Nvidias Game Ready-drivrutiner endast via Geforce Experience

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Har kört NGE och aldrig stött på sådant fel och tycker personligen att NGE varit jäkligt bra i många fall då jag använt det. har aldrig märkt av att det ens ligger aktivt. Använder inte för spelinställnignar eller nått, utan bara har automatisk nedladdning av drivrutiner sedan klickar jag på installera när det finns klart. Så tycker den funktionen för mig är smidig.

Sen andra funktioner som shadowplay är bara plus i kanten.

Så NGE är inte direkt dåligt men det är dåligt dem ska påtvinga folk att använda sig av detta. Att man för personliga åsikter över en mjukvara är en sak och självklart bra alla tycker olika.
Problemet är att när man inte får en valfrihet att välja hur man vill köra sina drivrutiner samt inställningar i datorn är där problemet kommer.

Men jag tror Nvidia känner att : NGE påverkar positivt då det blir lättare att uppdatera drivrutiner, optimera spelinställningar för de som inte kanske är så duktiga på vad man ska välja för inställningar för sin utrustning osv, helt enkelt göra mindre jobb för alla som använder denna mjukvara. Men det är ju smaksatt vad man vill kunna göra och inte.

Jag själv vill göra alla mina spelinställningar själv, så använder inte optimera, vill ha automatisk nedladdning av drivrutiner så NGE fungerar bra för det. så ja, smaken är som baken

För andra med Nvidia Streamer elle NVstream så går denna funktion att inaktivera i registret så varför klaga? Bara stänga av de man inte vill använda -_-

Sen game ready drivrutiner? ladda ner icke game ready?

Nä du förstår inte, det Tvelander säger gäller 100% utan argument du vet.

Asså när jag läser igenom kommentarerna till denna nyhet så tror jag att jag ser höjdpunkten av i-landsproblem. Hur fan kan man whina så mycket över detta? Tror inte ens att ni som klagar på det vet hur progammet fungerar, känns som att alla tror att den ändrar inställningar i spel själv och att det är den enda funktionen? VET INGEN HUR BRA SHADOWPLAY ÄR?? Bara det gör att det är värt att ha GFE. Det enda som jag tycker är dåligt med detta är faktumet att man inte kan välja antingen/eller, det är fult självklart men världen går inte under, tyvärr. Är också rädd för att detta är starten av en ny trend hos Nvidia p.g.a brist av konkurrens..

Skrivet av Herr Kantarell:

Ser inga problem med Geforce experience utan endast fördelar. Verkar uppta ca 128MB RAM.

ÖHH BLOATWARE MIN DATOR LAGGAR BUHUUUU, måste vara GFE

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Mmm, de gånger jag har försökt uppdaterad drivrutiner med Experience har den hängt sig eller programmet har crashat. Slutar alltid med DDU och fresh install av drivers.

Permalänk
Medlem

Det spelar, enligt mitt tycke, ingen som helst roll om 90% av användarna redan installerar det via GFE.
Man ska inte bli tvingad att använda ett program om man inte vill ha det!!
Det är det som gör mig så f*******! Här har nVidia skitit i det gröna skåpet!

Men, men...vi får se hur det blir och om man kan ladda ner Nv ifrån Guru3D aller andra ställen ändå, hoppas det.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Nä du förstår inte, det Tvelander säger gäller 100% utan argument du vet.

Asså när jag läser igenom kommentarerna till denna nyhet så tror jag att jag ser höjdpunkten av i-landsproblem. Hur fan kan man whina så mycket över detta? Tror inte ens att ni som klagar på det vet hur progammet fungerar, känns som att alla tror att den ändrar inställningar i spel själv och att det är den enda funktionen? VET INGEN HUR BRA SHADOWPLAY ÄR?? Bara det gör att det är värt att ha GFE. Det enda som jag tycker är dåligt med detta är faktumet att man inte kan välja antingen/eller, det är fult självklart men världen går inte under, tyvärr. Är också rädd för att detta är starten av en ny trend hos Nvidia p.g.a brist av konkurrens..

ÖHH BLOATWARE MIN DATOR LAGGAR BUHUUUU, måste vara GFE

Shadowplay är säkert skitbra, men jag är över huvud taget inte intresserad av programmet. Nvidia skall inte komma och bestämma vad vi laddar ner. Vill man ha en avskalad drivis där man selektivt kan välja bort delar så skall den möjligheten naturligtvis finnas. Det finns liksom ingen anledning att ta bort detta. Är säker på att de kommer att få ge med sig på detta till slut.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Har inte laddat ner en uppdatering från deras hemsida på, ja jag vet inte hur länge. Det enda negativa jag ser med detta är att det blir svårare att gå tillbaka till äldre drivrutiner om man av någon anledning skulle stöta på problem med den senaste versionen. Men detta kanske är något som kommer bli tillgängligt på GFE framöver?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Något säger mig att siffran "90%" är tagen rätt rejält ur luften...

Något säger mig att det är mer än så.
Ett fåtal vokala personer på diverse forum som uttalat inte använder sig av GFE är inte mycket att gå på medans nVidia lätt kan se hur många nedladdningar de har via GFE och hur många som är direkt från hemsida.

Permalänk

Shadowplay är en niche-produkt, eller?

@WardonE: Om det är något jag blir förundrad över är det folks vurmande för Shadowplay. Exakt vad skulle det behövas till - om man bortser fråm den lilla andelen människor som tycker att deras spelande är bra nog att streamas ut i världen?

Permalänk
Medlem

@WardonE:

Du kanske ska undersöka vad programmet gör själv innan du uttalar dig. Geforce experience startar ett minimum av 4 processer på din dator och det kan med lätthet stiga till över 10 utan några som helst problem.

Vet du vad Nvidia Geforce Experience Backend gör på din dator och varför så många har problem med att den processen käkar minne och CPU?

Vet du att Nvidia Streamer startas även fast du inte har en shield enhet och i vissa fall kälkar cpu av användare?

Det finns ett flertal skäl till varför vissa av oss anser att det är et bloatware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

känns som jag är en av dom få som inte bryr sig om detta händer.
förstår ärligt inte varför folk har problem för programmet

Folk använder inte programmet och de vill inte använda något som inte tillför något man redan kan göra i varje spel. Använder man inte de specifika funktionerna i programmet, varför ska man då ha det? Det är ju som att installera något bara för att installera. Jag vill inte ha en massa onödiga program i min dator som jag vet att jag aldrig kommer använda.

Jag skulle kunna förstå om hela Nvidia Control Panel och GeForce Experience slogs ihop till ett och samma (men samtidigt lite avskärmat från varandra).

Detta är ju enbart för att tvinga folk att använda programmet...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Nämns inte i artikeln här på swec, men vad jag sett spekuleras på reddit vill de även ha en epost för att kunna ladda ner drivrutiner via geforce experience

https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/3ous4q/nvidia_plan...

Vet inte om så är fallet (kan var felaktig information och feltolkningar i farten ) men Nvidia kan dra ditt pepparn växer, om de tror det är en bra ide att man måste registrera sig för att komma åt drivrutiner

Permalänk
Medlem

Så länge det är möjligt att VÄLJA DRIVRUTINS VERSION så bryr jag mig inte allt för mycket, men idag kan du INTE det, och inträffar samma skit som det hände för mitt 560 kort där de tog dom ett ÅR att fixa blå skärmarna så är det totalt hejdå för Nvidia.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag kollade en snabbis på Geforce.com och såg ingenting om att detta skulle starta i December. Kan inte redaktionen lägga till någon källa till att det som står i artikeln?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Helt vardelost

Om jag har Geforce Experience installerat far jag blackscreens i typ halften av alla mina spel helt random. Har jag det avinstallerat fungerar allting felfritt. Byter direkt till AMD om detta gar igenom.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av WardonE:

Nä du förstår inte, det Tvelander säger gäller 100% utan argument du vet.

Asså när jag läser igenom kommentarerna till denna nyhet så tror jag att jag ser höjdpunkten av i-landsproblem. Hur fan kan man whina så mycket över detta? Tror inte ens att ni som klagar på det vet hur progammet fungerar, känns som att alla tror att den ändrar inställningar i spel själv och att det är den enda funktionen? VET INGEN HUR BRA SHADOWPLAY ÄR?? Bara det gör att det är värt att ha GFE. Det enda som jag tycker är dåligt med detta är faktumet att man inte kan välja antingen/eller, det är fult självklart men världen går inte under, tyvärr. Är också rädd för att detta är starten av en ny trend hos Nvidia p.g.a brist av konkurrens..

ÖHH BLOATWARE MIN DATOR LAGGAR BUHUUUU, måste vara GFE

Mest lackar ur för dom tvingar på sig skiten

Jag hatar extra program för något jag inte använder någonsin

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Folk använder inte programmet och de vill inte använda något som inte tillför något man redan kan göra i varje spel. Använder man inte de specifika funktionerna i programmet, varför ska man då ha det? Det är ju som att installera något bara för att installera. Jag vill inte ha en massa onödiga program i min dator som jag vet att jag aldrig kommer använda.

Jag skulle kunna förstå om hela Nvidia Control Panel och GeForce Experience slogs ihop till ett och samma (men samtidigt lite avskärmat från varandra).

Detta är ju enbart för att tvinga folk att använda programmet...

Samma kritik mot steam i början. Det tillför inget. jag kan lika gärna installera spelen manuellt än att ha steam i bakgrunden som tar resurser.

Sen kommer du även kunna få din updates via hemsidan framöver också:
"För den som av ett eller annat skäl inte vill ha mjukvaran installerad kommer fortfarande kunna ladda ned drivrutiner genom bolagets webbplats, dessa kommer dock endast att uppdateras en gång i kvartalet."

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Ganska många butt-hurt kommentarer.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Geforce Experience är bloatware i mina ögon fortfarande och kommer alltid vara, det enda den är bra på är att fucka upp inställningar i dina spel om du råkar klicka fel..

Exakt. Vägrar att installera Geforce experince sedan den började installera drivrutiner utan mitt accepterande och dessutom lyckades göra alla drivrutiner korrupta. Blev tvungen att installera om Windows för att kunna göra något alls.

Skrivet av VeryMadMeatball:

Geforce Experience är väldigt bra enligt mig. förstår inte hatet. Har i vissa spel, tex GTA V lyckats få väldigt bra inspelningar tack vare Geforce exp. Shadowplay är enligt mig helt fenomenalt det med, och gör det helt klart värt, har inte märkt av att programmet på nåt sätt skulle slöa ner datorn eller agera bloatware.

Kul för att den fungerar för dig men för många andra så fungerar det inte. Själv har man bara haft problem med Geforce experince med allt från vägran att installera nya drivrutiner till att göra alla drivrutiner korrupta med krav på ominstallation av windows för att fixa det.

Skrivet av Albinfiskare:

Illa! Det är ju bättre än amds raptr, men det säger iof inte mycket!!!

Raptr är dessutom ett tredjepartsprogram som AMD bundlar med sina drivrutiner. Även det är skit..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Exakt. Vägrar att installera Geforce experince sedan den började installera drivrutiner utan mitt accepterande och dessutom lyckades göra alla drivrutiner korrupta. Blev tvungen att installera om Windows för att kunna göra något alls.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Xelathur:
Det har redan gått igenom, Nvidia anser att sin kundbas är helt teknisk okunnig och måste bli påtvingade automatiska uppdateringar. Förmodligen inspirerat av Microsoft val att tvinga Windows updates på samtliga stackars Windows 10 användare.

