sig en utbildning så kan man även öppna egna företag, skaffa jobb osv. Kommer man hit och vägrar anstränga sig efter ett antal år så tycker jag man ska bli utvisad. Spelar ingen roll om du kommer hit från krig eller nån annan stans. Kommer man till ett land som hjälpt dig att överleva så får man även hjälpa landet att överleva.

Jag skulle kunna skriva i flera timmar till men jag kände mest att jag behövde få ut lite efter att läst en massa bullshit här. Fakta hit och dit, invandrare här eller där, det spelar ingen roll längre. Människor behöver hjälp, och det är vår plikt att som medmänniskor hjälpa dem.

Jag förstår dig men att hjälpa på plats är det mest mänskliga du kan göra av detta. Annars så låter man miljoner flyktingar dö av svält och sjukdomar. Att hjälpa på plats betyder inte den plats där kriget är. Utan dom stora flyktinglägrena i grannländer. Precis som när vi fick flyktingar på 40-talet så var det för att vi är ett grannland, det är det första stället man söker sig till som flykting, och för många finns ingen annan plats då dom är fattiga.

Något som jag inte riktigt förstår mig på är alla dom som blir utskickade ur landet trots att dom bott här i ett årtionde, har familj, jobb och bostad och är inte våldsamma överhuvudtaget. Samtidigt så är det rena rama terrorister som kämpar för IS, sedan kommer dom hit och blir inte straffade utan får bostad osv. Sen finns mängder av andra problem till exempel dom som kommer hit, bor på en flyktingförläggning i flera år utan bostad och jobb, för att få jobb behöver dom bostad och för att få bostad behöver dom jobb. Det är vad jag kallar en katastrofal invandringspolitik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det är lätt att fastna i vi och dom. Och du väljer att placera mig i "dom", som "inte ser verkligheten" och "bara kommer med gammalt tjat om SD".

Faktum är att alla trötta floskler du hör om SD sannolikt är helt korrekta.

Nu faller det förstås SD i händerna att de kan översätta deras främlingsfientlighet till ekonomi pga att Sverige på kort sikt får utgifter. Men man får inte glömma att SD inte grundar sig i någon ekonomisk tanke. De är nationalister. De ser Sveriges kultur och sammanhållning som hotad och skyller samhällsproblem som tex brottslighet, på invandring med mera med mera.

Det går inte att komma ifrån att de som röstar på SD's politik är rasister. Och därtill har de sedan vunnit vanliga väljare genom populism eller okanaliserat missnöje.

Jag är motståndare till SD av de enkla anledningarna att de inte bedriver någon konstruktiv seriös politik i riksdagen, är ett populistiskt en-fråge-parti och därför är en parasit i systemet samt att de grundar sig i en galen fantasi/ideologi.

Vad är extrema resurser? Vi har väldigt stora utgifter i det här landet på flera områden. Det blir en väldig räkneoperation om vi ska ta reda på om invandring tillför eller kostar resurser i slutändan. Jag har faktiskt ingen aning.

Det kan mycket väl vara så att SD's variant på invandring skulle bli billigare även på väldigt lång sikt. Men jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara någon avgörande stor faktor. Jag tror det finns betydligt mer pengar att tjäna genom att arbeta på andra frågor.

Återigen en massa påhittat trams utan någon som helst verklighetsförankring. Den överväldigande majoriteten som röstar på SD är givetvis inte rasister, men det är klart att det är enklare att försöka svartmåla personer än att faktiskt argumentera mot dem. Som vi ser i opinionssiffrorna är det dock inte ett lika stort framgångskoncept som eliten och vår vridna media trodde.
Att tycka att vi måste begränsa invandringen i Sverige betyder inte att man är rasist. Om det kommer fyra personer och knackar på din dörr mitt i natten och vill komma in och värma sig, är du främlingsfientlig som inte släpper in dem? Självklart inte; att påstå det vore helt befängt.

