Skandal på gång för iPhone 6s? Dåliga Samsung-A9-chip?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Apple köper man inte om man vill ha kvalité TLC minnen i stället för MLC är fult för så dyr mobil (fick ta Samsung till hjälp för rätta mobilerna som släpptes senare och struntade i kunder som har TLC minne i mobilena som släppets).

Vad har det med kvalité att göra?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Vad har det med kvalité att göra?

Tlc har sämre hållbarhet, sen drabbade det kunder negativt. Bland annat prestanda och instabilitet i just detta fallet.

Ser felet med soc och batteritid som en bagatell i jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Tlc har sämre hållbarhet, sen drabbade det kunder negativt. Bland annat prestanda och instabilitet i just detta fallet.

Ser felet med soc och batteritid som en bagatell i jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

På en mobiltelefon har det ingen större betydelse.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Funderar på en 6S plus. Tror ni man kan be Telia ta ut ett antal ex och att man sen får man försöka hitta ett med TSMC-chip?

Visa signatur

i7 6700K - Sapphire R9 390X - Corsair 16GB - BenQ 2420Z 1080P 144Hz | iPhone 6S+ | Philips Fidelio X2 med ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gl0bal:

Funderar på en 6S plus. Tror ni man kan be Telia ta ut ett antal ex och att man sen får man försöka hitta ett med TSMC-chip?

Nej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gl0bal:

Funderar på en 6S plus. Tror ni man kan be Telia ta ut ett antal ex och att man sen får man försöka hitta ett med TSMC-chip?

Går inte. Lite mer utvecklande svar: Det krävs att man bryter plomberingen och startar upp luren och installerar en app som kollar upp chippet.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

På en mobiltelefon har det ingen större betydelse.

Tex tittar på detta så ser du hur det påverkar:
http://www.macrumors.com/2014/11/07/apple-stopping-tlc-nand-f...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört lite vardagsgrejer som man brukar göra med telefonen och har fått följande resultat med samsung-chipet som ni kan se på bilden nedan. Är det godkänt? Har svår att relatera till ett TSMC chip i det här fallet. 100% - 1% körde jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Nu har jag kört lite vardagsgrejer som man brukar göra med telefonen och har fått följande resultat med samsung-chipet som ni kan se på bilden nedan. Är det godkänt? Har svår att relatera till ett TSMC chip i det här fallet. 100% - 1% körde jag på.

http://bit.ly/1VMLKol

Ser bra ut, är det en vanlig 6s eller 6s+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Ser bra ut, är det en vanlig 6s eller 6s+?

Har vanliga 6S. Tror allt beror på vissa appar o skit. Snapchat drar massor o så kör jag ett spel som heter Heros Charge som har tagit 34% står det på 24 timmar.

Permalänk
Medlem

Nu blir man ju lite orolig när min 6s är påväg :/

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem

Funderar på att lämna tillbaka min iPhone 6s. har en fullt fungerade 5S så fattar inte varför jag ska vara så girig o köpa ny =/ Har 14 dagars ångerrätt så får känna på det under veckan.

Kanske apple kommer ut med någon mjukvarufix för dessa betteriskillnader.

Permalänk
Medlem

fick min 6s idag och som tur är så har jag ej samsung chippet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem

Värsta blir om Apple gör en mjukvaru-uppdatering så att Samsung-chipet blir bättre, så som det egentligen skulle vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Värsta blir om Apple gör en mjukvaru-uppdatering så att Samsung-chipet blir bättre, så som det egentligen skulle vara

Inte omöjligt, gissningsvis är det bara inte kalibrerat för samsung-chipet vilket gör att de blir varmare pga för mycket laddning och därmed sämre prestanda osv. Så det kan mycket väl vara så att de kommer en firmware update som gör att samsung chipet blir det mer eftertraktade pga längre energiförbrukning och mindre värme.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Herrejävlar!
Jag som kör geekbench hela tiden, ska lätt lämna tillbaka min 6s om jag får samsung

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Förutsatt att båda modellerna lever upp till utlovade specs är detta ett totalt icke-problem. Om du går och köper 1-liters mjölk i affären och den ena innehåller 1,02 liter och den andra 1,08 liter har ju tillverkaren levererat vad dem lovat iaf. Du fick ju din 1-liters vilket som. Variation OVANFÖR spec är inte otillåtet. Det förekommer dessutom redan på många andra produkter. T ex hur bra cpuer och gpuer går att överklocka.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaze101:

Herrejävlar!
Jag som kör geekbench hela tiden, ska lätt lämna tillbaka min 6s om jag får samsung

Fast å andra sidan är det andra helt jämt, så förstår inte varför geekbench ger ett utslag på hela 28% fel, eller rätt om man ska säga det till TSMC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Apple köper man inte om man vill ha kvalité TLC minnen i stället för MLC är fult för så dyr mobil (fick ta Samsung till hjälp för rätta mobilerna som släpptes senare och struntade i kunder som har TLC minne i mobilena som släppets).

Jag höll på o ramla av stolen när jag läste det där... "apple köper man inte om man vill ha kvalité" ?? det är just precis DET man gör, för att man VILL ha kvalité.... tror du fått det där helt o hållet om bakfoten

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Fast å andra sidan är det andra helt jämt, så förstår inte varför geekbench ger ett utslag på hela 28% fel, eller rätt om man ska säga det till TSMC.

Exakt det är bara geekbench som hör skillnad. Då kan man fråga sig om det gör någon som helst skillnad i verkliga livet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blazin87:

Jag höll på o ramla av stolen när jag läste det där... "apple köper man inte om man vill ha kvalité" ?? det är just precis DET man gör, för att man VILL ha kvalité.... tror du fått det där helt o hållet om bakfoten

Jag hoppas du skojar nu, Kvalite hehe dagens bästa på länge.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Jag hoppas du skojar nu, Kvalite hehe dagens bästa på länge.

Dagens bästa på länge? Under hela dagen då, menar du?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon200632:

Jag hoppas du skojar nu, Kvalite hehe dagens bästa på länge.

6S och 6an är kvalité rakt igenom.

Btw jag har LG G4

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Okej, har nu med blandade saker, så som facebook, lite spel, instagram, snapchat (som äter batte) fått ut två gånger strax över 8 timmars aktivt pillande samt runt 23-25 timmars väntetid med mitt samsungchip innan mitt batteri kommer på 2-3% och det är dags att ladda igen. Jag är ingen heavygamer så jag tror att batteriet inte är så stor skillnad på ändå. MEN, är man heavy gamer och kollar på videos hela tiden så tror jag man kommer märka skillnad.

***

Asså videos med 60fps, är det framtiden elle? Ska man spela in alla sina videos med det?

Permalänk
Medlem

Jag som har en Samsung edge plus å har typ 4tim aktiv användande då är den typ nere på typ 20%
WiFi är på å så.

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Jag höll på o ramla av stolen när jag läste det där... "apple köper man inte om man vill ha kvalité" ?? det är just precis DET man gör, för att man VILL ha kvalité.... tror du fått det där helt o hållet om bakfoten

Och du missa resten av inlägget, orsaken varför

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

http://www.tomshardware.com/news/iphone-6s-a9-samsung-vs-tsmc...

"Based on the results of our testing, it's clear that both versions of Apple's A9 SoC deliver the same level of performance, but Samsung's 14nm FinFET process appears to offer slightly better power efficiency, extending battery life between 3.5-10.8 percent. This is a little more than the 2-3 percent quoted by Apple, but not much, and it equates to only about 5-15 minutes of runtime under the most extreme conditions."

Visa signatur

i7 6700K - Sapphire R9 390X - Corsair 16GB - BenQ 2420Z 1080P 144Hz | iPhone 6S+ | Philips Fidelio X2 med ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gl0bal:

http://www.tomshardware.com/news/iphone-6s-a9-samsung-vs-tsmc...

"Based on the results of our testing, it's clear that both versions of Apple's A9 SoC deliver the same level of performance, but Samsung's 14nm FinFET process appears to offer slightly better power efficiency, extending battery life between 3.5-10.8 percent. This is a little more than the 2-3 percent quoted by Apple, but not much, and it equates to only about 5-15 minutes of runtime under the most extreme conditions."

Fy fan.. Bäst apple återkallar telefonen, så där kan de ju inte ha det

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaze101:

Fy fan.. Bäst apple återkallar telefonen, så där kan de ju inte ha det

Va? Skriver dom nu att samsungchipet är mer power efficient? Hur ska alla tester ha det?