Finns det någon sajt, där man kan se hur stor % av varje lands befolknings som är kändisar eller ansett framgångsrika?

Permalänk
Medlem

Finns det någon sajt, där man kan se hur stor % av varje lands befolknings som är kändisar eller ansett framgångsrika?

Rubriken talar för sig själv, tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det finns någon lista.
Men jag är rätt säker på att det blir något pytteland som vinner.
Du har ju Monaco, Lichtenstein, Luxemburg och sist men inte minst Quatar.
Alla till bredden fyllda med rikefolk a.k.a. framgångsrika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Rubriken talar för sig själv, tacksam för svar!

Det känns som att detta borde vara tämligen svårmätbart. Var går gränsen för en kändis, och hur definierar man framgångsrik?

En tänkbar definition av framgångsrik vore kanske "att klara sig bättre än medianen i riket", och då torde det vara halva befolkningen i varje land.

Permalänk
Medlem

Det jag egentligen menar är internationell kändis respektive framgångsrik. T ex Bert Karlsson är svensk kändis, Ingvar Kamprad är internationell kändis. Johan ulvesson är svensk kändis medans Peter Stormare är internationell kändis.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på Monaco som nummer 1 åtminstone.
Monegaskerna är ju i minoritet i sitt eget land och där bor en massa kändisar, speciellt personer inom Formel 1 verkar älska landet.
Vad jag har hört har vanligt folk inte ens råd att bo där.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Många svenska kändisar har ju flyttat och är skriva i tex Schweiz & Monaco, men det jag söker är kändisar/ursprungsland.

Permalänk
Medlem

Sverige känns som ett rätt stort land för sin befolkning, här kommer några få exempel som dyker upp i huvudet. Ikea, 6 av 23 bondbrudar i 7 filmer, Volvo, Saab, Koenigsegg, Skarsgård, Stormare, Tim Bergling, LCD tekniken kom från Sverige, mer specifikt Chalmers (om jag inte är helt ute och cyklar).

Permalänk
Medlem

Inb4 moralstörda kommer.

Sverige har ju censurerat etnicitet sedan 2012, men dom flesta framgångsrika bor i USA och dom delar infon.

Pröva "Swedish people in USA" och dylikt.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Sverige känns som ett rätt stort land för sin befolkning, här kommer några få exempel som dyker upp i huvudet. Ikea, 6 av 23 bondbrudar i 7 filmer, Volvo, Saab, Koenigsegg, Skarsgård, Stormare, Tim Bergling, LCD tekniken kom från Sverige, mer specifikt Chalmers (om jag inte är helt ute och cyklar).

Problemet är väl också att många som vi i västvärlden anser som "kända", är personer som människor i tex Asien inte har en susning om, samt att vi i västvärlden generellt har väldigt dålig koll på kändisar i tex Afrika eller Asien.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Inb4 moralstörda kommer.

Sverige har ju censurerat etnicitet sedan 2012, men dom flesta framgångsrika bor i USA och dom delar infon.

Pröva "Swedish people in USA" och dylikt.

Men nu handlar inte tråden om etnicitet. Utan andel kända personer i ett land.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Det jag egentligen menar är internationell kändis respektive framgångsrik. T ex Bert Karlsson är svensk kändis, Ingvar Kamprad är internationell kändis. Johan ulvesson är svensk kändis medans Peter Stormare är internationell kändis.

Det är fortfarande alltför luddigt för att det skall vara kvantifierbart på det sätt som du efterfrågar. Var går gränsen mellan att vara en internationell kändis och att inte vara det? Skall man ha förekommit i tidningsartiklar i fler än fem länder under den senaste treårsperioden, eller skall mer än 33% av ett obundet slumpmässigt urval av varje lands befolkning känna till ditt namn? Alla lägger sin egen intuitiva gräns på olika ställen - jag skulle nog exempelvis själv inte se vare sig Kamprad eller Stormare som "internationella kändisar", men däremot kanske Jan Eliasson.

Det kompliceras också när du lägger in "framgångsrik" i bedömningen, för då måste du också definiera hur framgång skall mätas. Här verkar du sätta ett likhetstecken mellan framgång och kändisskap, men det är en definition som de flesta nog skulle förkasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Men nu handlar inte tråden om etnicitet. Utan andel kända personer i ett land.

Tråden handlar om etnicitet.
Mitt inlägg om Monaco (som ju troligtvis har högst kändisdensitet) dög inte eftersom TS söker efter ursprungsland.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?