[iPhone 6 Plus] Kommer min Touch Id fungera om jag byter den till en annan telefon av samma modell?

Permalänk
Medlem

[iPhone 6 Plus] Kommer min Touch Id fungera om jag byter den till en annan telefon av samma modell?

Som titeln säger, kommer min Touch Id fungera om jag byter Home knappen till en annan telefon av samma modell?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Som titeln säger, kommer min Touch Id fungera om jag byter Home knappen till en annan telefon av samma modell?

Svårt att säga men det logiska vore att du måste ställa in det på nytt eftersom mjukvaran är en annan.

Permalänk
Medlem

Eh va? Jag fattar kanske inte frågan? Fingeravtrycket sitter i själva sensorn så nej du kan inte byta ut knappen utan att registrera om fingrarna. Eller menar du byta telefon? Samma sak där isf. Du måste registrera om fingrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Eh va? Jag fattar kanske inte frågan? Fingeravtrycket sitter i själva sensorn så nej du kan inte byta ut knappen utan att registrera om fingrarna. Eller menar du byta telefon? Samma sak där isf. Du måste registrera om fingrarna.

Skrivet av nimren:

Svårt att säga men det logiska vore att du måste ställa in det på nytt eftersom mjukvaran är en annan.

Jo men problemet ligger inte i att jag måste registrera om fingeravtrycken. Touch ID knappen på telefonen är unik, och kan inte bytas ut mot en reservdel av samma sort. Den Touch ID knappen (hela home-knappen med andra ord) är unik, men frågan är om jag kan sätta över den knappsatsen fysiskt till en annan iPhone, alltså byta ut knappsatsen och använda den till en helt annan telefon - kommer den fortfarande att fungera eller kommer telefonen säga i från av något skumt dolt säkerhetsskäl?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jo men problemet ligger inte i att jag måste registrera om fingeravtrycken. Touch ID knappen på telefonen är unik, och kan inte bytas ut mot en reservdel av samma sort. Den Touch ID knappen (hela home-knappen med andra ord) är unik, men frågan är om jag kan sätta över den knappsatsen fysiskt till en annan iPhone, alltså byta ut knappsatsen och använda den till en helt annan telefon - kommer den fortfarande att fungera eller kommer telefonen säga i från av något skumt dolt säkerhetsskäl?

Mmm knappen i sig är ehh.... just bara en knapp så du får nollställa din gamla när du ska sälja/överge den. När du får den nya så får du göra om det på samma vis som när du fixade den du har idag. Är du osäker på hur du gör kolla med dem som gjort telefonen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jo men problemet ligger inte i att jag måste registrera om fingeravtrycken. Touch ID knappen på telefonen är unik, och kan inte bytas ut mot en reservdel av samma sort. Den Touch ID knappen (hela home-knappen med andra ord) är unik, men frågan är om jag kan sätta över den knappsatsen fysiskt till en annan iPhone, alltså byta ut knappsatsen och använda den till en helt annan telefon - kommer den fortfarande att fungera eller kommer telefonen säga i från av något skumt dolt säkerhetsskäl?

Jag har för mig jag läste något om att den var ihopkopplad med moderkortet så att hittar du en iphone tex och sätter dit din touch id-knapp kommer det inte fungera. Detta är bara vad jag läst förut har jag för mig. Har för mig det var en som lagade telefoner som skrev det. Men är inte helt säker.

Permalänk
Hedersmedlem

Snabb-duckduckgo: http://www.etradesupply.com/blog/iphone-5s-touch-id-repair-pr...

The Apple product repair company, mendmyi, has already tested the replacement and claimed the reason for the ineffective fingerprint scanner is that the Touch ID Sensor itself is tied to the unique logic board in each iPhone 5S and the fingerprint data is stored on the A7 chip in a Secure Enclave that is only accessible by the sensor itself.

Therefore, it’s useless to change the Touch ID Sensor if it fails to response. A new Touch ID Sensor cable will not be working.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Jag har för mig jag läste något om att den var ihopkopplad med moderkortet så att hittar du en iphone tex och sätter dit din touch id-knapp kommer det inte fungera. Detta är bara vad jag läst förut har jag för mig. Har för mig det var en som lagade telefoner som skrev det. Men är inte helt säker.

hahaha men shit JAG VET. Skulle ha specificerat mig mer än vad jag gjorde tror jag! Jag arbetar med att reparera telefoner och vet mycket väl om att knappen sitter fast i moderkortet. Vet inte hur jag ska formulera om frågan så den går fram...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Snabb-duckduckgo: http://www.etradesupply.com/blog/iphone-5s-touch-id-repair-pr...

The Apple product repair company, mendmyi, has already tested the replacement and claimed the reason for the ineffective fingerprint scanner is that the Touch ID Sensor itself is tied to the unique logic board in each iPhone 5S and the fingerprint data is stored on the A7 chip in a Secure Enclave that is only accessible by the sensor itself.

Therefore, it’s useless to change the Touch ID Sensor if it fails to response. A new Touch ID Sensor cable will not be working.

Utmärkt svar. Så med andra ord kan jag inte byta kabeln till en ny enhet då processorn är fast på moderkortet, så moderkortet måste med också.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggalaxyy:

hahaha men shit JAG VET. Skulle ha specificerat mig mer än vad jag gjorde tror jag! Jag arbetar med att reparera telefoner och vet mycket väl om att knappen sitter fast i moderkortet. Vet inte hur jag ska formulera om frågan så den går fram...

arbetar du med telefoner men inte vet hur touchID fungerar? ärligt?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

arbetar du med telefoner men inte vet hur touchID fungerar? ärligt?

Jag tyckte det var en ganska bra ställd fråga?? Hittade inget på google om det heller jag jag sökte. Svaret är inte precis självklart. Eller har du också missuppfattat min fråga?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Han vill byta sensorn på en iphone som är låst med touchID mot en sensor som är oanvänd alternativt är parad med hans finger, så att efter bytet kan låsa upp telefonen med den nya sensorn.

För mig låter det lite som "wow, en "hittad" iphone som är låst. Byter jag sensor kan jag låsa upp den och använda den!"
Men man ska inte vara för synisk.

dock tvivlar jag på att byta sensor går, iaf inte så länge man vill behålla informationen på telefonen. Det vore ganska sugigt om krypteringen går att gå runt genom att bara byta läsare.

Nyckeln för ID är nog lagrad i en krets på moderkortet och byte av sensor lär kräva att krypteringsnycklar måste nollställas eller omprogrameras. Bäst är nog att först ta bort ev touchID parning i telefonen samt stänga av ev. pinkoder och icloud find my phone, sen göra byte och hoppas på det bästa.