Utan att vara superinsatt; det är väl egentligen bara XGD3-skivor som inte går att läsa fullt ut på en omodifierad PC-DVD-läsare? Det finns väl heller inget som säger att man nödvändigtvis behöver läsa från hela skivan för att kunna verifiera att det är en äkta 360-skiva, det kanske räcker med några sektorer i början eller så?
Jag ska inte säga att jag är helt hundra på att det inte finns något sätt att läsa pre-XGD3-skivor i en PC men det jag vet är iallafall att 360-spelen innehåller två partitioner (en vanlig DVD-filmspartition som innehåller en kort filmsnutt som informerar dig om att du stoppat i skivan i fel typ av enhet om du stoppar den i något annat än en 360) och såklart själva spelpartitionen (som jag då förstått att endast 360-läsaren kan läsa). När jag söker på nätet ser jag att folk lyckats få gamla 360-spel att läsas i en vanlig PC-läsare men det kräver bl.a. att man lurar läsaren och byter skiva utan att mata ut släden (man måste alltså skruva isär DVD-läsaren). Om man inte kunnat skriva mjukvara för att komma runt detta krux så tvivlar jag på att Microsoft har någon enkel lösning för att läsa dessa skivor med existerande PC-hårdvara, men man vet ju aldrig. Som jag ser det så har 360-skivorna iallafall någon fysisk skillnad för att lura PC-läsaren att skivan "tar slut" så att lasern åker tillbaka eller något sådant.
I vilket fall håller jag med dig om att det inte borde vara så svårt att verifiera en skiva med resterande läsbar data och därmed tillåta dig att ladda ner spelet. Lite synd bara att behöva ladda ner samma data som man redan har på skivan, men folk har ju snabba bra uppkopplingar idag...