Ungdomskonto mobilt bank id

Permalänk

Ungdomskonto mobilt bank id

Någon som vet om det går stt fixa mobilt bank id om man går till banken? Går inte att fixa online genom internetbanken (swedbank) o äre nån som vet om det går att uppgradera till privatkonto från ungdomskonto om man bara får aktivitetsstöd?

Permalänk
Medlem

Hur gammal är du? Vad försöker u kringgå?

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Först och främst så går det att fixa bankid om man är under 18 men det får man göra på banken så man kan tex använda swish o sånt.

Sen kan du bara uppgradera från ett ungdomskonto till privatkonto om du är över 18 då får du också ett nytt bankkort i form av visa/mastercard, och vill du går från ett maestro kort så du kan göra internet betalning krävs det att du går till visa/mastercard ung om du är under 18 vilket också lägger till en summa på någon hundralapp per år.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

försökte uppgradera från ungdomskonto till privatkonto men då sa hon att jag behäver någon inkomst för att kunna göra de o ja har inte riktigt de....o är det någon jag behöver ta med då för att fixa mobilt bank id eller?

Skrivet av BaZZe:

Först och främst så går det att fixa bankid om man är under 18 men det får man göra på banken så man kan tex använda swish o sånt.

Sen kan du bara uppgradera från ett ungdomskonto till privatkonto om du är över 18 då får du också ett nytt bankkort i form av visa/mastercard, och vill du går från ett maestro kort så du kan göra internet betalning krävs det att du går till visa/mastercard ung om du är under 18 vilket också lägger till en summa på någon hundralapp per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nastybloodlust:

försökte uppgradera från ungdomskonto till privatkonto men då sa hon att jag behäver någon inkomst för att kunna göra de o ja har inte riktigt de....o är det någon jag behöver ta med då för att fixa mobilt bank id eller?

Ibland så kommer man ju till idiotiska människor där, som vill ha inkomst papper osv för att skapa eller uppgradera konto andra gånger så kommer man till folk där de inte behövs, men man ska inte behöva en inkomst för att uppgradera till ett privatkonto från ett ungdomskonto och så länge man är under 25år så brukar man få privatkonto gratis utan någon årsavgift framtill man fyller 25 för att man får oftast något avgift för innehaver ett mastercard eller visa samt e-faktura och autogiro osv.

Jag skulle som sagt ta o försöka igen med att få ditt konto uppgraderat från ungdomskonto till privatkonto så kan du fixa det med bank id själv på hemsidan.

Jag hade ju bara studiebidrag när jag var 18år då gick jag bara till banken utan några papper och sen snacka vi lite fyllde i några papper så fick jag en bankdosa och sedan så skickade dom ett nytt mastercard med posten istället för tidigare maestro och sedan var de bara o börja använda nya kortet och man kunde göra internet betalningar autogiro e-faktura mastercard/visa betalningar osv.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nastybloodlust:

försökte uppgradera från ungdomskonto till privatkonto men då sa hon att jag behäver någon inkomst för att kunna göra de o ja har inte riktigt de....o är det någon jag behöver ta med då för att fixa mobilt bank id eller?

Har alla rätt att få öppna konto i en bank?
Ja, i stort sett kan alla öppna ett så kallat inlåningskonto, det vill säga ett konto där du kan sätta in pengar. Banker, kreditmarknadsbolag och värdepappersbolag som erbjuder konton som omfattas av insättningsgarantin är skyldiga att ta emot insättningar från alla, och därmed också erbjuda konton. Inlåningsföretag har däremot inte denna skyldighet.
Ingen som vill öppna ett konto får alltså diskrimineras. Banken kan dock neka om du misskött dig eller varit ohederlig mot banken, om det skulle vara olagligt att ta emot pengarna, om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism. En betalningsanmärkning bör inte vara skäl för att neka en kund att öppna ett konto.
Bolaget är skyldigt att kontrollera din identitet och om den inte kan styrkas ska du nekas att öppna kontot.
http://www.fi.se/Folder-SE/Konsument/Fragor-och-svar/Spara/Ko...

Att du saknar inkomst är alltså inget skäl att neka dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Har alla rätt att få öppna konto i en bank?
Ja, i stort sett kan alla öppna ett så kallat inlåningskonto, det vill säga ett konto där du kan sätta in pengar. Banker, kreditmarknadsbolag och värdepappersbolag som erbjuder konton som omfattas av insättningsgarantin är skyldiga att ta emot insättningar från alla, och därmed också erbjuda konton. Inlåningsföretag har däremot inte denna skyldighet.
Ingen som vill öppna ett konto får alltså diskrimineras. Banken kan dock neka om du misskött dig eller varit ohederlig mot banken, om det skulle vara olagligt att ta emot pengarna, om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism. En betalningsanmärkning bör inte vara skäl för att neka en kund att öppna ett konto.
Bolaget är skyldigt att kontrollera din identitet och om den inte kan styrkas ska du nekas att öppna kontot.
http://www.fi.se/Folder-SE/Konsument/Fragor-och-svar/Spara/Ko...

Att du saknar inkomst är alltså inget skäl att neka dig.

Är många som inte går efter det du skrivit i dagsläget.
De nekar pga att man inte är villig att flytta allt till banken. Dvs sparande, lönekonto, osv.
Nu hittar jag inte den tråden här på SweC som ett exempel. Men var någon som skapade en tråd om att denne blev nekad pga detta bland annat.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför är jag inte förvånad att det är Swedbank som strular? Jag har själv haft dem, men bytte på grund av strul till Länsförsäkringar för ett antal år sedan.

Så byt bank. Min dotter som är 16 har bankkonto på Länsförsäkringar bank med tillhörande betalkort och internetnetbank. Hon kunde skaffa Mobilt BankID med dosan till internetbanken utan problem. Hon kan även betala räkningar osv från sitt konto. Så vitt jag minns finns det inga restriktioner på hennes konto.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon226320:

Är många som inte går efter det du skrivit i dagsläget.
De nekar pga att man inte är villig att flytta allt till banken. Dvs sparande, lönekonto, osv.
Nu hittar jag inte den tråden här på SweC som ett exempel. Men var någon som skapade en tråd om att denne blev nekad pga detta bland annat.

Om de nekar utan laglig grund så bör man anmäla banken till FI.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.