Permalänk
Medlem

Ny TV - lagg vid mediauppspelning

Hej! Införskaffade mig en ny TV (Panasonic 4k CX860) och har lite problem med lagg. Det fungerar fint och lagfritt om man tittar på digital-TV och använder Smart-TVns appar (Netflix, Youtube, SF Anytime) så det är inte TVn det är fel på. När jag kör HDMI-kabel från en ASUS Zenbook UX303 (köpt i Augusti) och kör 1920x1080 så laggar det, min dator bör väl kunna skicka ut en laggfri Full HD-signal?

När jag kör Chromecast och skickar över en bild via Svt Play så är lagget olidligt, har 100/10 från ComHem så nätverksanslutningen ska inte flaskhasla. Varför laggar de två senast nämnda metoderna? Någon kunnig? Tack på förhand.

Permalänk

Hur skulle du beskriva att det laggar som?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hur skulle du beskriva att det laggar som?

Jag antar att det är klassiskt FPS-lagg, det finns inget flyt i bilden, det "hackar" om man säger så. Bilden fryser aldrig utan det är snarare att FPS:en går ned, en person utan krav kanske inte skulle tänka på det men för mig är det otittbart.

Permalänk
Skrivet av Matheeeew:

Jag antar att det är klassiskt FPS-lagg, det finns inget flyt i bilden, det "hackar" om man säger så. Bilden fryser aldrig utan det är snarare att FPS:en går ned, en person utan krav kanske inte skulle tänka på det men för mig är det otittbart.

Jag gissar nog på att det du upplever som lagg är problemet med olika uppdateringsfrekvenser.

När du spelar film från datorn visas den i antingen 24p eller 50p beroende på vad du tittar på. Datorn skickar en signal på 60p till tv'n. Då måste tv'n ibland slånga bildrutor och ibland visa samma bildruta flera gånger för att det ska stämma med uppspelningshastigheten och ljudet.

Jag tror du måste se till så att detta stämmer. Kanske finns någon inställning i datorn som tillåter att den skickar ut en "nativ" signal över hdmi, alltså den uppdateringsfrekvens som filmen har.
Detta kan nog bli svårt om du kör från en webbläsare.

Som ett test kan du prova att ändra uppdateringen till 50hz istället för 60hz. Testa även 48hz om det finns som val (2x24hz, varje ruta skulle visas två.ggr).

Varför det hackar från din chromecast kan jag inte svara på annat än att det kan bero på ovanstående. Chromecasten har intr heller världes bästa wifi. Strömmar du t.ex. en hel google chrome flik till din chromecast kan det bli lite ryckigt.

Kolla även stt tv'n inte försöker hålla på med en massa bildförbättringar. Finns det läge som tillåter 24p, använd det.
Finns det något val som heter tv/video/auto, låt den stå på auto.

Alla motion plus osv bör du stänga av till en början.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Tusen tack för ett otroligt informativt svar! Jag ska titta på detta i eftermiddag och se om jag får någon ordning på det!

Permalänk
Medlem

Kör du Wlan? testa så fall byt till kabel på nätverket.

Jag sj har problem med HD film på Wlan troligen äre modemet som är kasst.

För datorn din ska det absolut inte vara nå problem att spela upp iaf kan ja tycka.