Permalänk
Medlem

Project Dark Knightmare

Hejsan Sweclockers!
Det är med STOR glädje jag skapar denna bygglogg.
Detta projektet kommer att kunna kryssas av som min andra vattenkylda rigg och förhoppningsvis något mycket bättre än det jag tidigare gjort. Jag har tagit emot kritik, planerat och knappt kunnat väntat för att kunna göra detta bygget till det bästa jag kan.
Under planeringen har jag lärt mig en del i google sketchup och en del bildredigering i GIMP. Med dessa nyvunna kunskaper hoppas jag på att kunna skapa en bygglogg med lite mastigare och mer seriöst innehåll.

I år fyller mångas mest älskade och mest filmtolkade superhjälte 75 år, denne går om dagarna vid namnet Bruce Wayne och om nätterna blir han den som vi känner igen som Batman. Jag är ett stort fan och har som mål att försöka implementera en del detaljer i bygget utan att överdriva, då jag vill bibehålla ett cleant utseende och för att slippa bli alltför nischad.
Till största delen kommer bygget att vara svart, med en del gråa detaljer. Det saftigaste med detta bygge är dock något som jag är väldigt glad över att ha kunnat uppnå, att gå upp till entusiastplattformen 2011-3. Jag kommer till skillnad från förra bygget att till större del använda vattenkylning ifrån bitspower.

Det som är mest spännande (för min egen del iallafall) är att bygget kommer att ske i ett Hex Gear R40, ett fantastiskt chassi i ATX format som bara är allt som ett chassi borde vara. Iallafall enligt mig. Till chassit har jag köpt till ett helsvart accent pack, och jag kommer dessutom att färga de silverfärgade aluminiumprofilerna svarta.

Klicka på spoiler för att se hårdvara och vattenkylning:

Hårdvara:
Intel Core i7 5820k
EVGA X99 Micro
Kingston HyperX Predator 2666MHz 16GB
EVGA GTX980Ti SC+
Corsair HX850i
Samsung EVO 250GB
WD Green 1TB

Vattenkylning
Bitspower Titan X Black acrylic GPU block+bitspower backplate
Bitspower CPU Block Summit EF (Intel) True Black Version
Alphacool Laing D5 vario pump
Bitspower black modkit+Bitspower D5 MOD TOP - Black "S" Model
Black Ice Nemesis Radiator GTS 240 - Black
Black Ice Nemesis Radiator GTS 360 - Black
Aquacomputer Aquatube G1/4 Black
Blandat bitspower och barrow 12mm fittings
Mayhems GLASS tubing 12MM OD
Mayhems Black Pastel concentrate
Mayhems Aurora 2

Dold text
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kul och se ett nytt projekt av dig, lycka till och kör hårt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Introducerar "BY BMAWN"
Min nya och alldeles egna logotyp!
Vad tycker ni?

Denna logotyp kommer att synas som vattenmärke på alla mina bilder, på projektbannern och på det mesta av mitt innehåll.
Med denna uppdatering tänkte jag också bidra med några bilder. Dessa bilder har jag använt som träning för att kunna utvecklas och lägga upp bättre och bättre innehåll i loggen.
I framtiden kommer jag förmodligen inte att redigera t.ex byggbilder lika mycket, men man kan se dessa bilder som ett smakprov på vad jag sitter och gör på dagarna. Vad tycker ni? Mer/mindre redigering? Som referensmall kan man gärna kika på föregående projektlogg och jämföra med den här.
Jag utlovade förbättring och jag hoppas att det här är ett steg i rätt riktning!
Här kommer bilderna:

För de som är intresserade använder jag mig av ett EOS 70D kamerahus och ett Canon EF24-105MM objektiv.
Until next time!

EDIT: Dropbox ville inte vara med och leka, använde det tillfälligt för att imgur var för segt.
EDIT2: Nu ska det fungera! Ber om ursäkt för de brutna länkarna.

brutna bildlänkar
Permalänk
Medlem

@Gustav: Tack så mycket! Det ska jag se till att göra.

Permalänk
Discokungen

Brutna länkar i mängder!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Brutna länkar i mängder!

Tack för heads-upen! Använde dropbox för att imgur var så segt.
Håller på att fixa alla bilder nu!

Permalänk
Medlem

Klistermärket på nätagget förstör helhetsbilden totalt :/

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av bmawn:

@Ain0k: Den kommer att försvinna, oroa dig inte

Nice nice.

Hade jag vart du, så hade jag kapat till en skiva akryl och satt för.

Mattat ner den med sandpapper, sen lackat det mattsvart.
Sen fästa den med dubbelhäftande tejp.

Då slipper du ta bort klistermärket, något som kan göra det svårare att sälja nätaggregatet sen, eller vid garantiärenden.

