Permalänk
Medlem

Radiotjänst

Hejsan SC!

Jag sitter och läser lite och hittade svarta listan vilket får mig osökt att tänka på radiotjänst.

Punkt 21. I marknadsföringsmaterialet inkludera en faktura eller liknande betalningshandlingar som ger konsumenten intryck av han redan har beställt den marknadsförda produkten när så inte är fallet.

Punkt 25. Göra personliga besök i konsumentens hem och ignorera dennes anmodan om att lämna hans hem eller inte komma tillbaka, utom under de omständigheter och i den utsträckning som enligt nationell lagstiftning är motiverat för att få en avtalsmässig skyldighet fullgjord.

Jag flyttade för lite drygt ett år sedan hemifrån och sedan dess har radiotjänst knackat på dörren tre gånger, ringt runt fem gånger och även skickat två fakturor för TV-licens. Jag har ingen TV då jag har dator och inte ser behovet av någon TV. Får de verkligen komma förbi fast jag tydligt sagt till dem att jag inte har någon TV-mottagare? Får de verkligen skicka fakturor? När de ringer så har de sagt "vi ser att du har glömt betala din TV-avgift, men vi löser det nu". Är inte detta osjyssta "försäljningsmetoder"? När de kommit förbi i person så har jag noterat vid två tillfällen att hen som knackar på står och kikar in genom fönstret vilket är mycket obehagligt innan jag vet vilka det är.

Tankar, idéer åsikter?

Mvh Waloth

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Du ska behandla sådana typer som inbrottstjuvar eller fluktare. Ring polisen nästa gång du känner obehag då någon okänd figur står och tittar in genom ditt fönster.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Tjena, Sitter själv i samma dilemma snart, ska flytta om ett tag till min första bostad och där finns inte ens signal i tv uttaget så länge man inte betalar för ett tv abonnemang och jag har en TV men den har aldrig varit kopplad till tv nätet utan används endast med chromecast för att skicka över material från surfplattan.

Enligt lagens mening är man ju skyldig att betala tv avgift då i mitt fall när jag flyttar men de är ju inget vidare roligt, får hoppas man inte hamnar i samma dilemma som du beskriver med att bli "harassad" av radiotjänsten.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Waloth:

Är inte detta osjyssta "försäljningsmetoder"?

Såklart, det är ju Radiotjänst.

Skrivet av Waloth:

Tankar, idéer åsikter?

Ptja, be dem dra dit pepparn växer!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

TV-avgiften är ju lagstadgad så du kan inte jämföra Radiotjänst med övriga försäljare rakt av.

Däremot så kan dom såklart inte förutsätta att du har TV hur som helst utan det är något du måste anmäla själv alternativt bli "påkommen" med vid en kontroll.

Jag har för mig (har ingen källa på det tyvärr) att deras kontrollanter i stort sett kan gå fram till din dörr och ringa på den men sedan är det stopp. Alltför närgången granskning borde räknas som ofredande även för kontrollanterna.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd

Förstår inte att ni har sån otur? De har ringt mig en 3-4 senaste åren och jag säger bara att jag inte har någon TV och så säger de "tack, hej då". Aldrig att de ifrågasatt eller skickat fakturor. Men måste ju gå att dra det vidare om de verkligen håller på så, någon tidning kanske?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Dom gör vad dom vill som vanligt.. Nu förtiden när dom ringer så svarar jag sen hör jag radiotjänst så lägger jag bara på, knackar dom på så öppnar jag sen stänger jag i ansiktet när jag ser vem det är. Ibland har jag min systers rottweiler här och så tar jag med den till dörren så vem det nu än är blir jävligt skraj och kanske skippar min dörr nästa gång han/hon måste till dessa trakter. Jag tänker inte vara schysst när dom inte är det även om dom bara "gör sitt jobb" som de verkligen verkar gilla att göra.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Tjena, Sitter själv i samma dilemma snart, ska flytta om ett tag till min första bostad och där finns inte ens signal i tv uttaget så länge man inte betalar för ett tv abonnemang och jag har en TV men den har aldrig varit kopplad till tv nätet utan används endast med chromecast för att skicka över material från surfplattan.

Enligt lagens mening är man ju skyldig att betala tv avgift då i mitt fall när jag flyttar men de är ju inget vidare roligt, får hoppas man inte hamnar i samma dilemma som du beskriver med att bli "harassad" av radiotjänsten.

om du är snål och inte vill betala och är tekniskt belagd kan du ta ut tv mottagaren ur tvn, då behöver du enligt lag inte betala avgiften

edit: visar sig att jag hade fel:

Skrivet av mrqaffe:

Om ett företag/förening eller annan juridisk person har en tv-mottagare i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan de plombera tv-mottagaren. (T ex om man använder en tv endast som skärm för elektroniska presentationer). Då behöver företaget inte betala radio- och tv-avgift för den tv-mottagaren, enligt 5 § i lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.
När tv-mottagaren är plomberad skickar företaget ett intyg till Radiotjänst på att t. ex. kanalväljaren är borttagen.
Observera att privatpersoner inte kan plocka bort kanalväljaren eller plombera tv-mottagaren på annat sätt för att på så vis undvika att betala radio- och tv-avgift.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker andras upplevelse av radiotjänst diffar rätt kraftigt mot min.
Mina samtal med dom snittar runt 30 sek och det slutar alltid med att de önskar mig en trevlig helg/kväll.

Så länge som man inte är otrevlig så ger de troligtvis inte igen mot dig genom att sätta upp dig på listan över tv-innehavare mot ditt nekande.

Som nämnt ovan så försöker de inte sälja något. De försöker tvinga på dig en lagstadgad skyldighet att betala för något du troligen inte använder.

Frågar du mig så vore det enda rimliga att slimma SVT till sina nödvändiga funktioner och överföra avgiften på skattsedeln istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Tjena, Sitter själv i samma dilemma snart, ska flytta om ett tag till min första bostad och där finns inte ens signal i tv uttaget så länge man inte betalar för ett tv abonnemang och jag har en TV men den har aldrig varit kopplad till tv nätet utan används endast med chromecast för att skicka över material från surfplattan.

Enligt lagens mening är man ju skyldig att betala tv avgift då i mitt fall när jag flyttar men de är ju inget vidare roligt, får hoppas man inte hamnar i samma dilemma som du beskriver med att bli "harassad" av radiotjänsten.

I din telefon, lägg till en block för okända nummer, där har du lösning 1. Lösning 2 är väl att aldrig svara på samtal från nummer du inte känner igen.

Skrivet av Lagerlöf:

Förstår inte att ni har sån otur? De har ringt mig en 3-4 senaste åren och jag säger bara att jag inte har någon TV och så säger de "tack, hej då". Aldrig att de ifrågasatt eller skickat fakturor. Men måste ju gå att dra det vidare om de verkligen håller på så, någon tidning kanske?

Vissa människor har svårare att hantera konflikt än andra. Jag personligen skickade in en vädjan/klagomål till Radiotjänst där jag beskrev mina känslor och min situation. Efter det har jag växt som person och har lättare att stå på mig när det kommer till myndigheter.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

om du är snål och inte vill betala och är tekniskt belagd kan du ta ut tv mottagaren ur tvn, då behöver du enligt lag inte betala avgiften

Man kan väll inte säga att jag är snål, men det svider ju att betala för något som man inte använder eller tänker använda och i form av tv nätet inte kan använda.

Sen svider det ju lite extra när man precis blivit arbetslös och går på akassa än om man har ett fast jobb och drar in lite mer pengar.

Har egentligen redan gjort det frågan är om det ses som godkänt eftersom jag hört att ända gången man kan ta ut ett plugga en tv mottagare och slippa avgift är om man är ett företag.

Skrivet av willaim:

I din telefon, lägg till en block för okända nummer, där har du lösning 1. Lösning 2 är väl att aldrig svara på samtal från nummer du inte känner igen.

Tack för infon, får se hur de går efter man flyttat och sen efter det agera på de sätt som situationen kräver.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

om du är snål och inte vill betala och är tekniskt belagd kan du ta ut tv mottagaren ur tvn, då behöver du enligt lag inte betala avgiften

Om ett företag/förening eller annan juridisk person har en tv-mottagare i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan de plombera tv-mottagaren. (T ex om man använder en tv endast som skärm för elektroniska presentationer). Då behöver företaget inte betala radio- och tv-avgift för den tv-mottagaren, enligt 5 § i lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.
När tv-mottagaren är plomberad skickar företaget ett intyg till Radiotjänst på att t. ex. kanalväljaren är borttagen.
Observera att privatpersoner inte kan plocka bort kanalväljaren eller plombera tv-mottagaren på annat sätt för att på så vis undvika att betala radio- och tv-avgift.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@BaZZe: Säg bara att du inte har en TV. Dagen jag börjar använda licenspliktigt material kommer jag betala.

Permalänk
Medlem

Finns flera trådar på ämnet radiotjänst, de blir alltid låsta för att de "spårar ur" då diskussionen alltid hamnar i om det är rätt eller inte att man ska betala.

