Steam Controllern har kommit!

Permalänk
Medlem

Steam Controllern har kommit!

Hej SweC!

Fick hem min steam controller idag, tänkte dela med mig av det jag upplevt hittills

Gjorde i ordning snabbt en youtube-kanal när jag fick leveransbekräftelsen för någon vecka sedan så att jag kan dela med mig av det mesta, har hunnit packa upp den och spela CS:GO och Dota2 såhär långt.

Kommer att lägga upp mer från Steam Controllern allt eftersom jag har tid och lust.

För er som inte orkar titta så skriver jag en första intryck:

Utseendet är som bilderna vi har sett, de har inte ändrat något i sista designen. Den sitter relativt bra i handen, lite för liten för min smak men å andra sidan har jag lite större händer än genomsnittet. Designen är bra, knapparna sitter samtliga där de ska, både L/R buttons, triggers och flapsen där bak. Den känns dock väldigt plastig lätt, dvs. ganska billig. Dessutom sitter ABXY-knapparna lite snett och är lite för små för någon med större händer. Ska man dessutom spela med de knapparna och med styrspaken kan det bli lite jobbigt.

När det gäller spelandet så är det som de flesta har föreställt sig, totalt kaos. Går inte alls att spela varken CS:GO eller Dota2 med den. Iaf. inte nu i början, för konfigurationsmöjligheterna är väldigt många, extremt många faktiskt och om man sitter och ändrar samtliga knappar till vettiga saker, och ställer in kontrollern så att den är skräddarsydd till just det spelet man ska spela, så kan man definitivt lära sig att bli en riktig lirare med dem, och antagligen kunna spela nästintill likvärdigt med tangentbord och mus. Inlärningskurvan känns dock väldigt, väldigt hög.

Jag fick dessutom ont i tummen efter en halvtimmes spelande av Dota2 då höger styrplatta ska vara musen. Så mycket rörelse började skapa en träningsvärk.

Måste dock säga att jag gillar den taktila feedbacken man får i höger styrplatta, en udda känsla som inte motsvarar något annat hittills. Den är otroligt responsiv, fastän jag nästintill omöjligt kan styra runt i CS:GO. Gissar på att det är en vanesak. När man använder den som mus utanför spelet så fungerar det väldigt bra, och det syns också i Dota2 då det tar bara någon sekund att bli van med höger styrplatta som mus. Man kan flytta sig runt nästan lika snabbt som en mus, även om det självklart tar lite längre tid. Det finns dessutom ett antal olika inställningar att göra när det gäller höger styrplatta.

När jag har spelat några fler timmar med kontrollern så tänker jag göra en mer indepth review om hur allting fungerar, detta är som sagt första intryck.

Det var det jag hade att säga om min erfarenhet med den så långt, jag planerar att spela Mortal Kombat X, Fifa16, Portal2 och Witcher3 med controllern och kan återkomma då med vad jag tyckte

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Tror du inte det är en vanesak, det där med att "det går inte spela med den" och det om träningsvärken? Tycker du verkar snabb med att avfärda potentiella fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Tror du inte det är en vanesak, det där med att "det går inte spela med den" och det om träningsvärken? Tycker du verkar snabb med att avfärda potentiella fördelar.

Jo, jag skriver ju det indirekt: "Iaf. inte nu i början, för konfigurationsmöjligheterna är väldigt många, och om man sitter och ändrar samtliga knappar till vettiga saker så kan man definitivt lära sig att bli en riktig lirare med dem"

Jag tror definitivt att man kan lära sig att bli riktigt duktig med dem, och att man kommer över träningsvärken. Däremot ser jag absolut inte att dessa någonsin skulle vara bättre än tangentbord och mus, möjligen att någon som är riktigt duktig med dem iaf. kommer kunna mäta sig mot tangentbord/mus, men inte bättre.

Hade väl varit en större fördel att använda sig av dessa kontroller via en konsol, så att man möter andra med "vanlig" kontroller och styrspak, då hade väl fördelen varit mycket högre

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Skapade redan en tråd och vad jag tyckte om det i Tangentbord, möss och övrig kringutrustning

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Inaktiv

@Mithras: Okej, fast hela grejen med steam controllern är ju att den ska vara en värdig ersättare till keyboard+mouse. Tycker fortfarande du är lite tidig med att avfärda den det innan du gett dig tid att vänja dig med den.

Med det sagt, härligt initiativ och uppskattar din review!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

@Mithras: Okej, fast hela grejen med steam controllern är ju att den ska vara en värdig ersättare till keyboard+mouse. Tycker fortfarande du är lite tidig med att avfärda den det innan du gett dig tid att vänja dig med den.

Med det sagt, härligt initiativ och uppskattar din review!

Hhmm, ja det här är ju bara min första uppfattning, men jag vill inte avfärda den Måste dock vara ärlig och säga att jag inte är riktigt positiv till att den ska ersätta keyboard+mouse.

Kommer dock fortsätta spela en del och såklart återkomma när jag har några timmar på den så att jag kan ge en mer rättvisare uppfattning!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Du kan väl försöka beskriva touchpaden lite mer ingående. Både hur den står gentemot en mus, men framförallt emot en normal kontroller med analoga spakar. För mig, och troligen många andra, är denna just ett alternativ till X360 gamepad. Hur du använder knapparna är inte alls så viktigt som hur touchpaden fungerar!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Tror du inte det är en vanesak, det där med att "det går inte spela med den" och det om träningsvärken? Tycker du verkar snabb med att avfärda potentiella fördelar.

Har som sagt va som jag redan skrev liknande problem, har dock ingen träningsvärk utan får rejält ont i lämmar, detta på grund av att jag behöver hålla fingrarna väldigt fel i kombination med tochpad & triggers på kontrollen.

Vist kanske något man kan träna bort, men det är inte behagligt alls och du får ont ganska så fort.

Nu har jag löst det genom att nästan utesluta tiggeriers helt och använder mig av de två knappar som finns på undersidan av kontrollen, och då kan jag ha tummarna mer korrekt mot tochpaden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Träningsvärk? Är det inte bra om dosan även erbjuder lite fysisk utmaning?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Träningsvärk? Är det inte bra om dosan även erbjuder lite fysisk utmaning?

Hehe det kanske man kan tycka, å andra sidan är jag mer rädd för ledskador som kan uppstå.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Har som sagt va som jag redan skrev liknande problem, har dock ingen träningsvärk utan får rejält ont i lämmar, detta på grund av att jag behöver hålla fingrarna väldigt fel i kombination med tochpad & triggers på kontrollen.

Vist kanske något man kan träna bort, men det är inte behagligt alls och du får ont ganska så fort.

Nu har jag löst det genom att nästan utesluta tiggeriers helt och använder mig av de två knappar som finns på undersidan av kontrollen, och då kan jag ha tummarna mer korrekt mot tochpaden.

Jag har börjat göra samma, göra om triggersen helt för att använda mig av underknapparna och triggers för att slippa använda mig av YXBA. Måste dock hålla kontrollern lite "slappt" för att tummarna ska hamna i rätt position, håller jag dem i handen ordentligt så är styrpaddan lite för långt ner. Får se hur pass mycket bättre man blir med egna inställningar, ska också bli intressant att se nästkommande konfigurationer.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |