KD överger decemberöverenskommelsen, vad blir resultatet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Fast du har ju sagt att det är odemokratiskt av KD att bryta ett löfte, men samtidigt så måste inte representanterna representera sina väljares åsikter. Står du inte bakom dina egna ord?

Du försöker vrida mina ord nu men det går jag inte med på. Jag sa att det hade varit odemokratiskt (vilket inte är ett bra uttryck men det är det ni använder så jag kör på det) att gå till val med ett löfte om hur man agerar i en fråga och sen göra tvärtom. Då sviker man ju sina väljare liksom. Om SD hade kommit till makten men istället för att begränsa invandringen hade ökat den så hade det varit att svika sitt löfte till sina väljare på samma sätt som KD hade svikit sina väljare om de hade samarbetat med SD. DÖ var dock inget vallöfte och således har de inte svikit något löfte genom att överge den, men de har också markerat att de inte tänker samarbeta med SD ändå, så det löftet har de inte brutit, än i alla fall.

Citat:

Precis man kan aldrig vara nöjd med allt. Citerade inte hela inläggen men du kan ju gå till dom och läsa om hela.

Du säger inte emot min förklaring av hur en representativ demokrati fungerar så jag ser ingen anledning att gå igenom djupare.

Citat:

Ja, det är odemokratiskt. Drog jämförelsen med diktatur. Även om processen var demokratisk, alltså en majoritet av röster, så betyder det inte att resultatet är det. Man var "demokratisk" innan DÖ, under processen av DÖ, men inte efteråt när DÖ var fulländat. Skrev det från början, sedan svarade du mig med att jag har svårt att fatta och upprepade samma sak (fast annorlunda formulerat).

Men du har fel. DÖ är inte odemokratisk vad du än tycker. Sen förstår jag skillnaden mellan ett demokratiskt fattat beslut och följden av det beslutet, att demokratiskt besluta att bli en diktatur är ett demokratiskt beslut men man är inte en demokrati när man är en diktatur. DÖ innebär inte diktatur dock.

Citat:

Vilka spelregler syftar du på? Var det inte ett demokratiskt val SD gjorde, eller ska SD och KD få särbehandling i den frågan?

Jag syftar på praxis som sa att man röstar på sin budget. SD valde att frångå det och rösta på alliansens budget efter att deras egen fallit.

Citat:

Och som sagt så är det en av dom som visar över 20% som har varit mest trovärdig tidigare, så även om allting bara är spekulation så är det fortfarande ologiskt att den skulle vara mindre trovärdig.

Nej, det stämmer inte och du vet inte vad du pratar om. Ingen korrekt utförd opinionsundersökning har kommit fram till en siffra över 20%. Mest trovärdig är inte fakta utan det är din åsikt. Jag tycker inte en opinionsundersökning som inte gör ett viktat urval är trovärdig för fem öre, men det betyder inte att den inte lyckas gissa närmast sanningen.

Citat:

Då är det fel att använda procentenheter då partierna inte till 100% representerar alla sina väljares åsikter. Det famgick som vad du menade pga detta.

Men faktum kvarstår ju: ~87% la sina röster på ett parti som gick till val på att inte samarbeta med SD. Procentenheter är vad vi pratar om.

Citat:

Självklart kan det växla med tiden, men jag förstår inte varför du ältar om att man inte kan veta, det är ju inte det som jag har sagt.

Vad du säger är att partierna ska lyssna på opinionsundersökningar och ändra sin politik efter det för att annars är det odemokratiskt, jag framhåller att opinionsundersökningar inte ger en rättvis bild och inte nödvändigtvis representerar hela befolkningens åsikter och att det därför är fel att vända kappan efter opnionsundersökningsvinden. Vi har redan för mycket populism i den politiska debatten och den påverkar allt för mycket i vårt samhälle. Borttag av vågar på Stockholms badanläggningar är ett aktuellt exempel.

Citat:

Här är ett exempel på spekulation.

Nej. Det är ett exempel på någon som klagar på för mycket spekulation i denna tråd.

Citat:

Intressant att det kommer från dig, att det är avsaknad av fakta när jag inte kan minnas att du har kommit med fakta själv. I alla fall inte i diskussioner mellan dig och mig.

Den här tråden handlar inte om fakta på något plan. Den började som en öppen fråga om vad som händer nu efter KDs beslut och har gått in, som så många trådar, i någon SD-flyktingdebatt som inte har med grundfrågan att göra. Du kastar anklagelser om icke-demokrati till höger och vänster trots att det är ganska uppenbart att du inte förstår vad demokrati innebär eller hur vår variant av representativ demokrati fungerar. Du länkar till artiklar som alla får sina siffror från samma ytterst tveksamma sammanställning av opinionsundersökningar och lägger fram det som fakta. Jag tycker inte den här debatten är intressant att föra för sjuttioelfte gången så jag ska härmed försöka hålla mig till grundfrågan.

Det kan gå väldigt mycket åt olika håll nu beroende på vad de olika partierna gör men situationen kan också kvarstå som den är nu. Om alliansen inte får ihop en gemensam budget så kommer det inte att finnas en budget med mer stöd än S,V,Mp's och då är det förstås den som gäller. Om alliansen får fram en gemensam budget däremot så kan det gå lite hursomhelst. Alliansen själva har ju inte tillräckligt mandat för att fälla regeringens budget men om SD röstar med dem, som de säger att de ska göra, så kan det bli så. Båda blocken vill dock undvika den situationen, därav DÖ från första början, så chansen är ju rätt stor att det blir ytterligare överenskommelser på något sätt. Kanske en blocköverskridande budget eller så får man till något liknande DÖ igen. Alternativt får S igenom sin budget men utskotten godkänner den inte i den form som den är, och då blir det förhandlingar igen. Löfven har också varit ganska tydlig med att han inte kan regera med alliansens budget så om den går igenom igen så är chansen stor för nyval. Och blir det nyval så kan det ju gå hursomhelst. Om exempelvis KD eller C (eller båda) åker ut så kan maktförhållandena se helt annorlunda ut. För SD lär det sluta i en förstärkt vågmästarroll dock, men samtidigt kan det bli helt nya konstellationer efter valet som helt utesluter dem från makten. Inte för att det är negativt för SD, de spelar ju på offerrollen väldigt mycket och faktisk makt kan de ju inte hantera ändå liksom.