För att kapa akryl om du inte har riktiga verktyg, ta en linjal, måtta ut det du ska kapa, sen tar du linjalen, lägger den längs med dina streck, drar med en knivspetsen längs linjen med linjalen som stöd, och sen bryter du bara av det.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

@Ain0k: Har jobbat med akryl tidigare, gjorde en hel specialskuren front till ett 750D om du kikar på mitt förra bygge.
Men tack så mycket för tipset! Ska kika på olika lösningar så får vi se vad jag tillämpar.
Mvh

Permalänk
Medlem

Hej alla!
Hoppas ni haft en trevlig vecka och en skön fredag.
Igår tog jag emot paket från england:

Klarheten i glasrören verkar efter en snabbtitt mycket högre än akryl och PETG, de ska bli riktigt kul att använda i bygget.

I paketet fann jag de produkter Mayhems varit så schyssta att sponsra mig med. De bidrog med två flaskor Mayhems Pastel Black concentrate och en flaska med Mayhems Aurora 2 Silver concentrate, vilket kommer att vara oerhört spännande att testa.
Förutom vätska skickade de också med tre 500mm långa glasrör, dessa kommer jag att använda i bygget och det var precis nyligen som mayhems släppte dessa så det känns riktigt kul att få chansen att prova på något unikt!

Resten av sakerna till bygget kommer förmodligen att ramla in antingen måndag eller tisdag. Så fort jag fått allt kommer jag att förflytta mig från min lägenhet hem till farsans källare för att påbörja byggandet. Flyttade i somras till en lägenhet på 26kvm, och det är lite litet ifall man vill ha plats för att modda/bygga och ta schyssta bilder. Så den kommande veckan kommer att bli intensiv med förhoppningsvis en hel del updates.
Hoppas att ni har en fortsatt trevlig helg så återkommer jag på måndag/tisdag!

Permalänk

Ska bli kul att se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscargrundstrom:

Ska bli kul att se!

Jovars!

Update: de fittings jag beställt har fastnat hos tullen, men de borde skickas strax så att jag förhoppningsvis har allt i slutet av veckan.
Beställde D5, fläktar och en fläkthubb från inet igårkväll också som bör landa i morgon hos mig. Update kommer så fort jag kommit igång med själva byggandet förmodligen.

Permalänk
Medlem

Hejsan! Tänkte bara snabbt lägga upp en uppdatering här med att säga att nej, jag är inte död. Jag har däremot haft väldigt mycket att göra och har därmed inte haft tid att uppdatera byggloggen här!
Känner man att man har panik och att man verkligen måste veta vad jag håller på med, kika då gärna in min facebooksida eller på den engelska byggloggen: http://linustechtips.com/main/topic/467854-build-log-project-...
Jag kommer att uppdatera här med, så fort jag har tid!
Ha det gött så länge

Permalänk
Medlem

Känner att jag måste be om ursäkt för att jag inte ger lika mycket kärlek till den svenskspråkiga byggloggen som jag gör till den engelskspråkiga, sorry!
Har haft fullt upp i verkstaden och har fått enormt mycket gjort.
Startade helgen med att lackera om skruvar, pumpbracket och radiatorer.
Något spännande och nytt för detta bygget är att jag använde mig av Hagmans Granit, en helt fantastisk uppfinning som ger det du målar textur och oerhört vacker finish. Kombinerad med Hagmans mattsvarta färg gjorde omlackeringen under för radiatorerna och det andra enligt mig. Hade från början inte tänkt måla om radiatorerna, men efter att ha arbetat med dom och provmonterat kände jag bara att färgen inte alls var rätt. Och jag är riktigt glad att det var så, för den nya lacken är fantastisk och passar mycket bättre till projektet.
Bortsett från detta har jag sleevat och gjort om pumpkablarna, jag tog bort den blåa "sense" sladden som visar varvtal då den enligt mig bara är i vägen. Lödde bort strömkablarna, kortade av, lödde på dom på en avkortad atx-kabel (har inget crimpverktyg) och satte sedan ihop allt. Numera är strömkablarna svarta och de kopplas in direkt till nätagget via 6-pin.
I morgon (söndag) hoppas jag på att kunna koppla alla rör och läcktesta.
Jag kommer också att anmäla mig till dreamhacks Casemod Championship och hoppas verkligen på att komma med. Även om bygget inte är klart än är jag rätt så säker på att slutresultatet kommer att bli rätt så grymt.
Nåväl, här kommer en jäkla massa bilder!

NSFW below :3

Obligatorisk GPU close-up.

Använde gängtapp till pumpbracketen, modkitet sitter som handen i handsken här!

Onödig bild på musen jag använder när jag är hos mina föräldrar och sitter vid pappas dator, en Microsoft Trackball Explorer. Faktiskt rätt så skön för slösurfning men inget jag skulle rekommendera för gaming!

Testade pumpen med denna manicken.

Permalänk

Mycket stiligt!

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Kämpa på nu

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Stort fan av graniteffekten
Kör på

Permalänk
Proffsmobbare
Permalänk
Proffsmoddare

Trevlig effekt du fick till där. Snyggt och annorlunda samtidigt som det fortfarande är stilrent!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscargrundstrom:

Mycket stiligt!

Skrivet av lowngcawt:

Snyggt!
Kämpa på nu

Skrivet av August L:

Riktigt snyggt! Stort fan av graniteffekten
Kör på

Skrivet av Laine:

Jättefint!

Skrivet av timpelay:

Trevlig effekt du fick till där. Snyggt och annorlunda samtidigt som det fortfarande är stilrent!

Skönt att det äntligen är några fler som kikar in och vågar yttra sig!
Tack alla, och det var precis det som var målet med lacken. Blev exakt som jag tänkt mig men tyvärr är det ganska känsligt så det kan hända att jag måste köra ett lager till med svart. Får se.

Permalänk
Medlem

Så, eftersom detta projektet är döpt Dark Knightmare kände jag att det saknades rätt så mycket "dark"... Så jag drog till det lokala glasmästeriet där dom också har vinyl och fick köpa loss lite mattsvart och lite grå kolfiber. Denna gången använde jag endast den mattsvarta vinylen då den grå kolfibern nästan var reflexliknande... Och jag vill inte ha ett bygge som påminner om något flexbert (minns någon honom?) skapat.
Jag knäppte en bild lite hastigt när jag kom hem och vill gärna höra vad ni tycker.
I väntan på påfyllnad utav glasrör kommer jag att sleeva lite detaljgrejer (lite fläktkablar bl.a) och fixa med annat. Därmed inga uppdateringar på ett tag. Ni överlever nog!

P.S Har man panikabstinens över vad jag har för mig brukar jag ladda upp lite mobilbilder på facebooksidan.

Permalänk
Medlem

Stiligt bygge och snygga bilder. Håller tummarna för att du blir färdig till DH!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

@Henrik-W: Tack så mycket!
Det ska inte vara några problem alls att bli klar till dh!

Permalänk
Medlem

Har pillat med mycket detaljarbete då jag inväntar nya glasrör från Mayhems. För att minska risken att jag mäter fel och därmed slösar rör införskaffade jag mig kopparrör från bauhaus och började jobba på rördragningen. Är ganska nöjd med dagens framsteg, då jag gjorde två av totalt tre hål i toppen som jag verkligen dragit ut på. Det gick oförväntat bra och saker bara passade. Jag kanske borde tro på mig själv lite mer. De två hålen jag gjorde idag kommer att ha olika syften, ett av hålen (det som är närmst) kommer att vara returlina till reservoaren och det andra (bortre) kommer jag att bruka som fillport. För att genomföra detta måste jag införskaffa mig en passthroughfitting. Vi får se hur jag löser det.
Förutom detta har jag sleevat startknappen och "målat över" kondensatorerna på moderkortet. De var ljusgrå och röda innan och det passade inte riktigt med färgtemat. För att genomföra detta använde jag endast en vattenfast markeringspenna, tack för tipset @timpelay!
Jag har också tagit farväl till garantin på mitt HX850i genom att öppna upp det och färga om fläkten. Jag överväger att ge "locket" en omgång texturlack så den ser ut som radiatorerna på "halva" nätaggregatet. Vad tycker ni? Kommer förmodligen också skippa fläktgallret då jag inte gillar det. Tro det kommer se cleanare ut utan sen med. Speciellt med tanke på att fläkten är semipassiv och står still för det mesta

I morgon kommer jag att jobba på att försöka dra klart slingan och kanske till och med köra ett litet läcktest. Det känns dock inte så nödvändigt eftersom att jag ändå måste riva bort alla rör sen. Vi får se hur jag gör.

Inväntar med spänning besked från dreamhack casemod championship också... Dör snart av att inte veta ifall man är med eller inte.

Permalänk
Avstängd

Kan man måla om fläktarna utan att påverka prestandan?

Väldigt fint bygge du har lyckats med.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem

Den där graniteffekten med mattsvart på blev riktigt snygg! Det är något jag definitivt ska testa på lite olika projekt.

Är det slitstarkt? Eller är det bättre för "se men inte röra projekt?"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Kan man måla om fläktarna utan att påverka prestandan?

Väldigt fint bygge du har lyckats med.

Absolut! Kika in mitt föregående bygge White dream, där målade jag om alla sex fläktar både ram och fläktblad utan några som helst problem.
Tack så mycket! Kul att du gillar det.

Skrivet av Arazand:

Den där graniteffekten med mattsvart på blev riktigt snygg! Det är något jag definitivt ska testa på lite olika projekt.

Är det slitstarkt? Eller är det bättre för "se men inte röra projekt?"

Nja, skulle jag nog inte säga att det är. Däremot snålade jag och skippade ytbehandling. Dock verkar färgen vara mer tålig nu än vad den var 24h efter jag målat.
Tycker definitivt att det är värt det dock!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bmawn:

Absolut! Kika in mitt föregående bygge White dream, där målade jag om alla sex fläktar både ram och fläktblad utan några som helst problem.
Tack så mycket! Kul att du gillar det.
Nja, skulle jag nog inte säga att det är. Däremot snålade jag och skippade ytbehandling. Dock verkar färgen vara mer tålig nu än vad den var 24h efter jag målat.
Tycker definitivt att det är värt det dock!

Gutt, då kanske man kan måla om min Noctua fläktar till helsvart

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg