Fråga en medarbetare på socialtjänsten (ej en officiell frågelåda)

Permalänk
Medlem

Fråga en medarbetare på socialtjänsten (ej en officiell frågelåda)

Hejsan allihop!

Under våra arbetsdagar för någon månad sedan kom vi på Socialtjänsten i min hemkommun fram till att vi är ganska dåliga på kontakt med medborgare och folk i samhället för att informera om vad det är vi faktiskt gör. I takt med att mina kollegor ger sig ut och informerar på organisationer och föreningar så tänkte jag att jag kan svara på frågor som rör en av Sveriges minst omtyckta (förutom möjligtvis migrationsverket och AF) myndigheter!

Jag har jobbat som socialsekreterare/samordnare i knappt 6,5 år sedan jag exades som socionom. Under den tiden har jag jobbat med bland annat Försörjningsstöd (FS), Tvångsomhändertagande av Unga och Missbrukare (LVU & LVM), Familjerätt & Familjerådgivning, Kvinnofrid och idag till mestadels, mottagande och omhändertagande av ensamkommande flyktingbarn. Så jag har samlat på mig en del!

Jag jobbar på en mellanstor svensk kommun (no, i won't say which) med några dussin medarbetare och jag trivs väldigt bra med mitt arbete, även om det stundtals är väldigt svårt, påfrestande och stressigt (men vad är det inte? ).

En vanlig missuppfattning är att vi på Socialförvaltningen jobbar endast med att tvångsomhänderta barn och missbrukare. Detta är felaktigt. Naturligtvis är det en del av vår verksamhet, men i vår kommun är det en väldigt liten del. Huvudsakligen jobbar vi med försörjningsstödsärenden, familjerätt, familje- och boendestödsfrågor, faderskapsutredningar, kvinnofrid- och hedersrelaterade frågor samt vård av ensamkommande, framför allt i dagsläget med den flyktingpolitiska situation vi har.

Jag ser mitt jobb som någonting väldigt positivt. Ofta får jag jobba med dem som andra myndigheter och organisationer i samhället "forslat" vidare. Jag tycker om att hjälpa folk, framför allt folk i utsatta situationer, och jag tycker om myndighetsutövning på en nivå där jag har ett faktiskt inflytande på någons liv för att hjälpa dem till något bättre. Ibland är det svårt - bland det första jag gör när jag får en ny klient är att försöka avstigmatisera besöket. Bara för att man behöver komma till socialförvaltningen är detta inte på något sätt ett "misslyckande" - denna attityd ser jag alldeles för ofta. Naturligtvis kan det vara svårt - allra gladast skulle vi alla våra om folk som jag vore arbetslösa eller jobbade med något annat - men det händer nog inte den närmaste framtiden .

Hur som helst - fråga på! Tyvärr finns det en del saker jag inte kan berätta, då vi jobbar under sekretess, men så länge vi håller oss allmänt och hypotetiskt är det inga problem .

Och för att svara på en fråga som antagligen uppkommer - Min min månadslön ligger i skrivande stund på 31600 SEK Brutto. Dock bör jag tillägga att detta är något över normen för mitt yrke/erfarenhet.

--Benjamin

Redigerat för att förtydliga att det inte är en officiell frågelåda, utan att trådskaparen skriver i egenskap av en privatperson som vill berätta om sitt jobb.
Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kan du ge ett så ärligt svar som möjligt hur du ser på den påstådda flyktingkrisen vi upplever i Sverige. Hur ställer du dig till SD's utmålande av att Sveriges välfärdssystem kollapsat?

Kan utveckla att jag själv är extremt SD-kritisk men nu har man ju chansen att fråga någon som faktiskt jobbar med dessa frågor dagligen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

om det visar sig att ni har beslagtagit ett barn på fel grunder. hur går ni vidare då? riktar ni enbart kritik emot er själva eller blir det utbetalad ersättning för emotionell skada för förälder och barn?
minns nämligen att jag såg en dokumentär eller något sånt, som uppdrag granskning eller kalla fakta där något liknande hade hänt. men man fick aldrig veta vad utfallet var när allt stod rätt till igen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Kan du ge ett så ärligt svar som möjligt hur du ser på den påstådda flyktingkrisen vi upplever i Sverige. Hur ställer du dig till SD's utmålande av att Sveriges välfärdssystem kollapsat?

Kan utveckla att jag själv är extremt SD-kritisk men nu har man ju chansen att fråga någon som faktiskt jobbar med dessa frågor dagligen.

Jag gör inga politiska uttalanden. Mina uttalanden berör Sverige som en välfärdsstat, och jag ställer mig varken bu eller bä till regering, allians, SD, Kalle Anka eller någonting annat. Precis som jag är som privatperson - politiskt helt ointresserad :).

Med det sagt - Frågan har många dimensioner. Socialtjänster och Socialförvaltningar i Sverige står under enorm press att hitta bostäder till exempelvis ensamkommande flyktingbarn (Vuxna asylsökande sköter migrationsverket, inte vi). Detta arbete är groteskt svårt och bostäder/placeringar enligt lagar och föreskrifter existerar knappt längre idag. Vid mina placeringar slår jag i genomsnitt 50-90 telefonsamtal och lyckas i slutändan ofta genom personliga kontakter och tidigare placeringar skaka fram en plats. På det viset så är flyktingsituationen i Sverige idag väldigt svår, och jag vet socialsekreterare i andra kommuner som inte längre vågar gå till kontorsfaxen i rädsla för att det har kommit "faxplaceringar" (ensamkommande flyktingbarn). Våra socialsekreterare i Sverige är stressade, under ofantligt tryck och jobbar ofta övertid :/ . Jag vet att situationen på Migrationsverket är liknande, om inte värre.

Men att välfärdsstaten skulle ha kollapsat? Nej. Det anser jag inte är fallet. Vårdköer har ökat, men det ser jag har många anledningar, och många av dem inte på något sätt relaterade till flyktingkrisen. Jag har inga problem att få sjukvård, skola och hjälp till mina klienter - vare sig de kommer från Afghanistan eller från Arboga :).

Jag skulle säga att den svenska byråkratin, framför allt SoC, Migrationsverket och aktörer relaterade till detta befinner sig under enormt tryck. Men som jag ser det - om du inte är stresstålig, bli inte socialsekreterare.

En av de största svårigheter som jag arbetar under i dagens klimat är de bestämmelser som sätts av migrationsverket. Jag har 48 timmar (om jag får faxet samma minut som det kommer till kontoret, annars mindre) på mig att fixa bostad, transport, ledsagare, hjälp och förberedelse för en ensamkommande från en ankomstkommun (oftast skåne) till vistelsekommunen (oss). Ibland blir det väldigt stressigt, framför allt om inte vår kommun har lokala platser.

Kort sagt - jag tycker problematiken och flyktingkrisen i första hand har berört de som jobbar på myndigheter - inte att kvalitén eller mängden på Sveriges välfärd skulle blivit sämre eller på något sätt mindre. Men om du tänker på någon speciell sort av välfärd (bidrag, vård eller vad det nu kan vara) får du jättegärna återkomma!

--Benjamin

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

om det visar sig att ni har beslagtagit ett barn på fel grunder. hur går ni vidare då? riktar ni enbart kritik emot er själva eller blir det utbetalad ersättning för emotionell skada för förälder och barn?
minns nämligen att jag såg en dokumentär eller något sånt, som uppdrag granskning eller kalla fakta där något liknande hade hänt. men man fick aldrig veta vad utfallet var när allt stod rätt till igen

LVU är bland det svåraste och jobbigaste som en socialförvaltning kan tvingas göra, av flera anledningar. Ingen Socialförvaltning i Sverige är ute efter att tvångsomhänderta barn, om detta inte krävs av omständigheter eller lagstiftning. Varför?

* LVU kostar kommunen pengar. Miljonbelopp.
* LVU river upp familjer och bekanta, ofta permanent.
* LVU är väldigt stressigt för en socialförvaltning och dess medarbetare

Bara för att nämna några. Med det sagt, om vår socialförvaltning, trots övervägande och samråd, skulle komma till slutsatsen att vi gjort ett LVU på felaktiga grunder skulle resultatet av detta vara djupgående. Medarbetare skulle troligtvis Lex Sarah-anmäla verksamheten så att samma misstag inte upprepades - jag skulle göra detta om ett LVU hade gjorts på felaktiga grunder. Dessutom skulle troligtvis vederbörande klients föräldrar IVO-anmäla verksamheten. Socialtjänsten har däremot som praxis att inte utbetala "ersättning" för att vi gjort fel - detta är någonting som måste stämmas via domstol/rättsinstans, som var som helst. Men varken Socialförvaltning eller kommun är immuna från att behöva betala skadestånd.

Men det är viktigt att komma ihåg att personerna som tagit ett beslut om LVU är människor - om de som resultat av ett misslyckat LVU nästa gång i stället inte skulle göra ett tvångsomhändertagande, och som resultat av detta ett barn skulle avlida...ja. Inget trevligt scenario.

Detta hände ju bland annat i fallet Yara. Trots orosanmälningar till ansvarig socialförvaltning bestämde man sig för att inte göra ett LVU. Om detta berodde på beslut från chefsnivå, försumning från socialsekreterare eller systemfel kan jag bara spekulera i.

Allt jag vet är att när jag får en orosanmälan på mitt bord så går jag till botten med den - och slutar inte förrän jag tror mig veta med stor säkerhet, samt har diskuterat det med chef och minst 4 andra av mina kollegor, att barnet inte är i omedelbar fara. Första dagen på arbetet sade min dåvarande chef till mig att det viktigaste arbetet vi gör på Socialförvaltningen det är att se till att barn har det bra - mår bra, är trygga och säkra. Trots alla våra andra verksamheter så är det lite ledstjärnan i mitt arbete, och det är därför jag tycker om att jobba med exempelvis ensamkommande.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecarion:

Men att välfärdsstaten skulle ha kollapsat? Nej. Det anser jag inte är fallet. Vårdköer har ökat, men det ser jag har många anledningar, och många av dem inte på något sätt relaterade till flyktingkrisen. Jag har inga problem att få sjukvård, skola och hjälp till mina klienter - vare sig de kommer från Afghanistan eller från Arboga :).

Hur ser du på det faktumet att det finns "företag" som ställer upp med "vårdplatser" åt ensamkommande flyktingbarn, där man betalar familjen där "barnet" placeras 22.000:- / månaden, och "företaget" skummar av 38.000:- för att nå sitt pris mot socialtjänsten, som är 60.000:- per månad & barn?
Varför tar inte socialförvaltningen tag i saken, och erbjuder familjerna en direktplacering, för 30.000:- i stället? Det hade varit en enorm netto-besparing.

Som en av de säkert minst 100.000 ungdomar som växt upp inom socialtjänstens väggar, kan jag ju bara säga att er uppföljning, redan när det begav sig, var helt värdelös. Hur tänker ni kvalitetssäkra alla dessa hastigt nytillkomna HVB-hem som nu poppar upp överallt?

I samma anda, vad har du får åsikt om att många socialförvaltningar nästan helt har gått över till personal som levereras av bemanningsföretag, där den anställda många gånger är samma som innan man anställde via bemanningsföretaget, denna har gått upp några tusenlappar i lön, men kostnaderna för socialförvaltningen har dubblats...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

En fråga angående umgänesresor för bonusbarn.

Ska jag som bonusförälder behöva betala för min sambos umgängesresor för att hon ska hämta hit sin dotter 2 gånger i månaden? Det rör sig om ganska mycket pengar...

