Ny mobil, behöver köpråd

Permalänk
Medlem

Ny mobil, behöver köpråd

Hej! Nu fyller min kära LG G2 hela två år och pensionen är nära då batteriet och kameran blir allt sämre och sämre. Jag har varit riktigt nöjd med G2an men det är dag att gå vidare.

Mobiltelefoner jag funderat lite på är LG G4, Sony Z5, Huawei P8 och Oneplus Two. Inte riktigt fastnat för S6an och inte varit ett fan av iPhone sedan jag ägde en 3Gs.

I mobilen prioriterar jag följande egenskaper i rankad ordning.
1. Skärmen - kollar mycket på stream och surfar. En skärmstorlek kring ~5.2-tum skulle nog passa.
2. Kameran - vill kunna ta okej bilder i min vardag.
3. Batteriet - ett batteri som håller minst en dags användning är ett måste.

Vill även ha möjlighet att kunna spela Heartstone ganska smärtfritt genom mobilen.

Vad rekommenderar panelen? Någon mobil jag missat?

I skrivandets stund lutar det mest mot LG G4 eller Huawei P8 då jag inte riktigt vågar chansa med Sony då jag har bekanta vars glas i tidigare versioner gått sönder av sig själv och är även lite rädd för Snapdragon 810 då den sägs ha lätt att överhetta sig.

Tacksam för alla tips jag kan få.

Permalänk
Medlem

Av dom skulle jag tagit LG G4.

Jag skulle INTE köpt en Sony Z5. Alla Sony Z verkar gå sönder bara en tittar på dom. Ibland behövs inte ens det. Fixar Sony detta, Då tar jag tillbaka alla hårda ord för det är fan bra mobiler annars.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

LG G4 känns ganska värd idag. Kolla genom tele2 som har kampanj just nu där du kan byta in en gammal mobil för mins 1000 kr.

Permalänk
Medlem

Personligen värderar jag bra batteri tid och det levererar OP2 iaf!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

Du vill inte kolla lite närmare på HTC one m9 med, mest ett förslag..
Sedan har ju LG sina knappar där bak som är svåra att avänja sig vid tro mig..

Min LG G3as skärmtid är rätt kass tyvärr..

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Galasy S6 edge utan att ha testat de övriga du nämner. Grym skärm och kamera, samt en batteritid som inte går att klaga på. Jag har en själv som jobbtelefon så jag använder den visserligen inte så mycket till streaming och dylikt. Finns ju S6 edge+ också med större skärm. Dock så kostar de ju en slant.. CDON hade ju rea på edge nyligen, vet inte om den är kvar. Tror Webhallen har nåt erbjudande nu.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk

Elephone P8000, billig som fan och bland de bästa.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk

Jag köpte en LG G4 häromdagen för 3890:-. Elgiganten och Phonehouse
öppnade nya butiker i västsverige och hade en del bra erbjudanden. Jag slog
till och kan konstatera att jag nu kommer att använda min iPhone 6 plus
som en microipad och använda LG:n som telefon. Utmärkt nöjd så här långt.
Dessutom kommer den snart uppdateras till 6,0 Marshmallow.
Rekommenderas!

/P

Permalänk
Medlem

Helt klart nya Google Nexus 5x som släpps nu i november. http://www.gsmarena.com/lg_nexus_5x-7556.php

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Tar och lånar den här tråden då jag sitter i en liknande situation.
Har idag en Sony Xperia Z3 och en Nokia Lumia 920 som jag tycker fungerar skapligt.
Är dock inget större fan av Windows 8.1 och min Xperia har fått två riktigt fula sprickor över baksidan.
Tycker om Iphone 6 Plus rent designmässigt men jag vet med mig att jag kommer att hata iOS (hade en iPad som jag blev tvungen att sälja pga operativsystemet).

Har tittat en del på Oneplus Two men den känns lite sådär,, har jag kanske missat något?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

http://webbutik.comviq.se/galaxy-s6-edge-32gb.html#

Utan tvekan!
Jag slog till på deras "månadens erbjudande" förra månaden, s6a och allt ingår för 295:- i månaden. Valde till 2 gb surf så landade på 345:- i månaden! Mycket nöjd, inget som krånglar. Trots all skit man hört om comviq. Även 2 kompisar som slog till, och de är också nöjda.

Blev jävligt otagg denna månaden dock, då Edge kom ut för 50:- mer, och jag vill ju ha den bra mycket mer än s6 =[

Dvs, 345:- för 0.5 gb surf, fri mms, mms osv. = 8280
2gb usrf, fri mms, mms ringa osv = 9480 kronor!

9480-6000 (billigaste Edge) = 2480 / 24 = 145 kronor i månaden för 2gb surf, fri mms, mms och ringa.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av ephex:

Hej! Nu fyller min kära LG G2 hela två år och pensionen är nära då batteriet och kameran blir allt sämre och sämre. Jag har varit riktigt nöjd med G2an men det är dag att gå vidare.

Mobiltelefoner jag funderat lite på är LG G4, Sony Z5, Huawei P8 och Oneplus Two. Inte riktigt fastnat för S6an och inte varit ett fan av iPhone sedan jag ägde en 3Gs.

I mobilen prioriterar jag följande egenskaper i rankad ordning.
1. Skärmen - kollar mycket på stream och surfar. En skärmstorlek kring ~5.2-tum skulle nog passa.
2. Kameran - vill kunna ta okej bilder i min vardag.
3. Batteriet - ett batteri som håller minst en dags användning är ett måste.

Vill även ha möjlighet att kunna spela Heartstone ganska smärtfritt genom mobilen.

Vad rekommenderar panelen? Någon mobil jag missat?

I skrivandets stund lutar det mest mot LG G4 eller Huawei P8 då jag inte riktigt vågar chansa med Sony då jag har bekanta vars glas i tidigare versioner gått sönder av sig själv och är även lite rädd för Snapdragon 810 då den sägs ha lätt att överhetta sig.

Tacksam för alla tips jag kan få.

Batteriet vad jag vet går ju att byta kameran ska bli sämre med tiden har jag inte hört förut, men kan ju vara så att det kommit smuts/repor på linsen eller du jämför den med annan kamera/mobil.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Av dom skulle jag tagit LG G4.

Jag skulle INTE köpt en Sony Z5. Alla Sony Z verkar gå sönder bara en tittar på dom. Ibland behövs inte ens det. Fixar Sony detta, Då tar jag tillbaka alla hårda ord för det är fan bra mobiler annars.

Det är lite överdrivet, det är dock en del som råkat ur för måndags ex men hittills inte stött på någon som inte fått byta ut dem direkt. Många telefoner lider av detta precis vid release.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av ephex:

Hej! Nu fyller min kära LG G2 hela två år och pensionen är nära då batteriet och kameran blir allt sämre och sämre. Jag har varit riktigt nöjd med G2an men det är dag att gå vidare.

Mobiltelefoner jag funderat lite på är LG G4, Sony Z5, Huawei P8 och Oneplus Two. Inte riktigt fastnat för S6an och inte varit ett fan av iPhone sedan jag ägde en 3Gs.

I mobilen prioriterar jag följande egenskaper i rankad ordning.
1. Skärmen - kollar mycket på stream och surfar. En skärmstorlek kring ~5.2-tum skulle nog passa.
2. Kameran - vill kunna ta okej bilder i min vardag.
3. Batteriet - ett batteri som håller minst en dags användning är ett måste.

Vill även ha möjlighet att kunna spela Heartstone ganska smärtfritt genom mobilen.

Vad rekommenderar panelen? Någon mobil jag missat?

I skrivandets stund lutar det mest mot LG G4 eller Huawei P8 då jag inte riktigt vågar chansa med Sony då jag har bekanta vars glas i tidigare versioner gått sönder av sig själv och är även lite rädd för Snapdragon 810 då den sägs ha lätt att överhetta sig.

Tacksam för alla tips jag kan få.

Många som rekommenderar S6/S6Edge och kan inte göra annat än att hålla med. Sitter själv med en S6 Edge+ och är väldigt nöjd (Då har jag ursprungligen haft Nexus 4 och Nexus 5). Dock tycker jag även att du borde titta på G4:an om du kommer från en LG-lur tidigare och den är snarlik S6 i mångt och mycket.

IMO:
S6 har smått överdrivna färger, både gällande display och färghantering då man tar bilder.
G4:ans display och kamera ger med naturtrogna färger.

Gå till någon butik och pilla på dem en stund!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Vänta någon månad på Nexus 5X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Elephone P8000, billig som fan och bland de bästa.

Bra hårdvara för en budget telefon men deras mjukvarusupport för "äldre" modeller är ganska bedrövlig. Vänta dej inte många OS uppdateringar innan den överges helt.

Permalänk

@enterthewoid:

Varför är det en budget telefon? Kvaliten är ju bättre än många andra lurar som säljs i svensk handel idag..

Mjukvaruoptimeringar är inget krav för att mobilen ska fungera tillfredsställande men klart det är bra med tillverkarstöd om det skulle behövas. Finns dock en aktiv community om man vill roota in något vettigare.

Den jag har strular mindre än polarnas nya samsung/iphone/dyl och haft den ett tag nu, presterar t.om. bättre i vissa tester så för pengen tycker jag inte man har någon vidare rätt att klaga, kvalite långt över förväntan

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

Du vill inte kolla lite närmare på HTC one m9 med, mest ett förslag..
Sedan har ju LG sina knappar där bak som är svåra att avänja sig vid tro mig..

Min LG G3as skärmtid är rätt kass tyvärr..

min håller bra. kollar på youtube ca 1 timme om dagen och kollar facebook etc. har atm 73% batteri. dock inte tittat så mycket på yt men facebook iaf 1 timme idag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av xBumbiBjörn:

min håller bra. kollar på youtube ca 1 timme om dagen och kollar facebook etc. har atm 73% batteri. dock inte tittat så mycket på yt men facebook iaf 1 timme idag.

Hmm är inne på min andra nu eftersom den första BÖJDES när jag cyklade och trillade (har nettonnet försäkring och de är jag nöjd över).
Visst är batteritiden bättre än brudens iPhone 5S men jag tycker nästan att min S5a (med snapdragon inte exynos) och min Nexus 5a har bättre batteritid, ska kolla närmare men har för mig att det åtminstonde var samma skärmtid på LG G3an och Nexus 5an..

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

Hmm är inne på min andra nu eftersom den första BÖJDES när jag cyklade och trillade (har nettonnet försäkring och de är jag nöjd över).
Visst är batteritiden bättre än brudens iPhone 5S men jag tycker nästan att min S5a (med snapdragon inte exynos) och min Nexus 5a har bättre batteritid, ska kolla närmare men har för mig att det åtminstonde var samma skärmtid på LG G3an och Nexus 5an..

jag har råkat pajja min skärm efter tappat den från ca 5 cm, touchen funkade inte. jävligt drygt när man pungade ut 1,8k xd

Permalänk
Skrivet av xBumbiBjörn:

jag har råkat pajja min skärm efter tappat den från ca 5 cm, touchen funkade inte. jävligt drygt när man pungade ut 1,8k xd

700 ungefär för försäkring och sedan 195 kr i självrisk, extremt bra, köpte min vid jul förra året och den är riktigt bra att ha..
Hade liknande på min N4 spräckte den 2 eller 3 ggr..

Permalänk
Medlem

Jaha, kapar tråden lite.

Är också sugen på ny telefon. Har väl rätt basic krav vad jag tycker i mina ögon men hittar ingen telefon som jag tycker passar..

* Android
* "Bra" skärm, behöver inte vara mer än 1080p men vill ha en med bra färger osv.
* 32gb inbyggt minne alt. möjlighet att stoppa i minneskort.
* 4g med stöd för bägge telias band.
* "Ok" batteritid.
* Bra stöd för customrommar, dvs många olika val med olika sorters roms.
* Inte snapdragon 810
* Gärna möjlighet till snabbladdning

Har tittat lite på både one+2, moto x pure, nya nexus, samsung s6 men är det nån som har några riktigt bra andra telefoner att tipsa om?

Edit: Har idag en oneplus one..

La till nuvarande telefonmodell
Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

@Ceder_78: GALAXY Note 3?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Ceder_78
Jag har en Samsung Note 4 som fyller alla dina krav. Det enda negativa är att den är lite väl stor för mig, men det är som sagt personligt.

Visa signatur