Telia Fiber - medföljande router duger inte. Snälla, hjälp.

Permalänk
Medlem

Telia Fiber - medföljande router duger inte. Snälla, hjälp.

Hej!

Idag fick vi fiber och har beställt 100/100. Den medföljande routern duger till allt som är anslutet på nedervåningen, men på övervåningen är signalstyrkan extremt svag eller obefintlig, vilket gör det omöjligt för mig och min yngre bror att ansluta våra datorer till nätverket.

I väggen sitter en fiberomvandlare. Direkt från den får vi ut iaf TV. Telefonin vet jag ej om den ska gå från routern eller omvandlaren då jag hittills inte lyckats få igång den. Vi fick med en router från Telia; en Technicolor TG799vac. Nu vet ni iaf hur vår konfiguration ser ut.

Det viktigaste just nu är i alla fall att vi får igång internet i hela huset. Jag har ingen koll på hur räckvidden är i denna modell som vi har fått, i förhållande till andra modeller. Det enda jag har kunnat göra är att testa vår gamla router. Där finns iaf räckvidden (dock knappt), men den klarar inte av så höga hastigheter så vi landar på ca 5 Mbps.

Behöver vi en ny router? Är detta isf möjligt med tanke på att vi tar både telefoni, bredband och TV via fiber? Går det att använda sig av accesspunkter och dra en sladd för att ställa en sådan på övervåningen?
Jag vet inte vad som är bäst. Avståndet från routern till datorerna på övervåningen är 7 meter horisontellt, sen upp genom golvet. Passerar eventuellt genom en vägg också.

Om möjligt så vill vi slippa dra sladdar genom huset.

Tack! / Axxident

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har en likadan router från Telia. Fungerar både över och undervåning för oss. Den är dock ej särskilt stabil i wifi, på övervåningen med full täckning vill den mer än gärna ge pingspikes i spel som cs go! Kommer man närmre kan det bli bättre.

Har dock 33/10 VDSL, så med fiber skulle jag absolut investera i en bättre router, som t.ex en Asus RT-ac66u eller liknande.

Men innan dess, testa gå in på 192.168.1.1 och byt kanal för Wifi, är väll standard 1 eller 3. Testa högre upp, 6,7 eller kanske 8.

Permalänk
Medlem

Brygga Telias router och koppla in telefoni, TV osv i den. Sen kopplar du från Telias router till din egna.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Hade nyss kontakt med Telias support och routern kommer, som ni sa, behöva bryggas om jag införskaffar en egen.

Är det bästa alternativet att skaffa en egen router, eller vad tror ni?

EDIT: Ska testa att byta kanal efter maten. Hoppas det kan hjälpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver uppenbarligen ingen router utan accesspunkter, lös problemet på rätt sätt så blir det bäst resultat, montera en eller flera AP.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver uppenbarligen ingen router utan accesspunkter, lös problemet på rätt sätt så blir det bäst resultat, montera en eller flera AP.

Dessa måste kopplas via sladd till routern misstänker jag?

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Vilken som helst av Asus routrarna gör vad du vill http://www.inet.se/kategori/214/tradlosa
Priset indikerar vad du får. Via Asusroutern kan du även plocka ut TV och telefoni.
Är det ett stort hus så kanske det även behöva en repeater http://www.inet.se/kategori/227/accesspunkt-brygga

Permalänk
Medlem

Ni som förespråkar accesspunkter. En redig router från Asus skulle ju säkerligen lösa problemen då Wifi är extremt mycket bättre på dessa.?

Permalänk
Medlem

Jag testade ju som sagt att byta tillbaka till en gammal Netgear N300 (står JWNR2000v2 på baksidan) med ett par år på nacken. Den hade ju bättre räckvidd än vad Telias medföljande har, åtminstone på 5 GHz bandet (N300 tror jag ej har den kapaciteten). Om en RT-AC66U är bättre än vad vår gamla 600-700 kronors Netgear, utan antenner, är så tror jag inte att det kommer att vara några problem.

Känns segt att punga ut cirka 1500 kr på en router för att ändå upptäcka att det inte funkar. Har gått igenom alldeles för många routers de senaste åren.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Ni som förespråkar accesspunkter. En redig router från Asus skulle ju säkerligen lösa problemen då Wifi är extremt mycket bättre på dessa.?

Det är helt olika beroende på hur miljön ser ut (planlösning, byggnadsmaterial, omkringliggande nätverk etc).

En annan router kan fungera, men det är inte säkert att det är där skon klämmer.
En extra accesspunkt (ansluten med kabel) skulle jag alltid rekommendera om det är två våningar.
En extender (trådlös förstärkare) skulle jag aldrig rekommendera till något, det är en sista lösning för att ansluta enheter som enbart kräver långsam surf (uteslut streaming, spel etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Ni som förespråkar accesspunkter. En redig router från Asus skulle ju säkerligen lösa problemen då Wifi är extremt mycket bättre på dessa.?

Jag vill dock påstå att en redig accesspunkt för samma summa skulle lösa wifi problemet bättre. Exempelvis Ubiquiti UniFi PRO N750 eller Ubiquiti UniFi Lite AC1200

Ser ut som att Ubiquti har nyligen uppdaterat deras accesspunkter

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Axxident:

Dessa måste kopplas via sladd till routern misstänker jag?

Skrivet av eucalyptus:

Ni som förespråkar accesspunkter. En redig router från Asus skulle ju säkerligen lösa problemen då Wifi är extremt mycket bättre på dessa.?

Accesspunkter kopplas in via kabel, Asus har inte några extremt bra wifiegenskaper men de har tidigare kört med olagligt hög effekt.
Det spelar nog hur som helst liten roll för vill man ha bra wifiprestanda så bör man ha minst en AP per våning och drar man kabel till en AP så är det också lätt att bygga ett seriöst nätverk (med kabel) om man skulle behöva riktigt bra prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

En sak som man kanske ska kolla på med är Internet genom Elutaget, det räcker ju i alla fall för surf jag vet inte hur det fungerar för spel dock..
Då kan man ha en sådan vid routern och sedan en på varje rum för datorer, detta går NOG även att koppla till en AP så ni slipper dra sladdar upp till övervåningen, jag har inte jätte mycket erfarenheter av dessa men de lilla jag har är bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Ni som förespråkar accesspunkter. En redig router från Asus skulle ju säkerligen lösa problemen då Wifi är extremt mycket bättre på dessa.?

Nja, även ASUS routrar måste följa lagstiftning om sändeffekt samt att även de har antenner som jobbar mest i horisontalled. Dessutom sitter det med stor sannolikhet samma wifi-chip som i alla andra routrar. Så nej, ASUS är definitivt ingen patentlösning.

Kabel till en extra AP på övervåningen är vad jag skulle satsa på.

Permalänk
Medlem

Ni som föreslår accesspunkter, kommer man att "roama" till den som ger bäst signalstyrka för tillfället eller måste man byta accesspunkt manuellt?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Det verkar ganska jämnt mellan köp av ny router eller köp av en AP. Då föräldrarna helst vill slippa dra kabel till övervåningen så testar jag att köpa en Asus RT-AC66U imorgon, och se till att jag får öppet köp. Funkar det inte så kan jag bara lämna tillbaka den, och då blir steg två en AP.

Hör av mig imorgon.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

Tack för alla svar. Det verkar ganska jämnt mellan köp av ny router eller köp av en AP. Då föräldrarna helst vill slippa dra kabel till övervåningen så testar jag att köpa en Asus RT-AC66U imorgon, och se till att jag får öppet köp. Funkar det inte så kan jag bara lämna tillbaka den, och då blir steg två en AP.

Hör av mig imorgon.

Kanon! Tänkte just säga det, att ifall det ej fungerar så är det ju bara att lämna tillbaka, då har man iaf testat och kan utesluta det ena efter det andra Inte allt för mycket besvär att testa, om man kan lösa det lokalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axxident:

Jag testade ju som sagt att byta tillbaka till en gammal Netgear N300 (står JWNR2000v2 på baksidan) med ett par år på nacken. Den hade ju bättre räckvidd än vad Telias medföljande har, åtminstone på 5 GHz bandet (N300 tror jag ej har den kapaciteten). Om en RT-AC66U är bättre än vad vår gamla 600-700 kronors Netgear, utan antenner, är så tror jag inte att det kommer att vara några problem.