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur ser du på det faktumet att det finns "företag" som ställer upp med "vårdplatser" åt ensamkommande flyktingbarn, där man betalar familjen där "barnet" placeras 22.000:- / månaden, och "företaget" skummar av 38.000:- för att nå sitt pris mot socialtjänsten, som är 60.000:- per månad & barn?
Varför tar inte socialförvaltningen tag i saken, och erbjuder familjerna en direktplacering, för 30.000:- i stället? Det hade varit en enorm netto-besparing.

Som en av de säkert minst 100.000 ungdomar som växt upp inom socialtjänstens väggar, kan jag ju bara säga att er uppföljning, redan när det begav sig, var helt värdelös. Hur tänker ni kvalitetssäkra alla dessa hastigt nytillkomna HVB-hem som nu poppar upp överallt?

I samma anda, vad har du får åsikt om att många socialförvaltningar nästan helt har gått över till personal som levereras av bemanningsföretag, där den anställda många gånger är samma som innan man anställde via bemanningsföretaget, denna har gått upp några tusenlappar i lön, men kostnaderna för socialförvaltningen har dubblats...

B!

22 000 i månaden låter som en väldigt generös arvodes/omkostnadsersättning för en Familjehemsplacering enligt SoL 11:1. Naturligtvis är jag medveten om de groteska priser som vissa konsulter och verksamheter begär för sina tjänster, och detta är ett av mina dagliga irritationsmoment när jag får fakturorna från mina konsulentstödda verksamheter. Ibland kan man bli ganska arg :/.

Däremot kan jag förklara varför inte kommuner gör fler direktplaceringar. Detta är i grund och botten en resursfråga. Socialförvaltningarna har helt enkelt oftast varken tid eller personal för att själva söka upp intresserade familjehem som är beredda att ta emot placeringar och göra en familjehemsutredning. Detta tar tid, som våra chefer anser att vi kan använda till uppföljningsarbete, andra ärenden, eller för att stötta kollegor. Om vi skulle anställa fler socialsekreterare för att göra denna typen av utredningar är detta en fråga som måste upp till politisk nivå - just för att anställa nytt folk. Privata vårdgivare har alltså helt enkelt tiden att leta efter dessa familjer och göra dessa utredningar. Jag anser denna modell vara fel, och därför försöker jag i min verksamhet direktplacera där jag kan. Tyvärr har bara arbetsdagen 8 timmar. Familjehem får via konsulentstödda verksamheter också ett "säkerhetsnät" som kommunen inte kan erbjuda , ett ställe dit de kan vända sig 24/7 vid problem eller frågor.

Detta är anledingen till varför man ser så många konsulentstödda verksamheter idag. Hoppas att det var ett någorlunda bra svar! Jag ska också tillägga att det skiljer sig åt mellan kommuner. Jag tror säkert det finns platser där man nästan aldrig använder sig av konsulentstödda familjehem.

Att kvalitetssäkra HVB-hem är däremot enklare och snabbare än man kan tro på grund av följande: Socialförvaltningar samarbetar. Vi arbetar inte i ett vakuum. Alla socialförvaltningar i ett län har kontakt med varandra genom nätverksförbund, och alla "delverksamheter" samarbetar. I mina nätverk ingår det nästan 35 kommuner!

När jag externplacerar ett barn i en verksamhet som jag inte känner till, eller som är nystartad, kontaktar jag kommunen där verksamheten befinner sig samt alla mina nätverkskollegor (socialsekreterare som jobbar med samma saker i länet, exempelvis Jönköpings län). Innan dagen är slut har jag ett 20-tal mail antingen med referenser eller varningar rörande föreståndare och/eller verksamheten i fråga.

Jag har - mer än en gång - avslutat en placering i ett nystartat HVB-hem och dragit hem den ensamkommande till en jourlägenhet i vår behandling och omsorgsverksamhet medan jag letar efter en ny plats. Detta med anledningen att personalen försummat barnet, att verksamhetens behandlingsmetodik var bristfällig eller att man nonchalerade den placerade. Utöver detta kan man lyssna på barnet, inspektera verksamheten utifrån våra grundkrav samt kolla in historiken för föreståndare.

Kvalitetssäkring av HVB-hem är inte ett problem som jag skulle säga att just vi har, men jag vet att de kommuner finns där detta är ett stort problem, och där kontrollen av verksamheter har försummats. Där kan jag bara säga att jag hoppas att socialsekreterarna skärper sig och att man kommer ihåg förvaltningens verksamhetsmål. Jag är ledsen att du haft negativa erfarenheter av socialtjänsten, även om jag vet att detta inte på något sätt är ovanligt.

Bemanningsföretag...ja, vad ska man säga? Positioner till socialsekreterare måste beläggas och folk måste anställas. Om ingen är intresserad av att söka tjänsterna har våra chefer inget val. Det är inte så att vi väljer mellan bemanningsföretag och "direktanställning" - det har blivit ett nödvändigt ont i många kommuner för att inte tjänster söks. Däremot anser jag att som vissa kommuner gör, att från början vända sig till bemanningsföretag, är ett systemfel. Det är resursslöseri och bör inte göras. Skulle det göras på vår förvaltning skulle jag gå och ha ett väldigt allvarligt samtal med min sektionschef.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk

Varför försöker vissa "Soctanter" handläggare dra en rövare, slarva bort överklagnings papper om SL-kort.
säga att man inte får något månadskort fast man har rätt till det
(på den tiden man hade praktik det tog 7månader av överklagan)
Smita ut bakvägen och åker hem när man har avtalat möte?
Glömma betala in Hyran i 30dagar till min värd så ja nästan blir vräkt.

Bli sur när man Klagar hos hennes Chefer i på Kungsholmen,

skulle kunna rada upp en massa saker varför ja har svårt lita på dom.
dom ska ha allt på papper men vill man ha nånting skriftligt tillbaka så får man frågan varför då..?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

En fråga angående umgänesresor för bonusbarn.

Ska jag som bonusförälder behöva betala för min sambos umgängesresor för att hon ska hämta hit sin dotter 2 gånger i månaden? Det rör sig om ganska mycket pengar...

Hej!

För att besvara din fråga behöver jag veta om du på något sätt adopterat din sambos dotter, eller om din sambo har ensam vårdnad/delar vårdnaden med dotterns biologiska pappa.

--Benjamin

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Varför försöker vissa "Soctanter" handläggare dra en rövare, slarva bort överklagnings papper om SL-kort.
säga att man inte får något månadskort fast man har rätt till det
(på den tiden man hade praktik det tog 7månader av överklagan)
Smita ut bakvägen och åker hem när man har avtalat möte?
Glömma betala in Hyran i 30dagar till min värd så ja nästan blir vräkt.

Bli sur när man Klagar hos hennes Chefer i på Kungsholmen,

skulle kunna rada upp en massa saker varför ja har svårt lita på dom.
dom ska ha allt på papper men vill man ha nånting skriftligt tillbaka så får man frågan varför då..?

Hej!

Herregud, det låter som om Stockholms stad inte har superbra medarbetare i alla ärenden. Här är mina tips för att "slå" oss socialsekreterare om detta behövs.

* Kopiera eventuella överklagningshandlingar och datera dem. Ring dem och bekräfta att din överklagan har inkommit till kontoret.
* Ta reda på lagstiftning vad gäller pendel/transportkostnader och citera detta vid eventuella frågor. Vi socialsekreterare ska följa lagar och bestämmelser gällande försörjningsstöd (jag antar att detta gäller FS), och arbetsresor är en post vi beviljar vid riksnorm. Om du inte missköter din arbetsplan har du rätt till arbetsresekostnader (Där ingår SL-kort).
* Överklaga alla beslut du inte är nöjd med till relevant rättsinstans inom angiven tid.

Överklagan till socialförvaltningar ska lämnas till kommuner som skickar vidare det till Förvaltningsrätten, men om du vill vara säker kan du skicka två ex, varav ett till Förvaltningsrätten. Då kommer detta att reflektera kommunens socialförvaltning mycket negativt om de skulle slarva bort detta.

Resten av dina kommentarer verkar vara talande för en verksamhet som inte fungerar som den ska. Där kan jag tyvärr inte hjälpa särskilt mycket, annat än att säga att det är synd att du inte är min klient . Du har rätt till skriftlig information, och du har alltid rätt att klaga hos min chef om du anser att jag gjort fel. Jag uppmuntrar mina klienter att göra detta om de känner sig felbehandlade och jag skulle aldrig bli arg om någon gjort detta, ens om de kallat mig för "rövhål" för att ha avslagit dem riksnorm .

-Benjamin

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem

Hej!

Då jag fått denna fråga via PM, tänkte jag att jag uttrycker det här också.

Om ni av någon anledning inte vill ställa en fråga här i tråden eller har ett personligt ärende ni vill ha åsikter kring från någon som jobbar med denna typ av ärende så kan ni skicka det via PM. Jag skulle däremot be att om ni skickar mig ett PM att ni gör eventuella namn (även förnamn) anonyma genom att använda initialer (Exempelvis A.A för Annika Andersson), eller inte använder namn alls.

--Benjamin

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk

Går det att PM:a frågor?

EDIT: spg inte ovanstående inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecarion:

Hej!

För att besvara din fråga behöver jag veta om du på något sätt adopterat din sambos dotter, eller om din sambo har ensam vårdnad/delar vårdnaden med dotterns biologiska pappa.

--Benjamin

Dottern bor hos pappan och är inte adopterad av mig Just nu är vårdnaden delad, dock så har min sambo bara umgänge 2 gånger i månaden med sin dotter. Då över helgen bara.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Dottern bor hos pappan och är inte adopterad av mig Just nu är vårdnaden delad, dock så har min sambo bara umgänge 2 gånger i månaden med sin dotter. Då över helgen bara.

Hej Darkstormz!

Jag besvarade precis din fråga i din tråd. Du kan ignorera den första informationen jag gav, då jag utgick ifrån att ni inte hade några gemensamma barn. Jag saxar in det jag skrev i denna tråd för tydlighetens skull.

Då ni har en gemensam son kan du enligt 7 kap 5 § I FB bli försörjningsskyldig. Dock gäller endast detta om ni är "varaktigt sammanboende", och jag bedömer att 5 månader inte räcker för att uppfylla detta krav. Det är det viktigt att du vet att du kan och troligtvis kommer bli försörjningsskyldig då ni har gemensamma barn.

Dock ska denna typ av frågor I första hand lösas av barnets (dotterns) vårdnadshavare - det faktum förändras inte -, något du inte är. Från ett familjerättsperspektiv skulle jag argumentera att umgänge med barnets biologiska föräldrar inte alltid ingår I försörjningsplikten i din situation, framför allt om inte din ekonomi tillåter detta. Detta kan, med tanke på omständigheterna, bli ett fall för din lokala socialförvaltning och jag föreslår att du vänder dig dit om ni inte lyckas lösa detta. Förvaltningen kommer isåfall att göra en bedömning utifrån deras rutiner och praxis, och det kan hända att man där du bor har som rutin att erbjuda ekonomisk ersättning i umgängesfrågor (dock erbjuder inte vi detta).

Hör gärna av dig vid andra frågor!

--Benjamin

Tydliggörande
Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk

Hur upplevde du att antalet sökta/beviljade försörjningsstöd påverkades av förändringarna inom sjukförsäkringssystemet under alliansen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinite Wisdom:

Hur upplevde du att antalet sökta/beviljade försörjningsstöd påverkades av förändringarna inom sjukförsäkringssystemet under alliansen?