Permalänk
Medlem

För att fylla på med dagens partiledardebatt utan att det har med topic att göra:

Jag är inget fan av Jan Björklund. Och det är nog inte heller han som skrivit hans inledande tal idag.

Men till 90% var hans tal ruskigt ideologiskt tydligt och konkret och bra tal. Rekommenderas.
10% var förstås plikttroget för alliansens politik och mot regeringens politik.

Edit: Nu on topic!
Media var idag väldigt snabba att peka ut Ebba Busch Thor.
Public service som jag tidigare sa mig ha högt förtroende för gör en ganska mild omkrivning av hennes uttalande men ändå felaktig. Vad övriga sensationsmedia säger/kommer skriva är ju troligvis 50 ggr extremare.

Och inte bara felcitering utan de spinner vidare på detta med slutsatsen att hon tagit ett beslut utan att ha kommunicerat detta med övriga allianspartier.

Det är sorgligt att medierna har sån stor makt att forma politiken genom att tävla om läsare. Det bästa för t ex AB vore ju nyval. Det säger sig självt. Men även en påstådd splittring av alliansen säljer.

Det Ebba sa var "Min åsikt är att vi med övriga allianspartier så snart som möjligt bör inleda en diskussion om när vi kan lägga en gemensam budget"
Och det läses istället som "Min åsikt är att vi så snart som möjligt bör lägga en gemensam budget"

Alliansen har redan sagt att de kommer att lägga en gemensam budget senast 2018. Dvs de kommer någon gång före valet att diskutera gemensam budget - glasklart. De kommer alltså att innan detta diskutera med varandra om när det blir aktuellt att diskutera - glasklart. Det enda nya är att Ebba inte ser anledning att vänta på diskussionen om "när" det ska diskuteras.

Edit 2. Enligt en intervju av DN så framkommer efter ihärdiga frågor av journalisten följande citat ".. därför är det min uppfattning att vi snarast bör se när vi kan gå fram med en gemensam alliansbudget"
Detta är en nyansering. Här blir det snarare upp till kontexten och tolkning vad hon menar. Jag finner det oansvarigt av media att faktiskt medvetet feltolka även om det är teoretiskt korrekt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast du har ju sagt att det är odemokratiskt av KD att bryta ett löfte, men samtidigt så måste inte representanterna representera sina väljares åsikter. Står du inte bakom dina egna ord?

Precis man kan aldrig vara nöjd med allt. Citerade inte hela inläggen men du kan ju gå till dom och läsa om hela.

Ja, det är odemokratiskt. Drog jämförelsen med diktatur. Även om processen var demokratisk, alltså en majoritet av röster, så betyder det inte att resultatet är det. Man var "demokratisk" innan DÖ, under processen av DÖ, men inte efteråt när DÖ var fulländat. Skrev det från början, sedan svarade du mig med att jag har svårt att fatta och upprepade samma sak (fast annorlunda formulerat).

Vilka spelregler syftar du på? Var det inte ett demokratiskt val SD gjorde, eller ska SD och KD få särbehandling i den frågan?

Och som sagt så är det en av dom som visar över 20% som har varit mest trovärdig tidigare, så även om allting bara är spekulation så är det fortfarande ologiskt att den skulle vara mindre trovärdig.

Då är det fel att använda procentenheter då partierna inte till 100% representerar alla sina väljares åsikter. Det famgick som vad du menade pga detta.

Självklart kan det växla med tiden, men jag förstår inte varför du ältar om att man inte kan veta, det är ju inte det som jag har sagt.

Här är ett exempel på spekulation.

Intressant att det kommer från dig, att det är avsaknad av fakta när jag inte kan minnas att du har kommit med fakta själv. I alla fall inte i diskussioner mellan dig och mig.

Det jag faktamässigt bistått med i tråden är väl främst att slå hål på myten att människor som kommer hit får lyxlägenheter och iphones osv. De får ju som sagt en lite nätt summa på runt 25kr om dagen. Sedan är det inte jag som tycker att vi ska inskränka invandringen. Systemet som vi har idag har vi haft under en mycket lång tid och vill man ändra på det får man väl lägga fram fakta och verkliga belägg för varför man skulle göra just det?

Nu pratar jag generellt. Dialogen mellan oss två har mest spelat på känslor och värderingar, i alla fall enligt min åsikt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Jag trodde skattepengarna kom från samma pott för att sedan fördelas?

Visst kommer de i grunden från folket och företagen, men om du vet hur fördelning av skattemedel fungerar så är det inte så enkelt. En mängd pengar märkt för bistånd kommer nog alltid att finnas och man måste kunna skilja på om kostnader försämrar något annat eller inte som helt enkelt inte har med den högen pengar att göra.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Har läst en del av tråden och ska försöka påpeka en del saker som folk inte tänker på.

Vi lever i Sverige med en nordeuropeisk kultur men det finns ingen naturregel som säger att det är såhär saker kommer förbli, tvärtom. Mångkultur förespråkare har rätt när dom säger att världen alltid är i rörelse och därmed också kulturer. Det som händer med Sverige och egentligen hela västvärlden sker nu på ett historiskt plan väldigt snabbt. Sverige är internationellt känt som nordeuropeérnas högborg med alla dessa recessiva gener som kan komma till uttryck har just på grund av vår historiska geografiska avskildhet.Vad tror ni kommer hända med Sverige om vi tar in 100,000 personer med dominanta gener per år? Om det om 200 år finns en blondhetsprocent i Sverige som ligger på 1% är inte det lite sorgligt? Tiotusentals år av evolution bortkastat och vi ser nu ut som italienare. Jag personligen sätter inget egenvärde i dessa recessiva drag men det är en sak som är en del av oss, och har varit det i tusentals år så det dokumenterats av romarriket. Det vi gör med samhället nu kan ändra detta på några få år historiskt sätt och i och med att det sker i själva hjärtat av dessa ursprungsländer gör att det inte finns någon backup, det blir förlorat för alltid. I viss mån kan jag acceptera att dessa recessiva drag försvunnit i USA som faktiskt ska vara ett blandat land med liberalismen som ideologi. Men att detta sker med norden? Ja som sagt kan jag tycka att det är synd att något går förlorat även om detta något är arbiträrt.