P.S. Det är rätt. D.S.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Radiotjänst sysslar inte med marknadsföring, de ser till att driva in en lagstiftad avgift.

PC Gamer (och andra tidningar hos samma utgivare), däremot, gör sig skyldiga till punkt 25. Har alltid ogillat att få hem fakturor jag inte behöver betala.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

Sist de ringde så upplyste jag dem om att mitt nummer är anmält till nix-registret, då drog de något om att det är samhällsinformation de håller på med. Nästa gång skall jag upplysa dem om att Radiotjänst är ett privat bolag. Enligt mitt tycke så är det lika mycket samhällsinformation som någon som ringer och försöker sälja tidningsprenumerationer.

Har för mig att de kom av sig och glömde fråga om jag hade någon TV.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet TS!

Min enda kontakt med dem var ett telefonsamtal när jag var pöjk och flyttat hemifrån. Svarade och de första man hör är "jag hör ju att du har en tv!", efter ha frågat vem som ringde så sa jag att "ja jag har tv men det ingår i hyran" (trodde då att alla kanaler ingick). Har betalt sen dess så jag har inte fått fler otrevliga samtal.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag har snart bott i min nuvarande lägenhet i ett år och fortfarande inte fått något samtal eller någon som knackar på. Kan vara eftersom jag inte har någon telefon Eftersom jag aldrig använder min tv för att kolla på kanaler som tv1, tv2 och tv4 (som är dem enda som fungerar) så tänker jag inte betala någon avgift. Har tvn som en större skärm för att kolla film

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

I din telefon, lägg till en block för okända nummer, där har du lösning 1. Lösning 2 är väl att aldrig svara på samtal från nummer du inte känner igen.

Sånt fungerar väl lite sämre för många?
Söker man jobb kommer det ju hela tiden samtal från okända nummer. Sen ringer ju t.ex vårdcentraler, sjukhus & folktandvården skyddat (har för mig radiotjänst också ringde skyddat sist jag hade att göra med dem). Även skolor och företag har sånt, de två senaste ställena jag jobbade på ringde skyddat.

Mycket man missar om man slutar svara på sånt man inte direkt vet vad det är

Har aldrig haft problem med radiotjänst. Anmälde min flytt direkt och började betala.
Eller ja någon vecka efter jag fyllt arton ringde de. Sa att jag bor hemma (som stämde) och då tacka de för sig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att inte tro att dessa "skräckhistorier" man hör om Radiotjänst inte sällan är rejält kryddade. Min erfarenhet som boende på ett flertal olika platser har aldrig varit annan än
- "Nej, jag har faktiskt ingen TV."
- "Okej, ha en bra dag/kväll."

De kanske är lite mer ihärdiga om man bor i fristående hus långt ute i skogen där de spenderar tjugo minuter för att nå fram till varje hus, men i valfri form av lägenhetskomplex är det nog en försvinnande liten del som inte tackar för sig och går vidare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag har svårt att inte tro att dessa "skräckhistorier" man hör om Radiotjänst inte sällan är rejält kryddade. Min erfarenhet som boende på ett flertal olika platser har aldrig varit annan än
- "Nej, jag har faktiskt ingen TV."
- "Okej, ha en bra dag/kväll."

De kanske är lite mer ihärdiga om man bor i fristående hus långt ute i skogen där de spenderar tjugo minuter för att nå fram till varje hus, men i valfri form av lägenhetskomplex är det nog en försvinnande liten del som inte tackar för sig och går vidare.

Jag säger inte att de är otrevliga. Jag säger bara att de är otroligt ihärdiga och innan man vet att de är dem så tycker jag det är obehagligt med folk som står och kikar in.

Jag har endast behövt upprepa att jag inte har någon TV flera gånger vid ett samtal av alla dessa olika gångerna. De har ALLTID varit trevliga mot mig men det är inte det som är poängen.

Förstår även att det är en lagstadgad avgift och att det då är andra förhållanden än mot t.ex. Jula eller annan vanlig näringsidkare.
Att blockera okända nummer är inte ett alternativ då i stort sett alla jag pratar med har dolt nummer på.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Dem var på mig en hel del innan jag kom på.
"Det här numret är med i NIX-registret, telefonförsäljare får inte ringa hit *klick*"

Sedan vart det tyst i flera år, tills en uppenbar pensionär ringde mig.
"Nej du gammelfarmor, TV är något från din tid, det behöver inte vi unga *klick*"

Får se hur länge tystnaden håller sig nu

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §2.2*

Detta har diskuterats ett antal gångar, använd gärna sökfunktionen.

Citat:

§2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...