Det här med att komma på ett unikt nickname

Permalänk
Avstängd

På forum nickar jag alltid smeknamn med födelseår bakom. I spel är det lite olika. Oftast väljer jag något som folk stör sig på. Förhöjer spelupplevelsen för egen del. I wow vanilla satt jag i ca 1 timma på min första karaktär och klurade på vad den skulle heta. Karaktärsvalet blev en Human female priest som nickade Fäbodjäntan. Många goa skratt i vår guild till det namnet som följde med till slutet av tbc. Då jag en dag skulle logga in och hade blivit rapporterad av någon som störde sig. Namnbyte var ett faktum. Och som blixt från klar himmel såg jag namnet i neon framför mig. Och där föddes Prästitute.
Under fps eran brukar jag nicka Führern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

På forum nickar jag alltid smeknamn med födelseår bakom. I spel är det lite olika. Oftast väljer jag något som folk stör sig på. Förhöjer spelupplevelsen för egen del. I wow vanilla satt jag i ca 1 timma på min första karaktär och klurade på vad den skulle heta. Karaktärsvalet blev en Human female priest som nickade Fäbodjäntan. Många goa skratt i vår guild till det namnet som följde med till slutet av tbc. Då jag en dag skulle logga in och hade blivit rapporterad av någon som störde sig. Namnbyte var ett faktum. Och som blixt från klar himmel såg jag namnet i neon framför mig. Och där föddes Prästitute.
Under fps eran brukar jag nicka Führern.

Det där slår allt annat jag har sett tidigare! Dagens höjdpunkt!

Själv kommer jag inte inte ihåg var mitt nuvarande namn kommer från. Men jag minns att jag tidigare kallade mig Otori Lacky. Otori var en av klanerna i en bokserie som jag läste för ett par år sedan (och som fortfarande är bland det bästa jag har läst). Sedan dess har jag ändrat k:et till ett c och så heter jag på i princip alla ställen. Om det är för kort blir det Laccy_ eller Laccya.
Jag använder även aliaset Laccy Iest på vissa ställen, det av luckiest vilket är ganska motsägande då jag är en person med väldigt mycket otur...

Det första nick jag kommer ihåg att jag använde var de tre första bokstäverna i mitt namn plus siffrorna 102, jag vet inte varför.
Någon gång satt jag och tänkte ut ett smart och personligt nick men det slutade med att jag glömde bort det redan nästa dag... :/

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

OoZmAKaPPa

Monsters university <3

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Long answer: Jag är lite poetisk av mig; jag ville ha ett nick som beskrev min spelstil (som väldigt ofta är upp och ner/bra och dålig), och så googlade jag på ord som var relaterade till oräknelig, spontan osv, och därefter översatte det till latin Till slut blev det Innumeris (som översätts till "oberäknelig" som tyvärr syftar på att man inte kan räkna i siffror, men ändå!), men folk orkar bara skriva Innu Men jag gillar det, och det är i princip ingen annan som använder det ^^

Short answer: Ta ett ord som speglar din spelstil, översätt det till ett främmande språk där du får ett ord som låter som ett namn

Permalänk
Medlem

Mitt är helt enkelt mitt efternamn slarvigt översatt baklänges och folk tar illa vid sig av att bli dödade av en säl så desto bättre.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av Coffe81:

Då jag en dag skulle logga in och hade blivit rapporterad av någon som störde sig.

Så du vek dig!? Det är inget stötande med "Fäbodjäntan" i sig. Larvigt!

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg ett nick från mina tidigare dagar där jag hängde i nån form av irc chat tror jag det var som bara utgjordes av normalt folk som åkte motorcykel. Själv var man väl typ 15 så ett tag va mitt nick 50ccfromhell eller nåt sånt

I övrigt har jag funnits under nick som Rolling_Thunder och Swedish thunder. FlashTec fastnade när jag satte igång och skulle byta till luftfjädring på en opel år 2004, dom har ju en blixt i emblemet så därifrån kommer Flash och sen bara för att det va lite tekniskt bakom så blev det Tec.

Körde något online spel förut där man turades om att skjuta på varandra lite liknande Worms fast här fanns det mamutar och en massa andra karaktärer att välja på, behövde ha ett nick lite snabbt och min hjärna kastade ur sig nicket Backfired.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv

Bara att köra på svenskan.
Flöjtlasse, Traktorkalle, Haschperre..

Permalänk
Lego Master

Mitt nuvarande nick (sedan flera år tillbaka) fastnade när jag var tvungen att knåpa ihop ett namn till en karaktär i WoW Vanilla, en stackars NE Druid som inte blev långspelad. Men namnet kändes rätt på nåt vis, och ersatte det tidigare nicket.

Började bara knacka bokstäver på måfå, fick rätta vissa saker som knappt gick att uttala och Shudnawz blev resultatet. Sedan har det använts till allt från Battlefield till grund för namn på mina enheter i nätverket; ShudGamer, ShudHTPC, ShudLap, ShudBox, ShudWall, ShudNAS...

För mig ska helst ett nick kännas som ett namn, inte en förkortning eller en hopslagning av udda eller neurotiska termer. Förstår inte heller tanken med att det ska förarga eller irritera andra spelare, eller vilka man nu utsätter för det. Men det är väl bara jag, uppenbarligen, med tanke på floran av nicks som existerar...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CorruptedLungs:

Så du vek dig!? Det är inget stötande med "Fäbodjäntan" i sig. Larvigt!

Det tyckte inte jag heller. Skapade en ticket där jag skrev att det är namnet på en kult p-rulle i sverige. Men det gillades tydligen inte. Gick inte att skriva in igen och skapa.

Permalänk
Hedersmedlem

Släng på en massa eEEEE:n, works every time.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Det är ju i princip omöjligt att komma på ett unikt nickname oftast är de använda av någon förr eller senare. :).

Tex när jag spelade 1.6 och var väldigt aktiv spelade jag och Hyper ihop.. nu finns det ett nytt proffs som nickar Hyper.. komiskt!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade problem att komma på nick en gång i tiden, när jag väl kom på ett så började jag använda det överallt, dock så är det ett problem idag har många sidor krav på att man har minst 6 täcken.

Så ett tips är att ha ett nick med minst 6 täcken

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vompen:

Long answer: Jag är lite poetisk av mig; jag ville ha ett nick som beskrev min spelstil (som väldigt ofta är upp och ner/bra och dålig), och så googlade jag på ord som var relaterade till oräknelig, spontan osv, och därefter översatte det till latin Till slut blev det Innumeris (som översätts till "oberäknelig" som tyvärr syftar på att man inte kan räkna i siffror, men ändå!), men folk orkar bara skriva Innu Men jag gillar det, och det är i princip ingen annan som använder det ^^

Short answer: Ta ett ord som speglar din spelstil, översätt det till ett främmande språk där du får ett ord som låter som ett namn

Innu och Vompen lät riktigt bra faktiskt. Det är så jäkla svårt att hitta på ett bra namn. Jag har suttit nu i några veckor och lyckas inte komma på något vettigt och när jag väl gör det så är det redan upptaget på Twitch, alltid är det någon som förstör!

EDIT: Känns inte kul att ha "Official" i användarnamnet heller...

Permalänk
Medlem

Mitt efternamn är Nyman, och jag gillar flygplan. Därav Flygman Så brukar jag tänka.
T.ex om du gillar att spela trummor och heter Svensson i efternamn, så kan man ju ta t.ex Drumsson eller Trumsson eller något liknande.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flygman:

Mitt efternamn är Nyman, och jag gillar flygplan. Därav Flygman Så brukar jag tänka.
T.ex om du gillar att spela trummor och heter Svensson i efternamn, så kan man ju ta t.ex Drumsson eller Trumsson eller något liknande.

Haha! Den var rätt bra faktiskt.

Jag sitter och funderar på vad jag gillar och vad man skulle kunna slänga ihop av det. Flugfiske, naturen, fiskar, insekter, skogen, berg, naturen och såklart spel.

Permalänk
Medlem

En idé...

Om man tar ett ord. T ex kaffebryggare.
Sen byter man ut någon del av det till något som rimmar eller i alla fall låter likt. Heffabryggare.

Ett värdelöst exempel - delvis medvetet. Men det går att experimentera med. Och kan med fördel använda engelska ord.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Lammkotletten hade jag tagit

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Lammkotletten hade jag tagit

Alla kommer ju tro att jag är världens brud!

Permalänk
Medlem

Gör det skojfriskt med någon slags militär rang först och sedan ett annat ord så att den fulla meningen blir annorlunda? Själv har jag spelat mycket cod och bf som "private_parts", "major_malfunction" och fler varianter. Som andra varit inne på, något som ger 0 google-träffar annars, då lär det vara unikt.

Permalänk
Medlem

Byter nick på tok för ofta, det jag använder är förvånansvärt unikt. Purrfected, har sett många som köra med Purrfect men i stort sett ingen som kört Purrfected.
Tidigare körde jag Zuusu som var rätt ovanligt då det är det svenska namnet på Jeice från Ginyu Force. Enligt Mangan åtminstone
Innan det så körde jag Sushifrukt, long story short så ville jag ha en ny mail och frågade en tjej om tips, hon hette Sushianka och förslog Sushisvan, tyckte inte det var nice nog, så tänkte på något som man äter "rått" och det blev frukt.

Det man får tänka på dock är ju att vissa nick kanske inte används nu, men om du är duktig och får nån typ av fanbase så kommer det komma folk som nickar som dig eller liknande.

En polare körde Nighten i flera år utan att nånsin se någon som nickade lika och sen plötsligt så var det en till som började köra det.

Det jag försöker säga på ett långt jobbigt sätt, är att vill du ha något riktigt unikt så får du nog hitta på ett eget ord. Ta flera olika, stava det på ett sätt som det uttals istället för hur det skrivs?
Vill du ha något personligt så kanske "Fantasilös" eller "Fyrkantig" vore något?

Hmm, "Cpt Cube" eller "Cpt Kube" kanske vore något? ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

om jag har ett konto som jag bryr mig om eller ett konto där jag inte kan byta namn på så blir de oftast christley. något skitnamn jag valde när jag körde knight online för typ 9 år sedan. ett play på mitt förnamn.

om det är så att jag behöver ha ett konto namn och sen karaktärsnamn blir de oftast christley som kontonamn och sen karaktärsnamnen blir totalt oseriösa som tex "seaweed snorter" (the ship), "Master stain" (random mmorpg) "MaDicken" (pokemon). och när det är singleplayer eller LAN spel så blir namnen oftast grovt rasistiska eller extremt barnsliga

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Började nicka alligatorn för jag hade sett mycket på national geografics..
Sen förkortades det ner till Gatan av dom jag spelade med. Hänger alldeles för mycket med dom jag spelar med dom Gatan har spridit sig till några andra vänner osv, känns fel att någon ropar Gatan efter en på krogen

Anyway, välj nåt du tycker är coolt/kul/bra så brukar det forma sig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sushifrukt:

Byter nick på tok för ofta, det jag använder är förvånansvärt unikt. Purrfected, har sett många som köra med Purrfect men i stort sett ingen som kört Purrfected.
Tidigare körde jag Zuusu som var rätt ovanligt då det är det svenska namnet på Jeice från Ginyu Force. Enligt Mangan åtminstone
Innan det så körde jag Sushifrukt, long story short så ville jag ha en ny mail och frågade en tjej om tips, hon hette Sushianka och förslog Sushisvan, tyckte inte det var nice nog, så tänkte på något som man äter "rått" och det blev frukt.

Det man får tänka på dock är ju att vissa nick kanske inte används nu, men om du är duktig och får nån typ av fanbase så kommer det komma folk som nickar som dig eller liknande.

En polare körde Nighten i flera år utan att nånsin se någon som nickade lika och sen plötsligt så var det en till som började köra det.

Det jag försöker säga på ett långt jobbigt sätt, är att vill du ha något riktigt unikt så får du nog hitta på ett eget ord. Ta flera olika, stava det på ett sätt som det uttals istället för hur det skrivs?
Vill du ha något personligt så kanske "Fantasilös" eller "Fyrkantig" vore något?

Hmm, "Cpt Cube" eller "Cpt Kube" kanske vore något? ^^

Zuusu och Sushifrukt var ju asbra! Man faller för dom namnen direkt. Det är ju något sånt man vill ha.

Permalänk
Entusiast

Skippa varierande stora bokstäver och siffror bara... det luktar illa lång väg

Minns i början när man tjabbade CS (började nån gång i slutet av 90-talet) och man hade svårt att hitta ett bra och vettigt nick. Tog namn från olika filmer Vasquez (Aliens), Keyzer (Zöse, The Usual Suspects) och lite andra. Vasquez är ett vanligt spanskt efternamn, Keyzer kändes inte särskilt unikt och de andra man tjabbade runt med var inte heller särskilt bra. Brukade kolla en sida som fanns då som jag tyvärr inte minns namnet på, men man kunde hitta alla jävla nick som använts på alla onlineservrar. Spunkmeyer var en karaktär i filmen Aliens och var oanvänt så när som på av en annan person. Med ett Z istället för S i början så blev jag ensammen... dock förkortade alla det till Zpunk och av nån anledning tog jag bort bokstaven u. Sen dess har det hängt kvar och jag har sen dess inte stött på nån som ens vart i närheten av detta nick

Hitta som sagt något som blir riktigt unikt utan blandade versaler/gemener och skippa siffrorna... ja skippa helst bokstaven Z om du kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

För mig blir det då typ fotqvist eller fotande... XD Inte de roligaste namnen men de stämmer! Fot från fotboll och jag gillar ju också fotografi...

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

jag har unika namnet socnoxk som är ganska kasst

Permalänk
Medlem

Jobbar man på en reflexfabrik och heter Bert så är det rätt så lätt. Flexbert.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Freffo:

Jobbar man på en reflexfabrik och heter Bert så är det rätt så lätt. Flexbert.

Den var riktigt bra!

Permalänk

Jag brukar ta namn från karaktärer i mina favorit animes, och ersätter bokstäver för siffror, t.ex. i = 1, o = 0, e = 3 osv Just nu nickar jag ym1r från attack on titan.

Nickade patron förut och gjorde misstaget att printa namnet på en t-shirt när jag var på dh och använde även det i mitt användarnamn i steam + youtube och tröttnade sedan på namnet. OCD monstret inom mig har en stor lust att skapa en ny steam och yt användare bara pga användarnamnet...

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510