Permalänk
Medlem

segt nätverk

Hej! den senaste veckan så har mitt nätverk varit extremt segt och jag har inte kunnat spela något spel. det konstiga är att det går att jag fortfarande har 15 upp 0ch 0,80 ner och det har jag alltid haft. det går att kolla på Youtube hyfsat bra men inga online spel funkar men tillexempel i bf4 så står det att jag har runt 75 ping men jag kan inte röra mig utan att rycka tillbaka. Hoppas någon vet svaret till detta konstiga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffy:

Hej! den senaste veckan så har mitt nätverk varit extremt segt och jag har inte kunnat spela något spel. det konstiga är att det går att jag fortfarande har 15 upp 0ch 0,80 ner och det har jag alltid haft. det går att kolla på Youtube hyfsat bra men inga online spel funkar men tillexempel i bf4 så står det att jag har runt 75 ping men jag kan inte röra mig utan att rycka tillbaka. Hoppas någon vet svaret till detta konstiga problem.

Vad har du för ping/ms?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad kör du med för router? Kör du med Telias egna? Här hemma så kör vi med deras egna Technicolor TG799vn v2 och ibland kan man behöva starta om routern för att den blivit överbelastad. Du kanske borde prova det såvida du inte gjort det redan. Brukar fixa sig här iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Hedersmedlem

Telia kör Annex M sedan länge så 0,75 upp med 15 ned är extremt lite. Bör ligga på det dubbla.

Vilket modem/gateway använder du?

Fildelning som fyller upplänken samtidigt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara så att du tappar massa paket. Testa din packet loss över lite längre tid.

Permalänk
Medlem

@davvarn: kör också technicolor. Jag har startar om ett par gånger den senaste veckan på grund av att det är segt. Det funkar lite bättre i kanske 10 minuter efter omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Skulle kunna vara så att du tappar massa paket. Testa din packet loss över lite längre tid.

Hur gör jag detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Keffy
i kommando tolken:
ping -t ping.sunet.se

sedan ctrl + c, för att avsluta mätningen.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att ni fyller er upplänk.

Någon dator/mobil skickar stundtals en massa paket uppåt vilket gör att det blir trångt, kö och lagg. Och det kan vara i princip vad som helst, t.ex win10 update eller mobilsyncning.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@madtop: skulle man kunna kolla vad som använder nätverket?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Keffy:

@madtop: skulle man kunna kolla vad som använder nätverket?

Nja, Netbalancer kan mäta per dator men att mäta alla klienter samtidigt kräver stöd i hårdvaran.
https://netbalancer.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: jaha, men vad tycker ni jag ska göra då? eller ska jag bara skita i det och vänta till jag får fiber, vilket är om typ 6-12 månader. men det är ju tråkigt att bara kolla på Youtube hela dagarna, man vill ju spela =/. men tack för alla svar allihopa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffy:

@madtop: skulle man kunna kolla vad som använder nätverket?

Du skulle kunna testa att koppla från alla enheter utom en och se om det hjälper något. Kan även testa att koppla förbi routern så att du är direkt kopplad ut och se om det gör någon skillnad.
På det pingresultatet du fick var det inget större fel, men du säger inte om det är segt konstant eller från och till. Så skulle kanske behöva köra en längre tid.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Keffy:

@mrqaffe: jaha, men vad tycker ni jag ska göra då? eller ska jag bara skita i det och vänta till jag får fiber, vilket är om typ 6-12 månader. men det är ju tråkigt att bara kolla på Youtube hela dagarna, man vill ju spela =/. men tack för alla svar allihopa.

Om inte routern stödjer trafikmätning så får man mäta i alla inkopplade klienter och räkna ihop det själv.
Det kan också vara vettigt (hjälpa) att ha en router med trafikprioritering och låta den styra så speltrafiken (som ger väldigt liten mängd men är latenskänslig) får högst prio.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

100% du sitter på wifi, eller så har du någon i ditt hem som gillar o sitta på torrents eller streama.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffy:

@mrqaffe: jaha, men vad tycker ni jag ska göra då? eller ska jag bara skita i det och vänta till jag får fiber, vilket är om typ 6-12 månader. men det är ju tråkigt att bara kolla på Youtube hela dagarna, man vill ju spela =/. men tack för alla svar allihopa.

Det är inte så enkelt som att ni uppgraderat till win10 på någon dator?
http://www.howtogeek.com/224981/how-to-stop-windows-10-from-u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det är inte så enkelt som att ni uppgraderat till win10 på någon dator?
http://www.howtogeek.com/224981/how-to-stop-windows-10-from-u...

nä det tror jag inte. Alla datorer förutom 1 har win10 och har haft det sedan det släpptes. Den som inte har det är oftast avstängd. Kan ju testa att avaktivera auto uppdateringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

100% du sitter på wifi, eller så har du någon i ditt hem som gillar o sitta på torrents eller streama.

jag kör med en sladd direkt in i routern. Väldigt säker på att ingen gör något av det. Mina föräldrar använder bara deras dator till att typ kolla nyheter och mail.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om inte routern stödjer trafikmätning så får man mäta i alla inkopplade klienter och räkna ihop det själv.
Det kan också vara vettigt (hjälpa) att ha en router med trafikprioritering och låta den styra så speltrafiken (som ger väldigt liten mängd men är latenskänslig) får högst prio.

Om du menar att köpa router så blir det nog inte av eftersom vi kommer köpa ny när vi får fiber någon gång i början av 2016.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keffy:

jag kör med en sladd direkt in i routern. Väldigt säker på att ingen gör något av det. Mina föräldrar använder bara deras dator till att typ kolla nyheter och mail.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det bara o börja felsöka, koppla ifrån alla enheter från routern och testa 1 dator i taget.
Dina föräldrar kanske har virus på sin burk tex...

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Du skulle kunna testa att koppla från alla enheter utom en och se om det hjälper något. Kan även testa att koppla förbi routern så att du är direkt kopplad ut och se om det gör någon skillnad.
På det pingresultatet du fick var det inget större fel, men du säger inte om det är segt konstant eller från och till. Så skulle kanske behöva köra en längre tid.

Jag tycker det verkar som det är segt helatiden. Kanske ska testa att gå förbi routern då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Keffy:

Om du menar att köpa router så blir det nog inte av eftersom vi kommer köpa ny när vi får fiber någon gång i början av 2016.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns väl inget som hindrar er att skaffa lanhårdvaran nu? Tomato och DD WRT kan mäta på de flesta hårdvaruplattformar som stödjer operativsystemen så du kan ju börja leta delar nu i stället för att panikköpa nått pga fiberinstallationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns väl inget som hindrar er att skaffa lanhårdvaran nu? Tomato och DD WRT kan mäta på de flesta hårdvaruplattformar som stödjer operativsystemen så du kan ju börja leta delar nu i stället för att panikköpa nått pga fiberinstallationen.

mäta vad som drar på nätverket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Keffy:

mäta vad som drar på nätverket?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blev det svårt att förstå exakt vad du menar, men Netbalancer kan mäta i en dator vad som ger trafik och för att få summatrtafiken i lanet så mäter man i en gemensam punkt tex via en router som kan mäta trafiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu blev det svårt att förstå exakt vad du menar, men Netbalancer kan mäta i en dator vad som ger trafik och för att få summatrtafiken i lanet så mäter man i en gemensam punkt tex via en router som kan mäta trafiken.

jaha. Jag är ju inte speciellt bra på sånt här. Skrev bara här för att se om någon hade någon enkel lösning. Men jag får väll vänta på fiber men tack ändå. =D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffy:

jaha. Jag är ju inte speciellt bra på sånt här. Skrev bara här för att se om någon hade någon enkel lösning. Men jag får väll vänta på fiber men tack ändå. =D

Skickades från m.sweclockers.com

Varför vill du inte felsöka? Du bara struntar i alla tips.

Men du kanske hellre väntar i 12 månader innan du kan använda nätet

Permalänk
Medlem

@niclasc: menar du felsöka i datorn eller koppla ifrån alla datorer förutom en och testa heltiden. Tänkte koppla bort allt idag.

Permalänk
Medlem

@niclasc: Har testat nu, ingen skillnad =/. men tack ändå.