Permalänk
Medlem

Hatar verkligen idén. Allt för att fördumma användarna. Samma sak med Windows som fördummat användarna allt mer efter Windows XP.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt något emot GFE, finns några bra funktioner. Men jag uppdaterar ALDRIG drivrutiner genom den - den hänger sig ofta, tar suuuperlång tid osv, funkar helt enkelt inte. Så att dem nu tvingar oss att uppdatera genom den är riktigt irriterande.

Visa signatur

Define r3 || 3930k || EVGA GTX 780 || 16GB Vengeance || Corsair HX750W || Samung 840 Evo 500GB + Corsiar Force 120GB + Samsung 840 250GB HDD 2x WD Blue 1TB + Seagate 2TB || Razer Blackwidow || Razer Deathadder 2013 || Asus MG279 || Sennheiser HD700 + Beyerdynamic T51p + Sennheiser ie80 || Rode Podcaster || Denon DA-USB300 + Schiit Valhalla

Permalänk
Medlem

Nu bryr jag mig inte om Geforce Experience i sig, finns det på datorn så spelar det ingen roll. Men använder det inte. Dock idioti att tvinga folk att använda annan mjukvara för att installera drivrutiner. Deras system via webben har jag alltid gillat starkt då det är busenkelt och alla jag hjälper fattar direkt.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om både fördelarna och nackdelarna med GFE. Däremot är det superlätt att både stänga av notifications och autoinstall, så det är en non-issue.

Man kan även ta bort autostart på programmet själv antar jag, och dessutom bara ta exit när man inte vill ha det igång, så att installera-avinstallera varje gång man vill ha nya drivers är ju knappast nödvändigt...

Permalänk

Storm i ett vattenglas. Har inte haft några som helst problem med Geforce Experience. Tycker det underlättar istället för försvårar. Man väljer ju ändå själv vilken grafikdrivrutin man ska ha installerad. Programmet gör det väldigt enkelt att optimera de spel man spelar.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd

Men vad har den för funktion när man installerar drivrutinerna så blir de korrupta? Oberoende så är att tvinga på folk GeForce Experince inte något jag gillar på något sätt. Varför tvinga folk att göra något alls? Men sedan är det ju ändå Nvidia vi snackar om här...

GeForce Experince (och AMDs motsvarighet) är en katastrof som bara väntar på att hända.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men vad har den för funktion när man installerar drivrutinerna så blir de korrupta? Oberoende så är att tvinga på folk GeForce Experince inte något jag gillar på något sätt. Varför tvinga folk att göra något alls? Men sedan är det ju ändå Nvidia vi snackar om här...

GeForce Experince (och AMDs motsvarighet) är en katastrof som bara väntar på att hända.

Det var mer ett svar till att det går att stänga av så det inte installerar automatiskt. Att dom blir korrupta har jag aldrig själv märkt av när jag installerat via GFE så det har jag ingen aning om.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Har alltid använt Geforce Experience för Nvidia datorerna sen den kom.
Har aldrig upplevt konstigheter och den har fungerat utmärkt på alla sätt och vis.
De som kan ha haft problem kan ha fått det p.g.a. andra dåliga mjukvaror installerade på datorn.
Fler mjukvaruföretag (Virus/brandvägg) kommer då anpassas så att de är kompatibla med Geforce Experience.

Tycker det är ett mycket bra alternativ för alla.

Permalänk
Medlem

Hade prestanda problem med GFE installerat, allt löste sig efter avinstallation och manuell installation av drivisar.

GFE är otympligt och onödigt.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För det är ren skit.

Hatar skiten...

Funkar riktigt dåligt !! ibland fått för sig skriva över min CS:GO config ;__;

Väl bara att ta bort CS:GO mappen i GFE ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Mmm, de gånger jag har försökt uppdaterad drivrutiner med Experience har den hängt sig eller programmet har crashat. Slutar alltid med DDU och fresh install av drivers.

Känner igen det där, har aldrig lyckats med en uppdatering via GFE utan alltid tvingats till NVIDIA's hemsida för manuell nedladdning och installation...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)