Köra Ubuntu/Linux på mitt företag - Vad behöver jag tänka på?

Permalänk
Medlem

Köra Ubuntu/Linux på mitt företag - Vad behöver jag tänka på?

Jag är i stort sätt uppvuxen med Windows som operativsystem, men har helt gått över till Linux vilket jag inte ångrar en sekund. Jag kan i sort sätt göra allt jag vill och dessutom anpassa operativsystem efter mina önskemål.

Men tanken är att jag ska starta mitt egna företag framöver och mina anställda kommer att jobba mycket med Google tjänster i webbläsaren, kanske lite design också. Men det finns ju GIMP, så det kanske funkar med det. Självklart att kunna orientera sig i Linux för övriga filer osv. Men det bör väl inte vara så knepigt med Ubuntu.

Tanken är Ubuntu och några med OS X (Macbooks), vilket inte är så förvånanade kanske. Men, i t.ex. Windows så kan man kontrollera över flera datorer samtidigt med Active Directory etc. Vet ej om jag kommer behöva detta.

Jag har lite frågor som jag behöver ha besvarade:

Hur kan jag göra liknande fast för Ubuntu/Linux?
Kommer jag behöva betala till Ubuntu om jag kör det i Enterpricemiljö?
Kan jag köra in script som tar bort vissa funktioner och program?

Allmäna råd till en som vill köra Ubuntu primärt över flera anställda?

Är inte erfaren med att administrera i AD osv, har bara lite koll på vad det gör osv.

Permalänk

Kör typ en Ubuntu server med samba, skrivare, ftp kanske? Kan du sätta lite rättigheter osv där! Vad för program/funktioner vill du ha bort? Tror inte du behöver betala för det nej. Är det laptops eller stationära datorer? Kan ju i stort sett konfigurera hur du vill när det gäller Linux.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

Du behöver tänka på att:
ta hjälp av någon som kan administrera och sätta upp nätverk baserade på den teknologi du väljer. Alternativet är ju att lära dig allt själv, vet inte vilken roll du tänkt ha i företaget dock. Det finns bra böcker i ämnet och flera tutorials online.

Permalänk
Medlem

Att sätta upp nätverksresurser och liknande är ju busenkelt. Använd samba som sagt så kan du komma åt från alla OS. Vad är det för firma?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"