Permalänk

De bästa fläktarna till en radiator

Hej!

Beställde precis hem en Corsair H110i GT. (Sjukt taggad) Frågan är nu hur nödvändigt det är att köpa nya fläktar till radiatorn för att få kylaren att prestera så bra som möjligt, eller om man ska behålla stockfläktarna.

Om det är värt att lägga 400-500kr för att få extra kylning, vilka fläktar ska man välja då?

Vill bara klargöra att radiatorn på H110i har stöd för 2st 140mm fläktar.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk

Noctua NF-A14

Visa signatur

I7 8700k 5GHz | 16GB DDR4 @ 3.2GHz | ASUS Strix 1070Ti | ASUS Maximus X Hero | EVGA G2 750W | NH-D15

Permalänk

@blåsippa:

Jag tänker på en som är lik NF-F12 som enligt linus är optimerade för radiatoranvändning pga. olika anledningar som man kan läsa om på Noctuas hemsida.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Om du har fått med fläktar räcker de bra. Annars fungerar generellt alla fläktar med breda blad till radiatorer mm. även om vissa är tystare, effektivare eller så.

Noctuas fläktar är sjukt bra, dock kan de vara en aning högljudda helt enkelt för att luften susar. De är för bra rent ut sagt (går att lösa med PWM). De är även extremt dyra jämfört med många andra. (Även om jag tycker att det är värt det)

Min rekommendation är att du tar de fläktar som du fått med om du har några, annars köp ett par nya (med PWM om du vill får vettig ljudninvå i idle) från ett märke i din prisklass.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

@blåsippa:

Jag tänker på en som är lik NF-F12 som enligt linus är optimerade för radiatoranvändning pga. olika anledningar som man kan läsa om på Noctuas hemsida.

Alla noctua fläktar är så bra på radiatorer så att du inte har anledning att tänka mer. I synnerhet då färdiga kylare inte brukar da alltför tunga radiatorer för fläktarna att kyla.

Jag tror inte att den special varianten för radiatorer finns som 140mm för övrigt... Men jag kan ha fel

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk

@Sidju:

Är det verkligen värt att köra på 140mm fläktar i till en radiator med tanke på hur mycket statiskt tryck man får offra? Har hört att detta är det viktigaste man ska kolla på när man kollar efter fläktar.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Skrivet av Whitesound:

@Sidju:

Är det verkligen värt att köra på 140mm fläktar i till en radiator med tanke på hur mycket statiskt tryck man får offra? Har hört att detta är det viktigaste man ska kolla på när man kollar efter fläktar.

En faktor som påverkar det statiska trycket är att många 140mm fläktar har ett större mellanrum mellan fläktbladen än vad många 120mm fläktar har.
Just Noctua NF-A14 passar sig väldigt bra till radiatorer.

Visa signatur

I7 8700k 5GHz | 16GB DDR4 @ 3.2GHz | ASUS Strix 1070Ti | ASUS Maximus X Hero | EVGA G2 750W | NH-D15

Permalänk
Medlem

Prova först med fläktarna som medföljer, och se om du är nöjd med prestanda/ljudnivå. Många går till överdrift med hur kalla dom vill ha sin CPU.

Efter det kan du börja leta, och då rekommenderar jag starkt Noctura NF-A14!

Permalänk
Medlem

scythe gt, ek vardar, Cougar Vortex (tysta och flyttar bra med luft dock är de tidigare bättre, värt att notera är att jag personligen har haft problem med deras 120mm varianter där lagret börjat knacka i 3/4 fläktar).

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Whitesound: Det statiska trycket är viktigt när man har radiatorer, ja, men det är inte så stora krav på det. Även en halvdan fläkt lär räcka för att trycka luften igenom radiatorn. När du har en 280mm AIO kylare krävs inte särskilt mycket från fläktarna. Noctua fläktar räcker "alltid". Det finns även andra som är bra (EK Vardar är bra till exempel (men finns nog inte i sverige än)).

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Fractal Design Venturi HF modellerna, finns i 12/14 cm