Känns segt att punga ut cirka 1500 kr på en router för att ändå upptäcka att det inte funkar. Har gått igenom alldeles för många routers de senaste åren.

Om du köper Asus AC 56/66U rekommenderar jag dig att ställa den på en sval palts. Helst där det är ca:10 grader. Då fungerar de kanon. Få nu säkert någon på mig som haft sin i en bastu 3 år och går som en klocka så kanske bara vissa batchar det är problem med. Eller så är det att alla konsumentroutrar fullspäckade med finesser inte håller för tung trafik?

Skulle det dumpa ner en bunt sedlar på trappen blir det nog en Ubiquiti Networks EdgeRouter POE och en
Ubiquiti Networks Unifi AP AC för runt 5 000 kr. Hellst någon Ubiquiti Networks Unifi AP AC till. Men den dagen får man nog leta efter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Piece of Cake:

Ni som föreslår accesspunkter, kommer man att "roama" till den som ger bäst signalstyrka för tillfället eller måste man byta accesspunkt manuellt?

Det beror på vad man har för delar och hur man ställer in dem, roaming brukar kräva en wifikontroller för att fungera bra men att bara byta AP räcker ofta långt det också men normala datorer ligger oftast kvar för länge innan de byter och oftast så prioriteras även 2,4GHz före 5GHz men inget hindrar att man har olika ssid och väljer själv för det är väl sällan man verkligen behöver roaming hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Piece of Cake: Om du ställer in samma SSID på alla AP så kommer enheterna att roama. Har du olika namn så kan du byta manuellt. Jag undviker att ha mer än en AP eftersom roaming ALDRIG fungerar helt smärtfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Jag vill dock påstå att en redig accesspunkt för samma summa skulle lösa wifi problemet bättre. Exempelvis Ubiquiti UniFi PRO N750 eller Ubiquiti UniFi Lite AC1200

Ser ut som att Ubiquti har nyligen uppdaterat deras accesspunkter

upp till 122 m räckvidd via Wifi.

Ingen klen mottagning på den AP.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på vad man har för delar och hur man ställer in dem, roaming brukar kräva en wifikontroller för att fungera bra men att bara byta AP räcker ofta långt det också men normala datorer ligger oftast kvar för länge innan de byter och oftast så prioriteras även 2,4GHz före 5GHz men inget hindrar att man har olika ssid och väljer själv för det är väl sällan man verkligen behöver roaming hemma.

Skrivet av tudz:

@Piece of Cake: Om du ställer in samma SSID på alla AP så kommer enheterna att roama. Har du olika namn så kan du byta manuellt. Jag undviker att ha mer än en AP eftersom roaming ALDRIG fungerar helt smärtfritt.

Ställde frågan för att den egentligen också hjälper TS, men nu kanske jag borde skapa en egen tråd i stället för att kapa denna. Ska själv nämligen utöka räckvidden för det trådlösa nätverket till en nybyggd våning, men jag vet inte om det räcker att sätta upp en accesspunkt eller om enheterna kommer att ligga kvar på accesspunkten på nedervåningen med kass signalstyrka i stället för att byta till APn där uppe eller om det kommer byta till den med starkast signal. Kan inte testa för jag har inte köpt grejer än så tänkte planera lite inför köpet.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Piece of Cake:

Ställde frågan för att den egentligen också hjälper TS, men nu kanske jag borde skapa en egen tråd i stället för att kapa denna. Ska själv nämligen utöka räckvidden för det trådlösa nätverket till en nybyggd våning, men jag vet inte om det räcker att sätta upp en accesspunkt eller om enheterna kommer att ligga kvar på accesspunkten på nedervåningen med kass signalstyrka i stället för att byta till APn där uppe eller om det kommer byta till den med starkast signal. Kan inte testa för jag har inte köpt grejer än så tänkte planera lite inför köpet.

Använd olika ssid på respektive våning så är det enkelt att själv välja vart man ansluter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd olika ssid på respektive våning så är det enkelt att själv välja vart man ansluter.

Jo, det är klart. Men sen ska resten av familjen som är helt "teknikhandikappade" kunna använda det också.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Använd olika ssid på respektive våning så är det enkelt att själv välja vart man ansluter.

Skrivet av Piece of Cake:

Jo, det är klart. Men sen ska resten av familjen som är helt "teknikhandikappade" kunna använda det också.

Finns "Roaming assistent" kan du sätta att koppla ifrån när mottagningen överstiger en viss - db tex 70 -db. Men lite surt om man är långt från den sista. Jag har själv 1 router från min ISP, en Linksys som AP, en Asus som 2:a AP och en tredje Asus som "Media bridge" genom 5 GHZ AC i uthuset. Har olika SSID för ibland vill laptoppen/plattan/mobilen inte släppa den med lägsta mottagning eller kopplar upp sig mot den som den var uppkopplat mot sist och allt går segt som sirap. Föreslår också olika SSID så kan man välja själv. Lär familjen!

Fungerar bra så länge det inte är sommar och varmt. Men önskar mig en Ubiquiti UniFi PRO N750 i julklapp som nog hade kunnat ersätta alla förutom den i uthuset (ISP router + Ubiquiti UniFi PRO N750). Så gör som #Tino skriver här: #15723989

Permalänk
Medlem

Lånar tråd..

Jag har också 100/100 från Telia inbyggt i kåken, och det är bara med deras egna (förjävliga ) router som jag får ut full hastighet. Testade att köpa en ASUS RT-N56U och den fungerade klockrent på alla sätt, förutom att uppåthastigheten var låst på 10. Gick tillbaka till Telias då jag ville få ut full hastighet.

Nu har dock Telias router börja krångla rejält då den har låst sig helt efter en fabriksåterställning (känt problem) samt börjat överhetta något kopiöst, även fast den står bra ventilerat.

Värt att leta fram ASUS' variant igen och försöka lirka fram full hastighet? Någon som kan hjälpa?

Tack! MVH

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Ni som föreslår accesspunkter, kommer man att "roama" till den som ger bäst signalstyrka för tillfället eller måste man byta accesspunkt manuellt?

De bra, lite dyrare accespunkter sköter detta. Jag har ingen accesspunkt själv men jag hade lätt köpt en Ubiquiti om jag skulle skaffa en. WiFi är något alla märker direkt om det är svajigt och klagar mycket på. Att då köpa en enterprice accespunkt så får du både kvalite, räckvid och bra funktioner som roaming och det är enkelt att lägga till flera.

Att kunna ha en accespunkt per våning, en i garaget och en utomhus och få detta att tillsammans leverera den ultimata WiFi upplevelsen hade varit sjukt nice. Nu bor jag dock i lägenhet och klarar mig med WiFi från routern.

Skrivet av Jonas79:

upp till 122 m räckvidd via Wifi.

Ingen klen mottagning på den AP.

De har en variant som klarar 183 m också

Permalänk
Rekordmedlem

Det är rätt ointressant att jaga räckvidd utan man bör snarare kolla på täckning i stället, lång räckvidd är jätteenkelt att ordna genom att göra en smalare spridning, men det är troligen oanvändbart om man inte ska ha en länk mellan 2 fast monterade enheter tex en länk mellan 2 hus.
Bra räckvidd o snabbt, men troligen helt oanvändbara delar för de flesta

https://www.ubnt.com/broadband/

stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe nu pratar vi dock om en accesspunkt med 360 graders täckning och då är räckvidden intressant.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tino:

@mrqaffe nu pratar vi dock om en accesspunkt med 360 graders täckning och då är räckvidden intressant.

Ja det finns AP som ger "allt" också, tex såna som har många radiodelar och riktantenenr i flera riktningar typ Xirrus, men då är det seriösa pengar också uppåt 100 000 för en AP är kanske inget hemmapularen lägger ut men de har sin nisch ändå tex på arenor och i större byggnader när man vill klara av några 1000 klienter per AP.
http://www.xirrus.com/product/xr-6000-series/
en fullbestyckad

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.