Fredagspanelen 102: Radeon Gemini i höst, nya Surface från Microsoft, gäster i studion

Permalänk
Medlem

Jag som har ett visst Apple-intresse har lite mer info om nya iMac för de som är intresserade:

Sen OS X 10.11 (”El Capitan”) renderas GUI:t med Apples Metal på datorer med Intel-grafik, så det borde gå bättre än tidigare att driva skärmen – även om ett Intel Iris 6200 inte verkar orkar med i alla lägen (läs mer på ArsTechnica länkat till längst ned).

Apple har 5400-varvs mekanisk disk i grundmodellerna av nya 21” iMac = högst pinsamt, Apple!

De kör med PCI-E för diskarna i nya iMac:

”Proof from another 4K iMac that these SSDs are using four PCI Express 2.0 lanes and the NVMexpress interface.”

Detta gör det om möjligt än mer fånigt att alla iMac 21” har 5400-varvs mekaniska diskar som standard. Trams!

”No Thunderbolt 3 or USB Type-C.” också lite märkligt med tanke på att MacBook som släpptes i april har det. Kunde i alla fall haft någon port med USB 3.1 (Gen 2).

Genomgång här: http://arstechnica.com/apple/2015/10/same-design-new-insides-...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Rolig panel, trevligt folk, 3 tummar upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

"fips" - FPS/Frames Per Second
"tre hertzad"- tror det menas med att en display har över 100Hz i uppdateringsfrekvens, så typ en 120-144Hz monitor
"Du har fjunig 16:1 skärm iofs"- tror de sa 60Hz skärm
"Jag har mellan 200-253" - pratar antagligen om FPS i CS:GO

Bugar och bockar, så jag slipper sitta och gissa

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

En riktigt trevlig panel! Det var kul att få se några nya ansikten i rutan och faktiskt ett rätt smidigt sätt att introducera FZ.

Visa signatur

Signaturen visas under dina inlägg i forum och privata meddelanden. Observera att signaturer maximalt får innehålla 3 färger (inklusive svart och länkblått) och inte ta upp mer än 5 rader.

Permalänk
Medlem

Kul att se fler ansikten. Bjud gärna in dem igen vid tillfälle oavsett on Jonas är på plats eller inte

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Fredagspanel, Tur man köpte Vanilljbullar på vägen hem 3 för 20kr!

Permalänk
Medlem

Bästa T-shirten ever Ida Lindkvist

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk

Grymt kul med alla gäster och att det lite extra långt! Mer panel åt folket!

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk

Jag hoppas verkligen att vi får se mer av Jakob det märks att han sitter inne mycket om dagarna och läser på om allt som händer och verkar ha genuint intresse för allt som har med teknik att göra i all aspekter, tycker det har blivit lite för slappt på sistonde, det krävs att man ängar stor del av sin vakna tid för att hänga med i allt nytt som händer i dator världen.

Jag undrar också när ska man kunna köpa Sweclockers fina tröjjor igen ? Man vill ju stoltsera med att man är datornörd ?

Permalänk
Medlem

Öh... Är det bara jag eller har Emils vattenglas fel aspectratio?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Elakekocken:

<3

Skrivet av Oddrun:

Gick gymnasiet i Umeå och håller med dig! Skrattade lite när jag hörde Jacobs utläggning...

Skickades från m.sweclockers.com

Kära kollega, sedan när har Wikipedia fel? https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland #TwilightZone

Skrivet av LaoLao:

Jag tycker att @Jacob skötte sig bra. Lite mer titt i kameran kan jag hålla med om men om han flyttar till kontoret förutsätter jag att han kommer synas regelbundet i panelerna.

Ja, de övriga skötte sig också bra men visst är det trevligare om de pratar med med kameran men alla hade mål i munnen och dynamiken fanns i samtalen så fler gästspel i framtiden är välkommet.

Att jag var dålig på att titta i kameran var det faktiskt första jag sa efter inspelningen. Blir nog bättre med tiden, planen är att jag ska få mer kameratid när jag arbetar dagligen från kontoret.

Skrivet av Immersion:

Jag hoppas verkligen att vi får se mer av Jakob det märks att han sitter inne mycket om dagarna och läser på om allt som händer och verkar ha genuint intresse för allt som har med teknik att göra i all aspekter, tycker det har blivit lite för slappt på sistonde, det krävs att man ängar stor del av sin vakna tid för att hänga med i allt nytt som händer i dator världen.

Jag undrar också när ska man kunna köpa Sweclockers fina tröjjor igen ? Man vill ju stoltsera med att man är datornörd ?

Jag tycker "slappt" är ett tråkigt ordval, @emilakered och @JonasT har fullt upp med annat än att gräva ned sig i alla smådetaljer och händelser på nyhetsfronten. Att jag framstår som mer intresserad eller ha bättre koll på detaljerna är inte konstigare än så att läsa och skriva nyheter är en mycket större del av min vardag. Vänd på det – Emil och Jonas har bättre koll på allt som rör testlabbet och produkttesterna.

Tröjorna är någonting vi fått genom företaget! Jag lämnar det tråkiga standardsvaret att vi internt diskuterar möjligheterna att sälja kläder och prylar signerade SweClockers.com, men kan i dagsläget inte lämna något besked om när.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Jubileumsmästare

@Jacob Otroligt stabil performance! Att någon tycker att du kollar lite lite i kameran gör väl inget, din kunskap väger upp det med hästlängder. (Y)

Mer Jacob i fredagspanelen!

Sen verkar både Kenneth och Calle vara riktigt sköna lirare!

Sammanfattat, mer av detta!

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Gotlänning 🏝
Skrivet av DeXZoR:

Bästa T-shirten ever Ida Lindkvist

Ah, det är en favorit!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt trevlig och avslappnad fredagspanel. Jätteskoj med så många kända ansikten på samma gång från olika delar av Geeks Publishing. Mer av detta tack!

@Callemedskägget ser verkligen ut som en högrest barbar från Skyrim. Bara lite mer skäggväxt
och tvåhandsyxa som saknas Nu när @JonasT tyvärr börjat "ta hand" om sin skäggväxt så sätter jag mina förhoppningar till dig Calle.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av Überklass:

Väldigt trevlig och avslappnad fredagspanel. Jätteskoj med så många kända ansikten på samma gång från olika delar av Geeks Publishing. Mer av detta tack!

@CalleFZ ser verkligen ut som en högrest barbar från Skyrim. Bara lite mer skäggväxt och tvåhandsyxa som saknas Nu när @JonasT tyvärr börjat "ta hand" om sin skäggväxt så sätter jag mina förhoppningar till dig Calle.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk

Var helt klart intressant fredagspanel.

Vist märktes att att alla var ovana med jobbet Men helt klart roligt ändå.

Men som alltid som @Dr.MASS tar upp är det svårt och höra vissa saker (eller så hänger man inte riktigt med). Som när ni nämnde 390 eller var det det ni nämnde i panelen?

Säger detta lite väl fort tror jag och det har ni gjort i flesta paneler (sett detta problem även hos andra på Youtube att siffror sägs oftast lite väl fort).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Norrland börjar vi umeå, och i värsta fall sundsvall!

Allt norr om Lund är Norrland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Att jag var dålig på att titta i kameran var det faktiskt första jag sa efter inspelningen. Blir nog bättre med tiden, planen är att jag ska få mer kameratid när jag arbetar dagligen från kontoret.

Ja, det är nog bara en vanesak. Ser fram emot att se mer av dig i fredagspanelerna.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@m0rk: haha, nädu!

Permalänk
Medlem

Underbar panel denna gång! Kanon bra jobbet Emil (jag förstår vilket slit det måste ha varit)
MER MER av detta! Vill som många andra, se mer av FZ och Calle! Ni är grym

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Allt norr om Lund är Norrland

Disagrees så in i helvete!
Lund, den skånska staden med minst antal skåningar.
Borde Lund ens räknas som Skåne? Bruten dialekt, för många av ikke-skånsk nationalitet osv.
Nejdu, där har du allt fel!
Skulle vilja säga att Skåne slutar vid Ängelholm och där börjar även Norrland.
Lund har, tack vare en ej hemmahörande nationalitet (svenskar), förlorat sin rätt när det gäller bestämmande över skånska gränser och vad som bör betraktas som Norrland!

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Snusfri
Skrivet av m0rk:

Allt norr om Lund är Norrland

Allt söder om Dalälven är Danmark.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartdroid:

Disagrees så in i helvete!
Lund, den skånska staden med minst antal skåningar.
Borde Lund ens räknas som Skåne? Bruten dialekt, för många av ikke-skånsk nationalitet osv.
Nejdu, där har du allt fel!
Skulle vilja säga att Skåne slutar vid Ängelholm och där börjar även Norrland.
Lund har, tack vare en ej hemmahörande nationalitet (svenskar), förlorat sin rätt när det gäller bestämmande över skånska gränser och vad som bör betraktas som Norrland!

Ska vi nu va lite petiga så borde ju inte Malmö vara skåne heller om man kör med sådanna resonemang.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra panel och trevligt med nya ansikten.

Hoppas få se mer av @Callemedskägget och @Jacob när han börjar jobba mer på kontoret.
Gillar även att FZ kör paneler och 99mac gör mer långa videos med efternack även om de redan började för några månader sedan.

Kör vidare på dett koncept då det helt klart är en vinst i mina ögon.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Hahaha tillochmed mac redaktören @Oddrun hade likvärdig kompetens som sina jämlikar.
Inte undra på att Apple aktien går så bra med såna ... eh kunskaper
Fyllnadsexemplar av #fredagspanelen gav lite hintar om vad som komma skall.
Kul att få se lite mer av dom bakom.

PC is a way, a life, a belive, a religion that will smash crush and stomp on apple.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Hahaha tillochmed mac redaktören @Oddrun hade likvärdig kompetens som sina jämlikar.
Inte undra på att Apple aktien går så bra med såna ... eh kunskaper
Fyllnadsexemplar av #fredagspanelen gav lite hintar om vad som komma skall.
Kul att få se lite mer av dom bakom.

Vad har Apple-aktien med Idas och Oddruns Mac-redaktörs kunskaper att göra? Men du kanske skämtade?

Skrivet av Bloopy:

PC is a way, a life, a belive, a religion that will smash crush and stomp on apple.

Nog det fånigaste jag läst på länge. Hoppas det också var ett skämt.

Meme /moderator
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oddrun:

Gick gymnasiet i Umeå och håller med dig! Skrattade lite när jag hörde Jacobs utläggning...

Skickades från m.sweclockers.com

Norrland

Ume

Bilvägen mellan Umeå och Gävle är väl drygt 47 mil. Gävleborgs län ingår ju dock i mellansverige, men det är ingen geografisk indelning. Norrlandsmål börjar väl också högre upp!

Permalänk
Medlem

Vad det gäller iMac så hoppas jag alla deras kunder kör BTO med den konfigurationen som passar och inte köper någon standardmodell hos återförsäljare med mekanisk hårddisk

Apple är en av världens största återförsäljare och du köper ju ändå modeller som inte byggts vid beställningstillfället om du inte skulle råka ta någon modell de har på lagret i Täby och du köper i butik. Vilket få bör göra. Då en 21.5-tum 4K iMac kostar 25k med 2TB fusion drive och 16GB minne samt 3.3GHz så tror jag få Svenssons tar den modellen oavsett, det är ju vad en 27-tum iMac 5K med 2TB fusion drive och 16GB minne kostar.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ni inte tar upp Just Cause 3

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Har Jonas växt lite på höjden eller?

Visa signatur

5900X NH-D15 X570 TOMAHAWK 32GB EVGA G3 750W EVGA 3080 FTW3 Samsung 830 256GB Crucial MX100 512GB Crucial MX300 750GB Crucial MX500 2TB Define C

FreeNAS G3258 Supermicro X10SLM-F 16GB ECC 6x3TB WD Red RAIDz2