Det måste jag säga är en jättebra fråga!

Snabbt svar: Antalet försörjningsstödsärenden ökade.

Långt svar:

När vi fick nya regler för sjukförsäkringssystemet resulterade det i ganska stora förändringar i antalet FS-ärenden. Jag jobbade på den tiden i en större kommun, dock inte med FS, men satt och fikade med kollegorna som arbetade med FS. Det var på den tiden många kommentarer kring hur FS-ärenden hade ökat, och hur många av de som sökte FS var väldigt frustrerade över förändringarna.

FS är ju ganska speciellt. Har du tillgångar, som exempelvis bostäder, aktier eller andra saker av värde, ska detta avyttras innan Försörjningsstöd kan bli aktuellt. Det finns inte heller mycket spelrum vad gäller uträkningarna av FS - detta sker enligt en ganska statisk formel där vi bara anger inkomster, bidrag och utgifter. Många sökanden tror att socialsekreterare har mer makt än de faktiskt har, men faktum är att jag skulle säga att FS är det område där socialsekreterare har minst individuella bedömningar att göra. Nästan alla kommuner i Sverige har väldigt tydliga riktlinjer för FS, vilket i princip betyder att följer du inte dessa till punkt och pricka får du ett avslag på riksnormen.

Ganska brutalt.

Många av de som kom och blev tvungna att söka FS i och med reformen hade ju aldrig tidigare haft erfarenhet av att söka FS, och visste inte hur man skulle förhålla sig. Det kan bli väldigt sjuka saker som händer om man inte tänker sig för.

Låt mig ta ett exempel.

Du söker Försörjningsstöd, och börjar portionera upp pengarna för att ha bättre koll på din ekonomi. För att göra detta överför du pengarna som klumpsummor till ett sparkonto som du äger, för att sedan föra tillbaka pengarna till ditt reguljära konto när du behöver dem. Du kommer på försörjningsstödssamtal och visar öppet upp dina kontoutdrag och även sparkontot.

Vad är problemet?

Socialförvaltningen har som rutin och regel att alla insättningar på ett konto måste tas med som inkomster i riksnormsberäkningen. Som resultat har du plötsligt inkomster på 7600 kronor, trots att det bara är dina egna pengar från FS som det är tal om. Din riksnormsberäkning hamnar därför på ett överskott och du får inte ut dina pengar. En av mina f.d. kollegor hade ett sådant ärende och försökte (till slut nästan gråtfärdig) argumentera för detta, att man ju kunde se hur pengarna överförts och att inte klienten hade försökt lura/ljuga för socialförvaltningen. Men icke - rules are rules. Kollegans argument slogs ned av dåvarande Socialchefen och trebarnsmamman fick ett avslag.

Mitt råd till dig som behöver ta FS: Prata med din Socialsekreterare om vad som gäller. De flesta socialsekreterare är inte rövhål. Vi är inte elaka. Men vi är gräsrotsbyråkrater som arbetar i organisationer där det ofta är högt tryck från ledningen att vara ekonomiska. Vi är förpliktigade att söka efter anledningar till varför inte folk sköter sig. Det värsta du kan göra inför en socialsekreterare - i min mening - är att skrika, gorma och hota. Jag har haft många av dessa samtal, och förstår inte varför folk tror att detta gör att jag ändrar min bedömning. Är du missnöjd kan du be att ta ärendet med min chef - detta gör jag gärna. Alla har dessutom rätt att överklaga ett beslut - men ingen får ett avslag av mig/av vår socialförvaltning utan en bra anledning, som vi gärna berättar, och som även framgår väldigt tydligt av ditt beslut i posten.

Sorry, långt utlägg där

Men ja - antalet FS-ärenden ökade. Sedan dess har de minskat något (runt 8%) igen.

Visa signatur

In Aere Aedificare