Laddare förstörde min Oneplus one?!

Permalänk
Medlem

Laddare förstörde min Oneplus one?!

Hej!

jag köpte en Anker laddsladd till min oneplus one genom Amazon UK. Kopplade den "kontakten" som följde med telefonen. Verkar ha fungerat bra dom få gångerna jag använt den sen jag fick hem den i fredags. Nu hade telefonen legat på laddning i en timme ungefär och jag kollar till telefonen och bränner mig när jag försöker dra ut laddaren ut telefonen, glödhet och jag ser att telefonen är skadad av värmeutvecklingen, vettefan vad det är som är felet. Är det sladden eller telefonen som fuckat ur? vem ska jag kontakta ?
Amazon eller anker som säljer hos amazon uk eller är det oneplus .. Fuck..

Någon som har några tips?

PS: Telefonen fungerade när jag drog ut sladden och stängde av den. Men inte så man vill använda den direkt..

Permalänk
Medlem

Hände mig också när jag använde original sladden till min Xperia V. Nånting innuti smälte och det kom ut något slags limm över hela kontakten. Dock gick ingenting sönder på telefonen för jag hann reagera så pass fort innan något blev bränt (Så det kan hända med en original laddare också). Tycker du ska lämna in telefonen på garanti men kanske inte berätta att du använde en sladd som du beställde ifrån amazon.

Visa signatur

Intel i7 4770k 3,5 GHz / MSI Z97-G43 GAMING / GeForce GTX 760 4GB / 16 gig Kingston Beast Series / SteelSeries m800 Apex / Steelseries Rival / Steelseries v2 Siberia / Steelseries Qck+ NIP edition / Acer 24 Predator GN246HLBbid 144Hz Gaming / BenQ LED 24" / Acer 20"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Det du bör göra är att mäta utspänningen från laddaren, är den rätt (5V dc) så är det inte fel på laddaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du bör göra är att mäta utspänningen från laddaren, är den rätt (5V dc) så är det inte fel på laddaren.

Om inte nya kabeln har något fel som medgett dålig kontakt och på så sätt blivit för varm.

Permalänk
Medlem

ehm.. telefonen höll fan på att brinna upp. Jag kanske la den i badkaret för att slippa oroa mig. Eller bättre lägga den i sängen?

Skrivet av Sveklockarn:

Laddar du telefonen i badkaret?

Hur gör jag det? Det borde inte vara fel då den fungerat bra i ett halvår? eller

Skrivet av mrqaffe:

Det du bör göra är att mäta utspänningen från laddaren, är den rätt (5V dc) så är det inte fel på laddaren.

hmm.. bra fråga. svårt att veta. Blir svårt att bevisa..

Skrivet av Marcusk:

Om inte nya kabeln har något fel som medgett dålig kontakt och på så sätt blivit för varm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Monarchy:

ehm.. telefonen höll fan på att brinna upp. Jag kanske la den i badkaret för att slippa oroa mig. Eller bättre lägga den i sängen?

Hur gör jag det? Det borde inte vara fel då den fungerat bra i ett halvår? eller

hmm.. bra fråga. svårt att veta. Blir svårt att bevisa..

Laddaren kan ha gått sönder och att mäta dess utspänning är inte särskilt svårt om man har ett mätinstrument, har man inget är det värre och även om de inte är dyra så kanske det är onödigt att köpa en multimeter bara för en mätnnig, men du kan kanske fråga nån verkstad eller skola om hjälp att kolla om den ger 5V eller nått annat..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eliiin:

Hände mig också när jag använde original sladden till min Xperia V. Nånting innuti smälte och det kom ut något slags limm över hela kontakten. Dock gick ingenting sönder på telefonen för jag hann reagera så pass fort innan något blev bränt (Så det kan hända med en original laddare också). Tycker du ska lämna in telefonen på garanti men kanske inte berätta att du använde en sladd som du beställde ifrån amazon.

Hejsan.

Jag ber dig tänka på våra regler här på forumet, särskilt § 8:
Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliiin:

Hände mig också när jag använde original sladden till min Xperia V. Nånting innuti smälte och det kom ut något slags limm över hela kontakten. Dock gick ingenting sönder på telefonen för jag hann reagera så pass fort innan något blev bränt (Så det kan hända med en original laddare också). Tycker du ska lämna in telefonen på garanti men kanske inte berätta att du använde en sladd som du beställde ifrån amazon.

De lär garanterat fråga vad man använde för nätadapter och kabel, och då kan man bara inte ljuga.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

hmm.. bra fråga. svårt att veta. Blir svårt att bevisa..

Lättast är att köpa en "USB charger doctor".

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Jag har testat laddaren nu efteråt både med orginal sladd och med min Anker sladd och dom fungerar utan problem. Så visst måste det vara telefonen som är felande länken då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Monarchy:

Uppdatering. Jag har testat laddaren nu efteråt både med orginal sladd och med min Anker sladd och dom fungerar utan problem. Så visst måste det vara telefonen som är felande länken då?

Om det överhettat kan det också ha varit skit i kontakten som ökat resistansen/skapat glapp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.