PS. Kommer skriva finare o lägga till radbrytning när jag kommer hem, sitter på tåget med mobilen nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det jag faktamässigt bistått med i tråden är väl främst att slå hål på myten att människor som kommer hit får lyxlägenheter och iphones osv. De får ju som sagt en lite nätt summa på runt 25kr om dagen. Sedan är det inte jag som tycker att vi ska inskränka invandringen. Systemet som vi har idag har vi haft under en mycket lång tid och vill man ändra på det får man väl lägga fram fakta och verkliga belägg för varför man skulle göra just det?

Visst kommer de i grunden från folket och företagen, men om du vet hur fördelning av skattemedel fungerar så är det inte så enkelt. En mängd pengar märkt för bistånd kommer nog alltid att finnas och man måste kunna skilja på om kostnader försämrar något annat eller inte som helt enkelt inte har med den högen pengar att göra.

Du missar ju helt att alla som kommer hit belastar samhället i stort. Det är inte 25kr om dagen det handlar om. Dessa människor ska ha någonstans att bo, skola för barnen, kläder, mat, sjukvård och allt som hör till. När det kommer minst 2000 personer till Sverige per vecka som bara ska ha så då blir det dyrt.

Ja, vi trodde ju att jorden var platt rätt så länge också. Vilken tur att vi ändrade oss i den frågan.

Du får gärna hjälpa flyktingar bäst du vill men varför vill du tvinga på alla ditt godhetsknarkande via skattesedeln? Åk ner själv och hjälp till.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du försöker vrida mina ord nu men det går jag inte med på. Jag sa att det hade varit odemokratiskt (vilket inte är ett bra uttryck men det är det ni använder så jag kör på det) att gå till val med ett löfte om hur man agerar i en fråga och sen göra tvärtom. Då sviker man ju sina väljare liksom. Om SD hade kommit till makten men istället för att begränsa invandringen hade ökat den så hade det varit att svika sitt löfte till sina väljare på samma sätt som KD hade svikit sina väljare om de hade samarbetat med SD. DÖ var dock inget vallöfte och således har de inte svikit något löfte genom att överge den, men de har också markerat att de inte tänker samarbeta med SD ändå, så det löftet har de inte brutit, än i alla fall.

Jag vrider inte dina ord alls. Att du bortförklarar det med att du bara använde det för att andra gjorde det är bara fånigt. Och nu pratar du om att svika sina väljare, som man gjort med DÖ. Uppenbarligen skiter du i att man sviker sina väljare så länge man inte sviker just dig.

Citat:

Du säger inte emot min förklaring av hur en representativ demokrati fungerar så jag ser ingen anledning att gå igenom djupare.
Men du har fel. DÖ är inte odemokratisk vad du än tycker. Sen förstår jag skillnaden mellan ett demokratiskt fattat beslut och följden av det beslutet, att demokratiskt besluta att bli en diktatur är ett demokratiskt beslut men man är inte en demokrati när man är en diktatur. DÖ innebär inte diktatur dock.

Nej, jag gör inte det, du säger emot dig själv. DÖ är odemokratiskt, eftersom det tillåter en minoritetsbudget. Diktatur jämförelsen var ingen jämförelse mellan DÖ och diktatur, om du tror det så förstår jag varför du blir förvirrad och jag rekommenderar att läsa om.

Citat:

Nej, det stämmer inte och du vet inte vad du pratar om. Ingen korrekt utförd opinionsundersökning har kommit fram till en siffra över 20%. Mest trovärdig är inte fakta utan det är din åsikt. Jag tycker inte en opinionsundersökning som inte gör ett viktat urval är trovärdig för fem öre, men det betyder inte att den inte lyckas gissa närmast sanningen.

Enligt dig inte korrekt utförd, men ändå var man närmare verkligheten tidigare. Poängen är inte att den är sann, utan att den inte är mindre trovärdig. Det är DIN åsikt att den är oseriös, det är inte fakta. Logik gäller tydligen inte för din del.

Citat:

Vad du säger är att partierna ska lyssna på opinionsundersökningar och ändra sin politik efter det för att annars är det odemokratiskt, jag framhåller att opinionsundersökningar inte ger en rättvis bild och inte nödvändigtvis representerar hela befolkningens åsikter och att det därför är fel att vända kappan efter opnionsundersökningsvinden. Vi har redan för mycket populism i den politiska debatten och den påverkar allt för mycket i vårt samhälle. Borttag av vågar på Stockholms badanläggningar är ett aktuellt exempel.
Nej. Det är ett exempel på någon som klagar på för mycket spekulation i denna tråd.

Nej det säger jag inte. Och du ska anklaga mig för att "vrida" ord?

Citat:

Den här tråden handlar inte om fakta på något plan. Den började som en öppen fråga om vad som händer nu efter KDs beslut och har gått in, som så många trådar, i någon SD-flyktingdebatt som inte har med grundfrågan att göra. Du kastar anklagelser om icke-demokrati till höger och vänster trots att det är ganska uppenbart att du inte förstår vad demokrati innebär eller hur vår variant av representativ demokrati fungerar. Du länkar till artiklar som alla får sina siffror från samma ytterst tveksamma sammanställning av opinionsundersökningar och lägger fram det som fakta. Jag tycker inte den här debatten är intressant att föra för sjuttioelfte gången så jag ska härmed försöka hålla mig till grundfrågan.

Här har vi definitionen av dubbelstandard. Du menar först på att en undersökning är seriös när den använder intervjuer istället för att gå online. Men nu säger du att dessa länkar jag har tagit fram får sina siffror från "samma ytterst tveksamma sammanställning av opinionsdunersökningar och lägger fram det som fakta" när dessa siffror är baserade på vad du tidigare tyckte var seriöst, nämligen intervjuer.

Du har bevisat att du först säger en sak, och sedan säger en helt annan, inom 2 stycken ämnen vi pratar om. Funderat på att bli politiker?

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det jag faktamässigt bistått med i tråden är väl främst att slå hål på myten att människor som kommer hit får lyxlägenheter och iphones osv. De får ju som sagt en lite nätt summa på runt 25kr om dagen. Sedan är det inte jag som tycker att vi ska inskränka invandringen. Systemet som vi har idag har vi haft under en mycket lång tid och vill man ändra på det får man väl lägga fram fakta och verkliga belägg för varför man skulle göra just det?

Nu pratar jag generellt. Dialogen mellan oss två har mest spelat på känslor och värderingar, i alla fall enligt min åsikt.

Inte mycket. Poängen är att du klagar på avsaknad av fakta medan du själv inte har bidragit mycket mer än dom flesta verkar ha gjort vad jag har sett. Sedan har våra diskussioner inte varit mest känslor, det har varit mycket påståenden osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag vrider inte dina ord alls. Att du bortförklarar det med att du bara använde det för att andra gjorde det är bara fånigt. Och nu pratar du om att svika sina väljare, som man gjort med DÖ. Uppenbarligen skiter du i att man sviker sina väljare så länge man inte sviker just dig.

Nej, jag gör inte det, du säger emot dig själv. DÖ är odemokratiskt, eftersom det tillåter en minoritetsbudget. Diktatur jämförelsen var ingen jämförelse mellan DÖ och diktatur, om du tror det så förstår jag varför du blir förvirrad och jag rekommenderar att läsa om.

Enligt dig inte korrekt utförd, men ändå var man närmare verkligheten tidigare. Poängen är inte att den är sann, utan att den inte är mindre trovärdig. Det är DIN åsikt att den är oseriös, det är inte fakta. Logik gäller tydligen inte för din del.

Nej det säger jag inte. Och du ska anklaga mig för att "vrida" ord?

Här har vi definitionen av dubbelstandard. Du menar först på att en undersökning är seriös när den använder intervjuer istället för att gå online. Men nu säger du att dessa länkar jag har tagit fram får sina siffror från "samma ytterst tveksamma sammanställning av opinionsdunersökningar och lägger fram det som fakta" när dessa siffror är baserade på vad du tidigare tyckte var seriöst, nämligen intervjuer.

Du har bevisat att du först säger en sak, och sedan säger en helt annan, inom 2 stycken ämnen vi pratar om. Funderat på att bli politiker?

Inte mycket. Poängen är att du klagar på avsaknad av fakta medan du själv inte har bidragit mycket mer än dom flesta verkar ha gjort vad jag har sett. Sedan har våra diskussioner inte varit mest känslor, det har varit mycket påståenden osv.

Inte direkt. Du har ju överlag verkat vara av åsikten att SD's politiker inte är värre än andra när det gäller åsikter, lögner och allmänt bedrövligt beteende. Där har jag bidragit med länkar osv.

Sedan tror jag att du uppfattar mig fel. Det var ett försök att vara konstruktiv som jag påtalade detta med källor och fakta. Har aldrig påstått att jag är världsbäst på det själv. Dock kvarstår det faktum att vill man förändra något tycker jag att man bör komma med belägg för det, dvs fakta och källor för att visa för andra att man faktiskt behöver förändra. Det verkar utebli totalt i den här tråden.

Jag menar, om sjukvården, skolan, äldrevården och allt annat man försöker sprida rädsla kring håller på att haverera pga kostnader för invandring borde det inte vara speciellt svårt att visa siffror på detta, från trovärdiga källor.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

De som är för ett system som SD eller liknande förespråkar kan väl komma med riktiga siffror som visar att Sverige är på väg mot ruinens brant, som så många försöker påstå. Här kan väl även de som är emot ett sådant system visa på siffror som talar för det motsatta.

Det är inte bara en fråga om hur många miljarder själva mottagandet kostar.

Barnen ska ha skola (det finns inte hur många lärare som helst)
Migranter ska ha sjukvård (det finns inte hur många läkare och sjuksköterskor som helst)
Det ska finnas bostäder (och snart finns det inte kvar lediga bostäder ute i gamla bruksorter)
Det och en annan mängd välfärdsservice som vi knappast hinner bygga ut kapaciteten för i takt med migrationen. Det går inte att plocka sjukvårdspersonal från sjukvårdspersonalträdet, bostäder bygger man inte bara sådär och lärare går inte att trolla fram. Än så länge har det funnits lite att ta av, men det gör det inte i en evighet. Bostäderna är slut. Finns det klassrumsplatser kvar? Läkare och sjuksköterskor? Tolkar?

Sett till antalet miljarder vi har i statsbudgeten så finns det utrymme för massvis med fler invandare, motsvarande att vi antingen höjer skatterna eller skär ner på andra områden (budgeten är med största sannolikhet redan spräckt med ett antal tiotals miljarder), men att ta hand om asylansökningar är bara en liten del av påfresteningen som väntar på kort sikt. På lång sikt ska färre försörja fler allt eftersom invandrares lägre sysselsättningsgrad och snittinkomst för förvärvsarbete märks av.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är inte bara en fråga om hur många miljarder själva mottagandet kostar.

Barnen ska ha skola (det finns inte hur många lärare som helst)
Migranter ska ha sjukvård (det finns inte hur många läkare och sjuksköterskor som helst)
Det ska finnas bostäder (och snart finns det inte kvar lediga bostäder ute i gamla bruksorter)
Det och en annan mängd välfärdsservice som vi knappast hinner bygga ut kapaciteten för i takt med migrationen. Det går inte att plocka sjukvårdspersonal från sjukvårdspersonalträdet, bostäder bygger man inte bara sådär och lärare går inte att trolla fram. Än så länge har det funnits lite att ta av, men det gör det inte i en evighet. Bostäderna är slut. Finns det klassrumsplatser kvar? Läkare och sjuksköterskor? Tolkar?

Sett till antalet miljarder vi har i statsbudgeten så finns det utrymme för massvis med fler invandare, motsvarande att vi antingen höjer skatterna eller skär ner på andra områden (budgeten är med största sannolikhet redan spräckt med ett antal tiotals miljarder), men att ta hand om asylansökningar är bara en liten del av påfresteningen som väntar.

Åter igen, en massa påståenden men total avsaknad på fakta och källor.

Ge mig något faktabaserat som inte är relaterat till tveksamma källor som talar om för oss att vi inte har råd. Skulle vi t ex inte har råd om svenska folket bestämmer sig för att plötsligt få till en baby-boom? Eller det är skillnad på vilka det gäller?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Votarg:

Har läst en del av tråden och ska försöka påpeka en del saker som folk inte tänker på.

Vi lever i Sverige med en nordeuropeisk kultur men det finns ingen naturregel som säger att det är såhär saker kommer förbli, tvärtom. Mångkultur förespråkare har rätt när dom säger att världen alltid är i rörelse och därmed också kulturer. Det som händer med Sverige och egentligen hela västvärlden sker nu på ett historiskt plan väldigt snabbt. Sverige är internationellt känt som nordeuropeérnas högborg med alla dessa recessiva gener som kan komma till uttryck har just på grund av vår historiska geografiska avskildhet.Vad tror ni kommer hända med Sverige om vi tar in 100,000 personer med dominanta gener per år? Om det om 200 år finns en blondhetsprocent i Sverige som ligger på 1% är inte det lite sorgligt? Tiotusentals år av evolution bortkastat och vi ser nu ut som italienare. Jag personligen sätter inget egenvärde i dessa recessiva drag men det är en sak som är en del av oss, och har varit det i tusentals år så det dokumenterats av romarriket. Det vi gör med samhället nu kan ändra detta på några få år historiskt sätt och i och med att det sker i själva hjärtat av dessa ursprungsländer gör att det inte finns någon backup, det blir förlorat för alltid. I viss mån kan jag acceptera att dessa recessiva drag försvunnit i USA som faktiskt ska vara ett blandat land med liberalismen som ideologi. Men att detta sker med norden? Ja som sagt kan jag tycka att det är synd att något går förlorat även om detta något är arbiträrt.

PS. Kommer skriva finare o lägga till radbrytning när jag kommer hem, sitter på tåget med mobilen nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Men i vilket sammanhang är det relevant? Eller är det en parentes på sidan om?

Följande är inte riktat mot dig utan bara för ämnets skull.

Om vi nu ska vara snälla och läsa t ex SD's principprogram så står där ingenting om att bevara hud-, ögon- eller hårfärg
Jag känner inte till något parti som nämner detta officiellt men det kanske finns. Kanske vore bra att rösta på dessa om man tycker det är en väldigt viktig fråga. Alternativt om man hoppas att SD i framtiden kommer stå upp för detta. Det sista skulle inte förvåna mig.

Citat:
"Sverigedemokraterna definierar den svenska nationen i termer av lojalitet,
gemensam identitet, gemensamt språk och gemensam kultur. Medlem av den
svenska nationen kan man enligt vår uppfattning bli genom att antingen födas
in i den eller genom att senare i livet aktivt välja att uppgå i den.

Som infödd svensk räknar vi den som är född eller i tidig ålder adopterad till
Sverige av svensktalande föräldrar med svensk eller nordisk identitet.

Som assimilerad till den svenska nationen räknar vi den med icke-svensk
bakgrund som talar flytande svenska, uppfattar sig själv som svensk, lever i
enlighet med den svenska kulturen, ser den svenska historien som sin egen
och känner större lojalitet med den svenska nationen än med någon annan
nation."

Skrivet av Valiumballong:

Det är inte bara en fråga om hur många miljarder själva mottagandet kostar.

Barnen ska ha skola (det finns inte hur många lärare som helst)
Migranter ska ha sjukvård (det finns inte hur många läkare och sjuksköterskor som helst)
Det ska finnas bostäder (och snart finns det inte kvar lediga bostäder ute i gamla bruksorter)
Det och en annan mängd välfärdsservice som vi knappast hinner bygga ut kapaciteten för i takt med migrationen. Det går inte att plocka sjukvårdspersonal från sjukvårdspersonalträdet, bostäder bygger man inte bara sådär och lärare går inte att trolla fram. Än så länge har det funnits lite att ta av, men det gör det inte i en evighet. Bostäderna är slut. Finns det klassrumsplatser kvar? Läkare och sjuksköterskor? Tolkar?

Sett till antalet miljarder vi har i statsbudgeten så finns det utrymme för massvis med fler invandare, motsvarande att vi antingen höjer skatterna eller skär ner på andra områden (budgeten är med största sannolikhet redan spräckt med ett antal tiotals miljarder), men att ta hand om asylansökningar är bara en liten del av påfresteningen som väntar på kort sikt. På lång sikt ska färre försörja fler allt eftersom invandrares lägre sysselsättningsgrad och snittinkomst för förvärvsarbete märks av.

Så din slutsats är höja skatterna, skära ner på andra områden alternativt stänga gränserna och bara ta emot kvotflyktingar?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Åter igen, en massa påståenden men total avsaknad på fakta och källor.

Jag trodde att vem som helst kunde förstå att en kraftigt ökande befolkning ställer krav en utbyggd välfärd, men det verkar som om jag hade för höga tankar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Åter igen, en massa påståenden men total avsaknad på fakta och källor.

Men ge dig. Vad har du för fakta?

Sjyssta skygglappar du har. Vad kostade dom?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag trodde att vem som helst kunde förstå att en kraftigt ökande befolkning ställer krav en utbyggd välfärd, men det verkar som om jag hade för höga tankar.

Så, för att fråga dig igen, om vi hade fått en plötslig och stor befolkningstillväxt i form av enormt stora födelsetal hade vi fått kasta ut folk då eftersom vi inte haft råd att utbilda sjuksköterskor eller lärare?

Eftersom det är så extremt uppenbart enligt dig, varför är det då så svårt för dig att stödja dig på någon verklig fakta?

Skrivet av chipw00t:

Men ge dig. Vad har du för fakta?

Sjyssta skygglappar du har. Vad kostade dom?

Det är inte jag som förespråkar minskad invandring eller ett stopp av hjälp till de som flyr för sina liv. Ni som gör det borde åtminstone avkrävas faktabaserade argument som bygger på trovärdiga källor för denna förändring. Eller man har skygglappar om man vill se argument som faktiskt bygger på något verkligt?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är inte bara en fråga om hur många miljarder själva mottagandet kostar.

Barnen ska ha skola (det finns inte hur många lärare som helst)
Migranter ska ha sjukvård (det finns inte hur många läkare och sjuksköterskor som helst)
Det ska finnas bostäder (och snart finns det inte kvar lediga bostäder ute i gamla bruksorter)
Det och en annan mängd välfärdsservice som vi knappast hinner bygga ut kapaciteten för i takt med migrationen. Det går inte att plocka sjukvårdspersonal från sjukvårdspersonalträdet, bostäder bygger man inte bara sådär och lärare går inte att trolla fram. Än så länge har det funnits lite att ta av, men det gör det inte i en evighet. Bostäderna är slut. Finns det klassrumsplatser kvar? Läkare och sjuksköterskor? Tolkar?

Sett till antalet miljarder vi har i statsbudgeten så finns det utrymme för massvis med fler invandare, motsvarande att vi antingen höjer skatterna eller skär ner på andra områden (budgeten är med största sannolikhet redan spräckt med ett antal tiotals miljarder), men att ta hand om asylansökningar är bara en liten del av påfresteningen som väntar på kort sikt. På lång sikt ska färre försörja fler allt eftersom invandrares lägre sysselsättningsgrad och snittinkomst för förvärvsarbete märks av.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Åter igen, en massa påståenden men total avsaknad på fakta och källor.

Ge mig något faktabaserat som inte är relaterat till tveksamma källor som talar om för oss att vi inte har råd. Skulle vi t ex inte har råd om svenska folket bestämmer sig för att plötsligt få till en baby-boom? Eller det är skillnad på vilka det gäller?

Skrivet av Valiumballong:

Jag trodde att vem som helst kunde förstå att en kraftigt ökande befolkning ställer krav en utbyggd välfärd, men det verkar som om jag hade för höga tankar.

Nu var du lite för snabb att döma ut Stoffes påstående tycker jag. För som du själv säger så krävs en utbyggd välfärd för de ekonomiska frågorna som du tog upp. Skola, sjukvård, bostäder osv.
Så långt säger nog ingen emot. Det är delvis att vi då automatiskt inte skulle ha råd med det som saknar källa. Men som du också själv tar upp så går det ju ändå att ha råd om man ökar skatteintäkter. Den frågan kan vi således lämna. Alla förstår att saker kostar.

Men som du inledde med så handlar det inte bara om det ekonomiska. Så för att då gå vidare till nästa punkt. Nämligen det du tar upp som inte går att lösa med utbyggd välfärd. Där saknar du källor. Jag säger dock inte att du har fel. Men det är inte alls konstigt att ställa sig frågande inför vissa av de saker du tar upp och därmed behöva få "jag trodde alla fattade bättre"-retoriken i ansiktet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Visst kommer de i grunden från folket och företagen, men om du vet hur fördelning av skattemedel fungerar så är det inte så enkelt. En mängd pengar märkt för bistånd kommer nog alltid att finnas och man måste kunna skilja på om kostnader försämrar något annat eller inte som helt enkelt inte har med den högen pengar att göra.

Det är inte komplicerat det handlar om hur våra pengar fördelas, det handlar om prioriteringar. Det ligger i sakens natur att vissa delar då får mer meddans andra får mindre, att vi idag ser problem inom vissa områden visar bla på att fördelningen av våra pengar samt prioriteringar ligger fel.

Vad avser bistånd så finns det inget som överhuvudtaget säger att en bestämd summa skall vara öronmärkt. Det är något vi själva bestämmer över.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är varför ingen tar reda på, rent teoretiskt, vilket flyktingtryck vi verkligen klarar, utan påföljder i välfärden, känns som vi bara kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så, för att fråga dig igen, om vi hade fått en plötslig och stor befolkningstillväxt i form av enormt stora födelsetal hade vi fått kasta ut folk då eftersom vi inte haft råd att utbilda sjuksköterskor eller lärare?

1. Födelsetal går att förutspå
2. Spädbarn ger samhället rätt mycket tid att anpassa sig.
3. Nej, jag förutspråkar inte att vi kastar ut någon medborgare, jag är fortfarande en anhängare till nationalstaten.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Eftersom det är så extremt uppenbart enligt dig, varför är det då så svårt för dig att stödja dig på någon verklig fakta?

På vilket sätt är det oklart huruvida vi har bostadsbrist eller att personalen i välfärden inte är oändlig? Vad vill du ha källa på?

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är inte jag som förespråkar minskad invandring eller ett stopp av hjälp till de som flyr för sina liv. Ni som gör det borde åtminstone avkrävas faktabaserade argument som bygger på trovärdiga källor för denna förändring. Eller man har skygglappar om man vill se argument som faktiskt bygger på något verkligt?

Börja med att förklara hur de som tagit sig till Sverige flyr för sina liv. Mig veterligen har de haft flertalet säkra länder de rest igenom utan att vilja söka asyl där. Ingen som tar sig till Sverige har flytt för sitt liv hela vägen (om vi bortser från de som fått visum att färdas direkt från konflikthärd och hit).

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

SD kommer rösta på M´s budget. Inte ens de själva tror på sin egen budget!

Kan någon berätta för mig vad SD vill utöver att nolla invandring/flyktingmottagande? Verkar inte som man ens kan fråga en sdare om de vill ha kaffe utan att få en halvtimmes monolog om invandring tillbaks.

Vad gäller KD så verkar de göra allt de kan för att redan nu lägga grunden till att åka ur riksdagen i nästa val.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Men som du inledde med så handlar det inte bara om det ekonomiska. Så för att då gå vidare till nästa punkt. Nämligen det du tar upp som inte går att lösa med utbyggd välfärd. Där saknar du källor. Jag säger dock inte att du har fel. Men det är inte alls konstigt att ställa sig frågande inför vissa av de saker du tar upp och därmed behöva få "jag trodde alla fattade bättre"-retoriken i ansiktet.

Det går inte över en natt att få tag på nya lärare, nya läkare, nya bostäder, etc. Det tar tid och när något tar tid riskerar man att området blir eftersatt. Vad blir konsekvenserna av en eftersatt skola, eftersatt sjukvård och fortsatt brist på bostäder? Hur påverkar det integrationen/assimileringen av alla de som får PUT här?

Lärare vill få bli idag, det är inte bara en fråga om tid där. Var ska vi hitta fler lärare om det inte finns folk som vill utbilda sig till lärare?

Och sen har vi förstås frågan om pengar. Det är inte något kontroversiellt att konstatera att invandrare arbetar mindre och att de som arbetar tjänar mindre än inrikes födda. Hur påverkar det välfärden på sikt när färre ska försörja fler? Vad ska de som kommer hit arbeta med? Vi har europas lägsta andel låglönejobb och samtidigt har europas största invandring av outbildade invandrare.

Det finns ingen konsekvensanalys och det i sig borde vara skäl nog att dra i nödbromsen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Så din slutsats är höja skatterna, skära ner på andra områden alternativt stänga gränserna och bara ta emot kvotflyktingar?

Vi behöver inte stänga gränserna, vi behöver drastiskt minska pull-faktorerna som gör att så många kommer hit. Men ja, vi behöver antingen höja skatter, skära ner på andra områden eller kraftigt minska inflödet av migranter. Risken finns annars att vi kommer behöva göra allt det i framtiden.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Kollade på debatten i riksdagen förut. Oavsett vad man kallar det så har vi nu en ganska stor och svår utmaning/problem/katastrof/kris/situation, och det käftas en massa hit och dit om hur man ska göra etc. med flyktingfrågan.

Det känns i detta fall som att det skulle vara oerhört mycket enklare att bara hålla en folkomröstning där man ger alternativ och låter folket bestämma, exempelvis. "Vi fortsätter på samma spår som nu", "Vi kanske ska begränsa oss lite" eller "Nej, det räcker. Vi tar den kvot EU tilldelat oss men inte en person till". Sedan räknar man rösterna och kör utifrån det. Det är i slutändan folket som kommer påverkas, och det är en speciell situation och hur man ska göra verkar bekymra många.

Folkomrösta om det. Grekerna klarade att slänga ihop ett antal folkomröstningar på kort tid i år, nog fan kan Sverige klara det också.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Det var en gång en tid när vi hade kompetenta politiker som löste sakfrågor. Idag har vi en bunke clowner som kastar paj. Jag vet inte vad man kan förvänta sig mer direkt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det går inte över en natt att få tag på nya lärare, nya läkare, nya bostäder, etc. Det tar tid och när något tar tid riskerar man att området blir eftersatt. Vad blir konsekvenserna av en eftersatt skola, eftersatt sjukvård och fortsatt brist på bostäder? Hur påverkar det integrationen/assimileringen av alla de som får PUT här?

Lärare vill få bli idag, det är inte bara en fråga om tid där. Var ska vi hitta fler lärare om det inte finns folk som vill utbilda sig till lärare?

Och sen har vi förstås frågan om pengar. Det är inte något kontroversiellt att konstatera att invandrare arbetar mindre och att de som arbetar tjänar mindre än inrikes födda. Hur påverkar det välfärden på sikt när färre ska försörja fler? Vad ska de som kommer hit arbeta med? Vi har europas lägsta andel låglönejobb och samtidigt har europas största invandring av outbildade invandrare.

Det finns ingen konsekvensanalys och det i sig borde vara skäl nog att dra i nödbromsen.

Nu vet jag inte om du läste det men jag skrev att jag inte säger att du har fel. Jag menade i princip att jag inte tänkte diskutera just den frågan.

Jag menade att det går att vara tveksam till att bostäder och personal skulle vara en omöjlighet att lösa. Bara för att det inte går att trolla fram saker så betyder det inte heller att det tar så lång tid att det kan räknas som omöjligt att få det hållbart på något sätt.

Skrivet av Valiumballong:

Vi behöver inte stänga gränserna, vi behöver drastiskt minska pull-faktorerna som gör att så många kommer hit. Men ja, vi behöver antingen höja skatter, skära ner på andra områden eller kraftigt minska inflödet av migranter. Risken finns annars att vi kommer behöva göra allt det i framtiden.

Ok. Så en politik som indirekt begränsar invandringen. Men de som ändå kommer hit med asylskäl t ex blir prövade här.
Flera andra partier föreslog idag någon form av säkra länder. Det är ett sätt att sätta press på andra länder.
Tillfälliga uppehållstillstånd var några som föreslog. Att man med andra ord blir omprövad efter tre år för att se om man fortfarande har asylskäl eller har etablerat sig i Sverige. Men om det blir någon större skillnad i praktiken såvida det inte blir plötslig fred i Syrien, för att ta det aktuella exemplet, är ju svår att tänka sig.

Att vi behöver högre skatteintäkter och effektivare utgifter är ju alltid sant typ. Även utan invandring. Och det är ju det som jag personligen tycker är mest intressant.

Det skulle teoretiskt gå att bygga ut välfärden utan att höja skatten och samtidigt lösa en "ohållbar" flyktingkris genom att alla kämpar tillsammans, jobbar järnet och hjälper till ideellt också. Men det är ju orealistiskt.

Skrivet av Dimman:

Det var en gång en tid när vi hade kompetenta politiker som löste sakfrågor. Idag har vi en bunke clowner som kastar paj. Jag vet inte vad man kan förvänta sig mer direkt.

Troll?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nej inte alls. Jag är bara trött på dagens politiker och blockpolitik. Ta valfri riksdagsdebatt, intervju med Magdalena Andersson (you name it) så är det ett konstant pajkastande istället för att komma med konkreta förslag eller försöka komma överens i sakfrågor. Det tar emot att säga det men så som det har sett ut så är det SD som har varit konkreta och försökt föra diskussioner medans de mötts av "ni är rasister"-retoriken tillbaka. Repeat.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Men om det blir någon större skillnad i praktiken såvida det inte blir plötslig fred i Syrien, för att ta det aktuella exemplet, är ju svår att tänka sig.

Det är bara 36% av de asylsökande som ens påstår sig vara från Syrien. Fred i Syrien skulle inte lösa våra immigrationsproblem och det är dags att folk förstår det.
Det är inte kriget i Syrien som är skälet till strömmarna.
Det är inte vädret.
Problemet är att EUs yttre gräns har totalkollapsat och det är först när Sverige ändrar sin politik som situationen kommer att lugna sig. Fram tills dess är detta det nya normalläget, om det inte fortsätter att eskalera dvs. Om inte de övriga länderna gör det som Sverige inte vågar och tar tag i problemet och upprättar den yttre gränsen igen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

SD kommer rösta på M´s budget. Inte ens de själva tror på sin egen budget!

Kan någon berätta för mig vad SD vill utöver att nolla invandring/flyktingmottagande? Verkar inte som man ens kan fråga en sdare om de vill ha kaffe utan att få en halvtimmes monolog om invandring tillbaks.

Vad gäller KD så verkar de göra allt de kan för att redan nu lägga grunden till att åka ur riksdagen i nästa val.

SD röstar på M's budget för att fälla regeringen som har skapat detta vansinne.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nej inte alls. Jag är bara trött på dagens politiker och blockpolitik. Ta valfri riksdagsdebatt, intervju med Magdalena Andersson (you name it) så är det ett konstant pajkastande istället för att komma med konkreta förslag eller försöka komma överens i sakfrågor. Det tar emot att säga det men så som det har sett ut så är det SD som har varit konkreta och försökt föra diskussioner medans de mötts av "ni är rasister"-retoriken tillbaka. Repeat.

Fast min åsikt är att du har fel.
Magdalena Andersson är ingen bra representant för gruppen politiker. Personligen anser jag hon vara bland de 5% sämsta. Hon använder visserligen en klassisk retorik som hon behärskar. Men jag anser det inte vara bra för det. Inte heller aktuellt. Och inte representativt för övriga.

På punkten pajkastande så bedömer jag alla vara lika dåliga. Men det gör inte att det saknas innehåll utöver detta.

Knepet ligger i att bena ut vilka de konkreta förslagen och åtgärderna är. Om man nu är intresserad.

Men det blir inte så givande om man väljer ut ett parti och enbart lyssnar på det man håller med om - för att sen göra tvärtom mot de andra.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så, för att fråga dig igen, om vi hade fått en plötslig och stor befolkningstillväxt i form av enormt stora födelsetal hade vi fått kasta ut folk då eftersom vi inte haft råd att utbilda sjuksköterskor eller lärare?

Eftersom det är så extremt uppenbart enligt dig, varför är det då så svårt för dig att stödja dig på någon verklig fakta?

Det är inte jag som förespråkar minskad invandring eller ett stopp av hjälp till de som flyr för sina liv. Ni som gör det borde åtminstone avkrävas faktabaserade argument som bygger på trovärdiga källor för denna förändring. Eller man har skygglappar om man vill se argument som faktiskt bygger på något verkligt?

Teoretisk problematik gällande explosionsartad svensk födelsetalsökning kontra problematik skapad av massinvandring går inte att jämföra. Helt olika problem där, där dessutom ett av problemen finns på riktigt.

Du verkar ju tro att pengar växer på träd och att det finns hur mycket som helst av allt åt alla. Så är det inte. Synd att inte fler förstår det.

Återigen. Människor flyr inte för sina liv till Sverige. Du verkar ha mycket svårt att ta till sig detta. Dom ska söka asyl i första EU land dom dyker upp i. Gör dom inte det så är dom enbart ekonomiska migranter som flyr från en lägre levnadsstandard.

Du har ju själv inga argument, eller källor, alls. Du förenklar något enormt och försöker att, av oklar anledning, intala både dig själv och andra att ett inflöde av tusentals så kallade flyktingar till Sverige per vecka är någonting positivt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är bara 36% av de asylsökande som ens påstår sig vara från Syrien. Fred i Syrien skulle inte lösa våra immigrationsproblem och det är dags att folk förstår det.
Det är inte kriget i Syrien som är skälet till strömmarna.
Det är inte vädret.
Problemet är att EUs yttre gräns har totalkollapsat och det är först när Sverige ändrar sin politik som situationen kommer att lugna sig. Fram tills dess är detta det nya normalläget, om det inte fortsätter att eskalera dvs. Om inte de övriga länderna gör det som Sverige inte vågar och tar tag i problemet och upprättar den yttre gränsen igen.

Jag noterar att du missar poängen helt.
Det skulle kunna vara 1% från Syrien och 99% från ett ockuperat Finland.

Men jag tolkar det som att du tycker att det viktigaste i hela frågan är att Svenskar uppfattar majoriteten av flyktingarna som Syrier när det i själva verket är en tredjedel. Jag förstår att du tycker det här är superrelevant för den frågan som jag diskuterade.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N