Återigen får jag poängtera att du uppenbarligen inte vet vad ett enfrågeparti är för något, eftersom SD inte alls passar in i begreppet. SD skyller inte brottsligheten eller andra problem på invandrare (men att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken är ren och skär fakta), utan på de politiker som har skapat den skandalösa invandringspolitiken och totalt misslyckade integrationen. Jag tycker precis som SD att man ska ta seden dit man kommer, men istället har en regering gått över huvudet på folk och beslutat att Sverige ska anpassa sig efter de som kommer hit, i en strävan att bli mångkulturellt.

Och varför skulle ett parti behöva ha en ekonomisk tanke som grund? Sverigedemokraterna är socialkonservativa och värnar därför om välfärden – ekonomi är endast ett medel för att uppnå detta. Jag tänker inte ödsla mer tid på dig eftersom du uppenbarligen sväljer det som skrivs i Aftonbladet och Nyheter24 med hull och hår, och sannolik inte ens har slagit ett öga på SD:s partiprogram. Lev du kvar i din lilla sagovärld så länge du kan – verkligheten kommer snart ikapp.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag förstår dig men att hjälpa på plats är det mest mänskliga du kan göra av detta. Annars så låter man miljoner flyktingar dö av svält och sjukdomar. Att hjälpa på plats betyder inte den plats där kriget är. Utan dom stora flyktinglägrena i grannländer. Precis som när vi fick flyktingar på 40-talet så var det för att vi är ett grannland, det är det första stället man söker sig till som flykting, och för många finns ingen annan plats då dom är fattiga.

Något som jag inte riktigt förstår mig på är alla dom som blir utskickade ur landet trots att dom bott här i ett årtionde, har familj, jobb och bostad och är inte våldsamma överhuvudtaget. Samtidigt så är det rena rama terrorister som kämpar för IS, sedan kommer dom hit och blir inte straffade utan får bostad osv. Sen finns mängder av andra problem till exempel dom som kommer hit, bor på en flyktingförläggning i flera år utan bostad och jobb, för att få jobb behöver dom bostad och för att få bostad behöver dom jobb. Det är vad jag kallar en katastrofal invandringspolitik.

Givetvis kan man hjälpa på plats. Men det jag menar är att använda detta som argument för att stänga gränsen är sjukt naivt. Jag tycker det är jättebra att man hjälper till med försörjning på läger osv, för det behövs verkligen.

Jag håller med dig angående det med att IS-krigare kommer hit osv. Helt ärligt, har man ens fått tanken att gå med i ISIS från början så har man ingen rätt att få leva på denna jord enligt mig. Helt sjukt att de kan komma tillbaka och få hjälp och ingen bryr sig. Detta är en människa som har spridit ondska och man väljer att låta hen leva bland oss.. Helt sjukt.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Givetvis kan man hjälpa på plats. Men det jag menar är att använda detta som argument för att stänga gränsen är sjukt naivt. Jag tycker det är jättebra att man hjälper till med försörjning på läger osv, för det behövs verkligen.

Jag håller med dig angående det med att IS-krigare kommer hit osv. Helt ärligt, har man ens fått tanken att gå med i ISIS från början så har man ingen rätt att få leva på denna jord enligt mig. Helt sjukt att de kan komma tillbaka och få hjälp och ingen bryr sig. Detta är en människa som har spridit ondska och man väljer att låta hen leva bland oss.. Helt sjukt.

Man stänger inte gränsen, man minskar antalet som får komma in vilket är bra men dom överdriver en aning när dom säger 90%.

Sedan behöver man vara hårdare vid gränsen för det är flera asylsökare som beviljas som redan bor och har asyl i ett annat EU land. Eller dom som ljuger om sin ålder som ändå beviljas medan dom som faktiskt behöver hjälp och är hederliga människor inte beviljas.

Ja IS krigare borde antingen skickas in bakom galler eller inte få komma hit överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Man stänger inte gränsen, man minskar antalet som får komma in vilket är bra men dom överdriver en aning när dom säger 90%.

Sedan behöver man vara hårdare vid gränsen för det är flera asylsökare som beviljas som redan bor och har asyl i ett annat EU land. Eller dom som ljuger om sin ålder som ändå beviljas medan dom som faktiskt behöver hjälp och är hederliga människor inte beviljas.

Ja IS krigare borde antingen skickas in bakom galler eller inte få komma hit överhuvudtaget.

Såvida man inte har fått 100% bekräftelse att individen får genuin hjälp i något annat land så tycker jag inte man ska minska antalet. Hoppas du förstår vad jag menar. Sedan tycker man borde sätta extremt mycket mer press på EU att fler länder hjälper till. Att endast sverige och tyskland ska ta in flyktingar är ej rimligt. Men man ska ALDRIG, verkligen ALDRIG neka en flykting att få hjälp om den inte har någonstans att ta vägen.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Det här med att hjälpa folk på plats, den diskussionen är död enligt mig. Det finns ingen plats, vad är det för plats du snackar om?

Finns många miljoner syrier kvar i Syrien som räknas som internflyktingar. Menar du att dessa människor inte existerar?

Sedan så handlar mycket av diskussionen om hjälp i det direkta närområdet, där de allra flesta befinner sig och där det fås mycket mer per spenderad krona vad gäller mat, utbildning, tak över huvudet och andra samhällsfunktioner. Det är mycket dyrare att hjälpa folk i Sverige.

Skrivet av breakwin:

inte ekonomiskt eller psykiskt, det handlar om ren överlevnad, att inte dö, att inte bli halshuggen.

Då borde du kunna skriva under på att de som reser från Turkiet saknar asylskäl i Europa.

Skrivet av breakwin:

Att trycka handflatan i folks ansikten och säga "stopp, åk tillbaka dit ni kom från. Men ni behöver inte oroa er, vi pumpar in massa pengar" Det är omänskligt. Jag tänker inte använda ordet rasism. Du kan för all del inte tycka om eller hålla med om vissa andras kulturer, men vi snackar om ren jäkla omänsklighet nu. Rasism går att bota, genom kunskap. Omänsklighet går inte att bota. Beter man sig omänskligt så är man självisk och ond. Och det är precis det SD är, de är själviska, onda och omänskliga.

Igen: om resurserna är begränsade så borde det mest humana vara att se till att hjälpa så många som möjligt. Sverige lägger tiotals miljarder på migrationsområdet och hjälper vad? 100.000 om året?

Skrivet av breakwin:

Allt för många förblir arbetslösa, utan utbildning och utan erfarenheter. Jag tycker såhär, kommer man till ett land så ska man se till att man blir en del av folket/landet och inte en börda. Med det menar jag inte att man behöver ta åt sig alla svenska traditioner osv, utan att man tar ett ansvar som individ. Skaffar man sig en utbildning så kan man även öppna egna företag, skaffa jobb osv. Kommer man hit och vägrar anstränga sig efter ett antal år så tycker jag man ska bli utvisad. Spelar ingen roll om du kommer hit från krig eller nån annan stans. Kommer man till ett land som hjälpt dig att överleva så får man även hjälpa landet att överleva.

Precis så.

Skrivet av breakwin:

Jag skulle kunna skriva i flera timmar till men jag kände mest att jag behövde få ut lite efter att läst en massa bullshit här. Fakta hit och dit, invandrare här eller där, det spelar ingen roll längre. Människor behöver hjälp, och det är vår plikt att som medmänniskor hjälpa dem.

Ingen säger inte att vi ska vända på huvudet och strunta i vad som händer i omvärlden. Det centrala i diskussionen är huruvida det mest humana är att hjälpa ett fåtal här eller många där.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Såvida man inte har fått 100% bekräftelse att individen får genuin hjälp i något annat land så tycker jag inte man ska minska antalet. Hoppas du förstår vad jag menar. Sedan tycker man borde sätta extremt mycket mer press på EU att fler länder hjälper till. Att endast sverige och tyskland ska ta in flyktingar är ej rimligt. Men man ska ALDRIG, verkligen ALDRIG neka en flykting att få hjälp om den inte har någonstans att ta vägen.

Även om flyktingen är en lögnare? Ljuger man om sin ålder så har man bevisat att man inte är att lita på och då tycker jag att man inte har rätt att få asyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Även om flyktingen är en lögnare? Ljuger man om sin ålder så har man bevisat att man inte är att lita på och då tycker jag att man inte har rätt att få asyl

Nu är jag inte riktigt insatt i de. Då jag aldrig hört talas om detta själv? Men visst jag håller med dig, visar det sig att flyktingen/invandrare har ljugit om flertal uppgifter så har man ingen rätt att befinna sig här heller.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du är fullkomligt medveten om Grekland omöjligen kan ta emot alla flyktingar som passerar genom det Grekiska territoriet och det vore önskvärt om du la ner din verklighetsfrånvända och moralistiska hållning.

Tror du att trycket på Grekland hade varit lika stort om det tog stopp i Grekland? Om du fick välja mellan att stanna i Turkiet eller söka asyl i Grekland eller Ungern, hur mycket hade inte det påverkat?

Acceptera att folk inte flyr undan krig när de kommer från Turkiet. De är ute efter en bättre framtid, och även om det är fullt förståeligt så är det inte ett asylskäl.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Såvida man inte har fått 100% bekräftelse att individen får genuin hjälp i något annat land så tycker jag inte man ska minska antalet. Hoppas du förstår vad jag menar. Sedan tycker man borde sätta extremt mycket mer press på EU att fler länder hjälper till. Att endast sverige och tyskland ska ta in flyktingar är ej rimligt. Men man ska ALDRIG, verkligen ALDRIG neka en flykting att få hjälp om den inte har någonstans att ta vägen.

Vilka länder passerade en "flykting" på vägen till Sverige och Tyskland? Mig veterligen gränsar inget europeiskt land till Syrien.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Finns många miljoner syrier kvar i Syrien som räknas som internflyktingar. Menar du att dessa människor inte existerar?

Sedan så handlar mycket av diskussionen om hjälp i det direkta närområdet, där de allra flesta befinner sig och där det fås mycket mer per spenderad krona vad gäller mat, utbildning, tak över huvudet och andra samhällsfunktioner. Det är mycket dyrare att hjälpa folk i Sverige.

Då borde du kunna skriva under på att de som reser från Turkiet saknar asylskäl i Europa.

Igen: om resurserna är begränsade så borde det mest humana vara att se till att hjälpa så många som möjligt. Sverige lägger tiotals miljarder på migrationsområdet och hjälper vad? 100.000 om året?

Precis så.

Ingen säger inte att vi ska vända på huvudet och strunta i vad som händer i omvärlden. Det centrala i diskussionen är huruvida det mest humana är att hjälpa ett fåtal här eller många där.

Förklarade det med att hjälpa på plats i ett svar till "friterad". Det jag menade att den diskussionen är slut är att använda det argumentet till att stänga gränserna, det är naivt och trångsynt. Vi ska givetvis inte sluta med att hjälpa plats i närområden! Det är helt rätt, men att säga att detta kan ersätta invandringen helt, det är där jag tycker man har fel.

Nej, jag tänker inte skriva på något som säger att folk saknar asylskäl i europa. Turkiet och andra grannländer till syrien klarar inte trycket själva. Dock kan jag mycket väl skriva på ett papper som tvingar fler länder att ta mycket större ansvar istället för att "endast" Tyskland och Sverige ska ta emot sådant tryck.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600