Få dubbla varor vid beställning?

Permalänk
Medlem

Få dubbla varor vid beställning?

Scenario: Jag beställer en hårddisk via en svensk butik online och får den levererad efter några dagar. När jag packar upp paketet så upptäcker jag att det är två hårddiskar av samma modell istället för en.

Vad har jag för skyldighet i detta fall? Är det upp till mig att kontakta butiken? Vad händer om jag inte gör det?

Har någon råkat ut för detta scenario och vad hände om ni självmant inte kontaktade butiken utan väntade istället?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Antingen så säger du ingenting och hoppas på att butiken inte märker ngt (Vilket är väldigt osannolikt).
Eller så kontaktar du dem och ber om att få ett returnblankett som gör att du slipper betala frakt osv.

Edit*
Om du inte kontaktar butiken, och inte får något meddelande så kan det komma en faktura på den andra produkten.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Du är skyldig att ta kontakt med butiken för att lösa vad som ska ske, ska du betala för den extra varan, skicka tillbaka den eller få behålla den. Du ska dock inte betala för någon frakt!
Om du inte gör det blir du oavsett vad betalningsskyldig om butiken kommer på det och juridiska handlingar kan ske.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Stor eller liten butik? Är det en större hade jag inte brytt mig, de tjänar bra nog ändå. OM de kontakter dig säger du bara att du vill ha ersättning för att skaffa en kartong/paketera och köra till ombudet, samt då returblankett hemskickad.

Permalänk
Medlem

Butiken har gjort fel.
Du kommer no inte bli betalningsskyldig om du bara skulle ignorera detta.
Har du beställt en och bara fått en säger du.
Det skullebli för omständigt och kostsamt för butiken att driva det vidare.
Moraliskt sett sådana du ju meddela och be om att få skicka det tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

En stor butik som har stora kvantiteter på lagret kommer aldrig märka de
Tar för mycket resurser för att kolla alla kunders vikt på kollit emot postens invägning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan i princip enbart få laglig rätt till den extra varan om du erhållit den i god tro. Eftersom du och bolaget är medvetna om att du endast har beställt en HDD, vilket kan kontrolleras genom ordern, kan du i detta fall i princip aldrig vara i god tro.

Du har ingen uttrycklig skyldighet att kontakta butiken, men om/när de upptäcker misstaget kan du bli skyldig att prestera en hårddisk till dem. Jag rekommenderar att du kontaktar butiken för att få det åtgärdat, det blir tråkigt om de kommer på misstaget senare. Självklart ska butiken stå för eventuella fraktkostnader.

Det är väl det i korta drag. Källa: juriststudent

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Skrivet av Dizzzad:

En stor butik som har stora kvantiteter på lagret kommer aldrig märka de
Tar för mycket resurser för att kolla alla kunders vikt på kollit emot postens invägning.

Det kommer dom, dom kommer märka att lagersaldot inte stämmer och även troligen se vart den tagit vägen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Står det levererat 1 styck och det kommer 2 i samma paket så är det moralen som styr.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag hade kontakt butiken. Med lite tur får du behålla varan.

Väldigt segt om dom kontaktar dig om typ ett halvår och du måste skicka tillbaka varan. Bättre att lösa det direkt!

Permalänk
Medlem

Kommer snart en sån här tråd i veckan.
Har folk inget vett i skallen?
Gör på samma sätt som om du hade fått för lite i en beställning.

Permalänk
Skrivet av Treant:

Scenario: Jag beställer en hårddisk via en svensk butik online och får den levererad efter några dagar. När jag packar upp paketet så upptäcker jag att det är två hårddiskar av samma modell istället för en.

Vad har jag för skyldighet i detta fall? Är det upp till mig att kontakta butiken? Vad händer om jag inte gör det?

Har någon råkat ut för detta scenario och vad hände om ni självmant inte kontaktade butiken utan väntade istället?

Jag hade kontaktat butiken och berättat att jag fått en extra disk, behåller man den kan de kontakta en i en viss tid efteråt och kräva betalt eller varan tillbaka.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det kommer dom, dom kommer märka att lagersaldot inte stämmer och även troligen se vart den tagit vägen.

Jag jobbar på lagret på en av Sveriges största ehandeln företag.

Har vi 600 st diskar på plockplats så upptäckts differanser först när saldot kryper till under 10 eller vid påfyllning, och då har du ca 500 kunder att gå igenom

Därför sätter man 100% koll på packning.
Har man då inhyrd personal som skiter i vilket så kommer differanser ALDRIG att hittas

Visa signatur
Permalänk

Finns trådar om detta..
Slutsats: kontakta butiken och berätta vad som hänt.

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett så har företaget enligt lagen rätt att få tillbaka sin ena hårddisk om det märks inom två år(tror jag). Så lika bra att skicka tillbaka den.

Vill du vara oärlig så finns det inget sätt för dom att bevisa att just DU har fått den hårddisken som saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Tekniskt sett så har företaget enligt lagen rätt att få tillbaka sin ena hårddisk om det märks inom två år(tror jag). Så lika bra att skicka tillbaka den.

Vill du vara oärlig så finns det inget sätt för dom att bevisa att just DU har fått den hårddisken som saknas.

För privatpersoner har företag 3år på sig att fakturera.

De flesta större företagen filmar packningen, så visst kan de bevisa om de lägger manken till.

Permalänk
Skrivet av Treant:

Scenario: Jag beställer en hårddisk via en svensk butik online och får den levererad efter några dagar. När jag packar upp paketet så upptäcker jag att det är två hårddiskar av samma modell istället för en.

Vad har jag för skyldighet i detta fall? Är det upp till mig att kontakta butiken? Vad händer om jag inte gör det?

Har någon råkat ut för detta scenario och vad hände om ni självmant inte kontaktade butiken utan väntade istället?

Behåll den och se vad som händer.

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem

Säger som alltid när såna här trådar ploppar upp. Vad säger ditt samvete dig?
För självklart vet du vad det rätta är att göra? Det vet du garanterat.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det finns en tråd redan om just detta dilemma.
Har för mig att E-bolaget tog till strid när han inte ville betala för den "andra" varan

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Visst är det mycket moralen som styr, men tänk om du hade packat upp och fått en nallebjörn istället!?
Vad du hade gjort då är ju ganska självklart, kontaktat butiken...så gör det och de kommer säkert att belöna dig för din ärlighet.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Vem vill skita ner sina fingrar för en HD ring och berätta. Troligt vis så antar jag att du inte ens behöver en extra hd.

Du har inga fördelar med att inte tala sanning.
Att föreslå att hålla tyst visar på dålig moral det är inget som vi behöver mer av i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Nej du får inte de extra sakerna gratis utan vidare, såklart. Kontakta företaget och be dom bifoga fraktsedel innan du hamnar i trubbel, för det kan du göra.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Scenario: Jag äger en svensk onlinebutik och får beställning på en hårddisk, men av någon anledning betalar köparen dubbelt så mycket för den.

Vad har jag för skyldighet i detta fall? Är det upp till mig att kontakta köparen? Vad händer om jag inte gör det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Du kan i princip enbart få laglig rätt till den extra varan om du erhållit den i god tro. Eftersom du och bolaget är medvetna om att du endast har beställt en HDD, vilket kan kontrolleras genom ordern, kan du i detta fall i princip aldrig vara i god tro.

Du har ingen uttrycklig skyldighet att kontakta butiken, men om/när de upptäcker misstaget kan du bli skyldig att prestera en hårddisk till dem. Jag rekommenderar att du kontaktar butiken för att få det åtgärdat, det blir tråkigt om de kommer på misstaget senare. Självklart ska butiken stå för eventuella fraktkostnader.

Det är väl det i korta drag. Källa: juriststudent

Det är väl brukligt att säga att det visst finns en skyldighet att påtala en felleverans, tro det eller ej, men i första hand till polis och i andra hand till den som levererat. Det finns till och med straffbestämmelser, fyndförseelse alt. olovligt förfogande, om just detta.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Det är väl brukligt att säga att det visst finns en skyldighet att påtala en felleverans, tro det eller ej, men i första hand till polis och i andra hand till den som levererat. Det finns till och med straffbestämmelser, fyndförseelse alt. olovligt förfogande, om just detta.

Fyndförseelse kräver stöd i lag och lagstöd för att köparen har en skyldighet att kontakta polis vid felleverans känner iaf inte jag till. Olovligt förfarande känns som ett gränsfall, möjligen tillämpligt. Vill fortfarande påstå att det inte finns någon lagstadgad skyldighet att meddela köparen, men det är smart att göra så.

Det föreligger visserligen fel på varan enligt 17 § KöpL resp. 16 § KkL i fråga om mängd men det ger köparen en möjlighet att åberopa vissa åtgärder, ingen skyldighet. Det finns inte heller något i AvtL som är direkt användbart i det här fallet i just denna punkt.

Men nu har jag bara snabbt gått igenom lagarna, huvudet är annars fyllt med associationsrätt. Ge gärna en källa av vart denna skyldighet kommer ifrån, alltid kul att lära sig något nytt!

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Om jag hade beställt en hårddisk och fått 2st så skulle jag ha kontaktat det företaget jag beställde ifrån och bett om en retursedel. ärligheten varar längst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Fyndförseelse kräver stöd i lag och lagstöd för att köparen har en skyldighet att kontakta polis vid felleverans känner iaf inte jag till. Olovligt förfarande känns som ett gränsfall, möjligen tillämpligt. Vill fortfarande påstå att det inte finns någon lagstadgad skyldighet att meddela köparen, men det är smart att göra så.

Det föreligger visserligen fel på varan enligt 17 § KöpL resp. 16 § KkL i fråga om mängd men det ger köparen en möjlighet att åberopa vissa åtgärder, ingen skyldighet. Det finns inte heller något i AvtL som är direkt användbart i det här fallet i just denna punkt.

Men nu har jag bara snabbt gått igenom lagarna, huvudet är annars fyllt med associationsrätt. Ge gärna en källa av vart denna skyldighet kommer ifrån, alltid kul att lära sig något nytt!

Det finns en gammal lag om hittegods, lag (1938:121), i vilket det bland annat framgår att den som hittar något snarast ska anmäla fyndet hos polisen, alternativt till ägaren om man vet vem som är ägare.

Om fyndförseelse se 10 kap. 8 § brottsbalken, om olovligt förfogande se 10 kap. 4 § samma lag.

Jag tror att felbegreppet i köplagen främst är inriktat på det fall då köparen får för få varor, men det kanske skulle gå att argumentera för att den är tillämplig också när köparen får för många varor

Lycka till med associationsrätten!

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Skrivet av Seriously:

Det finns en gammal lag om hittegods, lag (1938:121), i vilket det bland annat framgår att den som hittar något snarast ska anmäla fyndet hos polisen, alternativt till ägaren om man vet vem som är ägare.

Om fyndförseelse se 10 kap. 8 § brottsbalken, om olovligt förfogande se 10 kap. 4 § samma lag.

Jag tror att felbegreppet i köplagen främst är inriktat på det fall då köparen får för få varor, men det kanske skulle gå att argumentera för att den är tillämplig också när köparen får för många varor

Lycka till med associationsrätten!

Hittegods är ju något helt annat. Här är det ju fel leverans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hittegods är ju något helt annat. Här är det ju fel leverans.

Skickades från m.sweclockers.com

TS "hittade" ju faktiskt två varor i sitt paket

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Scenario: Jag beställer en hårddisk via en svensk butik online och får den levererad efter några dagar. När jag packar upp paketet så upptäcker jag att det är två hårddiskar av samma modell istället för en.

Vad har jag för skyldighet i detta fall? Är det upp till mig att kontakta butiken? Vad händer om jag inte gör det?

Har någon råkat ut för detta scenario och vad hände om ni självmant inte kontaktade butiken utan väntade istället?

Har hänt mig jag fick en dubbelleverans, ringde in fick båda betalade för en som tack för min ärlighet. Om du behöver fundera över vad som är rätt så misstänker jag att du vill göra en sak men vet att det rätta är att ringa till butiken.

Sen att säga som någon sa ovan, "Stor eller liten butik? Är det en större hade jag inte brytt mig, de tjänar bra nog ändå" bra moralkompass på den....

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?