Nybörjarfråga om terminalen (öppna mappar)

Permalänk
Medlem

Nybörjarfråga om terminalen (öppna mappar)

Hej! Jag försöker komma igång med linux men jag kan inte förstå varför jag får detta meddelande i terminalen...

pirri@pirri-Z170X-UD3:~$ ls
CloudStation Documents dwhelper Pictures Steam Videos
Desktop Downloads Music Public Templates
pirri@pirri-Z170X-UD3:~$ cd /steam
bash: cd: /steam: No such file or directory

Vad jag har förstått så ska det vara tillräklig för att öppna mappen, eller missar jag något?
Jag hittar inga andra trådar med samma problem. Ingen guide har heller hjälpt. Kan ni snälla hjälpa mig?

Mvh Pirri

Permalänk
Medlem

Jag är själv nybörjare på Linux, bara använt det i någon månad eller så. Men kan vara värt att dubbelkolla så att du har hela sökvägen, samt rätt sökväg. Ställ dig i rätt mapp och skriv "pwd" för hela sökvägen

Skrivet av Pirri:

Hej! Jag försöker komma igång med linux men jag kan inte förstå varför jag får detta meddelande i terminalen...

pirri@pirri-Z170X-UD3:~$ ls
CloudStation Documents dwhelper Pictures Steam Videos
Desktop Downloads Music Public Templates
pirri@pirri-Z170X-UD3:~$ cd /steam
bash: cd: /steam: No such file or directory

Vad jag har förstått så ska det vara tillräklig för att öppna mappen, eller missar jag något?
Jag hittar inga andra trådar med samma problem. Ingen guide har heller hjälpt. Kan ni snälla hjälpa mig?

Mvh Pirri

Permalänk
Medlem

Du är troligtvis i /home/pirri och försöker öppna /steam som inte finns. Däremot finns en /home/pirri/Steam. Prova

cd Steam

istället.

Permalänk
Medlem

1) Du står i ~, det vill säga (troligen) /home/<username>. cd /steam kommer försöka gå in i just /steam, inte /home/<username>/steam. Skippa /.
2) Till skillnad mot i Windows är sökvägar och filnamn skiftlägeskänsliga. Mapparna "steam" och "Steam" är således två helt olika mappar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Löst!

Tack så mycket för hjälpen!
Jag är lite för van med Win7, stor bokstav och inget ''/'' gjorde susen!

pirri@pirri-Z170X-UD3:~$ cd Steam
pirri@pirri-Z170X-UD3:~/Steam$ pwd
/home/pirri/Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirri:

Löst!

Tack så mycket för hjälpen!
Jag är lite för van med Win7, stor bokstav och inget ''/'' gjorde susen!

pirri@pirri-Z170X-UD3:~$ cd Steam
pirri@pirri-Z170X-UD3:~/Steam$ pwd
/home/pirri/Steam

Glöm inte att du kan oftast trycka tab och den kommer fylla i texten åt dig.
Så du hade typ kunna skriva s sen trycka tab och den fyller i Steam åt dig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Glöm inte att du kan oftast trycka tab och den kommer fylla i texten åt dig.
Så du hade typ kunna skriva s sen trycka tab och den fyller i Steam åt dig.

Du menar att man ska skriva cd S och sedan trycka på tab 😉 Han har ingen mapp som börjar på litet s.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Du menar att man ska skriva cd S och sedan trycka på tab 😉 Han har ingen mapp som börjar på litet s.

Behövs inte alltid, går att göra så den inte är case sensitive.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Allt som inleds med / ligger under root

Vet du att det ligger i din /home/användare/Steam kan du skriva cd ~/Steam

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

/ är root och steammappen är read-write så den ligger i en mapp som är ägd av användaren. I de flesta distar hamnar steammappen i /home/*username*/steam, /home/*username*/.steam (om de valt att dölja mappen) eller i /opt/steam om du kör det i vissa obskyra distros som inte följar FHS.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

/ är root och steammappen är read-write så den ligger i en mapp som är ägd av användaren. I de flesta distar hamnar steammappen i /home/*username*/steam, /home/*username*/.steam (om de valt att dölja mappen) eller i /opt/steam om du kör det i vissa obskyra distros som inte följar FHS.

Innehållet i steam är optional applications så förrutom faran med användarfiler utanför home så ser jag inte hur /opt/steam bryter mot fhs

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Innehållet i steam är optional applications så förrutom faran med användarfiler utanför home så ser jag inte hur /opt/steam bryter mot fhs

Det var inte vad jag menade, ursäkta. (Skyller på att svenska inte är mitt förstaspråk)
Vad jag menade är att jag endast sett att ha steam mappen i /opt/steam i obskyra distros. Alla dessa distros där jag sett detta har brutit med FHS standarden i andra avseenden. (gobolinux är ett bra exempel)

Jag menade inte att lägga steam i /opt i sig bryter mot FHS.

Felstavat
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.